Gepluis, zonde?

Houthakker

Re: Gepluis, zonde?

Bericht door Houthakker »

Ik heb me gewoon vreselijk vergist, als ik jullie nu goed begrijp.
Laat ik nou toch gemeend hebben dat ik over een vraag waarmee ik loop, hier op het forum wel van gedachten zou kunnen wisselen.

Wacht, ik pak hem er nog even bij:

Houthakker schreef:Al enige tijd loop ik met een vraag.
Die vraag is mede ontstaan door het deelnemen aan forumdiscussies.
Maar ook wel door gesprekken op kringen en met vrienden.

Wat ik me afvraag is of het ook zonde is, al het gepluis waarmee we vaak bezig zijn.
En met gepluis bedoel ik het alsmaar redeneren en filosoferen en debateren en converseren over zaken die direct te maken hebben met geloof en bekering.

Deze topic bedoel ik niet om mensen te beledigen.

Wat me echter al enige tijd dwarszit is, dat de Heere in Zijn Woord duidelijke bevelen geeft. Bevelen van geloof en bekering.
En ik vraag me af in hoeverre we zondigen, wanneer we, in plaats van direct te gehoorzamen aan die bevelen, erover gaan praten.
Erover gaan schrijven, erover gaan discussieren, redeneren, veronderstellen enzovoorts enzovoorts.
Is het zonde om deze zaken uit te pluizen, in plaats van ze te gehoorzamen?

Natuurlijk besef ik, dat er zeker ook mensen zijn die wel gehoorzamen aan deze bevelen. Maar ook onder hen zijn er die daarna alsnog gaan uitpluizen.
Een vervolgvraag is dan ook:
Is het zonde, om te gaan uitpluizen, in plaats van direct na ontvangen geloof en bekering, het Evangelie te gaan uitdragen?

Zelf heb ik eraan meegedaan en doe ik er aan mee. Daarom spreek ik ook tot mezelf.

Groet,
Houthakker.

Ach, de vraag was eigenlijk best wel duidelijk.
Miscanthus en Gravo hebben het wel begrepen, er ook op een waardevolle manier op gereageerd.
Jammer dat anderen het uit zijn verband blijven trekken.
Dat heeft in ieder geval tot gevolg, dat ik geen behoefte meer heb er nog over door te praten.
Dat heeft gewoon geen zin.

Groet,
Houthakker.
Corydoras

Bericht door Corydoras »

Miscanthus schreef:Ik weet voor mezelf hoe het zit en wil graag anderen helpen om hen tot Christus te leiden en alle struikelbliokken en obstakels weg te nemen en te roemen in Christus, die onze vrijheid en vreugde en volkomen verlossing is.
Tegelijkertijd zie ik hier weinig zoekers, zodat die doelstelling niet meer gehaald wordt.
Er konden weleens meer zoekers zijn, dan je denkt. Niet iedereen legt op een openbaar forum zomaar zijn hart open. En vergeet de vele niet-postende meelezers niet.

Laat je niet ontmoedigen door weinig voor jou zichtbaar resultaat!
Afbeelding
Breekijzertje

Bericht door Breekijzertje »

Houthakker schreef:...........Want aan mensen die zonden aanwijzen wordt wel vaker gevraagd maar liever te vertrekken.

Ja, dat is ook een manier.
Het is maar hoe je het bekijkt.
Zei onze klokkenluider.................... :mrgreen:
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

Houthakker schreef:
Afgewezen schreef:
Houthakker schreef:
Afgewezen schreef: Houthakker, als het de bedoeling is dat forumers een schuldgevoel krijgen: ík heb dat in elk geval niet gekregen door deze uitpluizerij.
Als er iemand is, Afgewezen, die door de mand valt in deze topic, wel, dan bij jij dat wel. Enfin, dat heb ik ook niet kunnen voorzien.
:D
Kijk, en dat mag dus. Je mag zomaar een beschuldigende vinger uitsteken naar medeforumleden. Daar zie je dan kennelijk geen kwaad in.
Even wat anders. Als je nou lid bent van een zwemclub en een van de leden vraagt zich steeds maar hardop af: Is het nou wel zinvol om zo bezig te zijn, steeds maar baantjes te trekken door het zwembad? Kunnen we onze tijd niet beter besteden? is het dan logisch dat anderen daardoor lichtelijk geïrriteerd raken?
Welnu, als iemand op een forum steeds maar zegt: is het nou wel zinvol wat we doen? Kunnen we onze tijd niet beter besteden? is het dan vreemd dat anderen daardoor lichtelijk geïrriteerd raken?
Doorgaans vinden heel veel mensen het irritant wanneer ze gewezen worden op bepaalde zonden.
En het is algemeen bekend dat mensen de zonden liever aanhouden dan loslaten.
Dus zo vreemd is je reactie niet.

Wel is je reactie merkwaardig over dit onderwerp.
Waarom reageer je ook niet op deze manier in topics over loterijen en verzekeren en dergelijke?
Als je consequent bent dan schrijf je daar dat mensen die tegen loterijen zijn, gewoon niet moeten meedoen en daar verder geen forumleden mee moeten vermoeien.
Idem zo met allerlei andere zaken.
Maar daar hoor ik je niet over.
Houthakker, hoewel ik best met je wil meedenken over je vraag (deze zaak heeft mij ook al vaker aan het denken gezet), vind ik je bovenstaande argumentatie erg krom.

Jij zegt: 'A is zonde'
Iemand anders zegt: 'Nee hoor, ik zie dat niet als zonde'
Vervolgens zeg jij: 'Zie je wel, het is wel zonde, want iedereen is geneigd zonden te ontkennen en jij ontkent het nu.'

Raar verhaal, vind je niet?

Als JIJ discussieren over bepaalde zaken als zonde ziet, dan wil dat nog niet zeggen dat het gelijk voor IEDEREEN zondig is? Een ieder zij in zijn/haar eigen gemoed, etc.
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Houthakker

Beste Pim,

De vraag is voor mij niet of wij dingen als zonde ZIEN.
Maar ik vraag me af of bepaalde dingen zonde ZIJN.

Daartussen zit nl. nogal een verschil.

Groet,
Houthakker.
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

Houthakker schreef:Beste Pim,

De vraag is voor mij niet of wij dingen als zonde ZIEN.
Maar ik vraag me af of bepaalde dingen zonde ZIJN.

Daartussen zit nl. nogal een verschil.

Groet,
Houthakker.
Voor sommige dingen is dat niet zo simpel.

Een ex-alcoholverslaafde zal het drinken van een biertje zien als zondig, terwijl dat voor jou en mij (hopelijk) iets anders ligt.
Hartelijke groet,

Pim.

Houthakker

Weet ik Pim. Maar ik heb er bij voorbeeld ook last van in verband met de discussie over Dr. Van der Zwaag.
Ik zal de laatste zijn die wil beweren dat er niet over gepraat mag worden.
Maar wat hebben we intussen GEDAAN?

En ook dit bedoel ik weer niet vervelend, en ook niet met betrekking tot specifiek dit forum.

Groet,
Houthakker.
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

Houthakker schreef:Weet ik Pim. Maar ik heb er bij voorbeeld ook last van in verband met de discussie over Dr. Van der Zwaag.
Ik zal de laatste zijn die wil beweren dat er niet over gepraat mag worden.
Maar wat hebben we intussen GEDAAN?

En ook dit bedoel ik weer niet vervelend, en ook niet met betrekking tot specifiek dit forum.

Groet,
Houthakker.
Je speelt 2 zaken m.i. onterecht tegen elkaar uit. JIJ hebt er last van, moet je dan iemand anders die daar geen last van heeft ervan betichten dat hij/zij zonden aan de hand houdt? Dat lijkt me niet de juiste weg. Als iets voor jou zonde is, dan moet je je daar zeker verre van houden.
Hartelijke groet,

Pim.

Houthakker

Nou Pim, dat heb ik dus juist NIET gedaan.
Ik heb de VRAAG voorgelegd of dit mogelijk ook zonde IS.

En anderen ervan beschuldigd? Dat laat ik voor jouw rekening.
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

Houthakker schreef:Nou Pim, dat heb ik dus juist NIET gedaan.
Ik heb de VRAAG voorgelegd of dit mogelijk ook zonde IS.

En anderen ervan beschuldigd? Dat laat ik voor jouw rekening.
Dat haal ik toch min of meer uit deze quote richting Afgewezen:
Doorgaans vinden heel veel mensen het irritant wanneer ze gewezen worden op bepaalde zonden.
En het is algemeen bekend dat mensen de zonden liever aanhouden dan loslaten.
Dus zo vreemd is je reactie niet.
Hartelijke groet,

Pim.

Houthakker

De correspondentie met Afgewezen was, strikt genomen, off-topic.
En daarom ben ik er ook mee opgehouden. Kon me niet aan de indruk onttrekken dat het me niet mogelijk was de discussie on-topic te houden.
Plaats reactie