Ik weet van een pastoraal werker binnen de PKN die ene relatie is aangegaan met een andere vrouw. Deze vrouw was kwetsbaar en had pastorale zorg nodig en voelde zich nadien ook misbruikt. De PKN heeft de betreffende man afgezet als pastoraal medewerker, maar geen aangifte gedaan. Helaas kan hij dus met een VOG aan de slag in diverse posities waar kwetsbare mensen werken/wonen.DDD schreef:Ja natuurlijk. De kerk mag nooit meewerken aan geheimhouding van dit soort gruwelijkheden. Al wat openbaar maakt, is licht. Dat soort dingen geheim houden, hoort bij het rijk der duisternis.
Daarnaast moeten zulke beschuldigingen van mijn kerkverband ook te verifiëren zijn. Volgens wat ik kan nazoeken op Gergeminfo zijn er helemaal geen predikanten geweest in de gemeenten in Noord-Beveland.
Wat zou je ervan zeggen als ik zou beweren dat één van mijn familieleden een dief is? Daarmee maak je ze allemaal verdacht. Ik vind dat zulke beschuldigingen niet zo in zijn algemeenheid gedaan behoren te worden.
Gelezen, gedacht, gehoord...
Re: Gelezen, gedacht, gehoord...
Laatst gewijzigd door merel op 06 sep 2022, 10:37, 1 keer totaal gewijzigd.
- J.C. Philpot
Uiteraard is het volkomen fout dat een pastoraal werker een relatie aangaat met iemand in een kwetsbare positie. En heel goed dat deze man is afgezet.merel schreef:Ik weet van een pastoraal werker binnen de PKN die ene relatie is aangegaan met een andere vrouw. Deze vrouw was kwetsbaar en had pastorale zorg nodig en voelde zich nadien ook misbruikt. De PKN heeft de betreffende man afgezet als pastoraal medewerker, maar geen aangifte gedaan. Helaas kan hij dus met een VOG aan de slag in diverse posities waar kwetsbare mensen werken/wonen.
Maar als dit destijds met wederzijdse instemming plaatsvond en de mevrouw meerderjarig was, vraag ik me af of ondanks het gevoel van de mevrouw, de term misbruik wel op zijn plaats is.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.
George Whitefield
George Whitefield
Als jij pastorale zorg verleent aan iemand die psychisch in de knel zit en daar een relatie mee aangaat. Dan weet je dat je ver over de schreef gaat en sprake is van misbruik van bevoegdheid. Dan is namelijk geen sprake van een gelijkwaardige relatie.J.C. Philpot schreef:Uiteraard is het volkomen fout dat een pastoraal werker een relatie aangaat met iemand in een kwetsbare positie. En heel goed dat deze man is afgezet.merel schreef:Ik weet van een pastoraal werker binnen de PKN die ene relatie is aangegaan met een andere vrouw. Deze vrouw was kwetsbaar en had pastorale zorg nodig en voelde zich nadien ook misbruikt. De PKN heeft de betreffende man afgezet als pastoraal medewerker, maar geen aangifte gedaan. Helaas kan hij dus met een VOG aan de slag in diverse posities waar kwetsbare mensen werken/wonen.
Maar als dit destijds met wederzijdse instemming plaatsvond, is ondanks het gevoel van de mevrouw, de term misbruik niet op zijn plaats.
- J.C. Philpot
Misbruik van bevoegdheid lijkt me een juiste aanduiding.merel schreef:Als jij pastorale zorg verleent aan iemand die psychisch in de knel zit en daar een relatie mee aangaat. Dan weet je dat je ver over de schreef gaat en sprake is van misbruik van bevoegdheid. Dan is namelijk geen sprake van een gelijkwaardige relatie.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.
George Whitefield
George Whitefield
-
Gebruik dan géén namen zou ik zeggen.Nasrani schreef:Persoonlijk denk ik dat het waar is.Bezorgd schreef:Ik liet het artikel aan iemand lezen die vaker met zedenzaken in aanraking komt. De reactie was verbazend:
"Mensen met een persoonlijkheidsstoornis kunnen ook rare dingen verzinnen"
"80% van de zedenverhalen blijkt toch anders te zitten"
Persoonlijk vind ik dat je een artikel in de Waarheidsvriend van de hand van P.J. Vergunst voor waar aan zou moeten kunnen nemen.
Toch lees ik nu bij DDD ook enige twijfel.
Hoe staan anderen daarin?
Ik vermoed dat oa de regio en wat andere referenties zijn veranderd zodat niet direct te achterhalen zou zijn waar zich dit heeft afgespeeld.
Ik geloof het verhaal wel.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
mail: broederhh@gmail.com
Dat is toch misbruik? Een arts die een relatie begint met een patiënt kan ook strafrechtelijk vervolgd worden. Door de machtsverhouding tussen beiden wordt dit strafrechtelijk geschaard onder misbruik. De PKN had de vrouw in kwestie aan moeten sporen tot aangifte danwel zelf aangifte moeten doen.J.C. Philpot schreef:Misbruik van bevoegdheid lijkt me een juiste aanduiding.merel schreef:Als jij pastorale zorg verleent aan iemand die psychisch in de knel zit en daar een relatie mee aangaat. Dan weet je dat je ver over de schreef gaat en sprake is van misbruik van bevoegdheid. Dan is namelijk geen sprake van een gelijkwaardige relatie.
En daarnaast Bijbels gezien hoererij of overspel.J.C. Philpot schreef:Misbruik van bevoegdheid lijkt me een juiste aanduiding.merel schreef:Als jij pastorale zorg verleent aan iemand die psychisch in de knel zit en daar een relatie mee aangaat. Dan weet je dat je ver over de schreef gaat en sprake is van misbruik van bevoegdheid. Dan is namelijk geen sprake van een gelijkwaardige relatie.
- J.C. Philpot
Ik ben niet zo goed op de hoogte van de juridische aanduiding. Verder is bij mij niet bekend of de PKN in plaats van het slachtoffer aangifte kan doen, maar in het geval dat dat mogelijk is, dan zou dat inderdaad de juiste weg zijn geweest.merel schreef:Dat is toch misbruik? Een arts die een relatie begint met een patiënt kan ook strafrechtelijk vervolgd worden. Door de machtsverhouding tussen beiden wordt dit strafrechtelijk geschaard onder misbruik. De PKN had de vrouw in kwestie aan moeten sporen tot aangifte danwel zelf aangifte moeten doen.J.C. Philpot schreef:Misbruik van bevoegdheid lijkt me een juiste aanduiding.merel schreef:Als jij pastorale zorg verleent aan iemand die psychisch in de knel zit en daar een relatie mee aangaat. Dan weet je dat je ver over de schreef gaat en sprake is van misbruik van bevoegdheid. Dan is namelijk geen sprake van een gelijkwaardige relatie.
George Whitefield
George Whitefield
- J.C. Philpot
Uiteraard. Maar helaas is dat in de huidige tijd niet meer iets waar je voor vervolgt kunt worden door de burgelijke overheid.Valcke schreef:En daarnaast Bijbels gezien hoererij of overspel.J.C. Philpot schreef:Misbruik van bevoegdheid lijkt me een juiste aanduiding.merel schreef:Als jij pastorale zorg verleent aan iemand die psychisch in de knel zit en daar een relatie mee aangaat. Dan weet je dat je ver over de schreef gaat en sprake is van misbruik van bevoegdheid. Dan is namelijk geen sprake van een gelijkwaardige relatie.
George Whitefield
George Whitefield
Dat klopt. Echter in de post van Merel lijkt het alsof het wel zou kunnen wanneer wél sprake is van een gelijkwaardige relatie. Ik denk dat velen hier op Refoforum er al anders tegen aankijken dan jij en ik. Vanzelfsprekend is het in onze gezindte allang niet meer dat een buitenechtelijke relatie als hoererij wordt gezien.J.C. Philpot schreef:Uiteraard. Maar helaas is dat in de huidige tijd niet meer iets waar je voor vervolgt kunt worden door de burgelijke overheid.Valcke schreef:En daarnaast Bijbels gezien hoererij of overspel.J.C. Philpot schreef:Misbruik van bevoegdheid lijkt me een juiste aanduiding.merel schreef:Als jij pastorale zorg verleent aan iemand die psychisch in de knel zit en daar een relatie mee aangaat. Dan weet je dat je ver over de schreef gaat en sprake is van misbruik van bevoegdheid. Dan is namelijk geen sprake van een gelijkwaardige relatie.
Hoe kom jij erbij dat ik het wel vind kunnen als wel sprake was van een gelijkwaardige relatie? Dat suggereert mijn post zeer zeker niet. Ik ben mordicus tegen overspel en vindt dit op geen enkele wijze gerechtvaardigd.Valcke schreef: Dat klopt. Echter in de post van Merel lijkt het alsof het wel zou kunnen wanneer wél sprake is van een gelijkwaardige relatie. Ik denk dat velen hier op Refoforum er al anders tegen aankijken dan jij en ik. Vanzelfsprekend is het in onze gezindte allang niet meer dat een buitenechtelijke relatie als hoererij wordt gezien.
In deze casus vind ik dat de stappen ondernomen door de PKN onder de maat zijn. De betreffende man kan in allerlei leidinggevende functies weer aan de slag, omdat hij een VOG krijgt. Daarnaast vind ik dat de tucht in veel kerken niet werkt. In mijn huidige (PKN) gemeente is enige tijd geleden een diaken na overspel onder enige druk afgetreden, maar ging direct weer aan het HA. Ik stoor mij daar mateloos aan.
Laatst gewijzigd door merel op 06 sep 2022, 11:46, 1 keer totaal gewijzigd.
?Valcke schreef: Dat klopt. Echter in de post van Merel lijkt het alsof het wel zou kunnen wanneer wél sprake is van een gelijkwaardige relatie. Ik denk dat velen hier op Refoforum er al anders tegen aankijken dan jij en ik. Vanzelfsprekend is het in onze gezindte allang niet meer dat een buitenechtelijke relatie als hoererij wordt gezien.
Een paar overwegingen/gedachten:
Wat een schrijnend verhaal! Het geeft mij op geen enkele manier de indruk fictief te zijn. Maar stel, waar ik dus niet van uit ga, stel het is verzonnen of aangedikt, dan legt het nog steeds een geweldige problematiek bloot, wat ook laat zien wat er uit het hart van een mens kan komen. Maar nogmaals, ik ga er vanuit dat het waar is.
De redactie van de Waarheidsvriend (autocorrectie maakt er waarheidsvinding van
) had wellicht duidelijker kunnen anonimiseren of, als plaatsnaam fictief is, dat duidelijker moeten vermelden. Nog handiger is een niet bestaande plaats te nemen, dan is iedere link onmogelijk.
Het is een grote troost dat de Heere recht zal doen. Het Allerhoogst Gerechtshof zal recht doen. Daar baadt geen zwart pak, ambt, naam, statuur ter bedekking. De mantel der liefde van de zondige medemens biedt geen bescherming. God zal recht doen.
Ook andersom, wie ten onrechte kwaad sprak van een ander, ambtsdrager of niet, zal niet onschuldig gehouden worden.
Dat sluit het zoeken naar recht op aarde natuurlijk niet uit. Maar wat kan ons menselijk recht(sgevoel) krom zijn.
Er is rust in de God van Psalm 92 "Hij is mijn Rotssteen, en in Hem is geen onrecht."
Wat een schrijnend verhaal! Het geeft mij op geen enkele manier de indruk fictief te zijn. Maar stel, waar ik dus niet van uit ga, stel het is verzonnen of aangedikt, dan legt het nog steeds een geweldige problematiek bloot, wat ook laat zien wat er uit het hart van een mens kan komen. Maar nogmaals, ik ga er vanuit dat het waar is.
De redactie van de Waarheidsvriend (autocorrectie maakt er waarheidsvinding van

Het is een grote troost dat de Heere recht zal doen. Het Allerhoogst Gerechtshof zal recht doen. Daar baadt geen zwart pak, ambt, naam, statuur ter bedekking. De mantel der liefde van de zondige medemens biedt geen bescherming. God zal recht doen.
Ook andersom, wie ten onrechte kwaad sprak van een ander, ambtsdrager of niet, zal niet onschuldig gehouden worden.
Dat sluit het zoeken naar recht op aarde natuurlijk niet uit. Maar wat kan ons menselijk recht(sgevoel) krom zijn.
Er is rust in de God van Psalm 92 "Hij is mijn Rotssteen, en in Hem is geen onrecht."
- Niet meer zo actief -
dat ligt toch aan de details van de casus? Pastoraal werker en de vrouw in kwestie zouden toch beide relationeel ongebonden kunnen zijn? Of heb ik iets gemist in de beschrijving?J.C. Philpot schreef:Uiteraard. Maar helaas is dat in de huidige tijd niet meer iets waar je voor vervolgt kunt worden door de burgelijke overheid.Valcke schreef:En daarnaast Bijbels gezien hoererij of overspel.J.C. Philpot schreef:Misbruik van bevoegdheid lijkt me een juiste aanduiding.merel schreef:Als jij pastorale zorg verleent aan iemand die psychisch in de knel zit en daar een relatie mee aangaat. Dan weet je dat je ver over de schreef gaat en sprake is van misbruik van bevoegdheid. Dan is namelijk geen sprake van een gelijkwaardige relatie.
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
Sorry. Ik schreef echter ‘lijkt het’. Dat gaat niet over wat jij vindt maar over wat ik minder duidelijk vond.merel schreef:Hoe kom jij erbij dat ik het wel vind kunnen als wel sprake was van een gelijkwaardige relatie? Dat suggereert mijn post zeer zeker niet. Ik ben mordicus tegen overspel en vindt dit op geen enkele wijze gerechtvaardigd.
In deze casus vind ik dat de stappen ondernomen door de PKN onder de maat zijn. De betreffende man kan in allerlei leidinggevende functies weer aan de slag, omdat hij een VOG krijgt. Daarnaast vind ik dat de tucht in veel kerken niet werkt. In mijn huidige (PKN) gemeente is enige tijd geleden een diaken na overspel onder enige druk afgetreden, maar ging direct weer aan het HA. Ik stoor mij daar mateloos aan.