De kleine lettertjes van het Evangelie

DDD

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door DDD »

huisman schreef:
DDD schreef:Een belangrijk verschil tussen de Heere Jezus en ds. Schultink is dat de laatste niet alwetend is.
En ds. van den Brink is wel alwetend? Die is toch echt begonnen met schelden want anders kan ik het niet noemen.

Als je met Bijbelse argumenten een bepaalde eenzijdigheid wil weerleggen dat heb je zulke kwalificaties niet nodig. Juist omdat ds. van den Brink geen namen noemt laat hij over de hele rechterkant van de reformatorische gezindte een verdachtmaking vallen. Daar zitten blijkbaar de gezanten van de satan. Als dan een predikant hier op ingaat is het wel heel vilein om dan het spreekwoord wievde schoen past….te gebruiken.

Laat ds. van den Brink zich beperken hoe hij de verhouding verkiezing, verantwoordelijkheid van de mens, aanbod van genade, verbond en Gods vrijmacht enz. ziet. Dan kan er een discussie ontstaan. Met deze populistische lezing maakt hij alleen brokken.

Voor de goede orde bemoei ik mij niet met de inhoud omdat dit nu veel te belast is geraakt door de scheldkanonnades.
Over de lezing heb ik geen oordeel, maar de delen die ik daarvan heb gelezen, vind ik niet verontrustend. Hij wijst op een manipulatief proces, zonder namen te noemen. Het komt in bepaalde gevallen voor. Ik heb dat zelf ook wel eens gehoord. Ik heb nog geen schelden gelezen.

Ik vind het niet vilein om hier dit spreekwoord te gebruiken. Want dat is hier exact aan de orde. Je kunt toch gewoon letterlijk zien dat dit is waar dr. Van den Brink tegen waarschuwt?

Ik ben in dit geval wat minder gevoelig voor de toon die de muziek maakt, wellicht. Maar deze prediking valt wellicht binnen de bandbreedte van wat je gereformeerd kunt noemen, maar is toch wezenlijk anders van lijn dan die van de DL.

En ik erken graag dat dr. Van den Brink ook op sommige punten afwijkt van bijvoorbeeld Calvijn, en dat Calvijn uiteraard zonder meer gereformeerd is. Maar bij Calvijn vind je de uitwassen die dr. Van den Brink bestrijdt, echt niet terug.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Mijn kennis van de materie is onvoldoende om tot een inhoudelijk oordeel te komen. Dat gezegd hebbende, gaat deze discussie om de essentie van het persoonlijke geloof? In het mijne komt uitverkiezing niet bepaald als belangrijk onderwerp aan de orde. Bij anderen wel?
huisman

Bericht door huisman »

DDD schreef:
huisman schreef:
DDD schreef:Een belangrijk verschil tussen de Heere Jezus en ds. Schultink is dat de laatste niet alwetend is.
En ds. van den Brink is wel alwetend? Die is toch echt begonnen met schelden want anders kan ik het niet noemen.

Als je met Bijbelse argumenten een bepaalde eenzijdigheid wil weerleggen dat heb je zulke kwalificaties niet nodig. Juist omdat ds. van den Brink geen namen noemt laat hij over de hele rechterkant van de reformatorische gezindte een verdachtmaking vallen. Daar zitten blijkbaar de gezanten van de satan. Als dan een predikant hier op ingaat is het wel heel vilein om dan het spreekwoord wievde schoen past….te gebruiken.

Laat ds. van den Brink zich beperken hoe hij de verhouding verkiezing, verantwoordelijkheid van de mens, aanbod van genade, verbond en Gods vrijmacht enz. ziet. Dan kan er een discussie ontstaan. Met deze populistische lezing maakt hij alleen brokken.

Voor de goede orde bemoei ik mij niet met de inhoud omdat dit nu veel te belast is geraakt door de scheldkanonnades.
Over de lezing heb ik geen oordeel, maar de delen die ik daarvan heb gelezen, vind ik niet verontrustend. Hij wijst op een manipulatief proces, zonder namen te noemen. Het komt in bepaalde gevallen voor. Ik heb dat zelf ook wel eens gehoord. Ik heb nog geen schelden gelezen.
Als een HHK predikant andere predikanten die zijn theologie niet delen gezanten van de satan noemt vind jij dat geen schelden?

Laat het duidelijk zijn dat ik ook de wijze van reageren van ds. Schultink afkeur .

Wij zijn als gezin ooit bevriend geraakt met een predikant ( uiterst rechterkant gereformeerde gezindte) die volgens ds. van den Brink wel een gezant van de satan zou zijn.
Een zeer amiable man die theologisch best ver van mijn inzichten afstaat maar waar ik goede en diepgaande gesprekken mee heb gehad. Mijn mening is dat hij het Evangelie wat eenzijdig brengt maar daar zou ik nooit de populistische kwalificatie ‘gezant van de satan’ op durven plakken.

Wij bevinden ons op een vierkante centimeter van de wereldwijde kerk en als je dan zulke grote (scheld)woorden spreekt tegen predikanten binnen diezelfde vierkante centimeter ben je onnodig grievend bezig.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Geytenbeekje

Bericht door Geytenbeekje »

Ambtenaar schreef:Mijn kennis van de materie is onvoldoende om tot een inhoudelijk oordeel te komen. Dat gezegd hebbende, gaat deze discussie om de essentie van het persoonlijke geloof? In het mijne komt uitverkiezing niet bepaald als belangrijk onderwerp aan de orde. Bij anderen wel?
Ik heb de lezingen/materie van beiden ook niet gehoord, maar mijns inzien gaat het om het ontvangen en aannemen van het heil in Christus. Al is het ook wel bekend dat ds van den Brink op een bepaald aantal aspecten binnen de HHK alleen staat.
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

.
Laatst gewijzigd door Posthoorn op 30 jul 2022, 14:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Tsja, scheldwoorden, je komt ze in de Bijbel ook tegen:
- jullie zijn betoverd (Paulus)
- addergebroedsel (Johannes)
- koeien van Basan (Amos)
- gewitte wand (Paulus)

Ik kwam een aardig artikel tegen:
https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... a82ac4801e

Kern:
In welke context wordt er zulke taal gebruikt?

„Dat wordt niet gebruikt om persoonlijke verontwaardiging te uiten, maar om scherp de zonde te veroordelen in de zondaar. De taal is dan erg functioneel, is ontdekkend. „Gij adderengebroedsel", betekent niet iets algemeens als „Wat zijn jullie een stel tuig", nee, het woord adder is giftige slang, satan. Het woord gebroedsel is nakomeling, zaad van de slang. Daar zit echt wat in.
Christus heeft 

er werkelijk iets mee willen zeggen. In de aanduiding lag een ontdekking, een preek".

We kunnen het schelden zoals hier geen zonde noemen ?
„Nee, wanneer wij scherp zijn om onze persoonlijke agitatie te uiten, zijn we zondig bezig. Maar als we scherp zijn om de zonde eerlijk aan de kaak te stellen, ligt het anders".

Tot slot:
Het aanbod van genade is niet zomaar een theologisch accentverschil, maar een fundamenteel verschil.
Refojongere

Bericht door Refojongere »

In de Wachter Sions las ik:
"Deze Arminius was een gevaarlijk vijand in de Kerk des Heeren, een instrument des satans, heeft veel beroering teweeg gebracht en velen verleidt ten verderve."

Welnu, als je dan een tweelingbroer wordt genoemd...

Het hypercalvinisme en het arminianisme zijn beide even gevaarlijk.
DDD

Bericht door DDD »

huisman schreef: Als een HHK predikant andere predikanten die zijn theologie niet delen gezanten van de satan noemt vind jij dat geen schelden?

(...)
Wij bevinden ons op een vierkante centimeter van de wereldwijde kerk en als je dan zulke grote (scheld)woorden spreekt tegen predikanten binnen diezelfde vierkante centimeter ben je onnodig grievend bezig.
Als dat eerste in zijn algemeenheid zo gezegd is, zou dat inderdaad heel kwalijk zijn. Maar ik heb daar nog geen voorbeeld van gelezen.

Los daarvan denk ik persoonlijk dat hypercalvinisme meer mensen van het geloof weerhoudt dan de dwalingen van Arminius. Maar dat komt wellicht ook door mijn kerkelijke achtergrond, waarin de ene dwaling veel sterker is dan de andere.
Simon0612

Bericht door Simon0612 »

DDD schreef:
huisman schreef: Als een HHK predikant andere predikanten die zijn theologie niet delen gezanten van de satan noemt vind jij dat geen schelden?

(...)
Als dat eerste in zijn algemeenheid zo gezegd is, zou dat inderdaad heel kwalijk zijn. Maar ik heb daar nog geen voorbeeld van gelezen.

Los daarvan denk ik persoonlijk dat hypercalvinisme meer mensen van het geloof weerhoudt dan de dwalingen van Arminius. Maar dat komt wellicht ook door mijn kerkelijke achtergrond, waarin de ene dwaling veel sterker is dan de andere.
Het is al door tal mensen benoemd. Je weigert om de lezing te luisteren en gaat er vanuit dat iemand voor jou letterlijk gaat citeren wat er gezegd is? Kom op zeg…
DDD

Bericht door DDD »

Er is ook door tal van mensen benoemd dat er helemaal niks verkeerd is gegaan in deze lezing.
Simon0612

Bericht door Simon0612 »

DDD schreef:Er is ook door tal van mensen benoemd dat er helemaal niks verkeerd is gegaan in deze lezing.
Tijd om zelf op onderzoek uit te gaan zou ik dan zeggen…en anders stoppen met zulke reacties alsof er niets is voorgevallen/gezegd.
DDD

Bericht door DDD »

Nee, want ik heb precies gelezen wat DIA schrijft, en ik ben het ermee eens. Ook met het voorbeeld over de terroristen. Het klinkt misschien wat onaardig maar dat doet aan de juistheid niet af.
Simon0612

Bericht door Simon0612 »

DDD schreef:Nee, want ik heb precies gelezen wat DIA schrijft, en ik ben het ermee eens. Ook met het voorbeeld over de terroristen. Het klinkt misschien wat onaardig maar dat doet aan de juistheid niet af.
Ja snap je helemaal. Zo kun je lekker in de ontkenningsfase blijven zitten en hoef je er geen mening over te vormen ook. Maar dan hou het wat betreft discussie ook op.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

DDD: Het wordt wel wat vermoeiend om te lezen hoe je hier een uit de bocht gevlogen predikant te vuur en te zwaard verdedigt op basis van louter reacties. Het kan lijken alsof een aanval op de rechterflank je behaagt. Ik begrijp daar niets van. Is gelijk helder waar ons verschil ligt.

Het is raadselachtig en tegelijkertijd boeiend hoe een intelligente dominee op deze wijze populistisch wil optreden.
BSH

Bericht door BSH »

Refojongere schreef:Tsja, scheldwoorden, je komt ze in de Bijbel ook tegen:
- jullie zijn betoverd (Paulus)
- addergebroedsel (Johannes)
- koeien van Basan (Amos)
- gewitte wand (Paulus)

Ik kwam een aardig artikel tegen:
https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... a82ac4801e

Kern:
In welke context wordt er zulke taal gebruikt?

„Dat wordt niet gebruikt om persoonlijke verontwaardiging te uiten, maar om scherp de zonde te veroordelen in de zondaar. De taal is dan erg functioneel, is ontdekkend. „Gij adderengebroedsel", betekent niet iets algemeens als „Wat zijn jullie een stel tuig", nee, het woord adder is giftige slang, satan. Het woord gebroedsel is nakomeling, zaad van de slang. Daar zit echt wat in.
Christus heeft 

er werkelijk iets mee willen zeggen. In de aanduiding lag een ontdekking, een preek".

We kunnen het schelden zoals hier geen zonde noemen ?
„Nee, wanneer wij scherp zijn om onze persoonlijke agitatie te uiten, zijn we zondig bezig. Maar als we scherp zijn om de zonde eerlijk aan de kaak te stellen, ligt het anders".

Tot slot:
Het aanbod van genade is niet zomaar een theologisch accentverschil, maar een fundamenteel verschil.
Je vergeet: Ga achter mij, satanas!
Gesloten