De kerkenraad heeft een goede keuze gemaakt hierinBertiel schreef:bij ons staat een dominee op voordracht en daar gaan we als lidmaten volgende week over stemmen (HHK)
dit is bij gemeenten met minder dan 200 belijdende leden

De kerkenraad heeft een goede keuze gemaakt hierinBertiel schreef:bij ons staat een dominee op voordracht en daar gaan we als lidmaten volgende week over stemmen (HHK)
dit is bij gemeenten met minder dan 200 belijdende leden
Een serieus antwoord op je vraag van een CGK-lid in hart en nieren: binnen de CGK wordt er door de kerkenraad een enkelvoudige of dubbele kandidaatstelling gedaan. Leden worden dikwijls voor die tijd opgeroepen geschikte kandidaten hiervoor aan te dragen bij de kerkenraad. Na de kandidaatstelling wordt er door de stemgerechtigde leden gestemd over de kandidaatstelling. Bij een enkelvoudige kandidaatstelling is er een meerderheid van 70% nodig, bij een tweetal de helft plus 1.MGG schreef:Bij de cgk Renswoude staat er voor donderdag een stemming. Ik dacht dat de cgk een voordracht/enkelvoudige kandidaatstelling had. Zit ik mis of is zowel een voordracht als een tweetal mogelijk binnen de cgk?
Volgens mij was dit de verdeling;
(o)gg(in) tweetal
pkn, hhk, cgk voordracht en/of beroepingscommissie.
Bedankt voor je duidelijke antwoord.NorahLinde schreef:Een serieus antwoord op je vraag van een CGK-lid in hart en nieren: binnen de CGK wordt er door de kerkenraad een enkelvoudige of dubbele kandidaatstelling gedaan. Leden worden dikwijls voor die tijd opgeroepen geschikte kandidaten hiervoor aan te dragen bij de kerkenraad. Na de kandidaatstelling wordt er door de stemgerechtigde leden gestemd over de kandidaatstelling. Bij een enkelvoudige kandidaatstelling is er een meerderheid van 70% nodig, bij een tweetal de helft plus 1.MGG schreef:Bij de cgk Renswoude staat er voor donderdag een stemming. Ik dacht dat de cgk een voordracht/enkelvoudige kandidaatstelling had. Zit ik mis of is zowel een voordracht als een tweetal mogelijk binnen de cgk?
Volgens mij was dit de verdeling;
(o)gg(in) tweetal
pkn, hhk, cgk voordracht en/of beroepingscommissie.
Ik heb nooit bijgehouden hoe de verhouding landelijk is tussen enkelvoudig of dubbele kandidering, maar enkelvoudige kandidaatstelling komt geregeld voor en is zeker geen uitzondering.
Dit is het eerste beroep voor ds. Labee vanuit het buitenland.Refogast schreef:Gereformeerde Gemeenten
Beroepen: te Kalamazoo (VS), ds. B. Labee te Veenendaal.
Hoeveel dominees hebben weleens een beroep gehad vanuit het buitenland?GerefGemeente-lid schreef:Dit is het eerste beroep voor ds. Labee vanuit het buitenland.Refogast schreef:Gereformeerde Gemeenten
Best veel. De laaste tijd is het voor mijn gevoel minder. Voorheen werden veel dominees die Engels spreken in het buitenland beroepen. Ook dominees die nog nooit in Amerika gepreekt hebben.Geytenbeekje schreef:Hoeveel dominees hebben weleens een beroep gehad vanuit het buitenland?GerefGemeente-lid schreef:Dit is het eerste beroep voor ds. Labee vanuit het buitenland.Refogast schreef:Gereformeerde Gemeenten
Dat kun je op de gergem website zien.Geytenbeekje schreef:Hoeveel dominees hebben weleens een beroep gehad vanuit het buitenland?GerefGemeente-lid schreef:Dit is het eerste beroep voor ds. Labee vanuit het buitenland.Refogast schreef:Gereformeerde Gemeenten
Ik heb net een bij een aantal willekeurige dominees gekeken en circa 3/4e was wel eens in het buitenland beroepen.KDD schreef:Dat kun je op de gergem website zien.Geytenbeekje schreef:Hoeveel dominees hebben weleens een beroep gehad vanuit het buitenland?GerefGemeente-lid schreef:Dit is het eerste beroep voor ds. Labee vanuit het buitenland.Refogast schreef:Gereformeerde Gemeenten
Het verbaast me sowieso dat er nog veel predikanten zijn die geen Engels spreken.MGG schreef:Best veel. De laatste tijd is het voor mijn gevoel minder. Voorheen werden veel dominees die Engels spreken in het buitenland beroepen. Ook dominees die nog nooit in Amerika gepreekt hebben.Geytenbeekje schreef:Hoeveel dominees hebben weleens een beroep gehad vanuit het buitenland?GerefGemeente-lid schreef:Dit is het eerste beroep voor ds. Labee vanuit het buitenland.Refogast schreef:Gereformeerde Gemeenten
Waar/hoe peil je of en dat er veel dominees geen Engels spreken?Mistig schreef:Het verbaast me sowieso dat er nog veel predikanten zijn die geen Engels spreken.MGG schreef:Best veel. De laatste tijd is het voor mijn gevoel minder. Voorheen werden veel dominees die Engels spreken in het buitenland beroepen. Ook dominees die nog nooit in Amerika gepreekt hebben.Geytenbeekje schreef:Hoeveel dominees hebben weleens een beroep gehad vanuit het buitenland?GerefGemeente-lid schreef: Dit is het eerste beroep voor ds. Labee vanuit het buitenland.
Maar er worden ook predikanten (vaak) beroepen die geen Engels spreken.
Waarom verbaast het je? In de gg zijn dominees qua opleiding een doorsnee van de gemeente. Op de meeste MBO-opleiding en nog best wat HBO-opleiding (oa pabo) zijn alle lessen en (bijna) alle boeken in het Nederlands. Veel dominees hebben op school wat basis kennis opgedaan en dat zakt door de jaren heen ook weg. De dominees leren ook geen Engels via Netflix, game of tv kijkenMistig schreef: Het verbaast me sowieso dat er nog veel predikanten zijn die geen Engels spreken.
Maar er worden ook predikanten (vaak) beroepen die geen Engels spreken.
Als je een beetje bekend bent in het kerkelijk wereldje, dan weet je dat van een behoorlijk aantal wel.Job schreef:Waar/hoe peil je of en dat er veel dominees geen Engels spreken?