't Is mogelijk, maar laten we niet afdwalen.Houthakker schreef:Deze quote is de moeite waard om over na te denken.ego flos schreef:De bedoeling kan wel goed zijn. Maar de vraag is of 't klopt. Zeker als je daarbij 'de doodstaat' leert op een heel konsekwente manier. Dan leer je tegelijkertijd dat alles over de hoofden van de luisteraars heen gaat, want dood.
Pas als iemand 'levend gemaakt' is, kan hij of zij luisteren. En blijkbaar vindt men dus juist die mensen 'vernederd' mioeten worden. Maar waar hebben we het dan over? Mensen die al genezen zijn. En die hoeven niet naar de Koperen Slang te zien. Of toch weer wel? Maar waarom dan? Niet om beter te worden, maar meer om te leren waarom ze beter zijn?
En verder heb ik nog een vraag:
Vergis ik me als ik de indruk heb dat juist daar waar in preken 'de zondaar op het diepst vernederd' wordt, er in de praktijk van het leven nogal het een en ander uit de hand loopt, misgaat?
Tenzij je 'aantoont' dat het een verband houdt met het ander.
Wat ik me ook nog afvraag: als je het steeds maar over een zondaar hebt, die dan 'vernederd' dient te worden, ben je dan niet bezig die zondaar te verhogen? Weliswaar in zijn vernedering, maar hoe nederiger, hoe beter. Toch?