Positief topic over de GGIN

-DIA-

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door -DIA- »

huisman schreef:
-DIA- schreef:
Piet Puk schreef:Er is weer een nieuwe Nabij Jou, Simon0612 zal binnenkort wel aangeven of deze aanbevolen kan worden of niet.

Een tipje van de sluier(en mijn waarneming): was ik bij voorgaande edities niet heel positief, ik kan wel zeggen dat er nu positieve zaken instaan, die ik zeker zal gaan lezen. Ik vind namelijk dat het goed is om een ambtsdrager samen met jongeren uit de gemeente over een bepaald onderwerp in gesprek te laten gaan en dat is nu gebeurd.
Mag deze oude man ook nog wat zeggen? Ja ook oude mannen lezen Nabij Jou nog... Dit nummer was echt een kerkmuuroverschrijdend nummer: Het opent met een citaat van ds. I. Kievit (NHK) en verderop wordt er uit Gebedsgestalten van ds. F. Bakker (CGK) geciteerd. Hier hebben we een ongekunstelde oecumene.
Mooi, deze predikanten staan in onze boekenkast ook naast elkaar samen met ds C. Smits, prof. G. Wisse en ds. A. Vergunst . Deze overleden predikanten zijn de aardse kerkverbanden ver te boven.
Ook bij mij staan bovengenoemde predikers broederlijk naast elkaar.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Piet Puk

Bericht door Piet Puk »

En in het onderdeel Goudmijn mag iemand iets aandragen. Ditmaal door ds. A.J. van Wingerden (OGGiN). Ik ben niet tegen kerkelijke eenheid, maar om dit nou in een eigen kerkelijk blad te doen?

Voor hetzelfde geval draagt straks dr. G.A. van den Brink het boekje: 'Dordt zoals je Dordt niet kende', voor . Moet je toch niet willen als GGiN?
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Zeg Piet, je gaat toch niet elk topic richting Van den Brink sturen?
Daarvoor is een apart topic.
Piet Puk

Bericht door Piet Puk »

Tiberius schreef:Zeg Piet, je gaat toch niet elk topic richting Van den Brink sturen?
Daarvoor is een apart topic.
Nee, gaf het als voorbeeld. Had misschien beter ds. A. Kort kunnen noemen of een andere predikant waar een duidelijk verschil mee bestaat. Anderzijds is de eerdergenoemde predikant wel actueel. Wellicht dat hij dan ook snel te binnen schiet bij het noemen van een voorbeeld. Maar zal er op proberen te letten dit niet meer te doen.
Laatst gewijzigd door Piet Puk op 25 feb 2023, 11:56, 2 keer totaal gewijzigd.
windorgel

Re: RE: Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door windorgel »

Piet Puk schreef:En in het onderdeel Goudmijn mag iemand iets aandragen. Ditmaal door ds. A.J. van Wingerden (OGGiN). Ik ben niet tegen kerkelijke eenheid, maar om dit nou in een eigen kerkelijk blad te doen?

Voor hetzelfde geval draagt straks dr. G.A. van den Brink het boekje: 'Dordt zoals je Dordt niet kende', voor . Moet je toch niet willen als GGiN?
Ds. Hellenbroek, over wie geschreven wordt, was ook geen lid van de GGiN. Vind je dat ook een bezwaar?
Piet Puk

Bericht door Piet Puk »

windorgel schreef:
Piet Puk schreef:En in het onderdeel Goudmijn mag iemand iets aandragen. Ditmaal door ds. A.J. van Wingerden (OGGiN). Ik ben niet tegen kerkelijke eenheid, maar om dit nou in een eigen kerkelijk blad te doen?

Ds. Hellenbroek, over wie geschreven wordt, was ook geen lid van de GGiN. Vind je dat ook een bezwaar?
Nee, toen waren we nog grotendeels samen. Ik vind het enkel apart dat GGiN predikanten selecteert uit een ander kerkverband, waarbij (af)scheidingen hebben plaatsgehad
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Piet Puk schreef:
windorgel schreef:

Nee, toen waren we nog grotendeels samen. Ik vind het enkel apart dat GGiN predikanten selecteert uit een ander kerkverband, waarbij (af)scheidingen hebben plaatsgehad
Ze willen heel bewust (dat was wel eens anders) laten zien niet alleen de waarheid te hebben.
Maar ook daar kun je over 'zeuren', zo blijkt.
Piet Puk

Bericht door Piet Puk »

Nee, Ad. Enkele jaren terug(misschien 5-10 jaar geleden) was er een ouderling die blijkbaar de besprekingen met de GG wel beu was en in m'n eigen woorden zei: 'Trek de stekker uit die gesprekken, het word toch niks met de GG'. Laat dit dan kerkelijk openlijk gecommuniceerd worden en niet via zo'n jeugdblad dit standpunt laten ondergraven. Die tactiek neem ik ook waar binnen de SGP en hoop dat GGiN daarvoor bewaard word. En nee dat is geen zeuren in mijn beleving
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Volgens mij is ds. van Wingerden OGG.
Bezorgd

Bericht door Bezorgd »

-DIA- schreef:
huisman schreef:
-DIA- schreef:[
Mag deze oude man ook nog wat zeggen? Ja ook oude mannen lezen Nabij Jou nog... Dit nummer was echt een kerkmuuroverschrijdend nummer: Het opent met een citaat van ds. I. Kievit (NHK) en verderop wordt er uit Gebedsgestalten van ds. F. Bakker (CGK) geciteerd. Hier hebben we een ongekunstelde oecumene.
Mooi, deze predikanten staan in onze boekenkast ook naast elkaar samen met ds C. Smits, prof. G. Wisse en ds. A. Vergunst . Deze overleden predikanten zijn de aardse kerkverbanden ver te boven.
Ook bij mij staan bovengenoemde predikers broederlijk naast elkaar.
Het zal je misschien verbazen, ;) , maar ook hier staan de genoemde namen in de kast.
GGotK

Bericht door GGotK »

Piet Puk schreef:Nee, Ad. Enkele jaren terug(misschien 5-10 jaar geleden) was er een ouderling die blijkbaar de besprekingen met de GG wel beu was en in m'n eigen woorden zei: 'Trek de stekker uit die gesprekken, het word toch niks met de GG'. Laat dit dan kerkelijk openlijk gecommuniceerd worden en niet via zo'n jeugdblad dit standpunt laten ondergraven. Die tactiek neem ik ook waar binnen de SGP en hoop dat GGiN daarvoor bewaard word. En nee dat is geen zeuren in mijn beleving
Het zou inderdaad beter zijn als die ouderling zijn verhaal zou doen in dit jeugdblad. Bijvoorbeeld waarom hij deze uitspraken gedaan heeft, hoe hij dit ziet t.a.v. wat Gods Woord ons zegt over eenheid en verscheidenheid en zijn voorbeeldfunctie voor de jeugd.
Piet Puk

Bericht door Piet Puk »

Ad Anker schreef:Volgens mij is ds. van Wingerden OGG.
Dat klopt en wanneer je misschien bedoelt dat dit dan mogelijk wel zou kunnen binnen de GGiN, ben ik van mening om een strakke lijn te hanteren en dit voor alle kerkverbanden te hanteren.
Piet Puk

Bericht door Piet Puk »

GGotK schreef:
Piet Puk schreef:Nee, Ad. Enkele jaren terug(misschien 5-10 jaar geleden) was er een ouderling die blijkbaar de besprekingen met de GG wel beu was en in m'n eigen woorden zei: 'Trek de stekker uit die gesprekken, het word toch niks met de GG'. Laat dit dan kerkelijk openlijk gecommuniceerd worden en niet via zo'n jeugdblad dit standpunt laten ondergraven. Die tactiek neem ik ook waar binnen de SGP en hoop dat GGiN daarvoor bewaard word. En nee dat is geen zeuren in mijn beleving
Het zou inderdaad beter zijn als die ouderling zijn verhaal zou doen in dit jeugdblad. Bijvoorbeeld waarom hij deze uitspraken gedaan heeft, hoe hij dit ziet t.a.v. wat Gods Woord ons zegt over eenheid en verscheidenheid en zijn voorbeeldfunctie voor de jeugd.
Nee, dat zeg ik niet. Heb enkel willen aangeven dat de lijn die ik nu in dit jongerenblad zie, zeker niet de lijn is die binnen het geheel van het kerkverband leeft. Sterker nog, de ouderling die deze uitspraak deed is redelijk vooraanstaand en zat ten tijde van de uitspraak in het moderamen.
GGotK

Bericht door GGotK »

Piet Puk schreef:
GGotK schreef:
Nee, dat zeg ik niet. Heb enkel willen aangeven dat de lijn die ik nu in dit jongerenblad zie, zeker niet de lijn is die binnen het geheel van het kerkverband leeft. Sterker nog, de ouderling die deze uitspraak deed is redelijk vooraanstaand en zat ten tijde van de uitspraak in het moderamen.
Kun je voorbeelden noemen dan uit de eerste 3 uitgaven?
Het zou je bovendien niet hoeven te verbazen omdat je dit fenomeen bij (bijna) ieder jongerenblad ziet.
Evangelist

Bericht door Evangelist »

Piet Puk schreef:
GGotK schreef:
Niet te geloven! Wil je echt zo’n sektarische houding aannemen? We leven in 2023 in een ernstige tijd voor christelijk Nederland. Is het dan echt hét antwoord richting onze jongeren: Doe de deuren ook goed op slot richting Bijbelgetrouwe predikers in een ander kerkverband? Hoe verantwoord je dat eigenlijk?
Hartelijke groet,
Evangelist
Plaats reactie