.... en hoe krijgt de jeugd nog een indruk hoe er vroeger werdt gepreekt?Afgewezen schreef:In mijn kerk worden nooit preken gelezen. :roll: Dus ik mag al helemáál niet mee doen met de discussies...Ik ben er trouwens geen voorstander van om oudvaders te lezen in een kerkdienst. Heb ik dan iets tegen oudvaders? Nee, maar ze passen qua gedachtesfeer en manier van verwoorden niet meer in deze tijd. Ze beantwoorden vaak vragen die wij niet meer stellen en de vragen die wij stellen, kennen zij vaak helemaal niet.Dat is ook de reden dat ik een topicje open.
Ik vindt dit (gezien de vele discussies over theologische onderwerpen) nooit goed te rijmen.....
Iedere tijd vraagt om zijn eigen vertolking. De taak van hedendaagse predikanten is dan ook om het 'oude goud' van de oudvaders 'om te munten' voor deze tijd. Daarom lijkt het me wijs dat er in leesdiensten voornamelijk preken van hedendaagse predikanten gelezen worden.
Overigens: Hebben ze een andere gedachtensfeer?
Afgelopen Dankdag een preek van Th. v/d Groe over: Geeft rekenschap van uw rentmeesterschap. Ik moet zeggen dat hier gedachtesfeer echt geen rol speelt. Helderder kan niet