Het is schandaling hoe er met de ambten word omgesprongen. In mijn eigen GG is er niet 1 diaken die aan het Heilig Avondmaal gaat. En er staat toch duidelijk in mijn bijbel dat ze naar mensen zochten de vol van de Heilige Geest waren. Maar deze mensen tonen door iedere keer te blijven zitten, dat ze zich slechts stijger hout noemen. En stijger hout zal worden verbrand. Wel geroepen tot het ambt, wel geroepen tot een dienstknecht, maar geen kind van God. Dan ben je gelijk aan Saul en Billiam. Wie schrikt niet als we op hun einde zien.
Nee we maken een grote puinhoop van de ambten. Het is vreselijk omdat telkens te moeten constateren.
Alhoewel ik vind dat dit een te generaliserende manier van spreken is, ben ik het met de inhoud wél eens. Niet omdat ik er boos over ben, maar omdat ik er verdrietig over ben. Bewogen als je wilt. Want wat Jacob zegt over dat stijgerhout, zou dat wel eens beseft worden? Dat men het oordeel van God uitroept over zichzelf en over zijn gemeente door een ambt te bekleden zónder daartoe van God geroepen te zijn (of vinden we tegenwoordig dat de inwendige roeping alleen nodig bij een predikant, en niet bij ouderlingen en diakenen?).
Om maar te zwijgen over het bevestigingsformulier. Hoe kan iemand die in zn levenswandel (avondmaalsmijding) bewijst Christus niet te kennen, hierop ja zeggen? Wordt de ernst niet meer beseft? Wordt ambtsdrager zijn gezien als een spelletje, een sociale rol, en niet meer als het zijn van een dienstknecht Gods?