Wat een ouderwets woord.
Collecte na corona
-
- Verbannen
Re: Collecte na corona
Waarom dit? Ik ben erg gewend aan de collecte tijdens de psalm voorafgaand aan de verkondiging.DDD schreef: ↑13 mar 2023, 16:52Je zou een Calvijnse liturgie mogen verwachten, dus met de collecte ná de evangelieverkondiging. Maar goed, dat zou je in een GG nog meer mogen verwachten, aangezien men daar iets meer hecht aan de juiste volgorde van ellende, verlossing en dankbaarheid.Tiberius schreef: ↑13 mar 2023, 14:39Wat precies zou je in een GKv verwachten?DDD schreef: ↑13 mar 2023, 14:27 Bij de uitgang. Ik vind het jammer dat het buiten de eredienst valt, maar de positie hiervóór was ook al vóór de evangelieverkondiging. Dat zou je eerder verwachten in een Gkv, al zou het daar nu juist nooit voorkomen, omdat men daar wat liturgisch bewuster is. Wat dat betreft, vind ik de uitgang liturgisch niet veel minder passend.
In de Gkv staat de dankbaarheid wat meer voorop, dus -bij wijze van grapje uiteraard- zou na het votum en de groet de collecte ook prima passen, tezamen met de lofpsalm.
Maar uiteraard pleit ik daar niet voor. Een collecte hoort aan het slot van de dienst, in ieder geval na de evangelieverkondiging.
-
Omdat Jezus en Zijn discipelen het ook deden.merel schreef: ↑13 mar 2023, 16:43Een French Kiss wisselen doe je toch ook niet met iedereen? Waarom dan wel een beker delen. Ik blijf het onhygiënisch vinden en ben blij met de kleine bekertjes.Maanenschijn schreef: ↑13 mar 2023, 15:24 Ik ben blij met weer de ‘gewone’ collecte, tijdens het voorspel voor de te zingen psalm.
Ook het HA wordt gelukkig weer gehouden met twee grote bekers. Op verzoek kan er een klein bekertje worden verstrekt. Het doorgeven van de beker vind ik mooi en waardevol. Het doorgeven van een blad wiebelende bekertjes geeft altijd een beetje angst dat de boel gaat schuiven.
Ik ben gelukkig geen viesneus. Kan me dan ook niet voorstellen wat er niet hygiënisch aan is.
De jeugd van vroeger (en tegenwoordig) is niet geheel vies van een Frensch Kiss, dan lijkt me een drinken van een alcoholische drank uit een zilveren of tinnen beker veel hygiënischer.
Mijn reactie op het terecht geknipte bericht heb ik ook weggehaald.
Laatst gewijzigd door huisman op 13 mar 2023, 17:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Omdat ellende, verlossing en dankbaarheid een bijbelse orde zijn, die al eeuwenlang, van ver vóór de reformatie, in de erediensten terugkomt. Ook al in Israël, trouwens, daar begon men ook niet met het dankoffer, neem ik aan.Zeeuw schreef: ↑13 mar 2023, 16:58Waarom dit? Ik ben erg gewend aan de collecte tijdens de psalm voorafgaand aan de verkondiging.DDD schreef: ↑13 mar 2023, 16:52Je zou een Calvijnse liturgie mogen verwachten, dus met de collecte ná de evangelieverkondiging. Maar goed, dat zou je in een GG nog meer mogen verwachten, aangezien men daar iets meer hecht aan de juiste volgorde van ellende, verlossing en dankbaarheid.Tiberius schreef: ↑13 mar 2023, 14:39Wat precies zou je in een GKv verwachten?DDD schreef: ↑13 mar 2023, 14:27 Bij de uitgang. Ik vind het jammer dat het buiten de eredienst valt, maar de positie hiervóór was ook al vóór de evangelieverkondiging. Dat zou je eerder verwachten in een Gkv, al zou het daar nu juist nooit voorkomen, omdat men daar wat liturgisch bewuster is. Wat dat betreft, vind ik de uitgang liturgisch niet veel minder passend.
In de Gkv staat de dankbaarheid wat meer voorop, dus -bij wijze van grapje uiteraard- zou na het votum en de groet de collecte ook prima passen, tezamen met de lofpsalm.
Maar uiteraard pleit ik daar niet voor. Een collecte hoort aan het slot van de dienst, in ieder geval na de evangelieverkondiging.
De wetslezing hoort ook niet na de preek. Alles heeft de juiste plaats. Geen idee waarom in de GG wel een collecte voor de prediking is, trouwens. Dat past in een synodale liturgie, maar het is mijns inziens niet juist.
Laatst gewijzigd door DDD op 13 mar 2023, 17:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik dacht dat je als reden zou komen dat je aan de hand van de kwaliteit van de preek je gaven kan afzonderen. Althans, af en toe hoor ik je over de kwaliteit van de prediking.DDD schreef: ↑13 mar 2023, 17:29Omdat ellende, verlossing en dankbaarheid een bijbelse orde zijn, die al eeuwenlang, van ver vóór de reformatie, in de erediensten terugkomt. Ook al in Israël, trouwens, daar begon men ook niet met het dankoffer, neem ik aan.Zeeuw schreef: ↑13 mar 2023, 16:58Waarom dit? Ik ben erg gewend aan de collecte tijdens de psalm voorafgaand aan de verkondiging.DDD schreef: ↑13 mar 2023, 16:52
Je zou een Calvijnse liturgie mogen verwachten, dus met de collecte ná de evangelieverkondiging. Maar goed, dat zou je in een GG nog meer mogen verwachten, aangezien men daar iets meer hecht aan de juiste volgorde van ellende, verlossing en dankbaarheid.
De wetslezing hoort ook niet na de preek. Alles heeft de juiste plaats. Geen idee waarom in de GG wel een collecte voor de prediking is, trouwens. Dat past in een synodale liturgie, maar het is mijns inziens niet juist.
Dat zou nog een aanvullende reden zijn om juist op voorhand te collecteren.
Maar daar heb ik dan weer nog nooit aan gedacht.

Maar daar heb ik dan weer nog nooit aan gedacht.
Ja hoor. Zelfs als ik een heleboel flauwekul zou horen, dan zou ik nog hetzelfde bijdragen aan de collecte. Daar zie ik geen verband tussen. Al kan ik mij voorstellen dat het op een gegeven moment zo bar wordt, dat ik helemaal niets meer in het zakje voor de kerk doe. Maar dan moet er wel wat aan de hand zijn en een duidelijke verantwoordelijkheid bij de kerkenraad liggen.
Als er problemen zijn met de prediking, dan moeten die niet via de collectezak worden opgelost. Als het probleem bij de gehele kerkenraad ligt, is het een ander verhaal.
Hoe doe jij dat dan?
Als er problemen zijn met de prediking, dan moeten die niet via de collectezak worden opgelost. Als het probleem bij de gehele kerkenraad ligt, is het een ander verhaal.
Hoe doe jij dat dan?
-
- Verbannen

Je kan ook tijdens de slotzang collecteren. Dan valt het wel binnen de eredienst zelf.
-
Je kunt ook beide doen. Gistermorgen was gewone collecte voor de preek en extra collecte bij de slotzang 

- Niet meer zo actief -
Jawel, achterin hangen de collectezakken en van een rondgang met doorgeven word afgezien. Velen lijken toch nog via de bank hun collectegeld over te maken en dat levert meer op. Overigens begrijpelijk, want je gaat niet 8,30 euro overmaken. Nee dat word dan 9 euro of 10 euro o.i.d.Emma de Jong schreef: ↑13 mar 2023, 19:12Dus helemaal nooit meer tijdens de dienst? Of komt dat nog?
O? Ik heb een tijdlang keurig een sommetje gemaakt van de hoeveelheid collectemunten x de waarde die wij normaliter in de zak gestopt zouden hebben met degenen die thuis luisterden. Dan werd dat gerust een bedrag als 24,30.Piet Puk schreef: ↑13 mar 2023, 19:32
Jawel, achterin hangen de collectezakken en van een rondgang met doorgeven word afgezien. Velen lijken toch nog via de bank hun collectegeld over te maken en dat levert meer op. Overigens begrijpelijk, want je gaat niet 8,30 euro overmaken. Nee dat word dan 9 euro of 10 euro o.i.d.
- Niet meer zo actief -