Gelezen, gedacht, gehoord...

Nasrani

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Nasrani »

GerefGemeente-lid schreef:
Jo-Ann schreef:Als we van Noord-Beveland Zuid-Beveland maken dan komen we inderdaad bij een dominee uit die later afgezet is, inclusief de berichten in de rouwadvertentie die kloppen.
Nee hoor. Dat klopt niet met die betreffende predikant waar @Bezorgd en @Nasrani ook op doelen.
Jij kan niet weten op wie ik doel... eerder schreef je dat gissen niet de bedoeling is, dat doe ik ook niet maar blijkbaar ben jij dat wel gaan doen.
Ik had beter niet kunnen reageren. Het is zo verdrietig.. wat een ellende.
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
CvdW

Bericht door CvdW »

Toen ik het verhaal las ben ik gaan nadenken. Er
waren drie gemeenten op Noord Beveland.
Ik ben veel informatie langsgegaan. In het verhaal zitten onduidelijkheden, daarom vraag ik mij af of alleen de naam aangepast is.
Zonder de ernst van dit verhaal af te zwakken, was het beter geweest dat meer feitelijke informatie wordt gedeeld. Zoals laatst met een stuk van ds. Zweistra is gebeurd.
Bezorgd

Bericht door Bezorgd »

Ik liet het artikel aan iemand lezen die vaker met zedenzaken in aanraking komt. De reactie was verbazend:

"Mensen met een persoonlijkheidsstoornis kunnen ook rare dingen verzinnen"
"80% van de zedenverhalen blijkt toch anders te zitten"

Persoonlijk vind ik dat je een artikel in de Waarheidsvriend van de hand van P.J. Vergunst voor waar aan zou moeten kunnen nemen.
Toch lees ik nu bij DDD ook enige twijfel.

Hoe staan anderen daarin?
Valcke

Bericht door Valcke »

Bezorgd schreef:Ik liet het artikel aan iemand lezen die vaker met zedenzaken in aanraking komt. De reactie was verbazend:

"Mensen met een persoonlijkheidsstoornis kunnen ook rare dingen verzinnen"
"80% van de zedenverhalen blijkt toch anders te zitten"

Persoonlijk vind ik dat je een artikel in de Waarheidsvriend van de hand van P.J. Vergunst voor waar aan zou moeten kunnen nemen.
Toch lees ik nu bij DDD ook enige twijfel.

Hoe staan anderen daarin?
Ik houd het vooralsnog voor waar. Maar het andere komt ook voor, helaas. Publicatie met plaatsnaam (van school) erbij vind ik echter niet goed. Dat geeft alleen maar speculatie
Laatst gewijzigd door Valcke op 06 sep 2022, 06:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Erik1960
Verbannen

Bericht door Erik1960 »

Jo-Ann schreef:
Jo-Ann schreef:Als we van Noord-Beveland Zuid-Beveland maken dan komen we inderdaad bij een dominee uit die later afgezet is, inclusief de berichten in de rouwadvertentie die kloppen.
Nee hoor. Dat klopt niet met die betreffende predikant waar @Bezorgd en @Nasrani ook op doelen.
Hoe weet je wie ik bedoel?
Dat maakt dat anonieme zo kwalijk.
Wat pas echt kwalijk is, is dat wij menen te moeten weten wie het was/waren. En dat we er dan zelfs niet voor terugdeinzen om de vrouw in kwestie een persoonlijkheidsstoornis aan te suggereren.
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bericht door GerefGemeente-lid »

Nasrani schreef:
Jij kan niet weten op wie ik doel... eerder schreef je dat gissen niet de bedoeling is, dat doe ik ook niet maar blijkbaar ben jij dat wel gaan doen.
Ik had beter niet kunnen reageren. Het is zo verdrietig.. wat een ellende.
Zie de opmerking van @windorgel.
GerefGemeente-lid
Verbannen

Jo-Ann schreef:
GerefGemeente-lid schreef:Er wordt in het artikel gezegd dat de betreffende predikant (ervan uitgaande dat jij daarop doelt) de gemeenten trouw heeft gediend, maar dat kan ik me niet herinneren gelezen te hebben.

Daarom is het goed om feiten te checken, in plaats van vooraf te roepen dat het onwaar is omdat je je het niet kunt herinneren.
Dat is waar. Maar voor zover ik nu kan nagaan klopt mijn eerdere opmerking wel.
GerefGemeente-lid
Verbannen

Erik1960 schreef:Wat pas echt kwalijk is, is dat wij menen te moeten weten wie het was/waren. En dat we er dan zelfs niet voor terugdeinzen om de vrouw in kwestie een persoonlijkheidsstoornis aan te suggereren.
Dat heeft helemaal niemand geschreven. Dus je moet een ander dat ook niet in de mond leggen!
Erik1960
Verbannen

Bericht door Erik1960 »

Jo-Ann schreef: Overigens heb ik het akelige vermoeden dat ik weet wie deze Femke is,
we kennen allemaal een ‘Femke’, los van haar individuele verhaal. Er zijn zoveel vrouwen slachtoffer (geweest) van misbruik. Huisman wijst hier ook al op.
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
Erik1960
Verbannen

Bericht door Erik1960 »

Erik1960 schreef:Wat pas echt kwalijk is, is dat wij menen te moeten weten wie het was/waren. En dat we er dan zelfs niet voor terugdeinzen om de vrouw in kwestie een persoonlijkheidsstoornis aan te suggereren.
Dat heeft helemaal niemand geschreven. Dus je moet een ander dat ook niet in de mond leggen!
ik neem er geen letter van terug.
Maanenschijn

Bericht door Maanenschijn »

Het verbaasd me een beetje dat het in de reacties vooral lijkt te gaan over wie toch die predikant was. Ik snap wel dat als er verwijzingen in een artikel staan, dat je dan nieuwsgierig wordt, maar het gaat voorbij aan vragen als:

- Hoe kan dit voorkomen in een gezin, waar meer mensen wisten van misbruik?
- Hoe kan het zijn dat een predikant (waarbij dit bekend is bij zijn naasten) ook kans voor misbruik wordt geboden?
- Hoe kan het zijn dat tucht en toezicht niet functioneert?
- Hoe kan het zijn dat daarna pastoraat niet functioneert?
-En hoe kan het dat mensen die als ware gelovigen in hun omgeving bekend zijn, kunnen volharden in deze verschrikkelijke zondige daden?

Stelt ons dat niet voor diepe vragen over het functioneren van de kerk, het gezin, pastoraat? Of is een dergelijk verhaal iets van ‘vroeger’ en is het nu beter? Voor mij oprechte vragen waar ik over na zit te denken.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
DDD

Bericht door DDD »

Het is helemaal niet zeker dat dit gebeurd is.
Waarmee ik niet wil zeggen dat het niet zou kunnen , want dat kan heel goed. Maar het verhaal lijkt onbetrouwbaar.

En wat betreft de vraag van Maanenschijn: dat zou allemaal het gevolg kunnen zijn van schaarste en coöptatie bij het toelaten van predikanten.
Laatst gewijzigd door DDD op 06 sep 2022, 08:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Erik1960
Verbannen

Bericht door Erik1960 »

DDD schreef:Het is helemaal niet zeker dat dit gebeurd is.
Waarmee ik niet wil zeggen dat het niet zou kunnen , want dat kan heel goed. Maar het verhaal lijkt onbetrouwbaar.
en daarmee zijn de vragen van Maaneschijn beantwoord. Het wegkijken en cancelen in optima forma.
Valcke

Bericht door Valcke »

DDD schreef:Het is helemaal niet zeker dat dit gebeurd is.
Grote onzin wat je hier zegt. De gesprekken met de ds. en met de ouders zijn gewoon verifieerbaar via de hulpverlener en ik mag ervan uitgaan dat dit ook daadwerkelijk geverifieerd is. Er is geen enkele reden om het verhaal onbetrouwbaar te noemen. Ik vind je post uitermate kwalijk.
Laatst gewijzigd door Valcke op 06 sep 2022, 08:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

GerefGemeente-lid schreef: Inderdaad. Zolang wij als mensen niets weten, moeten we allen en een ieder houden voor een ware geroepene, tenzij uitdrukkelijk in prediking leer en/of levenswandel is te zien dat de vruchten niet volgens Gods inzettingen zijn. En dan nog kan iemand wel door God geroepen zijn, maar in zonde vallen. Denk aan David.
Dit is precies de houding waardoor er misstanden ontstaan.
Plaats reactie