barmhartig

Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

Oorspronkelijk gepost door Kaw
Oorspronkelijk gepost door memento
Maar bewijs dán voor mij ook even een eeuwige geluksstaat vanuit het OT.
Daniel 12:2 En velen van die, die in het stof der aarde slapen, zullen ontwaken, dezen ten eeuwigen leven, en genen tot versmaadheden, [en] tot eeuwige afgrijzing.

:sm
Wat is het verschil tussen eeuwige afgrijzing en eeuwige pijn?
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Oorspronkelijk gepost door Corydoras
Maar, als ik vragen mag, waarom heb je eigenlijk niet genoeg aan bewijs uit het NT? Of wilde je daarmee alleen maar zeggen dat de visie van de joden vanuit het OT wel te begrijpen is?
Er is heel weinig te vinden over een eeuwige pijniging. Ook in het NT.

Maar nogmaals: Ik heb de waarheid ook niet in pacht. Weet het ook niet precies. Maar ik heb nog nooit een overtuigende tekst gezien die sterk wijst op eeuwige pijniging.
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Oorspronkelijk gepost door Miscanthus
Oorspronkelijk gepost door Kaw
Oorspronkelijk gepost door memento
Maar bewijs dán voor mij ook even een eeuwige geluksstaat vanuit het OT.
Daniel 12:2 En velen van die, die in het stof der aarde slapen, zullen ontwaken, dezen ten eeuwigen leven, en genen tot versmaadheden, [en] tot eeuwige afgrijzing.

:sm
Wat is het verschil tussen eeuwige afgrijzing en eeuwige pijn?
Omdat een eeuwig afgrijzen 2 problemen heeft in het OT. Ten eerste is eeuwig in het OT niet eeuwig, maar voor onbepaalde lange tijd. Ten tweede is de zoutpilaar ook opgericht tot eeuwig afgrijzen, maar zit de vrouw van Lot niet nog elke dag pijn te lijden in die zoutpilaar. Het kan ook als waarschuwing dienen zeg maar.
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

Dus;

Ezechiël 37:26
En Ik zal een verbond des vredes met hen maken, het zal een eeuwig verbond met hen zijn; en Ik zal ze inzetten en zal ze vermenigvuldigen, en Ik zal Mijn heiligdom in het midden van hen zetten tot in eeuwigheid.

Volgens jou is dit geen eeuwigdurend verbond, maar een tijdelijk langdurend verbond???
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Oorspronkelijk gepost door Miscanthus
Dus;

Ezechiël 37:26
En Ik zal een verbond des vredes met hen maken, het zal een eeuwig verbond met hen zijn; en Ik zal ze inzetten en zal ze vermenigvuldigen, en Ik zal Mijn heiligdom in het midden van hen zetten tot in eeuwigheid.

Volgens jou is dit geen eeuwigdurend verbond, maar een tijdelijk langdurend verbond???
Ja en nee. Ik weet het niet. Maar de jood zegt beiden. Het woord eeuwig is in het OT verschillend uit te leggen. En Daniël geniet dus de voorkeur voor het tijdelijke.
Ik ga het opzoeken hoe het er precies staat.
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Oorspronkelijk gepost door Kaw
Oorspronkelijk gepost door Miscanthus
Dus;

Ezechiël 37:26
En Ik zal een verbond des vredes met hen maken, het zal een eeuwig verbond met hen zijn; en Ik zal ze inzetten en zal ze vermenigvuldigen, en Ik zal Mijn heiligdom in het midden van hen zetten tot in eeuwigheid.

Volgens jou is dit geen eeuwigdurend verbond, maar een tijdelijk langdurend verbond???
Ja en nee. Ik weet het niet. Maar de jood zegt beiden. Het woord eeuwig is in het OT verschillend uit te leggen. En Daniël geniet dus de voorkeur voor het tijdelijke.
Ik ga het opzoeken hoe het er precies staat.
Het wordt consequent vertaald met eeuwig. Volgens mij is het gewoon eeuwig en niet tijdelijk. Die Jood (of beter gezegt wannabejood Eliyahu) had eens een ellenlange discussie op Refoweb over dit onderwerp. Hij loog hier dus ook in.

Maar het blijft een feit dat ook hier niet gesproken wordt over een pijniging.
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

Oorspronkelijk gepost door KawMaar het blijft een feit dat ook hier niet gesproken wordt over een pijniging.
Wel over eeuwig afgrijzen. Dat lijkt me ook pijnlijk.
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Oorspronkelijk gepost door Miscanthus
Oorspronkelijk gepost door KawMaar het blijft een feit dat ook hier niet gesproken wordt over een pijniging.
Wel over eeuwig afgrijzen. Dat lijkt me ook pijnlijk.
Ik denk nog steeds met afgrijzen terug over het ongeluk van mijn buurjongen. Toch is hij meteen gestorven en heeft nauwelijks of helemaal geen pijn gehad.

Het kan ook zien op het met afgrijzen waarnemen van het lot van de goddelozen.
Plaats reactie