Memento: je schrijft over de mammon, hebben, hebben, hebben.
Denk je, dat mensen minder zouden aanschaffen als er geen Wegwijsbeurs zou zijn?
Denk je dat ze dan ineens minder kleren willen hebben, minder boeken of cd's willen hebben?
Vervolgvraag: wat is er mis mee om de boeken of kleren die je wilt hebben op de Wegwijsbeurs te kopen in plaats van in de gewone winkels?
Well, ik verzette me tegen het algemene begrip materialisme, wat binnen onze gezindte (helaas) hoogtij viert, net zo als in de wereld. Ik zie de wegwijs als iets wat daarop inspeeld, ja, zelfs stimuleerd.
="PimOverigens Houthakker, het is niet echt respectvol om een andere mening als 'janken' af te doen, als het op die manier moet zijn we snel uitgepraat.
Dit moet ik eerst even rechtzetten.
Ik bedoel met dat janken, gewoon letterlijk hard huilen. Ik greep terug op wat ik schreef 'het uitschreeuwen en ach en wee roepen' en op mijn opmerking 'het is toch om te janken'.
Het was dus letterlijk bedoeld en sloeg niet op de mening van anderen.
Als we naar een seculiere braderie gaan doet het buitenkantje er niet toe. Daar draag je je geloof uit, zoals je dat op diverse momenten en plaatsen mag en moet doen. We zijn vreemdelingen hier op aarde, we moeten ons niet zomaar warmen aan elkaar, maar aan God en Zijn Woord en via Hem kunnen we warmte vinden bij elkaar.
Op refo-gelegenheden als de Wegwijs wordt het buitenkantje echter gekoesterd
vind ik ook een heel waardevol stukje.
Hierin vind ik zo langzamerhand toch wel de sleutel die past op het slotje van mijn vragen.
Bedankt Pim.
Pim schreef:Overigens Houthakker, het is niet echt respectvol om een andere mening als 'janken' af te doen, als het op die manier moet zijn we snel uitgepraat.
Dit moet ik eerst even rechtzetten.
Ik bedoel met dat janken, gewoon letterlijk hard huilen. Ik greep terug op wat ik schreef 'het uitschreeuwen en ach en wee roepen' en op mijn opmerking 'het is toch om te janken'.
Het was dus letterlijk bedoeld en sloeg niet op de mening van anderen.
Akkoord.
Houthakker schreef:En dit:
Als we naar een seculiere braderie gaan doet het buitenkantje er niet toe. Daar draag je je geloof uit, zoals je dat op diverse momenten en plaatsen mag en moet doen. We zijn vreemdelingen hier op aarde, we moeten ons niet zomaar warmen aan elkaar, maar aan God en Zijn Woord en via Hem kunnen we warmte vinden bij elkaar.
Op refo-gelegenheden als de Wegwijs wordt het buitenkantje echter gekoesterd
vind ik ook een heel waardevol stukje.
Hierin vind ik zo langzamerhand toch wel de sleutel die past op het slotje van mijn vragen.
Bedankt Pim.
Groet,
Houthakker.
Je hebt er zelf verder geen mening meer over? In je vorige reacties waren we nog volop in debat.
Hartelijke groet,
Pim.
Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Jawel, maar we waren eigenlijk van plan er vandaag heen te gaan. Dan eens aandacht aan deze dingen besteden en er dan nog eens over te praten. Maar door ziekte is het niet doorgegaan. Misschien dat we later in de week alsnog kunnen gaan. Maar vandaag is er zoveel over geschreven, dat we het nog druk zullen krijgen, daar in Utrecht. Ik wil nu op heel veel dingen letten.
Ik kruip nu weer onder de wol, want ik voel me helemaal niet lekker.
We hopen elkaar later te spreken.
UTRECHT - De Wegwijsbeurs biedt een verantwoord dagje uit voor mensen van de gereformeerde gezindte. Bijna alles is te koop.
Bij het maken van een kerkbank komt heel wat kijken. ,,Wat zoekt een gemeente die nieuwe banken wil, hoe wordt het geloof beleden, hoe ziet het interieur van het gebouw eruit?'' In zijn stand op de Wegwijsbeurs in Utrecht heeft Gerrit Bijenhof uit Enter vier verschillende banken neergezet, elk twee meter lang. Twee ervan hebben een stoffen zitting, twee zijn helemaal van hout. ,,Kerken waar de preek lang duurt, kiezen vaak voor een bekleding met stof. Dat zit prettiger.'' Als de wensen van een kerk duidelijk zijn, maakt Bijenhof een proefmodel. Nadat het commentaar daarop verwerkt is, worden alle banken gemaakt.
De bankenhandel wordt langzaam minder. Daarom heeft hij zijn hoop gevestigd op de hersteld-hervormden. ,,Als die straks gebouwen hebben, moeten daar ook banken in.'' Een kerkbank kost ongeveer 175 euro per zitplaats. Een zitplaats is ongeveer vijftig centimeter breed. Een bank van twee meter lang komt dan op zevenhonderd euro. Bijenhof gaat zelf ook naar de kerk. ,,Vroeger zat ik op mijn eigen bank, nu ik verhuisd ben niet meer.''
Zijn bedrijf maakt ook doopvonten, kerkstoelen, kansels en collectezakken. Voor psalmborden heeft hij een primeur. ,,Ik heb een liftsysteem ontworpen, waardoor kosters niet meer met ladders hoeven sjouwen.'' Hij doet het even voor. ,,Je kunt het bord naar beneden trekken en staand op de grond de letters erop doen. Als je klaar bent, doe je het bord weer omhoog.''
Het leger is met een grote groene vrachtwagen op de beurs, om mensen te werven voor de Nationale Reserve. Vrouwelijke soldaat Van der Veer vindt het niet verwonderlijk dat de Natres op de beurs is. ,,De mensen die naar deze beurs komen, staan ergens voor. Dat doen wij ook. Word je bij ons vrijwilliger, dan neem je een zware taak op je, maar het is ook heel erg leuk.''
Er is veel te zien en veel te doen op de beurs. Een vierpersoons bubbelbad trekt bekijks. Mannen proberen een relax-massagestoel, jongens racen op skelters. Bij Christenen voor Israël zit een sneltekenaar en bij Johannus staat een elektronisch kistorgel. Het aanbod aan elektronische orgels lijkt beursbreed groter dan ooit, evenals het aanbod van christelijke cd's.
Levende muziek is er ook. Er speelt een orkest en er zijn twee vioolbouwers. Violist Lawrence Jansen is 17 en komt uit de Canadese plaats Langley. De vrolijke puber heeft een eigen stand, waar hij zijn cd probeert te verkopen. Hij is in Nederland nog onbekend, maar dat moet veranderen, vinden zijn oom Henry en tante Ann die met hem meereizen. Zijn ouders hadden het te druk om mee te gaan. Twee jaar geleden speelde hij samen met organist Peter Wildeman, die in Canada op tournee was. Wildeman durfde het aan een cd met Lawrence te maken. Als de violist samen met een meisje een duet speelt, begint de verkoop toch op gang te komen. Dat er posters in de stand hangen met zijn foto erop, vindt hij raar. ,,Mijn hoofd staat er groter op dan het in werkelijkheid is'', zegt hij met een verbaasde grijns op zijn gezicht. Toch zou hij best zo'n poster willen meenemen naar Canada. ,,Leuk behang voor op mijn kamer.''
Die Miscanthus had toch weer een vooruitziende blik:
Een bonte muziekmix vult hal 4. Bij binnenkomst klinken de heldere klanken van een dwarsfluit, even verderop leven liefhebbers zich uit op de nieuwste orgelmodellen en achterin voert een samengesteld jongerenkoor een Oranjerepertoire uit. Voeg daarbij de psalmen op hele en halve noten en de voortdurende grondtoon van geroezemoes, en de kakofonie is compleet. Ook dit is Wegwijs.
RD
't Is ook weer duidelijk te zien op Centraal. Ik heb er vreemd genoeg nog geen vragen van medestudenten over gehad.
Misschien dat ik donderdag- of vrijdagmiddag nog ff wat boekenbonnen ga inleveren.
Volgens mij staat deze link nog niet in dit topic. Kan handig zijn als je een beetje selectief over de beurs wilt lopen.