Zondaar vernederd - God verhoogd

ego flos

Bericht door ego flos »

Houthakker schreef:
ego flos schreef:De bedoeling kan wel goed zijn. Maar de vraag is of 't klopt. Zeker als je daarbij 'de doodstaat' leert op een heel konsekwente manier. Dan leer je tegelijkertijd dat alles over de hoofden van de luisteraars heen gaat, want dood.

Pas als iemand 'levend gemaakt' is, kan hij of zij luisteren. En blijkbaar vindt men dus juist die mensen 'vernederd' mioeten worden. Maar waar hebben we het dan over? Mensen die al genezen zijn. En die hoeven niet naar de Koperen Slang te zien. Of toch weer wel? Maar waarom dan? Niet om beter te worden, maar meer om te leren waarom ze beter zijn?
Deze quote is de moeite waard om over na te denken.

En verder heb ik nog een vraag:
Vergis ik me als ik de indruk heb dat juist daar waar in preken 'de zondaar op het diepst vernederd' wordt, er in de praktijk van het leven nogal het een en ander uit de hand loopt, misgaat?
't Is mogelijk, maar laten we niet afdwalen.
Tenzij je 'aantoont' dat het een verband houdt met het ander.

Wat ik me ook nog afvraag: als je het steeds maar over een zondaar hebt, die dan 'vernederd' dient te worden, ben je dan niet bezig die zondaar te verhogen? Weliswaar in zijn vernedering, maar hoe nederiger, hoe beter. Toch?
Houthakker

Bericht door Houthakker »

ego flos schreef:
En verder heb ik nog een vraag:
Vergis ik me als ik de indruk heb dat juist daar waar in preken 'de zondaar op het diepst vernederd' wordt, er in de praktijk van het leven nogal het een en ander uit de hand loopt, misgaat?

't Is mogelijk, maar laten we niet afdwalen.
Tenzij je 'aantoont' dat het een verband houdt met het ander.
Aantonen, zeg je.
Ja, dat zou ik wel kunnen, maar niet op een openbaar forum.

Maar het is voor mij de laatste tijd een vraag.
Is er een verband tussen 'dergelijke' preken en uit de hand lopende situaties.
Ik weet wel, dat de zonde in ieder mens zit, en overal 'loopt het uit de hand'. Toch vraag ik me de laatste tijd af of er een verband te leggen zou zijn.
Er zou een onderzoek naar gedaan moeten/kunnen worden.
ego flos

Bericht door ego flos »

Lijkt me net zo moeilijk als aantonen dat homeopathie helpt. :mrgreen:

Je zegt zelf al dat overal wat gaande is. Een verband is dan niet te leggen. Je moet dan wel heel dichtbij een bepaalde gebeurtenis zitten en zelfs als zoiets in een andere gemeente ook gebeurt hoeft het nog niet dezelfde oorzaak te hebben.
Houthakker

Ja, maar mijn vraag komt dan ook voort uit een groot aantal 'zonden' die begaan zijn door mensen die zich bevinden onder 'bepaalde' preken. En dat over een periode van meer dan 20 jaar.
Het begint me op te vallen.
Vandaar dat ik me niet meer kan onttrekken aan de indruk dat het een wel degelijk verband houdt met het ander.

Maar hoe precies?
Misschien is er een psycholoog of psychiater in ons midden die hierover wat kan/wil schrijven?
Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

Houthakker schreef:Ja, maar mijn vraag komt dan ook voort uit een groot aantal 'zonden' die begaan zijn door mensen die zich bevinden onder 'bepaalde' preken. En dat over een periode van meer dan 20 jaar.
Vandaar dat ik me niet meer kan onttrekken aan de indruk dat het een wel degelijk verband houdt met het ander.

Maar hoe precies?
Misschien is er een psycholoog of psychiater in ons midden die hierover wat kan/wil schrijven?
Wat bedoel je met bepaalde preken? Wat voor soort preken?
cannabis

Bericht door cannabis »

"Is van Smytegelt, over de zuivere prediking: „Waar God op het hoogst verhoogd wordt, waar de zondaar op het diepst vernederd wordt"."

Actually, from Charnock.
refo

Bericht door refo »

cannabis schreef:"Is van Smytegelt, over de zuivere prediking: „Waar God op het hoogst verhoogd wordt, waar de zondaar op het diepst vernederd wordt"."

Actually, from Charnock.
Opmerkelijk, die volgorde....
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

refo schreef:
cannabis schreef:"Is van Smytegelt, over de zuivere prediking: „Waar God op het hoogst verhoogd wordt, waar de zondaar op het diepst vernederd wordt"."

Actually, from Charnock.
Opmerkelijk, die volgorde....
Tja, maar de overtuiging is dat God op het hoogst verhoogd wordt waar de wet het scherpst wordt gepreekt.

Ik hoorde gisteren iemand tegen mij zeggen: Ow, dat is zo'n conservatieve christen. Zo'n iemand die nog denkt te moeten lijden voordat hij geschikt is voor God.
Ik wist ff niet wat ik moest antwoorden. Ik zei dat het wel wat complexer ligt, maar is het ten diepste niet waar?
Houthakker

Miscanthus schreef:
Houthakker schreef:Ja, maar mijn vraag komt dan ook voort uit een groot aantal 'zonden' die begaan zijn door mensen die zich bevinden onder 'bepaalde' preken. En dat over een periode van meer dan 20 jaar.

Maar hoe precies?
Ik refereerde aan de preken waarover geschreven wordt in deze topic.
Waarin een zondaar op het diepst vernederd moet worden.
Preken dus, waarin dat met grote regelmaat aan de orde komt.
Waarin vaak gehamerd wordt op de onwaardigheid van de mens.
Er zijn mensen die noemen dit soort preken: zware preken.
Niet zo'n gelukkige term, maar wel gemakkelijk om iets aan te duiden.

Persoonlijk zie ik, door de loop van vele jaren, steeds meer verband tussen enerzijds preken, waarin structureel veel over de ellende, de onwaardigheid en de onmacht van de mens en weinig over de vrijheid van de kinderen Gods en de vreugde in het geloofsleven wordt gepreekt, en anderzijds een vallen of leven in ernstige zonden.

Ik vraag me af of er een psychiater of psycholoog meeleest op dit forum die iets zou kunnen/willen schrijven over de vraag of hier een bepaald verband tussen zit.
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Het verband tussen incest of pedofelie dat erger zou zijn bij "zware" kerken is een hartnekkig gerucht zonder enige wetenschappelijke basis.

Ik kan je vertellen dat ik in de loop van de jaren zowel in de GKV als in de GG verhalen over ernstige misdrijven heb gehoord. Ik kan niet zeggen dat bij de 1ne kerkverband het meer of minder voorkomt. Volgens mij zijn we allemaal adamskinderen om het zo maar eens te zeggen. Wat ik wel zeer ernstig vind is de "kleed-van-liefde-politiek" waardoor het slachtoffer met enige regelmaat de raadgeving krijgt om er geen aangifte van te doen en dat de kerk onder het mom van "dit kunnen we ook intern oplossen en dat moet zelfs van Paulus" het schandaal binnenshuis probeert te houden. Een voor de nederlandse wet strafbaar feit hoort door de politie afgehandeld te worden.

Ow ja Houthakker, dat kleed is nog een stuk effectiever in de GKV dan in de GG. Misschien heb je daarom dat idee opgelopen.
Laatst gewijzigd door Kaw op 13 okt 2005, 09:51, 1 keer totaal gewijzigd.
ego flos

Bericht door ego flos »

De bijbel is een heel pastoraal boek. De heiligste mensen vallen in de grootste zonden. Die worden niet goedgepraat, maar ook niet verzwegen. De lezer mag als hij zelf gevallen is daar troost uit putten.

Je kunt - denk ik - niet specifiek aangeven dat een bepaalde prediking leidt tot bepaalde zonden. Dat je het opmerkt wil niet zeggen dat het meer voorkomt, alleen dat het ook voorkomt bij OSM. Problematisch is wel dat het soms(vaak?) goedgepraat wordt. In de kluizen van kerkenraden liggen zaken verstopt die onder het mom van 'ambtsgeheim' in de doofpot zijn gestopt. Soms kan en mag dat niet, want zolang de slachtoffers er nog zijn, moet er recht gedaan worden. Als er een slachtoffer is, is de zonde openbaar. Echt, keihard kerkelijk recht of desnoods strafrecht.

Anderzijds is het jammer dat na schuldbelijdenis een persoon meestal ambtelijk niet meer kan. Dat pikken we niet meer. Als God ook zo redeneerde zou een David ook niet meer als koning kunnen functioneren.
Houthakker

Voor alle duidelijkheid:

Ik bedoel beslist niet alleen de zonden tegen het zevende gebod.
Er zijn meer ernstige zonden.

En ik heb ook niet een bepaald kerkverband op het oog.
Het gaat me echt om bepaalde 'zware' preken. En zulke preken bevinden zich in meerdere kerkverbanden, zelfs in meerdere godsdiensten.

Misschien moet ik er een overweging aan toevoegen.
Ik vraag me af wat het psychologische effekt is van preken waaronder een mens wel 'vernederd' wordt, maar waaronder een mens niet zo gemakkelijk komt tot het leven in de blijdschap, in de vrijheid. Wanneer een mens niet echt kan 'genieten van het goede ten dage des voorspoeds' doch altijd als het ware 'gebonden' zit in het donker, in de geestelijke zorgen, dan staat de boog te strak.
Dat is niet gezond.
En ik vraag me dus af of juist dan ergens 'de leiding springt' omdat er te veel druk op staat.
volgeling
Contacteer:

Bericht door volgeling »

Na dit topic gelezen te hebben heb ik een paar opmerkingen/vragen:

1. Ik stem volledig in met de vaststelling dat de mens totaal verdorven is - in zichzelf.
2. Voor iemand die in Christus is geldt echter: die is een nieuwe schepping (2 Cor 5:17)
3. Er is sprake van een wonderbaarlijke ruil voor gelovigen: de zonde van de gelovige, wordt Christus toegerekend, Christus' rechtvaardigheid wordt toegerekend aan de gelovige. Christus droeg de straf op de zonde. Hij werd veroordeeld. Hij werd vernederd - voor ons! Niemand is zo vernederd als Hij. Is zijn vernedering niet onze vernedering, door het geloof?
4. Iemand in Christus wordt juist verhoogd: En [Hij] heeft ons mede opgewekt, en heeft ons mede gezet in den hemel in Christus Jezus; (Ef 2:6)
5. Ik merk in de bijbel dat gelovigen, en de gemeente als geheel, vaak worden aangesproken op hun identiteit in Christus. Lees 1 Corinthiers maar eens goed. Lees vooral 1:1-9. Paulus zegt verder een aantal keer: Of weet gij niet ...? Bijv. dat ze een tempel van de Heilige Geest zijn. Dus juist door ze te confronteren met hun nieuwe identiteit (in Christus) wil Paulus hun tot inkeer brengen: uw levenswandel past niet bij uw positie. Deze confrontatie moet droefheid en berouw uitwerken, waar Paulus dan ook in 2 Cor 7:10 op terugkomt.
memento

Bericht door memento »

Well, als ik het goed begrijp slaat de uitdrukking: 'God op het hoogst verhoogd, en de mens op het diepst vernederd' op de prediking, en wil het niets anders zeggen dan: Een prediking waarin de mens gewezen word op zijn ellende buiten God, en waar gewezen word op de heerlijke zaligheid die er in Christus bij God te verkrijgen is.
Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

Houthakker schreef:
Miscanthus schreef:
Houthakker schreef:Ja, maar mijn vraag komt dan ook voort uit een groot aantal 'zonden' die begaan zijn door mensen die zich bevinden onder 'bepaalde' preken.
...Waarin een zondaar op het diepst vernederd moet worden.
Preken dus, waarin dat met grote regelmaat aan de orde komt.
Waarin vaak gehamerd wordt op de onwaardigheid van de mens.
Er zijn mensen die noemen dit soort preken: zware preken.
Eigenlijk zijn het hele lichte preken.
je hoeft niks, je kan niks, je wil niks, je bent niks....
Er moet plaats gemaakt worden...(en dat is er bij ons niet...)

Bekeert u en gelooft het evangelie en wandelt waardig de roeping waarme je geroepen bent.
Buigt u voor Jezus Christus en geeft Hem je hart en volg Hem na.
Sta op! en zondig niet meer....
Dat zijn pas zware preken.
Plaats reactie