Gereformeerde Gemeenten

Gebruikersavatar
Reformer
Berichten: 295
Lid geworden op: 06 nov 2007, 22:07
Locatie: land van de schaduw van de dood

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Reformer »

Ditbenik schreef:
Reformer schreef:
Ditbenik schreef:
Geytenbeekje schreef: Hoezo zou Loon op Zand geen toestemming geven? Loon op Zand heeft toch niets te doen met de HSV gebruik van de Limburgse gemeente?
Dat heeft Loon op Zand wel omdat het hun grondgebied is.
De gemeentegrenzen zijn een zaak van de classis. Daar beslist Loon op Zand, of welke andere gemeente dan ook, niet zelf over.
Die grenzen zijn in de eerste jaren na 2004 al vastgesteld. Maar dat verandert helemaal niets aan het praktische probleem.
Deze grenzen zijn geen wet van meden en perzen en kunnen gewijzigd worden. Zoals recent in classis Zuid-West is gebeurt m.b.t. het grondgebied van Herkingen en eerder m.b.t. het institueren van de gemeente Goes. En ook in verschillende classes m.b.t. het toetreden van gemeenten tot de HHK.
En de zaligheid is in geen Ander; want er is ook onder de hemel geen andere Naam, Die onder de mensen gegeven is, door Welke wij moeten zalig worden.
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Simon0612 »

Is dit een GG of een HHK topic? :langue
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ditbenik »

Reformer schreef:
Ditbenik schreef:
Reformer schreef:
Ditbenik schreef:
De gemeentegrenzen zijn een zaak van de classis. Daar beslist Loon op Zand, of welke andere gemeente dan ook, niet zelf over.
Die grenzen zijn in de eerste jaren na 2004 al vastgesteld. Maar dat verandert helemaal niets aan het praktische probleem.
Deze grenzen zijn geen wet van meden en perzen en kunnen gewijzigd worden. Zoals recent in classis Zuid-West is gebeurt m.b.t. het grondgebied van Herkingen en eerder m.b.t. het institueren van de gemeente Goes. En ook in verschillende classes m.b.t. het toetreden van gemeenten tot de HHK.
Nee, maar dat heeft allemaal niets van doen met het feit dat heel Limburg onder LoZ valt en dat dit ook zo zal blijven totdat er een Limburg een gemeente is die zich wil aansluiten bij de HHK. Daarvoor is evangelisatiewerk nodig en dat kan niet legaal gebeuren als de HSV wordt gebruikt. Dat was het punt waar het over ging en staat geheel los van het wijzigen van gemeentegrenzen.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ditbenik »

Simon0612 schreef:Is dit een GG of een HHK topic? :langue
Ach, in heel wat topics worden uitstapjes gemaakt naar de GG. Dat is geen probleem. Nu gebeurt het een keertje andersom en is het wel een probleem. Nou ja, ik zal me weer terug trekken uit dit verheven topic en het niet verder vervuilen.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5405
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door pierre27 »

Ditbenik schreef:
Simon0612 schreef:Is dit een GG of een HHK topic? :langue
Ach, in heel wat topics worden uitstapjes gemaakt naar de GG. Dat is geen probleem. Nu gebeurt het een keertje andersom en is het wel een probleem. Nou ja, ik zal me weer terug trekken uit dit verheven topic en het niet verder vervuilen.
Waarom deze reactie?
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Gebruikersavatar
Reformer
Berichten: 295
Lid geworden op: 06 nov 2007, 22:07
Locatie: land van de schaduw van de dood

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Reformer »

Ditbenik schreef: Nee, maar dat heeft allemaal niets van doen met het feit dat heel Limburg onder LoZ valt en dat dit ook zo zal blijven totdat er een Limburg een gemeente is die zich wil aansluiten bij de HHK. Daarvoor is evangelisatiewerk nodig en dat kan niet legaal gebeuren als de HSV wordt gebruikt. Dat was het punt waar het over ging en staat geheel los van het wijzigen van gemeentegrenzen.
Formeel klopt dit inderdaad. Los van deze kerkelijke structuren vindt er dus wel evangelisatiewerk in Kerkrade plaats, destijds geïnitieerd vanuit de hhg Apeldoorn, dat later in een interkerkelijke stichting is ondergebracht. Met enige creativiteit is er dus best e.e.a. mogelijk!
En de zaligheid is in geen Ander; want er is ook onder de hemel geen andere Naam, Die onder de mensen gegeven is, door Welke wij moeten zalig worden.
Mistig
Berichten: 2391
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Mistig »

Henk J schreef:
GerefGemeente-lid schreef:Willen jullie nu werkelijk beweren dat al die kerkenraadsleden al die mensen die de kerk verlaten hebben figuurlijk gezien met droge ogen hebben zien gaan?

Ik weet zeker dat er heel veel verdriet is en ook soms schuld over hen die de gemeente verlieten. Ook kerkenraadsleden zijn mensen met een gevoel en met emoties.

Desalniettemin geef ik nogmaals de uitspraak door van een geachte oud-herder en -leraar uit de gemeente alhier: Ik weet dat het gereformeerd belijden in de Gereformeerde Gemeenten soms gebrekkig functioneert. De Gereformeerde Gemeenten zijn een moeder met veel gebreken. (...) ... wie God zijn Vader noemt, noemt de kerk zijn moeder. Die moeder mag je pas verlaten als ze een ontaarde moeder is geworden, zoals de Rooms Katholieke kerk in de tijd van de Reformatie was, die haar kinderen vervolgde en verslond. Daarom mocht men haar verlaten. Zo oordeelde Calvijn, de man van het gereformeerd belijden.
Welnu, ik ken geen GG die een ontaarde moeder is, en dus ben ik van mening dat het niet goed is om dan de kerk te verlaten.

Deze visie was ook terug te vinden in de zoekfuncties, maar het is mij niet verdrietig dit nog eenmaal duidelijk te herhalen. ::bye
Ben het met je eens. Er staan geen kerkenraadsleden te juichen bij het vertrek van gemeenteleden. Misschien zijn er wat uitzonderingen maar die bevestigen dan de regel. En daarnaast schommelt de GG al een heel tijdje met een ledental van ruim 100.000 dus reden tot paniek is er ook niet. Hoewel je natuurlijk altijd kunt kijken of er zaken beter kunnen.
Wel heb ik wat vragen bij je citaat, volgens mij moet je dan terugkeren naar de NHK als je hier letterlijk uitvoering aan wilt geven. De NHK bestaat niet meer dus dan blijft de HHK of de HK binnen de PKN over.
Toch ken ik ook diverse voorbeelden dat predikanten en kerkenraadsleden bepaalde (kritische) leden liever kwijt dan rijk zijn.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Mistig
Berichten: 2391
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Mistig »

pierre27 schreef:
FlyingEagle schreef:
pierre27 schreef: Ik vind ook de ledendaling wel meevallen, en wat de instroom betreft ben ik daar natuurlijk blij mee.
Waarom ben je blij met die instroom als ik vragen mag?
Omdat ik de mensen die ik zie instromen als positieve en opbouwende leden herken.
Echt niet alle instroom vanuit rechts is zorgelijk hoor. Ik zie er inderdaad hele positieve gemeenteleden bij, die gewoonweg niet op hun plek waren in hun oude gemeente.
Er zitten echter ook leden bij die proberen de gemeente waarbij ze zijn aangesloten te veranderen. Dat merk je dan aan bepaalde vragen op een ledenvergadering bijvoorbeeld. Die mensen hadden beter op hun plek kunnen blijven.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Geytenbeekje
Berichten: 8297
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Geytenbeekje »

Mistig schreef:
pierre27 schreef:
FlyingEagle schreef:
pierre27 schreef: Ik vind ook de ledendaling wel meevallen, en wat de instroom betreft ben ik daar natuurlijk blij mee.
Waarom ben je blij met die instroom als ik vragen mag?
Omdat ik de mensen die ik zie instromen als positieve en opbouwende leden herken.
Echt niet alle instroom vanuit rechts is zorgelijk hoor. Ik zie er inderdaad hele positieve gemeenteleden bij, die gewoonweg niet op hun plek waren in hun oude gemeente.
Er zitten echter ook leden bij die proberen de gemeente waarbij ze zijn aangesloten te veranderen. Dat merk je dan aan bepaalde vragen op een ledenvergadering bijvoorbeeld. Die mensen hadden beter op hun plek kunnen blijven.
Wat willen ze dan zoal veranderen?
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5405
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door pierre27 »

Mistig schreef:
pierre27 schreef:
FlyingEagle schreef:
pierre27 schreef: Ik vind ook de ledendaling wel meevallen, en wat de instroom betreft ben ik daar natuurlijk blij mee.
Waarom ben je blij met die instroom als ik vragen mag?
Omdat ik de mensen die ik zie instromen als positieve en opbouwende leden herken.
Echt niet alle instroom vanuit rechts is zorgelijk hoor. Ik zie er inderdaad hele positieve gemeenteleden bij, die gewoonweg niet op hun plek waren in hun oude gemeente.
Er zitten echter ook leden bij die proberen de gemeente waarbij ze zijn aangesloten te veranderen. Dat merk je dan aan bepaalde vragen op een ledenvergadering bijvoorbeeld. Die mensen hadden beter op hun plek kunnen blijven.
Dat zou kunnen, ik kan in dit geval alleen maar beoordelen wat bij ons gebeurt en niet er gebeurt in Veenendaal, Ede, Capelle, Houten, Lisse of welke gemeente dan ook. Het gaat mij om het beeld dat geschetst is dat de instroom van rechts per definitie zorgelijk is.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Simon0612 »

Ditbenik schreef:
Simon0612 schreef:Is dit een GG of een HHK topic? :langue
Ach, in heel wat topics worden uitstapjes gemaakt naar de GG. Dat is geen probleem. Nu gebeurt het een keertje andersom en is het wel een probleem. Nou ja, ik zal me weer terug trekken uit dit verheven topic en het niet verder vervuilen.
:humhihi Maakt mij verder niet uit hoor, en wat mij betreft al helemaal geen probleem. Meer iets wat me op viel. Daarnaast ben ik geen geen lid van de GG en ik zou ook niet weten waarom dit dan een verheven topic zou zijn :hum
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
Zeeuw
Berichten: 11629
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Zeeuw »

Mistig schreef:
Henk J schreef:
GerefGemeente-lid schreef:Willen jullie nu werkelijk beweren dat al die kerkenraadsleden al die mensen die de kerk verlaten hebben figuurlijk gezien met droge ogen hebben zien gaan?

Ik weet zeker dat er heel veel verdriet is en ook soms schuld over hen die de gemeente verlieten. Ook kerkenraadsleden zijn mensen met een gevoel en met emoties.

Desalniettemin geef ik nogmaals de uitspraak door van een geachte oud-herder en -leraar uit de gemeente alhier: Ik weet dat het gereformeerd belijden in de Gereformeerde Gemeenten soms gebrekkig functioneert. De Gereformeerde Gemeenten zijn een moeder met veel gebreken. (...) ... wie God zijn Vader noemt, noemt de kerk zijn moeder. Die moeder mag je pas verlaten als ze een ontaarde moeder is geworden, zoals de Rooms Katholieke kerk in de tijd van de Reformatie was, die haar kinderen vervolgde en verslond. Daarom mocht men haar verlaten. Zo oordeelde Calvijn, de man van het gereformeerd belijden.
Welnu, ik ken geen GG die een ontaarde moeder is, en dus ben ik van mening dat het niet goed is om dan de kerk te verlaten.

Deze visie was ook terug te vinden in de zoekfuncties, maar het is mij niet verdrietig dit nog eenmaal duidelijk te herhalen. ::bye
Ben het met je eens. Er staan geen kerkenraadsleden te juichen bij het vertrek van gemeenteleden. Misschien zijn er wat uitzonderingen maar die bevestigen dan de regel. En daarnaast schommelt de GG al een heel tijdje met een ledental van ruim 100.000 dus reden tot paniek is er ook niet. Hoewel je natuurlijk altijd kunt kijken of er zaken beter kunnen.
Wel heb ik wat vragen bij je citaat, volgens mij moet je dan terugkeren naar de NHK als je hier letterlijk uitvoering aan wilt geven. De NHK bestaat niet meer dus dan blijft de HHK of de HK binnen de PKN over.
Toch ken ik ook diverse voorbeelden dat predikanten en kerkenraadsleden bepaalde (kritische) leden liever kwijt dan rijk zijn.
Ik ook. En dat kan ik me goed voorstellen. Er zijn nu eenmaal leden die altijd en overal kritiek op hebben en voor wie het nooit goed is. Dan is het tijd om een keuze te maken lijkt me. Of stoppen en blijven of ergens anders heen gaan.
Mistig
Berichten: 2391
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Mistig »

pierre27 schreef:
Mistig schreef: Echt niet alle instroom vanuit rechts is zorgelijk hoor. Ik zie er inderdaad hele positieve gemeenteleden bij, die gewoonweg niet op hun plek waren in hun oude gemeente.
Er zitten echter ook leden bij die proberen de gemeente waarbij ze zijn aangesloten te veranderen. Dat merk je dan aan bepaalde vragen op een ledenvergadering bijvoorbeeld. Die mensen hadden beter op hun plek kunnen blijven.
Dat zou kunnen, ik kan in dit geval alleen maar beoordelen wat bij ons gebeurt en niet er gebeurt in Veenendaal, Ede, Capelle, Houten, Lisse of welke gemeente dan ook. Het gaat mij om het beeld dat geschetst is dat de instroom van rechts per definitie zorgelijk is.
Daar stemde ik mee in ;)
(zonder plaatsnamen te noemen)
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door GerefGemeente-lid »

Mistig schreef:
pierre27 schreef:
FlyingEagle schreef:
pierre27 schreef: Ik vind ook de ledendaling wel meevallen, en wat de instroom betreft ben ik daar natuurlijk blij mee.
Waarom ben je blij met die instroom als ik vragen mag?
Omdat ik de mensen die ik zie instromen als positieve en opbouwende leden herken.
Echt niet alle instroom vanuit rechts is zorgelijk hoor. Ik zie er inderdaad hele positieve gemeenteleden bij, die gewoonweg niet op hun plek waren in hun oude gemeente.
Er zitten echter ook leden bij die proberen de gemeente waarbij ze zijn aangesloten te veranderen. Dat merk je dan aan bepaalde vragen op een ledenvergadering bijvoorbeeld. Die mensen hadden beter op hun plek kunnen blijven.
Welke vragen zoal?
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Marck »

Ben net als Gereformeerde Gemeente Lid nieuwsgierig naar die vragen.
Plaats reactie