Evangelist schreef: ↑15 mei 2023, 15:32
Cyrillus schreef: ↑15 mei 2023, 13:16
Thea schreef: ↑15 mei 2023, 13:01
@tja, er zijn zeker dingen waar, waar ds vd Brink op wijst. Maar hij schiet zo door naar de andere kant, dat hijj dwalingen begint te verkondigen. Dan verwijs ik nogmaals maar eens naar de recensie van ds C in de Saambinder.
Misschien kan jij dan ophelderen wat @MGG een aantal posts hiervoor bedoelt: "Om misverstanden te voorkomen zal ik een klein stukje van ds. Clements zijn artikel citeren. 'Dord noemt de Heilige Geest in de vijfde hoofdstuk wel 35 keer, Van der Brink noemt het werk van de Heilige Geest niet éénmaal. De Geest der aanneming tot kinderen is bij hem de grote Afwezige.'". Ik heb 2 citaten uit het boek van Van den Brink genoemd waarin het werk van de Heilige Geest naar voren komt. @DDD heeft het aantal keren berekend dat de Heilige Geest in het 5e hoofdstuk wordt genoemd. Dat is lang geen 35x. Dus al met al concludeer ik voorlopig dat Ds. Clements een slechte dag had. Ik druk mij nog netjes uit.
Het getal 35 lijkt me wat aan de hoge kant, maar als je naar de tekst van de Dordtse Leerregels in hoofdstuk 5 kijkt en de bijbehorende Verwerping der dwalingen, en je zoekt op het noemen van de Heilige Geest en Zijn werkingen (wat dat hoort m.i. echt wel bij elkaar!), dan kom ik toch wel op 30 keer. Dat is nog steeds een stuk meer dan dr. van den Brink doet. Het achterliggende punt ga je gemakshalve voorbij: Van den Brink brengt het noodzakelijke werk van de Heilige Geest niet of nauwelijks ter sprake. Ik lees dat je meerdere keren tegenwerpt dat in de prediking de oproep tot geloof moet klinken. Daarmee ben ik het eens; maar dat is toch niet alles wat gezegd moet worden. Dat doet de Heere Jezus toch zelf ook. Denk aan Johannes 6; daar klinkt een royale belofte van het Evangelie in vers 37 (...en wie tot Mij komt, zal Ik geenszins uitwerpen.) tegelijk noemt Hij zelf het verborgen werk van de Heilige Geest in vers 44 (Niemand kan tot Mij komen, tenzij dat de Vader, Die Mij gezonden heeft, hem trekke; en Ik zal hem opwekken ten uitersten dage.) Ik vind het eigenlijk niet kunnen om het te vragen, maar ik doe het toch: Gebruikt de Heere Jezus volgens jou in vers 44 ook kleine lettertjes? Of spreekt Hij daarmee over het noodzakelijke werk van de Heilige Geest (zonder de Naam Heilige Geest te noemen)?
vergeef me de vrijmoedigheid dat ik hierop reageer
Ik begrijp het punt niet zo goed vd Brink spreekt voor mensen die klem zitten onder een voorwaardelijk evangelie. Een evangelie waar je welkom bent als je iets meeneemt.
ik zijn boek verwijst hij naar zondag 7 vr en antwoord 21. (wat is een waar geloof) Hij onderschrijft dat volledig
Ik vind zelf dat je Johannes 6 niet kunt vergelijken met de bedoeling van de kleine lettertjes. De Heere heeft het hier tegen mensen die een teken van hem vragen. "Gij zoekt mij, niet omdat gij tekenen gezien hebt, maar omdat gij van de broden gegeten hebt en verzadigd zijt" (vers 26) Zijn luisteraars dachten voordeel te hebben van het volgen van Jezus of om een teken of een wonder te zien. Ze wilden het (tijdelijke) brood wel elke dag hebben (vers 34 en de bijbehorende KT) maar ze hadden geen verlosser nodig (althans zo lijkt het)
Tegen hen zegt hij dat ze niet op eigen kracht kunnen komen. Dat is niet wat de kleine lettertjes bedoelen.
Verbeter me als ik het verkeerd zie