Susanna schreef: ↑12 apr 2023, 10:33
Het valt me op dat jullie rond Goede Vrijdag en Pasen ontzettend veel preken hebben geluisterd. Hoe verwerken jullie die preken. Ik bedoel: als je de ene preek gehoord hebt en er komt een tweede achteraan.
1. Maken jullie notities om later te reflecteren?
2. Hoe pas je het gehoorde toe in je dagelijkse leven?
3. Waar bid je voor of over als je zoveel hoort.
4. Wacht je op een speciale invloed van de Heilige Geest.
5. Waarom 2 preken op zondag? Een traditie? Of 's-morgen voor ouders met kinderen en 's-avonds voor ouderen? Hoe ontstond dat?
6. Is het erg als je maar één preek beluistert?
7. Is het voor jullie fysiek vermoeiend?
Ik geloof best wel dat het bijwonen van twee diensten op zondag een versterking kan zijn van iemands geloofsbeleving en een verdieping van de relatie met God. En dat het daarvoor is? Benieuwd naar jullie ervaring. Eens kijken of er verschil tussen man en vrouw is hierin
Op Goede Vrijdag, 1ste en 2e Paasdag totaal 6 diensten meegemaakt en ik moet zeggen dat het wel erg veel was.
1. Ik noteer weleens wat, maar meestal luister ik alleen en ik kijk de diensten soms nog terug doordeweeks om het extra tot me te nemen. Het valt me dan op (tot mijn schaamte) dat ik dan weer veel nieuwe dingen hoor in de preek die ik tijdens de dienst niet gehoord heb;
2. Regelmatig hoor ik iets tijdens een preek wat ik meteen in de week kan toepassen of wat ik kan gebruiken om mensen iets mee te geven over de "hoop die in mij is". Er zit ook regelmatig iets tussen wat mij schuldig stelt ten opzichte van God en wat ik dan moet belijden;
3. Ik bid voorafgaande en vaak ook tijdens de dienst om de werking van de Heilige Geest;
4. Ik geloof in de eenvoud van Woord en Geest. Ik wacht niet op een speciale invloed al is het bij voorbaat al speciaal dat de Heilige Geest uitgestort is op de Pinksterdag;
5. Het is een traditie en als er maar 1 dienst zou zijn in mijn gemeente zou ik ook maar 1 keer gaan. Overigens zou ik het wel missen, want het zorgt er automatisch voor dat de zondag een aparte dag is die in het teken van God en Zijn Koninkrijk staat;
6. Het is niet erg om maar 1 preek te beluisteren, maar het roept bij mij wel vragen op. Vooral als je de mogelijkheid en het voorrecht hebt om meer diensten te bezoeken. Is er geen verlangen om God te ontmoeten en om de gemeenschap der heiligen te ervaren? Als je veel van iemand houdt of naar iemand verlangt dan wil je graag daar zijn waar hij of zij centraal staat. Zo is het ook met God, waar kan je beter zijn dan in de kerk waar Hij aanwezig wilt zijn (Mattheus 18:20). Waarom lopen vervolgde christenen het risico om opgepakt te worden en zelfs vermoord te worden om samen te komen en zou ik thuisblijven? Ik hoor weleens mensen klagen dat ze zo weinig meer zien en horen van de grote daden van God. Dan is mijn tip om eerst eens je Bijbel open te doen, om naar de kerk te gaan en om te bidden om de werking van de Heilige Geest;
7. Meestal is het niet fysiek vermoeiend.