Evangelist schreef:
Precies mijn punt. De kerkenraad hoort dit proces te leiden. Wat een gedoe trouwens ook. (Overigens ben ik niet tegen het indienen van namen.) Wat me ook tegenstaat is het opstellen van een profielschets, alsof het om een gewone werknemer gaat. Beetje zicht op wat een ambt is, kan geen kwaad. Als je al een profielschets wilt gebruiken: zie de brieven aan Timotheüs en Titus en de artikelen in de NGB over de ambten. Kerntaken van de predikant staan vast: prediking, catechese, pastoraat.
Een profielschets hoort inderdaad gebaseerd te zijn op de Bijbel. Toch is het niet verkeerd om na te denken over wat voor een predikant nodig is bij de gemeente denk ik. Is de gemeente oud of jong dan kan dat van invloed zijn op welke predikant je zoekt. Als de vorige predikant met geruis is vertrokken dan kan het verstandig zijn om een ervaren predikant te beroepen. Ook is het verstandig om een predikant te zoeken die enigszins past bij de ligging van de gemeente. Verder zoekt elke gemeente een predikant die goed preekt, goed is in de omgang met jongeren, de ouderen getrouw bezoekt, oog heeft voor degenen van middelbare leeftijd en die geen ruzie maakt maar ruzies oplost.