Gereformeerde Gemeenten
Re: Gereformeerde Gemeenten
Wat vind je van zo'n stuk uit de Wachter? Ik denk van ds. Mallan? Ik vind uitleggen wat je vindt over een leerstuk prima, maar hier zie ik al weer de oordelen waar ik over sprak. Dat is exemplarisch voor de recente geschiedenis. Bent u het niet met me eens? Het ontbreekt aan bevinding, nooit iets van Gods eeuwige liefde gesmaakt.
En theologisch wat minder onderrichte volgelingen knikken, stemmen toe en wachten op iets wat wellicht nooit komt. Dat kan wel het gevolg zijn.
Edit: hier de volledige brief: https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... 9a07176a7f
En theologisch wat minder onderrichte volgelingen knikken, stemmen toe en wachten op iets wat wellicht nooit komt. Dat kan wel het gevolg zijn.
Edit: hier de volledige brief: https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... 9a07176a7f
-
- Verbannen
Jaja, en ondertussen zijn er ook mensen die zeggen dat je zonder tranen en zonder ook maar één moment aan je doodstaat bepaald te zijn, zalig kunt worden.Ad Anker schreef: ↑14 apr 2023, 12:30 Luther n.a.v. Ps. 51:18: Dat hart geeft niets aan God, het neemt slechts van Hem. En zo wil God het ook hebben, opdat Hij waarachtig God zal zijn. Want dat hoort bij God: geven en niet nemen.
Eigenlijk is de hele verklaring van Luther over deze psalm zeer de moeite waard om tot je te nemen. https://maartenluther-nl.com/DE%20VIERD ... M%2051.pdf
Het is inderdaad niet zomaar een begripsverwarring. De leer over de rechtvaardiging is wel van levensbelang. De verwarring is er doordat de nadruk ligt op onze ellende, onze boetvaardigheid, daar worden we ook op aangesproken. "Hebt u weleens een nacht wakker gelegen vanwege uw zonde" etc. Die verbrokenheid, die verslagenheid is een voorwaarde om de genade aangeboden te krijgen. En dat koesteren we ook. 'Op de leerschool van de Geest haal je alleen maar 0-en'. En ten diepste begin je dan bij de mens. Dat was net wat Luther niet wilde. En de Schriftuurlijke eenvoud over dit leerstuk bij onze ouden is weldadig bij de ingewikkelde brei die we er tegenwoordig van maken. Mét elke keer de notie dat iedereen die hier anders over denkt dwaalt of een vijand is van de leer van vrije genade. Ook zo'n ingewikkelde.
Luther zegt dus: Probeer niks bij God te brengen, ontvang alleen van Hem. Hij geeft alles. Zo simpel is het. Wij worden een beetje Rooms in GG en aanverwant.
met tranen en met aan je doodstaat bepaald worden kan je ook niet zalig mee worden.
Enkel Christus red
Enkel Christus red
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Er is ook nog een dagelijkse rechtvaardigmaking:Ad Anker schreef: ↑14 apr 2023, 12:36 Wat vind je van zo'n stuk uit de Wachter? Ik denk van ds. Mallan? Ik vind uitleggen wat je vindt over een leerstuk prima, maar hier zie ik al weer de oordelen waar ik over sprak. Dat is exemplarisch voor de recente geschiedenis. Bent u het niet met me eens? Het ontbreekt aan bevinding, nooit iets van Gods eeuwige liefde gesmaakt.
Het is in het bijzonder a Brakel geweest, die in zijn behandeling van het leerstuk van de rechtvaardigmaking de nadruk heeft gelegd, niet alleen op de noodzakelijkheid van de dadelijke rechtvaardigmaking dóór het geloof in de tijd, maar ook op de dagelijkse rechtvaardigmaking.
Zeker weten. Daar zegt Luther hele wijze dingen over bij vers 3 van Ps. 51.
Welke mensen zeggen dat?GerefGemeente-lid schreef: ↑14 apr 2023, 12:56 Jaja, en ondertussen zijn er ook mensen die zeggen dat je zonder tranen en zonder ook maar één moment aan je doodstaat bepaald te zijn, zalig kunt worden.
Ik bied je Luthers verklaring van Psalm 51 aan. Die is onder een vloed van tranen geschreven, denk je niet?
Een duidelijke hertaalde versie met een activistisch trekje.Ad Anker schreef: ↑14 apr 2023, 12:30 Luther n.a.v. Ps. 51:18: Dat hart geeft niets aan God, het neemt slechts van Hem. En zo wil God het ook hebben, opdat Hij waarachtig God zal zijn. Want dat hoort bij God: geven en niet nemen.
Eigenlijk is de hele verklaring van Luther over deze psalm zeer de moeite waard om tot je te nemen. https://maartenluther-nl.com/DE%20VIERD ... M%2051.pdf
Luther zegt dus: Probeer niks bij God te brengen, ontvang alleen van Hem. Hij geeft alles. Zo simpel is het. Wij worden een beetje Rooms in GG en aanverwant.
De oorspronkelijke tekst luidt:
Het is alsof David wilde zeggen: al het andere veracht God, behalve een hart dat verootmoedigd en verbroken is; want dat geeft Hem de eer, en rekent schrijft zichzelf de zonden toe. Zulk een hart geeft niets aan God, maar ontvangt slechts van Hem. En zo wil God het ook hebben, opdat Hij waarachtig God zij; want het is Gods natuur te geven en niet te ontvangen.
Deze weergave sluit dan weer goed aan op jouw slotzinnen.
De tekst komt voor in een boekje waarin Luther de 7 boetepsalmen in het Duits behandelt. Deze uitgave was voor het gewone publiek. Daarover merkt Luther het volgende op:
Bij de verklaring der afzonderlijke woorden evenwel en bij de uitlegging, zij moge dan misschien wat nieuw en niet direct op het eerste gehoor, met de klank van die woorden in overeenstemming schijnen, leek het mij toch niet gepast de christenen zo laag aan te slaan, of er aan te twijfelen dat Christus hun zó nabij is, dat Hij hun Zelf niet duidelijk maken zou, hoe ze dit alles moeten opvatten.
Daarnaast is er een academische verklaring van Ps. 51 uit 1532. Die is meer omvangrijk en zeer de moeite waard.
Dank! Nemen is inderdaad de actieve vorm van ontvangen. Welk Duits woord is er gebruikt dan? Jij vertaalt nu immers ook?
Maar Luther zegt nog veel meer.....pas op voor citaten oorlog. Ik lees nu een dagboek van hem. Hij zegt ook zeker de andere kant.
-
Gereformeerde Gemeente Kootwijkerbroek breidt uit en verduurzaamt
[KOOTWIJKERBROEK] De Gereformeerde Gemeente in Kootwijkerbroek gaat vanaf volgende week maandag 17 april het kerkgebouw aan de Kosterijweg 27 in Kootwijkerbroek uitbreiden en verbouwen.
Henk van IJken
Bij de werkzaamheden, waarvoor in de planning een jaar is uitgetrokken, wordt het middenschip van de kerkzaal uitgebreid. Daardoor neemt het aantal plaatsen beneden en op de galerij toe met circa 400 plaatsen, van 1.700 naar ongeveer 2.100.
[PASSEND GEBOUW] Ook het interieur van de kerkzaal wordt aangepast: de vloer wordt vernieuwd en de banken worden anders gerangschikt. Dit is volgens Ernst van Vuuren, diaken en woordvoerder van de kerk, nodig omdat de gemeente groeit. ,,We zitten te krap in onze jas.'' En de kerkelijke gemeente verwacht dat de groei in de komende jaren zal doorgaan. ,,We hopen dat we zo weer een passend gebouw mogen krijgen voor onze gemeente.''
Bij de verbouwing gaat het om noodzakelijk onderhoud en verduurzaming van het volledige kerkgebouw. De elektriciteit, verwarming en het ventilatiesysteem worden onder meer aangepakt. Op het dak boven de zalen - behalve op de kerkzaal - worden zonnepanelen geplaatst en het glas wordt vernieuwd, legt Van Vuuren uit.
[HARSELAAR-OOST] De zondagse diensten om 10.00 en 19.00 uur worden vanaf volgende week verplaatst naar een als kerkzaal te gebruiken zaal aan de Verlengde Parallelweg 12 op industrieterrein Harselaar-Oost in Barneveld, waarin Christelijke Studio Het Kruispunt is gevestigd.
Het kerkgebouw in Kootwijkerbroek blijft dan wel open, maar is alleen beschikbaar voor huwelijks- en rouwdiensten die wat het aantal bezoekers betreft in een van de zalen van de Kootwijkerbroekse kerk passen.
De gemeente Barneveld gaf in oktober vorig jaar toestemming voor de uitbreiding van en het groot onderhoud aan het kerkgebouw, dat wordt uitgevoerd door Middendorp Bouwbedrijf uit Wekerom. Daarnaast zullen vrijwilligers bijspringen als dat nodig is.
[NIEUWE KERK] De uitbreiding en verduurzaming staat overigens los van de stappen die de Gereformeerde Gemeente in Nederland momenteel zet om in Kootwijkerbroek een nieuw kerkgebouw te bouwen aan de Walhuisweg, bij de Puurveense molen. Het gaat hierbij namelijk om een ander kerkgenootschap. De voorgenomen bouw van deze kerk, die nu nog niet in Kootwijkerbroek is gevestigd, is vooral bedoeld om de toegenomen drukte in kerkgebouw De Hoeksteen van de Gereformeerde Gemeente in Nederland in Barneveld te ontlasten.
[KOOTWIJKERBROEK] De Gereformeerde Gemeente in Kootwijkerbroek gaat vanaf volgende week maandag 17 april het kerkgebouw aan de Kosterijweg 27 in Kootwijkerbroek uitbreiden en verbouwen.
Henk van IJken
Bij de werkzaamheden, waarvoor in de planning een jaar is uitgetrokken, wordt het middenschip van de kerkzaal uitgebreid. Daardoor neemt het aantal plaatsen beneden en op de galerij toe met circa 400 plaatsen, van 1.700 naar ongeveer 2.100.
[PASSEND GEBOUW] Ook het interieur van de kerkzaal wordt aangepast: de vloer wordt vernieuwd en de banken worden anders gerangschikt. Dit is volgens Ernst van Vuuren, diaken en woordvoerder van de kerk, nodig omdat de gemeente groeit. ,,We zitten te krap in onze jas.'' En de kerkelijke gemeente verwacht dat de groei in de komende jaren zal doorgaan. ,,We hopen dat we zo weer een passend gebouw mogen krijgen voor onze gemeente.''
Bij de verbouwing gaat het om noodzakelijk onderhoud en verduurzaming van het volledige kerkgebouw. De elektriciteit, verwarming en het ventilatiesysteem worden onder meer aangepakt. Op het dak boven de zalen - behalve op de kerkzaal - worden zonnepanelen geplaatst en het glas wordt vernieuwd, legt Van Vuuren uit.
[HARSELAAR-OOST] De zondagse diensten om 10.00 en 19.00 uur worden vanaf volgende week verplaatst naar een als kerkzaal te gebruiken zaal aan de Verlengde Parallelweg 12 op industrieterrein Harselaar-Oost in Barneveld, waarin Christelijke Studio Het Kruispunt is gevestigd.
Het kerkgebouw in Kootwijkerbroek blijft dan wel open, maar is alleen beschikbaar voor huwelijks- en rouwdiensten die wat het aantal bezoekers betreft in een van de zalen van de Kootwijkerbroekse kerk passen.
De gemeente Barneveld gaf in oktober vorig jaar toestemming voor de uitbreiding van en het groot onderhoud aan het kerkgebouw, dat wordt uitgevoerd door Middendorp Bouwbedrijf uit Wekerom. Daarnaast zullen vrijwilligers bijspringen als dat nodig is.
[NIEUWE KERK] De uitbreiding en verduurzaming staat overigens los van de stappen die de Gereformeerde Gemeente in Nederland momenteel zet om in Kootwijkerbroek een nieuw kerkgebouw te bouwen aan de Walhuisweg, bij de Puurveense molen. Het gaat hierbij namelijk om een ander kerkgenootschap. De voorgenomen bouw van deze kerk, die nu nog niet in Kootwijkerbroek is gevestigd, is vooral bedoeld om de toegenomen drukte in kerkgebouw De Hoeksteen van de Gereformeerde Gemeente in Nederland in Barneveld te ontlasten.
Nee, ik vertaal niet. Ik wijs op de oorspronkelijke Nederlandse tekst.
Het ging mij om de verschuiving in het Nederlands.
Een vertaalstrijd ga ik niet aan.
Maar mocht je toch de Duitse uitgave zoeken, die is ook te vinden op de door jou gebruikte site.
Nee, nemen is niet zomaar de actieve vorm van ontvangen.
Het initiatief tot overdracht van de zaak gaat van de ene partij over naar de andere.
Door ontvangen te vervangen door nemen wordt de verhouding tussen partijen fundamenteel anders.
De grondtekst:
Als sprech her, alls ander vorachtet er. an eynn herz das gedemutiget und zur brochen ist. dan das selb gibt ihm die eer unnd sich selb die sund. das herz gibt got nichts, sundern nimpt nur von yhm. das wille auch gott haben, auffdas er got sey warhafftig. den gote geburt zu, geben und nit nehmen.
Voor de duidelijkheid: alleen de A is een kapitaal. Verder zijn alle letters klein.
Dat hart geeft niets aan God, het neemt slechts van Hem. En zo wil God het ook hebben, opdat Hij waarachtig God zal zijn. Want dat hoort bij God: geven en niet nemen.
Dank refo. Ik was nog aan het zoeken. Waarom wordt in refomarts vertaling wel ontvangen gebruikt. Is nehmen in Duits ook ontvangen? Of is dat toch een theologische vertaling? Ik snap de lezing van refomart wel maar de daad des geloofs mag toch ook met 'nimpt' en 'nehmen' uitgedrukt worden? Het is ook ' Neemt, eet' en niet 'ontvangt, eet'. Of denk ik te simpel. (te remonstrantsdas herz gibt got nichts, sundern nimpt nur von yhm. das wille auch gott haben, auffdas er got sey warhafftig. den gote geburt zu, geben und nit nehmen.

Nee, de vertaling van refomart is ultracontraremonstrants.Ad Anker schreef: ↑14 apr 2023, 15:51Dat hart geeft niets aan God, het neemt slechts van Hem. En zo wil God het ook hebben, opdat Hij waarachtig God zal zijn. Want dat hoort bij God: geven en niet nemen.Dank refo. Ik was nog aan het zoeken. Waarom wordt in refomarts vertaling wel ontvangen gebruikt. Is nehmen in Duits ook ontvangen? Of is dat toch een theologische vertaling? Ik snap de lezing van refomart wel maar de daad des geloofs mag toch ook met 'nimpt' en 'nehmen' uitgedrukt worden? Het is ook ' Neemt, eet' en niet 'ontvangt, eet'. Of denk ik te simpel. (te remonstrantsdas herz gibt got nichts, sundern nimpt nur von yhm. das wille auch gott haben, auffdas er got sey warhafftig. den gote geburt zu, geben und nit nehmen.)
Nou, daar heb ik hem niet op uitgezocht. Maar hoe meer contra remonstrants hoe beter!refo schreef: ↑14 apr 2023, 16:11Nee, de vertaling van refomart is ultracontraremonstrants.Ad Anker schreef: ↑14 apr 2023, 15:51Dat hart geeft niets aan God, het neemt slechts van Hem. En zo wil God het ook hebben, opdat Hij waarachtig God zal zijn. Want dat hoort bij God: geven en niet nemen.Dank refo. Ik was nog aan het zoeken. Waarom wordt in refomarts vertaling wel ontvangen gebruikt. Is nehmen in Duits ook ontvangen? Of is dat toch een theologische vertaling? Ik snap de lezing van refomart wel maar de daad des geloofs mag toch ook met 'nimpt' en 'nehmen' uitgedrukt worden? Het is ook ' Neemt, eet' en niet 'ontvangt, eet'. Of denk ik te simpel. (te remonstrantsdas herz gibt got nichts, sundern nimpt nur von yhm. das wille auch gott haben, auffdas er got sey warhafftig. den gote geburt zu, geben und nit nehmen.)
De door mij geciteerde tekst komt gewoon uit de bekende series: Stemmen uit .... In dit geval dus Wittenberg.