Elkaar opbouwen in het geloof

Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

Op eenvoudige wijze uitgelegd:
Groeien in het geloof

Geloven is: een relatie met God hebben. Net zoals bij relaties tussen mensen kan ook de relatie met God goed maar ook slecht zijn. Vraag van deze workshop is: hoe kunnen we die relatie verdiepen.
De bijbel heeft daar verschillende beelden voor. Ons geloof wordt vergeleken met een rank die vrucht draagt, Johannes 15: 1-8, Galaten 5:22, met een gebouw waarin God woont, 1 Kor.3:16, 1 Petr.2:4,5), met de groei van een kind, 1 Petr.2:2.

In het leven van een kind zijn al kort na de geboorte een aantal processen waar te nemen. Vanaf de geboorte zal het zelf ademhalen, eten. Het gaat groeien. Het wordt van baby peuter: de eerste stapjes worden gezet. Het leert praten.

Aan de hand van deze vier aspecten: ademen, eten, lopen, praten willen we de geestelijke groei bespreken.

heel belangrijk: wij hoeven en kunnen onze verlossing niet verwerven. Ook onze geestelijke groei is Gods werk. Toch zegt de bijbel: blijf u inspannen voor uw redding en doe dat in diep ontzag voor God, want het is God die zowel het willen als het handelen bij u teweegbrengt, omdat het Hem behaagt’, Filipp.2:13.

Groeien in het geloof is Gods werk en ons werk. Op zijn minst kunnen wij onze groei verhinderen en de relatie met God bederven.
de vier processen

1. adem halen
Ademen vindt vanaf de geboorte plaats: continu, aan één stuk door. “Het gebed’, zo zei men vroeger al, ‘is de adem van de ziel’. De bijbel zegt: ‘bid onophoudelijk’, 1 Thess.5:17. Of je nu kind bent of volwassen ademhalen is van levensbelang.
Kun je hierin groeien?
Ja, door te leren dat bidden niet iets is wat je alleen doet op bepaalde momenten. Ademen doe je ook niet zo nu en dan.
Groeien in het geloof is niet alleen bidden nav bepaalde omstandigheden, maar God regelmatig zoeken om alle omstandigheden met Hem aan te kunnen.

2. eten
Naast lucht heeft een kind voeding nodig. Het begint met melk. Later wordt overgegaan tot vast voedsel. Groeien in het geloof betekent ook leren leven van vast voedsel. Dat is meer dan nog meer stukken uit de bijbel lezen. Het is het Woord onthouden, overdenken, toepassen. Jezus zegt: ‘als jullie in mij blijven en mijn woorden in jullie...”Johannes 15:7

3. lopen
Een gezond kind leert lopen. Wie herinnert zich niet de eerste stapjes van een kind. Eerst houdt het nog de hand van vader of moeder stevig vast. Het wordt geen wandeling, heeft ook nog niet een specifiek doel. Dat wordt al snel anders...
De stappen van een kind zijn iets anders dan het wandelen van mensen.
Toch blijven altijd dezelfde aspecten een rol spelen: loslaten, ergens heen gaan, soms struikelen en vallen..En..aan elke stap die je doet, gaat een beslissing vooraf.
Wandelen met God moet je leren....
“nu gij Christus Jezus aanvaard hebt, wandelt in Hem’, Kol.2:6

4. praten
Een klein kind heeft maar een beperkte woordenschat. Maar het groeit elke dag.
Opvallend is dat zeker bij een kind alle woorden die het spreekt eerst door anderen zijn voorgezegd.
Praten in het geloof is doorgeven van wat we eerst hebben gehoord. Uit het leven van Jezus weten we dat Hij niets van wat hij van de Vader ontving voor zichzelf hield. Zo gaf Hij door de woorden van de vader, de liefde van de Vader en nog veel meer...
Wie groeit in geloof, groeit ook in het spreken.
‘Het leven is verschenen. Wij hebben het gezien en getuigen ervan”,l Joh.2:2.

slot:
het duurt jaren voordat wij volwassen worden. Vruchten hebben een heel seizoen nodig om te rijpen. Maak je niet bezorgd om de snelheid waarmee je groeit. Het gaat God er wel om dat wij groeien.
En dan nog dit: ‘Ik ben ervan overtuigd dat Hij die dit goede werk bij u begonnen is, het ook zal voltooien op de dag van Jezus Christus’,Filipp.1:6.
Miscanthus

NBV: Alles is mij toevertrouwd door mijn Vader, en niemand dan de Vader weet wie de Zoon is, en wie de Vader is, dat weet alleen de Zoon, en iedereen aan wie de Zoon het wil openbaren.

SV: Alle dingen zijn Mij overgegeven van Mijn Vader; en niemand kent den Zoon dan de Vader, noch iemand kent den Vader dan de Zoon, en dien het de Zoon wil openbaren.

Matteüs 11:27
--------------------------------------------------------------------------------

Alles in Jezus
Als we iets willen ontvangen van God - vergeving, rust, kracht, liefde, zin, inzicht, wijsheid, hoop en wat je ook maar bedenken kunt - dan vind je dat bij Jezus. Dat is de waarheid die ligt opgeslagen in die eenvoudige woorden dat alles door de Vader is toevertrouwd aan zijn Zoon. Ook het kennen van de Vader loopt via de Zoon: Jezus zal de Vader openbaren aan wie Hij wil, aan wie Hij roept om Hem te kennen. Ik hoop dat dat echt tot je doordringt: alles van God vinden we in Jezus. Zoek daarom Jezus, en vind de Vader, de God die alles geeft wat je nodig hebt.
Miscanthus

--------------------------------------------------------------------------------
Leer van mij, want ik ben zachtmoedig en nederig van hart.

Matteüs 11:29

Zijn zachtmoedigheidBen jij ook iemand die wel eens worstelt met ongeduld en hoogmoed? Vind jij het ook lastig dat je bij jezelf ziet dat je heel gemakkelijk kritisch en veroordelend kunt spreken over een ander? Dan is er hoop! Want wat je je nu misschien nog maar nauwelijks kunt voorstellen, wordt waar in je eigen leven als je echt leerling van Jezus wilt worden. Zijn zachtmoedigheid, zijn zachte hart, zijn liefdevolle blik, zijn nederigheid, zijn verlangen om respectvol en barmhartig om te gaan met alle mensen worden van jou als je zijn leerling wilt zijn. Door Jezus kun je dan leren zeggen: 'ik ben zachtmoedig en nederig van hart.' Is dat ook jouw verlangen?
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

Gaan weg van my af, Here! (1)

Toe Simon Petrus dit sien, val hy voor Jesus se knieë neer en sê: “Gaan weg van my af, Here, want ek is ’n sondige mens”
(Luk 5:8 ).

Lees: Lukas 5:1-11.

Het jy al ooit, soos Petrus, gewens dat die Here van jou af moet weggaan? Ek dink ons almal het dit al in ons geestelike lewe ervaar. Daarom moet ons daaraan herinner word dat God altyd by ons is, hoe goed of hoe sleg dit ook al met ons gaan.
Toe Petrus in skaamte van Jesus teruggedeins het, was dit egter ’n baie diep en egte ervaring. Die almag van Jesus het hom verstom, maar dit het nie ’n gesindheid van verwondering en verbasing by hom laat ontstaan nie, wel gevoelens van skuld. Petrus het ontdek dat hy in die teenwoordigheid van Heiligheid was. Dit het ook met die profeet Jesaja gebeur toe hy in die tempel ’n visioen van God gesien en uitgeroep het: “Dit is klaar met my! Ek is verlore! Elke woord oor my lippe is onrein” (Jes 6:5).
Om van God te probeer vlug, kan soms wel ’n gesonde respons wees as jy God sien soos Hy werklik is – want dan sien jy ook jouself soos jy werklik is. Dit is inderdaad slegs wanneer jy só reageer dat jy in noue voeling met God kom. Dit was eers ná Jesaja se visioen van God in sy heiligheid en sy eie reaksie van skuld wat daarop gevolg het, dat hy God vir hom hoor sê het: “Wie kan Ek stuur? Wie sal ons boodskapper wees?” En eers tóé kon Jesaja antwoord: “Hier is ek! Stuur my!” (Jes 6:8 ). God praat voorwaar sy liefdestaal op baie verskillende maniere met verskillende mense.

Here, my God, ek het U gesoek om warmte en liefde te vind. Kom in u almag en openbaar my sonde aan my.
Maak my geheel en al u eie kind.

Laat ons nooit dink dat ons regverdiger is as die arme sondaar en
moordenaar aan die kruis nie
– Martin Luther.
Uit: God se taal is liefde - Solly Ozrovech, beskikbaargestel deur Lux Verbi-BM
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Miscanthus

NBV: Door Christus worden wij rechtvaardig en heilig en door hem worden wij verlost.

SV: Maar uit Hem zijt gij in Christus Jezus, Die ons geworden is wijsheid van God, en rechtvaardigheid, en heiligmaking, en verlossing;

1 Korintiërs 1:30

Onze gerechtigheidHet allergrootste probleem van ieder mens is ten diepste dit: dat we door de zonde zijn losgeraakt van God. We ervaren zijn nabijheid niet meer, we kennen zijn goedheid niet meer en we zijn niet meer in staat om Hem lief te hebben. En juist daarvoor had God ons geschapen, om in een goede verhouding met Hem te leven en Hem recht in de ogen te kunnen kijken. Dit is onze ongerechtigheid: dat er een breuk is tussen God en ons. En het evangelie is nu: Jezus Christus is onze gerechtigheid. Als we met Hem verbonden zijn, kunnen we God weer recht in de ogen kijken en zijn liefdevole nabijheid ervaren.
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

Gaan weg van my af, Here! (2)

Toe Simon Petrus dit sien, val hy voor Jesus se knieë neer en sê: “Gaan weg van my af, Here, want ek is ’n sondige mens” - (Luk 5:8 ).
Lees: Lukas 5:1-11.

Indien jy wil wag totdat jy waardig is om tot God te nader, sal jy nooit naby Hom kom nie. Bewus van jou eie onvolmaaktheid en van sy volmaaktheid, beweeg jy dan deur die lewe met die aanvaarding dat God bestaan, maar jy weier om te glo dat Hy ’n onmisbare rol in jou lewe kan speel.

As gevolg van hierdie gevoel van apatie, is jou gebedslewe kragteloos of bestaan dit glad nie. Daar is oomblikke wanneer ’n gevoel van onwaardigheid ’n selfs donkerder wolk oor jou lewe werp. Maar juis hierdie ervaring kan die stimulus wees wat jou lewe omkeer en die reis na ’n dieper ervaring met God begin. Die heerlike waarheid is dat jy nie alleen op hierdie reis is nie. Die lewende Christus is met jou. Hy was nog altyd by jou en het net gewag dat jy na Hom toe sal draai. Wanneer jy Hom erken as jou Verlosser en die werklikheid van sy teenwoordigheid aanvaar, sal jy die gevoel van onwaardigheid kan afskud en sal jy wonderbaarlik bewus word van die feit dat jy ’n kind van die liefdevolle God is en dat Christus jou persoonlike Verlosser en Saligmaker is.

As jou lewensreis in gemeenskap met die lewende Christus plaasvind, word jou uitroep: “Gaan weg van my af, Here!” verander tot ’n loflied van danksegging. Dan roep jou gees uit: “Kom, Here Jesus, en deel my hele lewe met my!” Dan het jy God se liefdestaal gehoor en verstaan.

Dankie, Here Jesus, dat U nie van my af weggegaan het toe ek besef het dat ek ’n sondige mens is nie. Dankie dat ek bewus geword het daarvan dat U my hele lewe met my wil deel.

Die dood van Christus is die dood van onreg;
die kruis van Christus is die kruisiging van alle oortredings – Anoniem.
Uit: God se taal is liefde - Solly Ozrovech, beskikbaargestel deur Lux Verbi-BM
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Miscanthus

NBV: Deze beker, die voor jullie wordt uitgegoten, is het nieuwe verbond dat door mijn bloed gesloten wordt.

SV: Deze drinkbeker is het nieuwe testament in Mijn bloed, hetwelk voor u vergoten wordt.

Lucas 22:20

Zijn bloed
Er is op aarde niets kostbaarder dan het bloed van Jezus. Want zijn bloed staat voor een volkomen nieuw leven. Jezus’ bloed markeert ook in de geschiedenis van God met zijn volk een uniek en ingrijpend moment: het oude verbond maakt plaats voor het nieuwe verbond. Het oude verbond werd in hoge mate gekenmerkt door uiterlijke zaken, het nieuwe verbond is doortrokken van innerlijkheid en verbondenheid op het niveau van het hart. Het nieuwe verbond wordt beheerst door die ene grote belofte: dat de Geest in overvloed in ons wonen zal! Dankzij het bloed van de Zoon hebben we volop deel aan de Geest van Christus.
Miscanthus

NBV: Wat jullie mij horen zeggen, zijn niet mijn woorden, maar de woorden van de Vader door wie ik gezonden ben.

SV: ... en het woord dat gijlieden hoort, is het Mijne niet, maar des Vaders, Die Mij gezonden heeft.

Johannes 14:24

Zijn woordenAls Jezus spreekt, horen we de Vader. Niet voor niets wordt de Zoon van God ook het Woord van God genoemd. Als God stem krijgt in ons, dan gebeurt dat als we luisteren naar Jezus. Zijn woorden zijn goddelijke woorden: vol waarheid, vol genade, vol kracht en vol leven. In het dagelijkse leven klinken ook veel woorden, menselijke woorden. Soms liefdevol en vol wijsheid, gelukkig wel, maar vaker zijn het lege woorden, gebabbel, woorden die een weg wijzen die dood loopt. Stem je daarom steeds opnieuw af op God door de woorden van Jezus te horen.
Marnix

Bericht door Marnix »

16 Want ik schaam mij het evangelie niet; want het is een kracht Gods tot behoud voor een ieder die gelooft, eerst voor de Jood, maar ook voor de Griek. 17 Want gerechtigheid Gods wordt daarin geopenbaard uit geloof tot geloof, gelijk geschreven staat: De rechtvaardige zal uit geloof leven.

Tja, het is 31 oktober, dus lijkt me deze tekst wel op zijn plaats :) Deze telst opende de ogen van Luther en beantwoorde zijn brandendste vraag. Hoe zit dat met ons? Vinden wij ook troost en tegelijk aansporing in deze tekst?
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

1 Tim 6:12
Strijd den goeden strijd des geloofs, grijp naar het eeuwige leven, tot hetwelk gij ook geroepen zijt, en de goede belijdenis beleden hebt voor vele getuigen.

Even een pareltje.
Gabrielle

Bericht door Gabrielle »

2 Timotheüs 1 vers 12

......want ik weet, Wien ik geloofd heb, en ik ben verzekerd, dat Hij machtig is mijn pand, bij Hem weggelegd, te bewaren tot dien dag.
Miscanthus

NBV: Ik wil Christus kennen en de kracht van zijn opstanding ervaren, ik wil delen in zijn lijden en aan hem gelijk worden in zijn dood.

SV: Opdat ik Hem kenne, en de kracht Zijner opstanding, en de gemeenschap Zijns lijdens, Zijn dood gelijkvormig wordende;

Filippenzen 3:10

Zijn lijden
Christus kennen is vol van genade en liefde en waarheid en kracht. Maar dat niet alleen. Wie Jezus wil volgen, zal ook zijn kruis op zich moeten nemen. Want we zijn als leerlingen niet meer dan onze Meester. Het lijden van Christus blijft ons niet bespaard. Niet dat diepe lijden dat alleen Hij kon dragen, het van God verlaten zijn. Maar wel het veracht worden, het dragen van ziekte en tegenslag, het verduren van tegenstand en de aanvechting van de duivel. Jezus kennen betekent ook: gelijk worden aan zijn dood. Zie je dat ook in je eigen leven? Herken je de pijn en de tegenslag en het lijden? Misschien dacht je dat het vreemd was. Maar het hoort erbij.
Laatst gewijzigd door Miscanthus op 09 nov 2005, 08:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Miscanthus

NBV: Ik, Paulus, die me volgens zeggen zo bedeesd gedraag wanneer ik bij u ben en alleen uit de verte flink tegen u doe, ik wil u bij de zachtmoedigheid en mildheid van Christus iets vragen.

SV: Voorts ik Paulus zelf bid u, door de zachtmoedigheid en goedertierenheid van Christus, die, tegenwoordig zijnde, wel gering ben onder u, maar afwezend stout ben tegen u;

2 Korintiërs 10:1

Zijn mildheid
Paulus is niet bepaald ‘on speaking terms’ met de gemeenteleden in Korinte. Daarover gaat hij schrijven in zijn tweede brief aan hen. Maar dat wil hij niet doen vanuit zijn eigen gelijk of op een onnodig confronterende manier. Daarom herinnert hij zichzelf en zijn lezers eerst aan de mildheid van Christus. Want soms kun je vanuit je terechte verongelijktheid of boosheid dingen zeggen die kwetsend zijn. Maar dat zou Jezus nooit doen. Als je met Hem verbonden bent, dan is Zijn mildheid de jouwe. Strek je daarom net als Paulus uit naar Jezus’ mildheid. Wees vriendelijk, ook als je confronterend moet zijn.
Miscanthus

NBV: Ik dank mijn God altijd voor u, omdat hij u in Christus Jezus zijn genade heeft geschonken.

SV: Ik dank mijn God allen tijd over u, vanwege de genade Gods, die u gegeven is in Christus Jezus;

1 Korintiërs 1:4

De genade van Christus
Wie zoekt naar genade, vindt Christus. Alleen in Hem is het mogelijk om de genade van God te ervaren. Daar draait het evangelie om dat door Paulus is verkondigd. Maar er is ook een ander evangelie: je wordt gelukkig als je je houdt aan wetten en regels of je vindt het heil als je het leven zelf in de hand houdt (‘je kúnt het!’). Maar dat is dus echt een ander evangelie, een verhaal zonder Jezus, een boodschap zonder de volkomen gratis genade van God voor wie daarnaar verlangen. Onthoud dit: genade vind je alleen in de verbondenheid met Jezus Christus.
Miscanthus

NBV: Iemand die zich niet laat leiden door de Geest van Christus behoort Christus ook niet toe. Als Christus echter in u leeft, bent u door de zonde weliswaar sterfelijk, maar de Geest schenkt u leven.

SV: Maar zo iemand den Geest van Christus niet heeft, die komt Hem niet toe. En indien Christus in ulieden is, zo is wel het lichaam dood om der zonden wil; maar de geest is leven om der gerechtigheid wil.

Romeinen 8:9-10

De Geest van Christus
Christen zijn zonder je te laten leiden - in alles - door de Geest van Christus, is bijbels gezien een onmogelijkheid. Want pas als je de Geest van Christus in je hebt, heb je het Leven van Christus in je. Zeker, dat leven wordt nog voortdurend aangevallen en de satan zet alles op alles om het ziek te maken of te doden. Want we zijn door de zonde nog steeds sterfelijk en door onze sterfelijkheid nog steeds zondig. Maar dit is wel de werkelijkheid waar we in mogen geloven: als de Geest van Christus in ons is, is het Leven van Christus in ons. Geloof het, en je zult het zien. Dat is Gods belofte.
Plaats reactie