Gelezen preken

MV

Bericht door MV »

Afgewezen schreef:In mijn kerk worden nooit preken gelezen. :roll: Dus ik mag al helemáál niet mee doen met de discussies...
Dat is ook de reden dat ik een topicje open.

Ik vindt dit (gezien de vele discussies over theologische onderwerpen) nooit goed te rijmen.....
Ik ben er trouwens geen voorstander van om oudvaders te lezen in een kerkdienst. Heb ik dan iets tegen oudvaders? Nee, maar ze passen qua gedachtesfeer en manier van verwoorden niet meer in deze tijd. Ze beantwoorden vaak vragen die wij niet meer stellen en de vragen die wij stellen, kennen zij vaak helemaal niet.
Iedere tijd vraagt om zijn eigen vertolking. De taak van hedendaagse predikanten is dan ook om het 'oude goud' van de oudvaders 'om te munten' voor deze tijd. Daarom lijkt het me wijs dat er in leesdiensten voornamelijk preken van hedendaagse predikanten gelezen worden.
.... en hoe krijgt de jeugd nog een indruk hoe er vroeger werdt gepreekt?

Overigens: Hebben ze een andere gedachtensfeer?

Afgelopen Dankdag een preek van Th. v/d Groe over: Geeft rekenschap van uw rentmeesterschap. Ik moet zeggen dat hier gedachtesfeer echt geen rol speelt. Helderder kan niet
Unionist

Bericht door Unionist »

refo schreef:Als je een predikant hebt, hoor je ze helemaal nooit meer.
Toch wel eens in de maand, niet?
FlyingEagle

Bericht door FlyingEagle »

Onze predikant is 1x in de maand afwezig, dan hebben we leesdienst.

Welke er gelezen worden? phuu Heerschap, Moerkerken tot mijn grote vreugde zelfs een keer ds. Schipaanboord.
Maar meestal dominees die moeilijk te begrijpen zijn...zou dat misschien aan mij liggen?
MV

Bericht door MV »

Unionist schreef:Bij ons wordt uit de breedte van de GG gelezen, van Huisman tot Moerkerken, zeg maar. Veel overleden predikanten als Van Haaren, Rietdijk. Ook wel Smytegelt, en af en toe een andere oudvader. Wat is wel probeer is als er een oudvader gelezen wordt, tegen de ouderling van dienst te zeggen dat ik het mooi en aansprekend vond. Ter stimulans, zeg maar. Er zijn hele eenvoudige preken van oudvaders, zoals uit de serie van De Tabernakel.
Jammer dat het zo mondjesmaat is:

Wel goed trouwens om zo te stimuleren....

Worden er ook preken gelezen van bijv:

Ds. v/d Oever / Du Cloux / Fransen / Barth / Janse / Minderman e.d
van zo rond 1900
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Als ik het goed begrijp, is een gemeente zonder predikant beter af dan mét een predikant?
Laten de hedendaagse predikanten er maar voor zorgen dat de jeugd een indruk krijgt hoe er vroeger werd gepreekt.
Bij ons? Ja, jammer genoeg wel.
Afgelopen Dankdag een preek van Th. v/d Groe over: Geeft rekenschap van uw rentmeesterschap. Ik moet zeggen dat hier gedachtesfeer echt geen rol speelt. Helderder kan niet
Het geldt ook niet voor alle preken van alle oudvaders.
MV

Bericht door MV »

FlyingEagle schreef:

Welke er gelezen worden? phuu Heerschap, Moerkerken tot mijn grote vreugde zelfs een keer ds. Schipaanboord.
Maar meestal dominees die moeilijk te begrijpen zijn...zou dat misschien aan mij liggen?
Ik herken tot nu toe in de GG een eenduidig beeld:

veelal huidige predikanten (die al te moeilijk worden gevonden?)
MV

Bericht door MV »

Afgewezen schreef:
Als ik het goed begrijp, is een gemeente zonder predikant beter af dan mét een predikant?
Laten de hedendaagse predikanten er maar voor zorgen dat de jeugd een indruk krijgt hoe er vroeger werd gepreekt.
Bij ons? Ja, jammer genoeg wel.
Het geldt ook niet voor alle preken van alle oudvaders.
Inderdaad: een predikant zal dit gedachtengoed door moeten geven (ook n.a.v. citaten en uitleg)

Je tweede antwoord snap ik niet helemaal

Ik merk dat er nagenoeg geen oudvaders gelzen worden
FlyingEagle

Bericht door FlyingEagle »

MV schreef:
FlyingEagle schreef:

Ik herken tot nu toe in de GG een eenduidig beeld:

veelal huidige predikanten (die al te moeilijk worden gevonden?)
Bij ons meestal geen predikanten die nog leven behalve Moerkerken.

Tja..moelijk? ja best wel maar dat wil niet zeggen dat dat persee slecht is maar als het te vaak gebeurd dan valt dat wel op natuurlijk.
Unionist

Bericht door Unionist »

MV schreef: Worden er ook preken gelezen van bijv:

van zo rond 1900
Nee.

Er is overigens een GG, waar één keer per jaar een kerkvader gelezen wordt. Augustinus, Chrysostomos e.d. Dat is de gemeente van Brakel.
Unionist

Bericht door Unionist »

FlyingEagle schreef: Bij ons meestal geen predikanten die nog leven behalve Moerkerken.

.
Er schijnen gemeenten te zijn waar beslist niet gelezen mag worden van nog levende predikanten. Waarom is me een raadsel. Jouw uitzondering vind ik trouwens ook een beetje bizar.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Je tweede antwoord snap ik niet helemaal
Dan snapte ik je vraag denk ik niet. :lol:
Onze predikanten hebben een andere gedachtegang van de doorsnee oudvaders, hoewel dat soms weer verrassend mee kan vallen.
MV

Bericht door MV »

Unionist schreef:
MV schreef: Worden er ook preken gelezen van bijv:

van zo rond 1900
Nee.

Er is overigens een GG, waar één keer per jaar een kerkvader gelezen wordt. Augustinus, Chrysostomos e.d. Dat is de gemeente van Brakel.
Wel goed,

Enig idee waarom bovengenoemde predikanten niet worden gelezen
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Waarom zouden die wél gelezen moeten worden dan?
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

MV schreef: .... en hoe krijgt de jeugd nog een indruk hoe er vroeger werdt gepreekt?
Door die boeken zelf te gaan lezen. Lezen is zowieso goed voor je en je pakt heel wat meer op dan wanneer het voor gelezen wordt.

Nee, ik ben ook een voorstander van eigentijdse leespreken. Max. 30-50 jaar oud. Dus JW Kersten en ds Huisman enzo, geen enkel probleem. ;)
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
MV

Bericht door MV »

Afgewezen schreef:
Waarom zouden die wél gelezen moeten worden dan?
Ik zeg niet dat ze gelezen moeten worden,

Maar dit vindt ik ook altijd een raadsel.

Vnl. in de GG wordt er gewezen op de lijn die te trekken is vanaf de Nadere Reformatie naar de GG. En blijkbaar acht men het niet nodig die lijn ook uit te zetten in de preekkeuze, nl. laat preken horen van 1600-1700-1800-1900. Vnl. de kruisgezinde predikanten (wat de voorlopers zijn van de GG) worden over het hoofd gezien
Plaats reactie