Beroepingswerk discussie [7]

Piet Puk

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Piet Puk »

Evangelist schreef: 17 apr 2023, 23:34
Piet Puk schreef: 17 apr 2023, 19:33
Geytenbeekje schreef: 17 apr 2023, 19:13
Piet Puk schreef: 17 apr 2023, 17:29 Is het in meer gemeenten gebruikelijk om op zondag te stemmen over een te beroepen predikant? Ik kwam het namelijk tegen.
Ik dacht dat ik dat weleens hoorde dat ze dat in Gouda GGiN Gerbrandy weg deede.
Ook CGK Urk-M had dat gedaan.
Die laatste gemeente zag ik het dus nu. Ik vraag me enkel af of zo'n stemming c.q. ledenvergadering nou noodzakelijk werk of werk van barmhartigheid is.
Een vergadering met de stemgerechtigde leden lijkt me bij uitstek passen op de zondag. Het gaat om de instandhouding van de eredienst en de voortgang van het ambtelijke werk. Bovendien - maar dat is de meer praktische kant - is iedereen er toch al, dus je hoeft niet speciaal op een doordeweekse avond naar de kerk toe.
Aan dat argument had ik ook al gedacht, maar dan nog vraag ik me af of dit noodzakelijk op zondag dient te gebeuren. Catechisatie kan ik nog inkomen, maar een ledenvergadering waarin wellicht naast het beroepen van een predikant ook nog de zogenoemde 'stoffelijke zaken' aan de orde komen, lijkt mij niet gewenst.
Evangelist

Bericht door Evangelist »

Piet Puk schreef: 18 apr 2023, 00:19
Evangelist schreef: 17 apr 2023, 23:34
Piet Puk schreef: 17 apr 2023, 19:33
Geytenbeekje schreef: 17 apr 2023, 19:13
Ik dacht dat ik dat weleens hoorde dat ze dat in Gouda GGiN Gerbrandy weg deede.
Ook CGK Urk-M had dat gedaan.
Die laatste gemeente zag ik het dus nu. Ik vraag me enkel af of zo'n stemming c.q. ledenvergadering nou noodzakelijk werk of werk van barmhartigheid is.
Een vergadering met de stemgerechtigde leden lijkt me bij uitstek passen op de zondag. Het gaat om de instandhouding van de eredienst en de voortgang van het ambtelijke werk. Bovendien - maar dat is de meer praktische kant - is iedereen er toch al, dus je hoeft niet speciaal op een doordeweekse avond naar de kerk toe.
Aan dat argument had ik ook al gedacht, maar dan nog vraag ik me af of dit noodzakelijk op zondag dient te gebeuren. Catechisatie kan ik nog inkomen, maar een ledenvergadering waarin wellicht naast het beroepen van een predikant ook nog de zogenoemde 'stoffelijke zaken' aan de orde komen, lijkt mij niet gewenst.
Op een stemmingsvergadering voor een beroep, of ouderlingen en diakenen komen verder geen andere zaken aan de orde. Die kunnen in de jaarlijkse vergadering met de gemeente behandeld worden.
Hartelijke groet,
Evangelist
Chrisje72

Bericht door Chrisje72 »

Aankomende zondag is het bij ons ook stemmingsvergadering na de dienst. Zowel voor ouderlingen als voor een predikant.
Vrouwen hebben bij ons stemrecht. Kleine kinderen gaan naar beneden met een paar grotere kinderen die oppassen. Grote kinderen blijven erbij en kunnen zien hoe het gaat, zij zitten in een apart vaak zodat de stemgerechtigden allemaal bij elkaar zitten.
Ik zou dit geen werken willen noemen en andere zaken worden inderdaad op de gemeente avond besproken.
Een korte meditatie/ openingswoord wordt overigens wel gehouden, maar dat is een half a4tje ofzo.
Laatst gewijzigd door Chrisje72 op 18 apr 2023, 07:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Bezorgd

Bericht door Bezorgd »

Zou het in Amerika ook niet op zondag gebeuren?
Of laten ze de leden op een doordeweekse avond twee keer anderhalf uur rijden?

Overigens is dit ook weer echt zo'n cultuurgebonden traditie discussie.
Het gaat zelfs om de invulling van de ambten! Als dat al niet meer op zondag mag..
Ararat

Bericht door Ararat »

Bezorgd schreef: 18 apr 2023, 07:56 Zou het in Amerika ook niet op zondag gebeuren?
Of laten ze de leden op een doordeweekse avond twee keer anderhalf uur rijden?

Overigens is dit ook weer echt zo'n cultuurgebonden traditie discussie.
Het gaat zelfs om de invulling van de ambten! Als dat al niet meer op zondag mag..
Daar doen ze het vast via Teams :)
mark1985

Bericht door mark1985 »

Aangenomen of bedankt voor ogg Geldermalsen :quoi
Piet Puk

Bericht door Piet Puk »

mark1985 schreef: 22 apr 2023, 19:21 Aangenomen of bedankt voor ogg Geldermalsen :quoi
Uitstel is tegenwoordig ook een mogelijkheid
Bruna

Bericht door Bruna »

mark1985 schreef: 22 apr 2023, 19:21 Aangenomen of bedankt voor ogg Geldermalsen :quoi
Is er een beroep?
Doe zoveel mogelijk niet meer mee / ben aan het afbouwen naar inactief
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

Bij ons collecteren ze altijd op zondag.
CvdW

Bericht door CvdW »

Wim Anker schreef: 22 apr 2023, 20:15 Bij ons collecteren ze altijd op zondag.
Hier geeft de dienstdoende ouderling de dominee/student een hand bij de trap van de preekstoel.
Bezorgd

Bericht door Bezorgd »

Wat houdt zo'n beroep in?
HHKtE schreef: 28 apr 2023, 13:08 beroepen door de synode van de PKN tot interim predikant Ds M van de Ruitenbeek te Wilnis die dit beroep heeft aangenomen en op zondag 7 mei al afscheid neemt van Wilnis.De benoeming gaat in per dv 15 september
Refogast

Bericht door Refogast »

Ds. Romkes heeft bedankt voor Geldermalsen.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Bezorgd schreef: 28 apr 2023, 13:22 Wat houdt zo'n beroep in?
HHKtE schreef: 28 apr 2023, 13:08 beroepen door de synode van de PKN tot interim predikant Ds M van de Ruitenbeek te Wilnis die dit beroep heeft aangenomen en op zondag 7 mei al afscheid neemt van Wilnis.De benoeming gaat in per dv 15 september
Zie https://www.rd.nl/artikel/1018382
Anselmus

Bericht door Anselmus »

Bezorgd schreef:Wat houdt zo'n beroep in?
Dat je leiding gaat geven bij gemeenten waar problemen zijn ontstaan om zo een gemeente rust en stabiliteit te bieden en mee te denken in het oplossen van de problemen.
Fides Quaerens Intellectum
MGG

Bericht door MGG »

Anselmus schreef: 28 apr 2023, 18:12
Bezorgd schreef:Wat houdt zo'n beroep in?
Dat je leiding gaat geven bij gemeenten waar problemen zijn ontstaan om zo een gemeente rust en stabiliteit te bieden en mee te denken in het oplossen van de problemen.
En in de tussenliggende 4 maanden is hij vrij?
Ik neem aan dat de synode of een van de gemeente hem in deze maanden betaald.
Plaats reactie