En laat ik nu ook nog RK- familie invloeden hebben.

Ik vind je laatste zinnen wel wat droevig overkomen. Hoe komt het dat je in je omgeving zo alleen staat? Over welke opvattingen gaan het? Kan het zijn dat de heel-de-wereld-is-gek-behalve-ik gedachte misschien ongemerkt vaker door het hoofd speelt dan je zelf in de gaten hebt?GerefGemeente-lid schreef:Mijn vorming in hoe ik ben gevormd is voornamelijk ontstaan door het voedsel wat ik ontvang vanuit de doordeweekse prediking en geschriften van predikanten.
Verder ben ik in mijn omgeving als het om bepaalde opvattingen gaat, vrij alleenstaand en voel ik me vaak niet of nauwelijks begrepen. Dat heeft ook wel bijgedragen aan hoe ik gevormd ben en hoe ik bepaalde dingen nog steeds ervaar en bezie.
Vind je dit niet een beetje ongepast om openlijk op te schrijven op je blog? Ik vind het wel vreemd dat je jouw blinde vlekken en valkuilen qua oorzaak neerlegt bij een bepaalde prediking.Arja schreef: Hij kent mijn blinde vlekken en valkuilen (die zijn ontstaan door een eenzijdige prediking).
Dank je Maanenschijn voor je openheid en eerlijkheid. Herkenbaar.Maanenschijn schreef:Eigenlijk een best moeilijk vraag: wie of wat heeft je gevormd.
Als eerste natuurlijk mijn ouders. Nuchtere, integere hardwerkende boerenmensen. Zij hebben ons respect voor mensen en de natuur bijgebracht. Hun communicatie was niet altijd optimaal, maar hun liefde voor elkaar en ons was onmiskenbaar. Ik kijk terug op een goede opvoeding.
Daarnaast hebben verblijf en reizen in en naar het buitenland mij gevormd. De wereld is groter dan alleen onze bubbel. Dat heeft mij leren relativeren.
Daarnaast heeft een vroeg ondernemerschap en verantwoordelijkheid dragen mij gevormd. Met daarbij (lichamelijke) tegenslagen. Maar ook verwondering en dankbaarheid over Gods hulp en zorg. Ook als vader in het gezin.
Geestelijk gezien kan ik het lastig duiden. Ik heb daarin een relatief eenzaam pad gelopen. Met herinneringen aan preken, boeken en (achteraf gezien) een trekken en vasthouden van een genadig God. Ook als ik (soms jaren) een eigen gekozen en onvruchtbare weg ging. Misschien heeft dit laatste me wel het meeste gevormd.