merel schreef:Herman schreef:En zo relativeren we uiteraard al onze geloofswaarheden ten aanzien van de eenheid en katholiciteit van de kerk.
Nee hoor, ik wil alleen niet beweren dat de kerk waar wij lid van zijn de waarheid en wijsheid in pacht heeft, integendeel zelfs. Ook daar gebeuren zondige en verkeerde dingen. Dat zegt alleen niets over de geloofsbelijdenis waarin wij belijden dat wij geloven in '1 algemene/katholieke kerk'. Wij belijden geen 'algemene gereformeerde kerk'.
Dat klopt wel, maar de echte kerk zijn de ware gelovigen. En de vraag is of elke geinstitueerde kerk daarvan een zichtbare openbaringsvorm is.
Eerlijk gezegd vind ik de Rooms-Katholieke kerk vooral kenmerken hebben van de valse kerk, waarmee ik niet wil zeggen dat er geen ware gelovigen kunnen zijn die nu lid zijn van de Rooms-katholieke kerk, maar wel dat deze kerk in haar zichtbare openbaringsvorm vooral merktekenen heeft van de valse kerk: De merktekenen van de valse kerk volgens NGB artikel 29:
- die schrijft zich en haar ordinantiën meer macht en autoriteit toe, dan het Woord Gods, en wil zich aan het juk van Christus niet onderwerpen;
- zij bedient de sacramenten niet, gelijk Christus in Zijn Woord verordend heeft, maar zij doet daar af en toe, gelijk het haar goeddunkt;
- zij grondt zich meer op de mensen dan op Christus;
- zij vervolgt degenen, die heiliglijk leven naar het Woord Gods, en die haar bestraffen over haar gebreken, gierigheid en afgoderijen.
Als ook door te kijken naar het ontbreken van de merktekenen van de ware kerk
- Zuivere prediking van het Evangelie en bediening van de sacramenten.
- Uitoefenen van de kerkelijke tucht.
Waarbij het de vraag is hoeveel 'gebrek' er kan zijn op deze punten zonder tot een valse kerk te verworden (want er is overal helaas gebrek te vinden), maar op het moment dat gebreken gaan samenhangen met het aanwezig zijn van merktekenen van de valse kerk, dan is voor mij wel duidelijk dat we de grens al over zijn. Voor de RK-kerk lijkt mij dat in elk geval geen twijfelgeval.