'Hoe krijg ik een genadig God'

Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

Afgewezen schreef:
Dat doet God op Zijn tijd en wijze zeg je.... maar het is dus wel zeker dat Hij dat doet?
Als Hij Zijn zaligmakend werk in een mens begonnen is, dan wel. Maar dat weet je pas achteraf.
Tja, eerst zien, dan geloven..... :cry:
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Miscanthus schreef:
Afgewezen schreef:
Dat doet God op Zijn tijd en wijze zeg je.... maar het is dus wel zeker dat Hij dat doet?
Als Hij Zijn zaligmakend werk in een mens begonnen is, dan wel. Maar dat weet je pas achteraf.
??
Miscanthus

Afgewezen schreef:
Miscanthus schreef:
Afgewezen schreef:
??
Je weet pas dat God het doet als Hij het al gedaan heeft????
Geloven is God geloven op Zijn Woord, op Zijn belofte, op Zijn toezegging.
Jij legt de grond in het genadewerk in ons.
Maar daar hebben we het al eens over gehad....
Marnix

Bericht door Marnix »

Tja, inderdaad... alsof het allemaal in het Woord naar ons toekomt, en het vervolgens ons ook toegeeigend moet worden. Maar ik ben er van overtuigd dat God daarin al werkt en ons oproept Hem te volgen door het Woord heen. Als we iedere zondag weer het evangelie en de boodschap van genade horen en aangeboden krijgen, mogen we dat ook met blijdschap aannemen. Ik zie teveel dat dit niet gebeurt, omdat mensen wachten op nog iets anders, de toeeigening.
Marnix

Bericht door Marnix »

ego flos schreef:Volgens mij zien ze het hier vooral zo, Marnix:

Van tweeën èèn:
1) je hebt al een genadig God en is het geen vraag meer.
2) je hebt geen genadig God en er daarom geen behoefte aan
Hm dat vraag ik me af, er wordt hier wel degelijk gesproken over mensen die er wel behoefte aan hebben (aan een genadig God) maar die niet weten hoe het zover kan komen in hun persoonlijke leven. Het zijn al die mensen die wekelijks naar de kerk gaan maar niet aan het avondmaal aangaan.... sommigen niet om gegronde redenen, anders niet vanwege angst die in hun gezaaid is door preken/kercultuur.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Er zijn twee soorten genade: de genade die God ons aanbiedt in het Evangelie én de genade die maakt dat wij die genade aannemen.
Het een kan niet zonder het ander en het is kwalijk (stemmingmakerij!) om de ene genade tegenover de andere uit te spelen.
Tja, inderdaad... alsof het allemaal in het Woord naar ons toekomt, en het vervolgens ons ook toegeeigend moet worden. Maar ik ben er van overtuigd dat God daarin al werkt en ons oproept Hem te volgen door het Woord heen. Als we iedere zondag weer het evangelie en de boodschap van genade horen en aangeboden krijgen, mogen we dat ook met blijdschap aannemen. Ik zie teveel dat dit niet gebeurt, omdat mensen wachten op nog iets anders, de toeeigening.
Ook hier wordt op een misleidende manier genade tegenover genade gesteld. De toe-eigening is net zo goed genade als de genade die God ons in Zijn Woord aanbiedt. En zoals gezegd, het een kan niet zonder het ander.
anders niet vanwege angst die in hun gezaaid is door preken/kercultuur.
Stemmingmakerij!
Miscanthus

Afgewezen schreef:
Er zijn twee soorten genade: de genade die God ons aanbiedt in het Evangelie én de genade die maakt dat wij die genade aannemen.
Het een kan niet zonder het ander en het is kwalijk (stemmingmakerij!) om de ene genade tegenover de andere uit te spelen.
Ik speel de ene genade nergens tegen de andere genade uit. Zijn er twee genaden? Waarop baseer je dat?
Als dat zo is, kom je inderdaad uit bij twee verbonden; inwendig en uitwendig, en bij twee kerken: zichtbaar en onzichtbaar. Dan kom je ook uit op 2 soorten roeping: inwendige roeping en uitwendige roeping
Het wordt wel ingewikkeld zo.

Het ging erom of je er zeker van mocht zijn dat God ook daadwerkelijk in je werken zal en wanneer je dat zeker mag weten en op grond waarvan. Het gaat niet om het geloof van Gods
genade in ons, maar om het geloof in Gods genade voor ons,

Joh 3:16 Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een iegelijk die in Hem gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe.
Nu zeg jij dus: Heere, dat is bijzonder genadig van u, maar ik heb er niet genoeg aan, ik moet nog een andere genade van U hebben?
Ro 6:23 Want de bezoldiging der zonde is de dood, maar de genadegift Gods is het eeuwige leven, door Jezus Christus, onzen Heere.
Past het niet om heel ootmoedig "dank U wel te stamelen voor deze genadegift?
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Ik speel de ene genade nergens tegen de andere genade uit. Zijn er twee genaden? Waarop baseer je dat?
Het spreekt voor zichzelf, maar ik wil je wel twee schriftplaatsen noemen: Ef. 2:8, Fil. 1:29
Als dat zo is, kom je inderdaad uit bij twee verbonden; inwendig en uitwendig, en bij twee kerken: zichtbaar en onzichtbaar. Dan kom je ook uit op 2 soorten roeping: inwendige roeping en uitwendige roeping
Het wordt wel ingewikkeld zo.
Juist niet. Juist al dat spreken over Gods genade, terwijl de noodzaak van bekering onder het tapijt wordt geschoffeld, dát maakt het onhelder.
Joh 3:16 Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een iegelijk die in Hem gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe.
Nu zeg jij dus: Heere, dat is bijzonder genadig van u, maar ik heb er niet genoeg aan, ik moet nog een andere genade van U hebben?
Inderdaad. Is dat niet zo dan? Denk ‘ns even aan die vader die zei: Ik geloof, Heere, kom mijn ongelovigheid te hulp? Die was er zich heel goed van bewust dat hij die ‘andere’ genade nodig had!
Miscanthus

Miscanthus schreef:
Afgewezen schreef:
Afgewezen,

hier hadden we het over: Je kunt pas achteraf zeggen dat God het doet. Daarom zei ik: "dus eerst zien en dan pas geloven?"

Het geloof is inderdaad Gods Gave en het is een wonder dat hij dat niet alleen vraagt, maar ook geven wil. Als we daarnaar snakken, dan geeft Hij ook zoals Hij beloofd heeft.
Dat we alles krijgen van God is genade. Ook als Hij ons het geloof schenkt. Ook dat hij ons Zijn Zoon gezonden heeft door wie wij moeten zalig worden. En als wij onze zaligheid alleen verwachten van Hem en Zijn offerande, zal dat ook zijn vruchten afwerpen in ons leven en worden we een nieuw schepsel.
Bekering schoffel ik nergens onder de tafel. Geloven is je op God verlaten en is dus een ommekeer, eerst van God , nu naar God toe. Je laten zaligen door iemand anders, kost ons de kroon.
Geloven impliceert een ommekeer en is in feite vernederend voor een hoogmoedig mens.
Hoe Hij dat werkt en waarom, is en blijft een onbevattelijk wonder.

verder wil ik wijzen op de HC die ons zegt over het werk van de Heilige geest:
Vraag 53: Wat gelooft u van de Heilige Geest?

Antwoord: Ten eerste dat Hij samen met de Vader en de Zoon echt en eeuwig God is1.
Ten tweede dat Hij ook mij gegeven is, om mij door waar geloof aan Christus en al zijn weldaden deel te geven, mij te troosten en eeuwig bij mij te blijven.

Dat Hij het is die deze dingen doet, weten we nooit uit Zijn werkingen in ons, maar alleen uit Christus'beloften. De HG maakt ons niet onafhankelijk van het evangelie maar bindt ons juist daaraan.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Miscanthus, wat wil je me nu precies duidelijk maken?
Miscanthus

Afgewezen schreef:Miscanthus, wat wil je me nu precies duidelijk maken?
Afgewezen,

hier hadden we het over: Je kunt pas achteraf zeggen dat God het doet. Daarom zei ik: "dus eerst zien en dan pas geloven?
Dat Hij het is die deze dingen doet, weten we nooit uit Zijn werkingen in ons, maar alleen uit Christus' beloften.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Dat Hij het is die deze dingen doet, weten we nooit uit Zijn werkingen in ons, maar alleen uit Christus' beloften.
En hoe leg je dan de link?
Miscanthus

Afgewezen schreef:
???
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Miscanthus schreef:
Afgewezen schreef:
???
Tussen Gods werkingen in ons en Christus' beloften (beter: Gods beloften, Christus is de Inhoud van de beloften).
Miscanthus

Afgewezen schreef:
Miscanthus schreef:
Afgewezen schreef:
???
Tussen Gods werkingen in ons en Christus' beloften (beter: Gods beloften, Christus is de Inhoud van de beloften).
De Heilige geest schenkt ons het geloof waardoor wij Gods beloften toeeigenen, op grond van de verdienste van Christus.
Dat hoef ik jou toch niet te vertellen?
Het is niet: "ik geloof dat ik geloof, of ik geloof dat ik wederomgeboren ben", maar: "ik geloof in God en Zijn beloften".
Ik weet dat zeker, omdat de Heilige Geest ons aan die beloften verbindt.
Plaats reactie