Vraag (algemeen)

Ararat

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door Ararat »

Voor best wat mensen is vader- en/of moederdag misschien best lastig.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Ararat schreef: 20 apr 2023, 21:09 Voor best wat mensen is vader- en/of moederdag misschien best lastig.
Ongetwijfeld. Dat zijn dagen als kerst wellicht ook weer etc. Preken over sommige geboden kunnen ook weer extra pijnlijk zijn. Doopdiensten ook etc.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Anselmus schreef: 20 apr 2023, 20:58
merel schreef:
Maanenschijn schreef: 20 apr 2023, 15:40 Is moederdag al snel? Ik kom er meestal iets te laat achter dat het moederdag is/was. Afbeelding.
14 mei ;)

Ik denk dat het thuis dit jaar vergeten wordt. Het valt dit jaar namelijk gelijktijdig met een verjaardag.
Bertiel schreef: 20 apr 2023, 14:21 Ik stel de vraag namens mijn dochter….

Mijn eigen moeder had de verlangens reeds ingediend
Serieus? Ik heb mijn moeder al wel 20 jaar niets gegeven met moederdag en mn schoonmoeder nog nooit.
Sinds mijn wederhelft vroeg of onze ouders al aan kinddagen deden en dat niet het geval bleek, hebben wij vader- en moederdag ook afgeschaft.
Ik hoop dat mijn kinderen, gezien het vele wat we voor ze doen, nooit die vraag zullen stellen. Maar gezien hoe leuk ze zowel vader- als moederdag vinden, verwacht ik dat niet.
Maar het zal voor kinderen ook heel anders kunnen liggen besef ik.
Chrisje72

Bericht door Chrisje72 »

Zorg dat ze niks hoeft te doen! Niet koken, niet opruimen, niet de vaat, dat ze lekker verwend wordt. Kook haar lievelingseten, tover ergens een bosje bloemen vandaan als ze daarvan houdt.. Dit zijn de dingen die ik zou waarderen.
merel

Bericht door merel »

Anselmus schreef: 20 apr 2023, 20:58
merel schreef:
Maanenschijn schreef: 20 apr 2023, 15:40 Is moederdag al snel? Ik kom er meestal iets te laat achter dat het moederdag is/was. Afbeelding.
14 mei ;)

Ik denk dat het thuis dit jaar vergeten wordt. Het valt dit jaar namelijk gelijktijdig met een verjaardag.
Bertiel schreef: 20 apr 2023, 14:21 Ik stel de vraag namens mijn dochter….

Mijn eigen moeder had de verlangens reeds ingediend
Serieus? Ik heb mijn moeder al wel 20 jaar niets gegeven met moederdag en mn schoonmoeder nog nooit.
Sinds mijn wederhelft vroeg of onze ouders al aan kinddagen deden en dat niet het geval bleek, hebben wij vader- en moederdag ook afgeschaft.
Die vraag heb ik 'vroefer' ook wel eens gesteld. Het antwoord laat zich raden ' het is 363 dagen per jaar kinderdag '.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Als het goed is wel, ja. Maar het is lang niet altijd goed.
Henk J

Bericht door Henk J »

merel schreef: 20 apr 2023, 23:00 Die vraag heb ik 'vroefer' ook wel eens gesteld. Het antwoord laat zich raden ' het is 363 dagen per jaar kinderdag '.
Dan moet ik altijd hieraan denken https://www.bol.com/nl/nl/f/elke-dag-ki ... /39476468/.
Lag bij mijn oom en tante, verslond ik als ik daar aan het logeren was.
Job

Bericht door Job »

Een aantal vragen.
Wat vinden jullie in Bijbels licht van koninklijke onderscheidingen? Hoe moet/mag je ernaar kijken? Er zelf weleens iemand voor aangemeld? Hoe zou je het vinden als er voor jou één werd aangevraagd? Klopt het dat er zelden mensen worden gedecoreerd die zich zeg maar, grof ingeschat, ter rechterzijde van de gereformeerde gemeenten positioneren?

Ik stel deze vragen niet vanuit een negatief grondbeginsel hoor. Ik wil het hele gebeuren vooral zien als iets van in het zonnetje gezet worden. Gun het alle gedecoreerden van harte. Ik vind ook beslist dat we in onze reformatorische kring meer ruimte mogen maken voor het openlijk waarderen van elkaar.

Daarnaast een enkele kanttekening. Ik moet altijd denken aan de kroon die gezaligden in de hemel niet op hun hoofd houden, omdat ze de Heere de eer willen geven, volgens mij niet alleen voor de zaligheid, maar voor alles in hun leven: Zijn leiding. Ik ben er nooit bij geweest, maar houden gedecoreerden zelf ook een speech bij de huldiging? Wat zou het mooi zijn als er op zulke momenten getuigenis mag worden gegeven van de hulp en kracht van de grote Helper.

Voor anderen vind ik het, zo op afstand, best aardig als ze een lintje krijgen, maar persoonlijk, voor mijzelf, zou ik het heel erg ingewikkeld vinden.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Job schreef: 26 apr 2023, 22:17 Een aantal vragen.
Wat vinden jullie in Bijbels licht van koninklijke onderscheidingen? Hoe moet/mag je ernaar kijken? Er zelf weleens iemand voor aangemeld? Hoe zou je het vinden als er voor jou één werd aangevraagd? Klopt het dat er zelden mensen worden gedecoreerd die zich zeg maar, grof ingeschat, ter rechterzijde van de gereformeerde gemeenten positioneren?

Ik stel deze vragen niet vanuit een negatief grondbeginsel hoor. Ik wil het hele gebeuren vooral zien als iets van in het zonnetje gezet worden. Gun het alle gedecoreerden van harte. Ik vind ook beslist dat we in onze reformatorische kring meer ruimte mogen maken voor het openlijk waarderen van elkaar.

Daarnaast een enkele kanttekening. Ik moet altijd denken aan de kroon die gezaligden in de hemel niet op hun hoofd houden, omdat ze de Heere de eer willen geven, volgens mij niet alleen voor de zaligheid, maar voor alles in hun leven: Zijn leiding. Ik ben er nooit bij geweest, maar houden gedecoreerden zelf ook een speech bij de huldiging? Wat zou het mooi zijn als er op zulke momenten getuigenis mag worden gegeven van de hulp en kracht van de grote Helper.

Voor anderen vind ik het, zo op afstand, best aardig als ze een lintje krijgen, maar persoonlijk, voor mijzelf, zou ik het heel erg ingewikkeld vinden.
Bij ons kwam 75% van de gedecoreerden vandaag uit de reformatorische hoek, één is organist in de GGiN, dus dat er weinig refo en zeker weinig ter rechterzijde van de GG een lintje krijgen is m.i. geen juiste inschatting.
Uiteindelijk werkt het zo dat je een lintje krijgt wanneer je daarvoor door anderen wordt voorgedragen. Dus een actief bestuur uit refokring kan een heleboel gelijkgezinden voordragen voor een lintje. En anderen, die minstens even actief zijn maar géén achterban hebben waar het voordragen voor een lintje gebruikelijk is, vallen buiten de prijzen.

Ik denk dat het goed is dat het automatisme er inmiddels een beetje af is: raadsleden of ambtenaren die bij hun vertrek automatisch een lintje krijgen, dat was vroeger heel normaal, maar dat is voorbij. Tegenwoordig gaat het vooral om mensen die vrijwilligerswerk hebben gedaan.

Ik geloof dat ik mijn draaginsigne behorend bij de koninklijke onderscheiding nog nooit gedragen heb. Volgens protocol hoor je dan een kostuum met stropdas te dragen, en dat is voor mij geen gangbare outfit.
Mijn kerkelijke onderscheiding draag ik daarentegen elke zondag.
~~Soli Deo Gloria~~
MGG

Bericht door MGG »

Ik weet dat er kerkenraden zijn die ambstdragers aandragen. Een lintje krijgen is appeltje eitje. Volgens mij is 15 jaar in een kerkenraad zitten al genoeg. In veel rechterflank gemeente komt een aanzienlijk deel van de kerkenraad in aanmerking voor lintje.
CvdW

Bericht door CvdW »

Mijn kerkelijke onderscheiding draag ik daarentegen elke zondag.

Wat is een kerkelijke onderscheiding?
helma

Bericht door helma »

Lintjes voor vrijwilligerswerk vind ik wel een mooi gebaar.
Maar niet als het om betaald werk gaat.
Job

Bericht door Job »

MGG schreef: 27 apr 2023, 01:12
Ik weet dat er kerkenraden zijn die ambstdragers aandragen. Een lintje krijgen is appeltje eitje. Volgens mij is 15 jaar in een kerkenraad zitten al genoeg. In veel rechterflank gemeente komt een aanzienlijk deel van de kerkenraad in aanmerking voor lintje.
Ik vind vijftien jaar kerkenraad wel waardering waard en zou niet zeggen: "is al genoeg". Vijftien jaar een ambt bekleden naast werk en gezin is een enorme investering, vaak zelfs betekent het een dubbele baan. De impact valt moeilijk te overschatten, alleen maar te onderschatten. Helemaal in deze woelige tijd.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Ik heb gisteren, voor het eerst, een lintje voor iemand geregeld. Een waardering voor vele jaren vrijwilligerswerk. De gedecoreerden geven zelf geen speech. De persoon waarvoor ik het regelde, geeft op veel momenten getuigenis van Gods hulp. Hij vond het een erg mooie verrassing, zo ineens zijn hele familie te zien, waar hij dacht voor iemand anders te komen. Uiteraard nooit vrijwilligerswerk gedaan voor een lintje, maar wel vele jaren veel voor anderen, belangeloos, betekend.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Job schreef: 27 apr 2023, 12:35
MGG schreef: 27 apr 2023, 01:12
Ik vind vijftien jaar kerkenraad wel waardering waard en zou niet zeggen: "is al genoeg". Vijftien jaar een ambt bekleden naast werk en gezin is een enorme investering, vaak zelfs betekent het een dubbele baan. De impact valt moeilijk te overschatten, alleen maar te onderschatten. Helemaal in deze woelige tijd.
Helemaal eens.
Plaats reactie