Erasmiaan schreef:
1. Artikel ken ik, ja.
2. Natuurlijk ontwerpt de wetgever wetten. Maar wel binnen de trias politica. Zie wat er in Polen is gebeurd en nu in Israël lijkt te gebeuren. Allemaal werk van de wetgever, maar wel zeer gevaarlijk. Als wetgever moet je niet knibbelen aan de onafhankelijkheid en de toegang tot de rechter.
3. Heb je de rapporten van de rechtspraak over de toeslagenaffaire gelezen? Doordat de RvS alle lagere rechtspraak afwees (waarbij de rb. Rotterdam tegen de stroom in is blijven roeien en toch door gegaan is op de weg die ze rechtvaardig vonden, ondanks jurisprudentie van de RvS) is er in bepaalde delen van de rechtspraak sprake geweest van een niet “willen” vanwege jurisprudentie.
4. Ik trek juist geen intenties in twijfel. Maar met alleen een goede intentie kun je toch een grote fout maken. Ik snap de gedachtegang van Stoffer heus wel, maar hij maakt echt een fout door dit middel in te zetten. Hij denkt niet rechtstatelijk, helaas.
2 De toegankelijkheid tot de rechter is bepaald door de wetgever. Ik vind het vreemd dat het soms lijkt alsof de wetgever sommige wetten niet meer mag aanpassen.
3 Het antwoord op je vraag is waarschijnlijk gedeeltelijk. Omdat ik niet weet welke rapporten je exact bedoelt.
Ik blijf de term niet willen gevaarlijk vinden. De rechterlijke macht voert haar werkzaamheden als het goed is naar eer en geweten uit.