Gelezen preken

MV

Bericht door MV »

bke schreef:
MV schreef: Ik zeg niet dat het nergens in de GG meer in de lijn is!
Probleem is denk ik, MV, dat je het over de GG probeert te hebben. Dat klopt al niet. Binnen de GG zijn er verschillende flanken, maar ook duidelijk "midden"-gemeenten. Dit geldt ook voor predikanten. Op zich is dat wel aardig natuurlijk: mensen die linksom bekeerd willen worden, kunnen rechtsom. Niet dan?

In kleinere kerkverbanden zie je die flanken niet zo, omdat daar de theologie van 1 of slechts enkele predikanten de richtlijn is en de gemeenten volgen vanzelf.
Juist de middenmoot zit m.i. op zo'n waggele lijn. Wel met de voetsporen eens, maar wel uikijken om ze te na te lopen!

Flanken zijn m.i. geen reden om je theologische visie aan te passen
MV

Bericht door MV »

Afgewezen schreef:
Maar ik heb nog geen concreet antwoord!
Wat wil je dan precies weten?
Hoe je over genoemde predikanten van de GG rond 18 en 1900 denkt, en of deze visie ook nog de visie van de GG is!
Houthakker

Bericht door Houthakker »

Andersom moet ik van zijn kerkverband ook weinig hebben.
Hebben jullie wel allebei de Heere Jezus lief?
MV

Bericht door MV »

jacob schreef:
MV schreef:
memento schreef:
Bevinding: de toetsteen aanleggen of dat ware leven met de onbedriegelijk kentekenen wodt gevonden bij de hoorder
Uhm, ik weet niet hoe het bij Kersten zat, maar veel 'bevindelijke' preken die ik wel eens hoor noemen alleen maar bedrieglijke kentekenen (kentekenen die niet in de Schrift terug te vinden zijn als kentekenen), ipv het enige ware kenteken, namelijk het stellig weten en vast vertrouwen dat mij al mijn zonden om Christus wil vergeven zijn...
Ik ben het met je eens dat ieder moet staan naar vastheid in Christus. Dit is alleen niet het enige onbedriegelijke kenmerk!
Blijkens jou reactie erken je geen standen in het genadeleven.
Dan is het i.d.d. moeilijk om een toetsteen aan te leggen.

Gebruik dit overigens niet tegen mij om te zeggen dat je de mens dan rust geeft! Ik bedoel alleen te zeggen dat er onbedriegelijke kentekenen zijn! en een predikant zal elk in zijn stand de mens uit moeten uitdrijven tot Christus.

Lees bijv in ds. Smytegelt zijn toepassingen over kentekenen
Hoe kan je nu iemand in het genade leven? uitdrijven tot Christus. Iemand die in Christus uitdrijven naar Christus. Ik word een beetje moe van al die termen.

Wat memento zegt is bijbels. En alles wat je erbij verzint, kan een nobele bedoeling hebben, maar om het gelijk te stellen met die zinsnede is niet bijbels.
Ik denk dat ik als ik jouw visie onderschrijf, m'n boekenkast met oude schrijvers wel verbranden....

Kende de dicipelen vanaf hun wedergeboorte Christus als hun persoonlijke verlosser???? Ze waren wel in al Christus (al van eeuwigheid in het verbond begrepen)
memento

Bericht door memento »

memento schreef:
Bevinding: de toetsteen aanleggen of dat ware leven met de onbedriegelijk kentekenen wodt gevonden bij de hoorder
Uhm, ik weet niet hoe het bij Kersten zat, maar veel 'bevindelijke' preken die ik wel eens hoor noemen alleen maar bedrieglijke kentekenen (kentekenen die niet in de Schrift terug te vinden zijn als kentekenen), ipv het enige ware kenteken, namelijk het stellig weten en vast vertrouwen dat mij al mijn zonden om Christus wil vergeven zijn...
Ik ben het met je eens dat ieder moet staan naar vastheid in Christus. Dit is alleen niet het enige onbedriegelijke kenmerk!

Gebruik dit overigens niet tegen mij om te zeggen dat je de mens dan rust geeft! Ik bedoel alleen te zeggen dat er onbedriegelijke kentekenen zijn! en een predikant zal elk in zijn stand de mens uit moeten uitdrijven tot Christus.

Ik erken (in tegenstelling tot wat je misschien zou denken) wél standen. Alleen, dan zoals de oudvaders, met name de Puriteinen, dat deden. Zij gingen de kleintjes in de genade, met weinig zicht op Christus en weinig zekerheid (tegenwoordig bekommerden genaamd), niet wijzen op allerlei kenmerken, maar drong bij hen aan om op Christus te zien. Dit deed mens soms zelfs met de zweep van de rampzaligheid, door hen te wijzen dat buiten Christus geen leven is, en dat ze dus moesten zorgen dat ze er zeker van waren dat ze in Hem waren.

Kortom, ik erken standen, maar ik zie geen heil in een prediking die predikt 'hoe God een mens bekeerd'. Nee, zegt de Schrift na in haar oproepen. Een preek moet mensen aan het werk zetten (niet stopppen met aanhouden, totdat ze Hem gevonden hebben), ipv dat we na afloop concluderen: Ja, zo word Gods volk bekeerd. Ik hoop dat het mij ook eens overkomen mag...
Houthakker

Bericht door Houthakker »

ik zie geen heil in een prediking die predikt 'hoe God een mens bekeerd'. Nee, zegt de Schrift na in haar oproepen. Een preek moet mensen aan het werk zetten (niet stopppen met aanhouden, totdat ze Hem gevonden hebben), ipv dat we na afloop concluderen: Ja, zo word Gods volk bekeerd. Ik hoop dat het mij ook eens overkomen mag...
Juist, dat bedoel ik in die andere topic over de D.L. ook!
MV

Bericht door MV »

memento schreef:
memento schreef:

Ik erken (in tegenstelling tot wat je misschien zou denken) wél standen. Alleen, dan zoals de oudvaders, met name de Puriteinen, dat deden. Zij gingen de kleintjes in de genade, met weinig zicht op Christus en weinig zekerheid (tegenwoordig bekommerden genaamd), niet wijzen op allerlei kenmerken, maar drong bij hen aan om op Christus te zien. Dit deed mens soms zelfs met de zweep van de rampzaligheid, door hen te wijzen dat buiten Christus geen leven is, en dat ze dus moesten zorgen dat ze er zeker van waren dat ze in Hem waren.

Kortom, ik erken standen, maar ik zie geen heil in een prediking die predikt 'hoe God een mens bekeerd'. Nee, zegt de Schrift na in haar oproepen. Een preek moet mensen aan het werk zetten (niet stopppen met aanhouden, totdat ze Hem gevonden hebben), ipv dat we na afloop concluderen: Ja, zo word Gods volk bekeerd. Ik hoop dat het mij ook eens overkomen mag...
Volledig mee eens!
MV

Bericht door MV »

MV schreef:
memento schreef:
memento schreef: Uhm, ik weet niet hoe het bij Kersten zat, maar veel 'bevindelijke' preken die ik wel eens hoor noemen alleen maar bedrieglijke kentekenen (kentekenen die niet in de Schrift terug te vinden zijn als kentekenen), ipv het enige ware kenteken, namelijk het stellig weten en vast vertrouwen dat mij al mijn zonden om Christus wil vergeven zijn...

Volledig mee eens!, maar wordt er zo indringend in de GG gepreekt?
jacob

Bericht door jacob »

MV schreef:
MV schreef:
memento schreef:

nee, en naar mijn bescheiden mening ook bij jullie niet.

nu ben ik echt weg
memento

Bericht door memento »

MV schreef:Volledig mee eens!, maar wordt er zo indringend in de GG gepreekt?
Helaas slechts door weinigen. En deze zijn meestal aan der linker zijde. Als voorbeeld zou ik ds. C. Harinck willen noemen. Of uit de HHK ds. Pieters. Of, uit de GGiN: ds. Roos
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Hoe je over genoemde predikanten van de GG rond 18 en 1900 denkt, en of deze visie ook nog de visie van de GG is!
Vind ik erg globaal en vaag. Wie onder ons kent nu al die predikanten, hun preken en hun visies? Daar kun je bijna een dissertatie over schrijven.
Maar om tot het aangelegen punt te komen (wat ik "eindelijk concreet" noemde), daar kon je wel eens gelijk in hebben. Predikanten als ds. Boogaard, die nog een echte goeie GG-prediking brengen, overigens zonder in oudbakkenheid te vervallen, dreigen een uitstervend ras te worden (ds. Boogaard is 84...).
MV

Bericht door MV »

jacob schreef:
MV schreef:
MV schreef:
memento schreef: Ik erken (in tegenstelling tot wat je misschien zou denken) wél standen. Alleen, dan zoals de oudvaders, met name de Puriteinen, dat deden. Zij gingen de kleintjes in de genade, met weinig zicht op Christus en weinig zekerheid (tegenwoordig bekommerden genaamd), niet wijzen op allerlei kenmerken, maar drong bij hen aan om op Christus te zien. Dit deed mens soms zelfs met de zweep van de rampzaligheid, door hen te wijzen dat buiten Christus geen leven is, en dat ze dus moesten zorgen dat ze er zeker van waren dat ze in Hem waren.

nee, en naar mijn bescheiden mening ook bij jullie niet.

nu ben ik echt weg
Je mag blijven hoor!
MV

Bericht door MV »

Afgewezen schreef:
Vind ik erg globaal en vaag. Wie onder ons kent nu al die predikanten, hun preken en hun visies? Daar kun je bijna een dissertatie over schrijven.
Maar om tot het aangelegen punt te komen (wat ik "eindelijk concreet" noemde), daar kon je wel eens gelijk in hebben. Predikanten als ds. Boogaard, die nog een echte goeie GG-prediking brengen, overigens zonder in oudbakkenheid te vervallen, dreigen een uitstervend ras te worden (ds. Boogaard is 84...).
Toch is het niet zo moelijk een klein idee te krijgen wat oude GG predikanten voorstonden. Lees af en toe eens een preek van hen (zelf) en je vind hun ligging al snel.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

O, ik denk dat ik wel een beetje weet wat hun ligging is. Maar in hoeverre dat voor iedereen geldt en wat de verschillen zijn, weet ik niet precies, en eerlijk gezegd boeit het me niet zo.
Zo'n preek van ds. Boogaard vind ik goed en doet me denken aan de GG van mijn jeugd (ik ben nu geen GG meer trouwens). Die ligging ga je steeds minder terugvinden volgens mij en dat betreur ik.
ndonselaar
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Ik denk dat ik als ik jouw visie onderschrijf, m'n boekenkast met oude schrijvers wel verbranden....

Kende de dicipelen vanaf hun wedergeboorte Christus als hun persoonlijke verlosser???? Ze waren wel in al Christus (al van eeuwigheid in het verbond begrepen)
De discipelen kenden zeker Christus. Ze wandelden dagelijks met Hem. Wie zegt gij dat Ik ben: 'Gij zijt de Christus [de Messias, Verlosser], de Zoon van de levende God.' Om déze belijdenis gaat het nu MV! Wat is het antwoord van u, jouw en mij als de Schrift ons vraag: Wie zegt gij/U dat Ik ben?

Van eeuwigheid in het verbond begrepen, wekt alleen maar verwarring. Dan is iedere verkorene van eeuwigheid in het verbond. De Schrift leert mij dat iedere Jood een verbondskind was, ook Judas!
Plaats reactie