Provinciale Statenverkiezingen

Weet u op welke partij u gaat stemmen?

Ja, ik weet al op welke partij ik ga stemmen
62
78%
Nee, ik twijfel nog
12
15%
Ik ga niet stemmen
6
8%
Anders
0
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen: 80

DDD

Re: Provinciale Statenverkiezingen

Bericht door DDD »

Verkeerd onthouden dan zeker. Het viel mij in ieder geval op dat in veel provincies GL deelneemt aan de coalitiebesprekingen.

Ik stem geen GroenLinks of PvdD, maar ik ben het als het gaat om stikstof wel helemaal met GroenLinks eens. Zo zijn er natuurlijk meer mensen die veel waarde hechten aan een schone en gezonde leefomgeving en die zich bezorgd maken over fijnstof en intensieve dierhouderij. Die mensen kunnen ook op CDA of ChristenUnie of VVD stemmen, al ligt in het laatste geval D66 misschien wat meer voor de hand.

Ik fietste pas langs een boerderij, en daar stond een spandoek : "Den Haag, stik in je stof". Afgezien van het feit dat er beter had kunnen staan "stik in ons stof", doet me zo'n opmerking erg denken aan de discussies over meeroken van jaren geleden. De rokers vonden in eerste instantie in meerderheid dat de meerokers zich niet moesten aanstellen, maar uiteindelijk komt dat heus wel goed.

Ik heb er dus alle vertrouwen in dat ook de BBB mee zal bewegen in het verder oplossen van de stikstofproblematiek. Het percentage mensen dat volkomen feitenvrij door het leven gaat, is te klein om een stabiele partij op te bouwen. Bovendien zijn dat ook ongeleide projectielen zoals Trump. Uiteindelijk denk ik dat onze democratie sterk genoeg is om de meerderheid van de bevolking al te idiote beleidswisselingen te laten tegenhouden.
Henk J

Bericht door Henk J »

Het is de PvdA die op veel plekken meedoet, Groenlinks nauwelijks. D66 helemaal niet.
Job

Bericht door Job »

Henk J schreef: 25 apr 2023, 11:33 Het is de PvdA die op veel plekken meedoet, Groenlinks nauwelijks. D66 helemaal niet.
Goed nieuws, dat laatste.
DDD

Bericht door DDD »

Henk J schreef: 25 apr 2023, 11:33 Het is de PvdA die op veel plekken meedoet, Groenlinks nauwelijks. D66 helemaal niet.
Ik word vast heel vergeetachtig. Maar ik heb een heel krantenartikel gelezen over de betrokkenheid van GroenLinks bij de besprekingen in verschillende provincies.
Henk J

Bericht door Henk J »

Ze doen ook wel op een paar plekken mee maar minder dan de PvdA. Maar heb zo niet scherp hoe de stand nu is.
Hier een al wat gedateerd overzicht van de NOS: https://nos.nl/collectie/13923/artikel/ ... provincies
MGG

Bericht door MGG »

Henk J schreef: 25 apr 2023, 13:15 Ze doen ook wel op een paar plekken mee maar minder dan de PvdA. Maar heb zo niet scherp hoe de stand nu is.
Hier een al wat gedateerd overzicht van de NOS: https://nos.nl/collectie/13923/artikel/ ... provincies
https://nos.nl/collectie/13923/artikel/ ... r-niet-d66

Overzicht van afgelopen zaterdag. (Even snel opgeteld. Mocht er een foutje in zitten, dan hoor ik het wel.)
VVD en PvdA in 9 provincies
CDA en GL in 6 provincies
SGP en CU in 3 provincies en beide zitten in Gelderland nog in de race om aan te sluiten.
PVV en SP in 1 provincie

Dit overzicht laat goed zien met welke partijen goed valt samen te werken. Het zou heel mooi zijn als de SGP en CU in 3/4 coalities komen.
Evangelist

Bericht door Evangelist »

DDD schreef: 25 apr 2023, 10:33 Verkeerd onthouden dan zeker. Het viel mij in ieder geval op dat in veel provincies GL deelneemt aan de coalitiebesprekingen.

Ik stem geen GroenLinks of PvdD, maar ik ben het als het gaat om stikstof wel helemaal met GroenLinks eens. Zo zijn er natuurlijk meer mensen die veel waarde hechten aan een schone en gezonde leefomgeving en die zich bezorgd maken over fijnstof en intensieve dierhouderij. Die mensen kunnen ook op CDA of ChristenUnie of VVD stemmen, al ligt in het laatste geval D66 misschien wat meer voor de hand.

Ik fietste pas langs een boerderij, en daar stond een spandoek : "Den Haag, stik in je stof". Afgezien van het feit dat er beter had kunnen staan "stik in ons stof", doet me zo'n opmerking erg denken aan de discussies over meeroken van jaren geleden. De rokers vonden in eerste instantie in meerderheid dat de meerokers zich niet moesten aanstellen, maar uiteindelijk komt dat heus wel goed.

Ik heb er dus alle vertrouwen in dat ook de BBB mee zal bewegen in het verder oplossen van de stikstofproblematiek. Het percentage mensen dat volkomen feitenvrij door het leven gaat, is te klein om een stabiele partij op te bouwen. Bovendien zijn dat ook ongeleide projectielen zoals Trump. Uiteindelijk denk ik dat onze democratie sterk genoeg is om de meerderheid van de bevolking al te idiote beleidswisselingen te laten tegenhouden.
Dan begrijp je volgens mij toch niet welke destructieve onderstroom in Nederland is aangeboord. Mensen die zich niet gehoord voelen, iets wat onlangs door Josse de Voogd ook is toegegeven: er is nauwelijks een partij in Nederland die zich werkelijk bekommert over de achtergestelden. Zij zien het klassieke Nederlandse platteland verdwijnen, of helemaal aan banden gelegd worden door regelgeving. Het stikstofverzet gaat daarom ook veel verder dan stikstof alleen. Combineer dit even met de wokegekte die uitgerold wordt, en er is een nare cocktail voor volkswoede zichtbaar. Daar moet de politiek echt wat mee.
Bovendien is de vraag nog steeds niet beantwoord wat er eigenlijk erg is aan stikstof?
Hartelijke groet,
Evangelist
DDD

Bericht door DDD »

Ik begrijp volgens mij heel goed welke onderstroom is aangeboord. Ik heb er al een lezing in klein gezelschap over gegeven voordat de BBB bekend werd. Ook over de oorzaken van deze onvrede, en over de verantwoordelijkheid van politiek en maatschappelijk middenveld om daarin de gemeenschap te dienen. Alleen had ik toen meer oog voor de FvD. Ik vind dat hun benadering de samenleving destabiliseert.

Maar dat mensen die zich achtergesteld voelen en BBB stemmen daarmee ook destructief zouden zijn, volg ik niet. Ook de BBB vind ik niet destructief, integendeel.

Veel gevoelens van onvrede zijn daarnaast wel degelijk gerechtvaardigd. Er zijn veel dingen niet goed in onze samenleving. Dat kom ik regelmatig tegen in mijn werk. En ik denk dat een belangrijk deel van de stemmers op de BBB het ook goed met de samenleving voor heeft. Er zijn ook mensen die totaal inactief zijn. Maar die zullen overwegend ook niet gaan stemmen.

Die volkswoede zal naar mijn verwachting ook wel meevallen. Je zag het ook bij corona. Er zijn mensen die zich in hun bestaan bedreigd voelen en die dan even vervelend gaan doen. Maar dat zijn geen mensen die daadwerkelijk een burgeroorlog willen starten. Zelfs binnen de FDF is dat (ondanks de oorlogszuchtige naam, misschien bedacht om pubers aan te spreken en zo wat leven in de brouwerij te krijgen?) maar een beperkte minderheid. Er zijn nog hoegenaamd geen boerenaanslagen gepleegd. De IRA, de ETA en de RAF hielden er heel andere methoden op na. Ik vind niet alles wat bij de boerenprotesten gebeurde, even geslaagd, maar van een burgeroorlog was in de verste verte geen sprake.

Voor een burgeroorlog is bovendien nodig dat er twee vrij breed gedragen expliciete en heel belangrijke standpunten zijn. Die zijn er niet. Er zijn heel veel mensen over iets ontevreden, maar er is maar beperkte overlap tussen deze ontevredenheden.

Het stikstofverzet zal naar mijn idee vanzelf ophouden als duidelijk wordt hoe schadelijk stikstof (en breder alle vormen van fijnstof) is/zijn. Je moet niet vergeten dat een heleboel boeren naast conservatief en misschien wat eigenzinnig ook best slim zijn. Ik betwijfel of het mogelijk is om een hele boerenstand met nepnieuws te verleiden. Natuurlijk zijn er soms loonwerkers bij boerenprotesten die wat geks kunnen zeggen voor de camera. Maar dat soort interviews zijn niet maatgevend voor de Nederlandse boeren. De protesten zijn volgens mij in belangrijke mate door (medewerkers) van toeleverende bedrijven gedaan. Waarmee ik niet zeg dat er niet veel boeren ontevreden zijn. Dat vind ik persoonlijk geheel onterecht, maar dat is een ander verhaal. En dat gaat niet (alleen) over stikstof.

Als je wilt weten wat er zo slecht aan stikstof is, dan moet je even naar boven scrollen. Of gewoon even op Wikipedia kijken.

Wat jij woke-gekte noemt, zien veel mensen als inspirerend. Ik bedoel maar: wat jij als de norm beschouwt, is dat niet voor de meerderheid van de bevolking.

Overigens denk ik dat SP en ChristenUnie zich absoluut bekommeren om achtergestelden.
Maanenschijn

Bericht door Maanenschijn »

BBB, VVD, CDA, SGP en ChristenUnie starten formatie voor Gelderse coalitie

Verkenner Ank Bijleveld-Schouten presenteerde dinsdagavond 25 april 2023 haar bevindingen aan de fracties van Provinciale Staten. Daaruit blijkt dat er een duidelijke voorkeur is voor een coalitie van BBB, VVD, CDA, SGP en ChristenUnie. De vijf betrokken fracties zijn bereid om de coalitiemogelijkheden inhoudelijk en diepgaand verder te onderzoeken in de formatiefase. Bijleveld treedt daarbij aan als formateur. Lees hier het volledige advies en de gespreksverslagen.

Verkenningsproces

Bijleveld volgde Gert Jan van Noort begin april 2023 op als tweede verkenner. Ze kreeg de opdracht mee om een voorkeurscoalitie aan te dragen waarmee formeren kansrijk is. In de lijn van het advies van Van Noort voerde Bijleveld eerst een gezamenlijk gesprek met BBB, VVD en CDA. Daarop volgden vier afzonderlijke gesprekken tussen Bijleveld en SGP, ChristenUnie, JA21 en PvdA/GroenLinks. Als uitkomst van de gesprekken kwam er één wenselijke variant naar voren. Tot slot ging Bijleveld met deze vijf partijen om de tafel en sprak eenieder de bereidheid uit om de coalitiemogelijkheden met elkaar te onderzoeken.

Formatiefase binnenkort opgestart

Kort na de presentatie van haar bevindingen zal Bijleveld de formatiefase opstarten met BBB, VVD, CDA, SGP, en ChristenUnie. Bijleveld is gerust op de uitkomst: “Bij de fracties – en bij mij – is er vertrouwen dat er op inhoud en in goede samenwerking een coalitieakkoord op hoofdlijnen tot stand kan komen.”
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
MGG

Bericht door MGG »

Maanenschijn schreef: 25 apr 2023, 23:51 BBB, VVD, CDA, SGP en ChristenUnie starten formatie voor Gelderse coalitie

Verkenner Ank Bijleveld-Schouten presenteerde dinsdagavond 25 april 2023 haar bevindingen aan de fracties van Provinciale Staten. Daaruit blijkt dat er een duidelijke voorkeur is voor een coalitie van BBB, VVD, CDA, SGP en ChristenUnie. De vijf betrokken fracties zijn bereid om de coalitiemogelijkheden inhoudelijk en diepgaand verder te onderzoeken in de formatiefase. Bijleveld treedt daarbij aan als formateur. Lees hier het volledige advies en de gespreksverslagen.

Verkenningsproces

Bijleveld volgde Gert Jan van Noort begin april 2023 op als tweede verkenner. Ze kreeg de opdracht mee om een voorkeurscoalitie aan te dragen waarmee formeren kansrijk is. In de lijn van het advies van Van Noort voerde Bijleveld eerst een gezamenlijk gesprek met BBB, VVD en CDA. Daarop volgden vier afzonderlijke gesprekken tussen Bijleveld en SGP, ChristenUnie, JA21 en PvdA/GroenLinks. Als uitkomst van de gesprekken kwam er één wenselijke variant naar voren. Tot slot ging Bijleveld met deze vijf partijen om de tafel en sprak eenieder de bereidheid uit om de coalitiemogelijkheden met elkaar te onderzoeken.

Formatiefase binnenkort opgestart

Kort na de presentatie van haar bevindingen zal Bijleveld de formatiefase opstarten met BBB, VVD, CDA, SGP, en ChristenUnie. Bijleveld is gerust op de uitkomst: “Bij de fracties – en bij mij – is er vertrouwen dat er op inhoud en in goede samenwerking een coalitieakkoord op hoofdlijnen tot stand kan komen.”
Dit is ook landelijk mijn droom combinatie eventueel aangevuld met JA21. Christelijk en rechts/midden. De CU is behoorlijk links, maar ethische kwesties vind ik veel belangrijker.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Evangelist schreef: 25 apr 2023, 00:49 Stel we stoppen gewoon met die stikstofwetgeving, wat zou er dan in elkaar storten?
(En dan bedoel ik ook: gewoon de EU-regels even laten voor wat ze zijn, omdat we dringend moeten bouwen.)
De Commissie kan dan een inbreukprocedure starten met financiële sancties tot gevolg. Een tweede is dat als Nederland zich niet houdt aan afgesproken regels, dit de cohesie binnen de EU niet ten goede komt, met alle (geopolitieke) gevolgen van dien. Een sterke en krachtige EU is juist wat Nederland nodig heeft om te kunnen floreren.
Evangelist

Bericht door Evangelist »

Ambtenaar schreef: 26 apr 2023, 11:06
Evangelist schreef: 25 apr 2023, 00:49 Stel we stoppen gewoon met die stikstofwetgeving, wat zou er dan in elkaar storten?
(En dan bedoel ik ook: gewoon de EU-regels even laten voor wat ze zijn, omdat we dringend moeten bouwen.)
De Commissie kan dan een inbreukprocedure starten met financiële sancties tot gevolg. Een tweede is dat als Nederland zich niet houdt aan afgesproken regels, dit de cohesie binnen de EU niet ten goede komt, met alle (geopolitieke) gevolgen van dien. Een sterke en krachtige EU is juist wat Nederland nodig heeft om te kunnen floreren.
Dan zal de aversie tegen de EU alleen nog maar verder toenemen. Ik kan me niet voorstelen dat het in het belang van de EU is om zo te handelen. Ook de EU zal toch niet blind zijn voor de onmogelijke opdracht die Nederland nu heeft (en misschien wel zichzelf heeft opgelegd)?
Hartelijke groet,
Evangelist
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Evangelist schreef: 26 apr 2023, 11:17 Dan zal de aversie tegen de EU alleen nog maar verder toenemen. Ik kan me niet voorstelen dat het in het belang van de EU is om zo te handelen. Ook de EU zal toch niet blind zijn voor de onmogelijke opdracht die Nederland nu heeft (en misschien wel zichzelf heeft opgelegd)?
Natuurlijk is het wel in het belang van de EU om ervoor te zorgen dat lidstaten zich aan de spelregels houden. Sterker nog, dat is één van de grootste belangen van de EU. En Nederland kan vrij gemakkelijk aan de regels voldoen, door boerenbedrijven te saneren door middel van uitkoop.
MGG

Bericht door MGG »

Ambtenaar schreef: 26 apr 2023, 11:19
Evangelist schreef: 26 apr 2023, 11:17 Dan zal de aversie tegen de EU alleen nog maar verder toenemen. Ik kan me niet voorstelen dat het in het belang van de EU is om zo te handelen. Ook de EU zal toch niet blind zijn voor de onmogelijke opdracht die Nederland nu heeft (en misschien wel zichzelf heeft opgelegd)?
Natuurlijk is het wel in het belang van de EU om ervoor te zorgen dat lidstaten zich aan de spelregels houden. Sterker nog, dat is één van de grootste belangen van de EU. En Nederland kan vrij gemakkelijk aan de regels voldoen, door boerenbedrijven te saneren door middel van uitkoop.
Heerlijk (tientallen) miljarden verknoeien. De burger betaald wel weer.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

MGG schreef: 26 apr 2023, 11:27 Heerlijk (tientallen) miljarden verknoeien. De burger betaald wel weer.
Misschien moet je verder kijken dan je neus lang is en verder kijken dan de korte termijn.
Plaats reactie