Wat doen we vandaag?

Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 4003
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Wat doen we vandaag?

Bericht door Terri »

Mara schreef: 08 mei 2023, 12:12 Op de sportschool 18 minuten op de loopband gelopen met schuine helling als obstakel.
Daarna nog kwartiertje op hometrainer gezeten.
En verschillende kracht-, trek- en duwoefeningen gedaan, zoals legpress.
Daarna had de trainster koffie voor me neergezet :love
Dapper :super
Thea
Berichten: 1086
Lid geworden op: 03 jan 2019, 14:54

Re: Wat doen we vandaag?

Bericht door Thea »

Mooi Mara, dat je dat weer kunt !
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4797
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Wat doen we vandaag?

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Zeker Mara, fijn! :super
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9263
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Wat doen we vandaag?

Bericht door parsifal »

mooi Mara.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Job
Berichten: 3054
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Wat doen we vandaag?

Bericht door Job »

Adagio schreef: 08 mei 2023, 11:06
Job schreef: 08 mei 2023, 08:34 Als het gaat om de Waarheid van Gods woord, duldt dat geen enkele millimeter toegeven. Vanuit grote zorg kan dat nog weleens een radicale toon met zich meebrengen. Wetend dat elke millimeter aan verschuiving meestal leidt tot aardverschuivingen in het nageslacht en in de kerken. @Valcke kan daarin niet duidelijk en radicaal genoeg zijn wat mij betreft, en ik hoop het zelf ook meer te worden/zijn. Onthoud dat juist een waarschuwende houding voortkomt uit werkelijke vriendelijkheid.

Dit gezegd hebbend, en ook best het gevaar ziend van het verheerlijken van de diensten in Engeland, blijf ik erbij dat het een grote zegen is dat Gods Woord zaterdag geklonken heeft. Wanneer het letterlijk geciteerd werd was dat in alle puurheid, op zulke momenten ontdaan van theologie en dogma's, en dwars tussen alles wat zorgen kan geven door. Het heeft miljoenen huishoudens bereikt en ik ben er diep van overtuigd dat het een middel is in Gods hand. Hij heeft zich zaterdag nog weer meer vrij gemaakt van de mensheid. Ik durf het echt wel uniek te noemen. Laten we bidden om de krachtige werking van Gods Geest erbij.
De H.C. geeft goede verwijsteksten bij de uitleg van het 6e gebod, jezelf niet moedwillig in gevaar te begeven (wereldpracht en geestelijk gevaar).
Door de mensen die de oudwijfse fabelen verkondigden (Paulus waarschuwt in 1 Tim.), werd het Woord (of wat zij daarvoor deden uitgaan) er ook netjes bijgehaald.
Of lees de kanttekeningen bij de uitroep van de bruid in Hooglied 1: 6. Als Christus met Belial zou samenstemmen, wat zou het gevolg zijn?
Klopt aan de ene kant, de organisatie achter de kroning (en koning Charles zelf) dragen volledige verantwoordelijk voor de invulling, net als wij, die beter weten (?).

Anderzijds: niet om het goed te praten, want het is van onze kant ernstig, maar het Evangelie spoelt door een riool om mensen te bereiken, zoals wel wordt gezegd. Onheilige mensen (predikanten, evangelisten, wij) zitten er met onze besmette handen, monden en oren aan. Gelukkig doet dat de kracht van het Woord echter niet teniet. Dat is door de eeuwen heen wel gebleken. God wil het wonder boven wonder gebruiken.

Nogmaals: dat ontslaat ons natuurlijk niet van onze verantwoordelijkheid.
Met zoveel selectiviteit en vooringenomenheid houdt het voor mij wel zo'n beetje op hier. Groetjes, ik ben weer lekker weg. ::bye
Valcke
Berichten: 7633
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Wat doen we vandaag?

Bericht door Valcke »

Blij dat er ook nog dit geluid geweest is (vanuit een kerk in Schotland), waar ik het van harte mee eens ben:
Ahead of the Coronation of King Charles III this coming Saturday (6th May), the Witness Bearing Committee of the RPCS has issued the following statement:

Given the announcement that the public – both in Westminster Abbey and elsewhere – will be invited to swear the Oath of Allegiance to King Charles III as part of his Coronation Service, we would warn our members against rashly taking oaths or vows.

The Westminster Confession of Faith reminds us that ‘The name of God only is that by which men ought to swear, and therein it is to be used with all holy fear and reverence: therefore to swear vainly or rashly by that glorious and dreadful name…is sinful, and to be abhorred’ (X.II). (See Deuteronomy 6:13; Matthew 5:34, 37; James 5:12). It also warns that: ‘Whosoever taketh an oath, ought duly to consider the weightiness of so solemn an act’ (X.III). (See Exodus 20:7)

In our judgement, calling on people to take this oath in their living rooms while watching an ecumenical service being broadcast will result in many millions of people breaking the Third Commandment, by taking the oath without any consideration of the weightiness of so solemn an act or any thought of the God in whose name they are swearing. We are warned that ‘the LORD will not hold him guiltless who takes his name in vain’ (Exodus 20:7).

Furthermore, we would urge our members to consider the implications of swearing to pay true allegiance to His Majesty ‘according to law’. That law, as defined earlier in the coronation service by the King’s Coronation Oath, includes preserving the ‘doctrine, worship, discipline and government’ of the Church of England ‘as by law established in England’. It also involves ‘preserv[ing] unto the Bishops and Clergy of England…all such rights and privileges as by law do or shall appertain to any of them’ – which includes their right to civil rule over us by virtue of their membership of Parliament.

As Presbyterians we cannot but protest at the imposition of Diocesan Bishops into the Church without any warrant from the Word of God, as well as the attribution to the Monarch the title of ‘Supreme Governor’ of the Church, in place of Jesus Christ. Indeed, the Solemn League and Covenant pledges us to the ‘extirpation of prelacy’, not to pledge allegiance to a monarch who is vowing to uphold it. (...)

In closing, we note with sadness the new preamble to the Coronation Oath which claims, in the face of all the evidence, that the Church of England ‘is committed to the true profession of the Gospel’. The gospel is what our nation needs more than anything else. As the Moderator of the Church of Scotland will say when presenting the King with a Bible during the service, ‘this book [is] the most valuable thing that this world affords’. Only when that book is read and the One it speaks of – Jesus Christ – is acknowledged, loved, trusted and obeyed, will our beloved nations be brought back from their current moral confusion and hopelessness. We pray and work to that great end.
https://www.rpcscotland.org/2023/05/03/ ... statement/

Vertaald (ongeveer):
Vooruitlopend op de kroning van koning Charles III aanstaande zaterdag (6 mei), heeft het Witness Bearing Committee van de RPCS de volgende verklaring afgegeven:

Gezien de aankondiging dat het publiek – zowel in Westminster Abbey als elders – zal worden uitgenodigd om de eed van trouw aan koning Charles III af te leggen als onderdeel van zijn kroningsdienst, willen we onze leden waarschuwen voor het overhaast afleggen van eden of geloften.

De Westminster Confession of Faith herinnert ons eraan dat 'Alleen de Naam van God de naam is waarbij mensen zouden moeten zweren, en daarin moet hij met alle heilige vrees en eerbied worden gebruikt: daarom tevergeefs of onbezonnen zweren bij die heerlijke en vreselijke Naam... is zondig en moet worden verafschuwd' (X.II). (Zie Deuteronomium 6:13; Mattheüs 5:34, 37; Jakobus 5:12). Het waarschuwt ook dat: 'Wie een eed aflegt, moet naar behoren nadenken over het gewicht van zo'n plechtige daad' (X.III). (Zie Exodus 20:7)

Naar ons oordeel zal het oproepen van mensen om deze eed af te leggen in hun huiskamer tijdens het kijken naar een uitzending van een oecumenische dienst ertoe leiden dat vele miljoenen mensen het derde gebod overtreden, door de eed af te leggen zonder rekening te houden met het gewicht van zo'n plechtige daad of enige gedachte aan de God in Wiens Naam ze zweren. We worden gewaarschuwd dat 'de HEERE niet onschuldig zal houden die zijn Naam ijdel gebruikt' (Exodus 20:7).

Verder dringen we er bij onze leden op aan om na te denken over de implicaties van het zweren van ware trouw aan Zijne Majesteit ‘volgens de wet’. Die wet, zoals eerder gedefinieerd in de kroningsdienst door de King's Coronation Eed, omvat het behoud van de 'doctrine, aanbidding, discipline en regering' van de Church of England 'zoals bij wet vastgesteld in Engeland'. Het omvat ook 'behoud [] van de bisschoppen en geestelijken van Engeland ... al dergelijke rechten en privileges die door de wet aan een van hen toekomen' - inclusief hun recht op burgerlijk bestuur over ons op grond van hun lidmaatschap van het parlement .

Als presbyterianen kunnen we niet anders dan protesteren tegen het opleggen van diocesane bisschoppen aan de Kerk zonder enig bevel van het Woord van God, evenals tegen de toekenning aan de Monarch van de titel van 'Opperste Gouverneur' van de Kerk, in plaats van Jezus Christus. Inderdaad, de Solemn League and Covenant verplicht ons tot de 'uitroeiing van prelacy', niet om trouw te zweren aan een monarch die zweert het te handhaven. (...)

Tot slot nemen we met droefheid nota van de nieuwe preambule van de kroningseed, waarin wordt beweerd, ondanks alle bewijzen, dat de Church of England ‘is toegewijd aan de ware belijdenis van het evangelie’. Het evangelie is wat onze natie meer dan iets anders nodig heeft. Zoals de moderator van de Church of Scotland zal zeggen wanneer hij de koning tijdens de dienst een bijbel overhandigt: 'dit boek [is] het meest waardevolle dat deze wereld te bieden heeft'. Alleen wanneer dat boek wordt gelezen en Degene waarover het spreekt – Jezus Christus – wordt erkend, geliefd, vertrouwd en gehoorzaamd, zullen onze geliefde naties worden teruggebracht uit hun huidige morele verwarring en hopeloosheid. We bidden en werken voor dat grote doel.
Laatst gewijzigd door Valcke op 08 mei 2023, 20:27, 1 keer totaal gewijzigd.
ZWP
Berichten: 1679
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:43

Re: Wat doen we vandaag?

Bericht door ZWP »

Eens met ds. Belder, RD vandaag.

“ Hoe men ook over de kroningsceremonie denkt: het Woord stond centraal en ging vanuit Londen de wereld over. Heere, zegen het! Dat Uw Koninkrijk kome!”
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18756
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Wat doen we vandaag?

Bericht door helma »


Mara schreef:Op de sportschool 18 minuten op de loopband gelopen met schuine helling als obstakel.
Daarna nog kwartiertje op hometrainer gezeten.
En verschillende kracht-, trek- en duwoefeningen gedaan, zoals legpress.
Daarna had de trainster koffie voor me neergezet :love
Een heel proces Mara...
DDD
Berichten: 28885
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Wat doen we vandaag?

Bericht door DDD »

Over dat eedzweren heeft ds. P. Mulder onlangs een prima preek gehouden. Helaas zijn de kerkdiensten in zijn eigen gemeente niet digitaal openbaar toegankelijk maar er is vast een forumlid dat de preek in een andere gemeente kan opzoeken.

De kern is, dat de eed zelfs als de overheid het niet meer eist, nog steeds gepast is, omdat de eed in Gods Woord gegrond is en door de heiligen altijd gebruikt is geweest (tot aan de Wederdopers dan).
merel
Berichten: 9943
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Wat doen we vandaag?

Bericht door merel »

DDD schreef: 08 mei 2023, 22:02 Over dat eedzweren heeft ds. P. Mulder onlangs een prima preek gehouden. Helaas zijn de kerkdiensten in zijn eigen gemeente niet digitaal openbaar toegankelijk maar er is vast een forumlid dat de preek in een andere gemeente kan opzoeken.

De kern is, dat de eed zelfs als de overheid het niet meer eist, nog steeds gepast is, omdat de eed in Gods Woord gegrond is en door de heiligen altijd gebruikt is geweest (tot aan de Wederdopers dan).
Ik was vorige week de enige van 12 man die de eed deed. De rest beloofde het. En eerlijk gezegd begrijp ik dat uit seculier oogpunt ook.
Mistig
Berichten: 2396
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Wat doen we vandaag?

Bericht door Mistig »

Vanmorgen werken.

Vanmiddag de bevestiging van onze nieuwe predikant. Vanavond de intrede. Zin in!
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Bertiel
Berichten: 4657
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Wat doen we vandaag?

Bericht door Bertiel »

Naar een beurs in Duesseldorf
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Zeeuw
Berichten: 11671
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Wat doen we vandaag?

Bericht door Zeeuw »

merel schreef: 09 mei 2023, 06:09
DDD schreef: 08 mei 2023, 22:02 Over dat eedzweren heeft ds. P. Mulder onlangs een prima preek gehouden. Helaas zijn de kerkdiensten in zijn eigen gemeente niet digitaal openbaar toegankelijk maar er is vast een forumlid dat de preek in een andere gemeente kan opzoeken.

De kern is, dat de eed zelfs als de overheid het niet meer eist, nog steeds gepast is, omdat de eed in Gods Woord gegrond is en door de heiligen altijd gebruikt is geweest (tot aan de Wederdopers dan).
Ik was vorige week de enige van 12 man die de eed deed. De rest beloofde het. En eerlijk gezegd begrijp ik dat uit seculier oogpunt ook.
Als je de kracht in je leven meent uit jezelf te kunnen halen, dan begrijp ik dat je de belofte aflegt.
Henk J
Berichten: 2615
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Wat doen we vandaag?

Bericht door Henk J »

Mistig schreef: 09 mei 2023, 07:38 Vanmorgen werken.

Vanmiddag de bevestiging van onze nieuwe predikant. Vanavond de intrede. Zin in!
Goede diensten gewenst!
Mistig
Berichten: 2396
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Wat doen we vandaag?

Bericht door Mistig »

Henk J schreef: 09 mei 2023, 08:18
Mistig schreef: 09 mei 2023, 07:38 Vanmorgen werken.

Vanmiddag de bevestiging van onze nieuwe predikant. Vanavond de intrede. Zin in!
Goede diensten gewenst!
Dankjewel!
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Plaats reactie