NBV wint NS publieksprijs
NBV wint NS publieksprijs
Net op de radio: NBV wint NS publieksprijs. Ongeacht of we de NBV nu een goede vertaling vinden of niet, vind ik dit goed nieuws!
50.000 stemmen meer dan anders door allerlei oproepen in fora. :mrgreen:Bijbel wint NS Publieksprijs
AMSTERDAM (ANP) – De Nieuwe Bijbelvertaling heeft met een ruime meerderheid aan stemmen de NS Publieksprijs voor het Nederlandse Boek 2005 gewonnen. Gods Woord is daarmee Boek van het Jaar 2005. De Bijbel was niet genomineerd.
Maar liefst 92.075 mensen brachten een stem in de verkiezing van het Boek van het Jaar, bijna 72 procent koos de Bijbel. Het aantal stemmers was opvallend veel hoger dan vorig jaar: toen stemden 40.604 mensen. Dat is donderdagmiddag bekendgemaakt door de Stichting CPNB, initiatiefnemer van de prijs.
Het is voor het eerst in het bestaan van de prijs dat een niet–genomineerd boek wint.
De Nieuwe Bijbelvertaling van het Nederlands Bijbelgenootschap en de Katholieke Bijbelstichting verscheen een jaar geleden in diverse edities. Inmiddels zijn bijna 650.000 exemplaren verkocht.
Voor de NS Publieksprijs 2005 waren zes boeken genomineerd door een selectiecomité van boekverkopers: De thuiskomst van Anna Enquist; Troost van Ronald Giphart; Knielen op een bed violen van Jan Siebelink; De reünie van Simone van der Vlugt; Je gaat het pas zien als je het doorhebt van Pieter Winsemius en Sonny Boy van Annejet van der Zijl. Het publiek kon in september en oktober stemmen.
- Oude-Waarheid
- Miscanthus
2004 Geert Mak - In Europalimosa schreef:het ontgaat mij even wat hier precies het voordeel van is en wie ervan gaat profiteren . . .
weet iemand nog welk boek het vorig jaar was?
2003 Hella S. Haasse - Sleuteloog
2002 Judith Koelemeijer - Het zwijgen van Maria Zachea
Ik vind 't mooi: dit jaar de Bijbel! Sluit me van harte aan bij de wens van Miscanthus.
- FlyingEagle