Bijbelstudie op de Veluwe??
Bijbelstudie op de Veluwe??
Misschien een beetje een ongewone vraag hier, maar ik zit al een poosje te denken over het volgende.
Is er op de Veluwe behoefte aan het organiseren van bijbelstudieavonden, bijvoorbeeld eens in de maand, onder leiding van een 'deskundig' iemand, bijv. een kandidaat/predikant etc.
Of iets in de richting van gebedsgroepen?
Ik weet dat dergelijke dingen wel in het westen (omgeving Alblasserwaard) gehouden worden en daar ook tot veel zegen zijn, maar persoonlijk mis ik dit hier op de Veluwe wel, en vroeg me af of er meer zijn die hier wel iets in zien.
Ik ben benieuwd naar jullie reacties!
Is er op de Veluwe behoefte aan het organiseren van bijbelstudieavonden, bijvoorbeeld eens in de maand, onder leiding van een 'deskundig' iemand, bijv. een kandidaat/predikant etc.
Of iets in de richting van gebedsgroepen?
Ik weet dat dergelijke dingen wel in het westen (omgeving Alblasserwaard) gehouden worden en daar ook tot veel zegen zijn, maar persoonlijk mis ik dit hier op de Veluwe wel, en vroeg me af of er meer zijn die hier wel iets in zien.
Ik ben benieuwd naar jullie reacties!
Bij ons weinig, en al zeker niet echt voor jongeren. Je hebt de JV en een 20+vereniging, op eerstgenoemde gaat de leeftijd dus tot zo'n 20 jaar (waar ik boven val), ik ben lid van de 20+vereniging, maar daar is een heel groot gedeelte getrouwd en al wat ouder, de meesten zitten rond de 30-35.Marnix schreef:Hoezo?!?!memento schreef:Als je je richt op leden van de (O)GG(iN) zou ik op veel tegenstand rekenen....
Worden er vanuit de kerk dan geen bijbelstudieverenigingen georganiseerd trouwens?
Daar komt nog bij dat veel van de grotere Gergems helemaal geen verenigingsleven kennen, om maar een voorbeeld te noemen: Gergem De Valk-Wekerom, een hele grote gemeente, maar geen verenigingen.
Plus dat daar nog eens bijkomt dat het 'passivisme', om het zo maar even uit te drukken, op de Veluwe nogal groot is, men vindt het wel makkelijk zo en t wordt vaak vanuit kerkenraden nogal versterkt. Dat is mijn indruk tenminste.
Ook iets, wat ook zijn weerslag heeft op de verenigingen.
En, wat ik ook een nadeel vind, je kruipt dan als 'gergemmertjes' allemaal bij elkaar, terwijl een interkerkelijke en ook interregionale bijeenkomst ook zeker zijn voordelen heeft.
Persoonlijk zou ik het wel waarderen (al is het wel zo dat voor je het hebt opgezet ik niet meer op de Veluwe woon) maar vanuit onze kerkenraad komt er sowieso tegenstand. Ik heb het wel eens op JV (tot ong. 20) voorgesteld, maar de kerkenraad vind het een taak voor de ouders.(punt)
Ik vind het heel jammer. Ik geloof ook zeker dat het heel verrijkend kan werken.
Om die reden gaan er wel een aantal "moderne refo's" uit onze gemeente naar de CGO in Amersfoort.
In onze gemeente heerst ook een beetje een stemming van: Niet alle dingen beter willen weten dan God, of dingen die de Heere niet heeft geopenbaard in zijn woord mag je niet over nadenken.
daarnaast zijn er een handje vol jongelui die naar de SRB in Amersfoort gaan, maar dat zijn er niet veel.
Maar zelf zou ik je steunen!!!
groetjes Vlindertje
Ik vind het heel jammer. Ik geloof ook zeker dat het heel verrijkend kan werken.
Om die reden gaan er wel een aantal "moderne refo's" uit onze gemeente naar de CGO in Amersfoort.
In onze gemeente heerst ook een beetje een stemming van: Niet alle dingen beter willen weten dan God, of dingen die de Heere niet heeft geopenbaard in zijn woord mag je niet over nadenken.
daarnaast zijn er een handje vol jongelui die naar de SRB in Amersfoort gaan, maar dat zijn er niet veel.
Maar zelf zou ik je steunen!!!
groetjes Vlindertje
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Ha, je moest eens weten GIan, hoeveel moeite het gekost heeft om b.v. in Scherpenzeel of Elspeet een jv te beginnen!
He Ann,
Berea is toch wel oké? Ik ben weliswaar tussen de 30-35 en getrouwd, maar volgens mij is het voor 20+ ook best interessant. Ze behandelen nu het Hooglied. Huib de Vries is een zeer bekwaam voorzitter. Dat ik geen lid ben, heeft een andere oorzaak, nl. de vergaderavond.
Iets als de IRS-avonden lijkt me wel wat om in de buurt te hebben.
He Ann,
Berea is toch wel oké? Ik ben weliswaar tussen de 30-35 en getrouwd, maar volgens mij is het voor 20+ ook best interessant. Ze behandelen nu het Hooglied. Huib de Vries is een zeer bekwaam voorzitter. Dat ik geen lid ben, heeft een andere oorzaak, nl. de vergaderavond.
Iets als de IRS-avonden lijkt me wel wat om in de buurt te hebben.
Unionist: Berea (en Huib de Vries) is op zich oke, maar bijna iedereen is dus behoorlijk ouder dan ik (ik ben overigens 23), het overgrote deel is getrouwd + kinderen, dus hebben een hele andere leefwereld dan jongeren. Plus dat op Berea niet zozeer 'levensvragen' aan de orde komen, maar meer een bijbelboek behandeld wordt, op zich niets mis mee, maar ik mis op de Veluwe bijbelstudieavonden waarin meer ruimte is voor persoonlijke vragen etc.
Gian: er zijn inderdaad GG's zonder jeugdvereniging, helaas. En er zijn ook GG's met jeugdverenigingen waar je net zo goed geen kunt hebben, omdat het niet bepaald stichtelijk werkt... :-)
Vlinder, ik denk dat ik niet zo heel veel met een kerkenraad van doen heb hierin, ik wil het niet van een bepaalde gemeente / kerkverband opzetten, maar puur interkerkelijk, waar plaats is voor iedereen!
Marnix: dank voor je uitnodiging! Maar, zoals ik hierboven ook noem, ik wil iets opstarten wat niet puur van de Ger.Gem. uitgaat en waarin alle gergemmertjes bij elkaar kruipen!
Persoonlijk zit ik meer er aan te denken om 'onder de vleugels' van de SRA (stichting Jongerenavonden in Hardinxveld) te werken, en eventueel daar vanuit ook sprekers/gesprekleiders uitnodigen, maar goed, dat is allemaal nog erg vaag.
Maar in ieder geval hartelijk dank voor jullie reacties!!
Gian: er zijn inderdaad GG's zonder jeugdvereniging, helaas. En er zijn ook GG's met jeugdverenigingen waar je net zo goed geen kunt hebben, omdat het niet bepaald stichtelijk werkt... :-)
Vlinder, ik denk dat ik niet zo heel veel met een kerkenraad van doen heb hierin, ik wil het niet van een bepaalde gemeente / kerkverband opzetten, maar puur interkerkelijk, waar plaats is voor iedereen!
Marnix: dank voor je uitnodiging! Maar, zoals ik hierboven ook noem, ik wil iets opstarten wat niet puur van de Ger.Gem. uitgaat en waarin alle gergemmertjes bij elkaar kruipen!
Persoonlijk zit ik meer er aan te denken om 'onder de vleugels' van de SRA (stichting Jongerenavonden in Hardinxveld) te werken, en eventueel daar vanuit ook sprekers/gesprekleiders uitnodigen, maar goed, dat is allemaal nog erg vaag.
Maar in ieder geval hartelijk dank voor jullie reacties!!
ehm dat heet westers denken.Gian schreef:Lees ik het nou verkeerd, of zijn er idd gergemmen zonder jeugdverenigingen?
alleen westersen hebben een JV.
Daarom komen ze ook vanuit het westen evangeliseren op de Veluwe. Omdat de refo kinderen gewoon fijn zich uitleven in de kroeg en de disco.
een paar jaar terug: zo te lezen is de handschoen nooit opgepakt!
http://www.jongerenavonden.nl/persinfo.php?fid=8
-
- Contacteer:
Ehm mag ik even zeggen dat dat westers denken dan erg eenzijdig is?
Gereformeerde Gemeente Barneveld 3 jv's
Gereformeerde Gemeente Kootwijkerbroek 3 jv's.
ligt tegen elkaar aan. en echt puur veluwe.....
dus binnen 8 km 6 jv's.........
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
En ik maarr denken dat JV helemaal fout is op de Veluwe. Het is me overigens verteld hoor. Maar waarom 3 JV?vlinder schreef:Ehm mag ik even zeggen dat dat westers denken dan erg eenzijdig is?
is een niet genoeg per gemeente?