De krant van nú, vól verontrustende berichten!

DDD

Re: De krant van nú, vól verontrustende berichten!

Bericht door DDD »

Vind je het niet belangrijk dat er in ieder geval nog een zekere zelfvoorzienendheid is als het gaat om het verbouwen van groenten en graan, het ontvangen van eieren (ik weet zo snel niet een christelijke formulering voor produceren) en eventueel vlees?
Laatst gewijzigd door DDD op 09 jun 2022, 23:33, 1 keer totaal gewijzigd.
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bericht door GerefGemeente-lid »

Ambtenaar schreef:
GerefGemeente-lid schreef: Precies!

En @Ambtenaar maakt zijn forumnaam waar, schrijf ik met grote ergernis.
Tegenwoordig houdt iedereen zijn hand op bij de overheid, maar de agrarische sector ligt al decennialang aan het subsidie-infuus.

Het wordt tijd dat dit stopt. Scheelt ook heel veel verschraling van de natuur.
Onzin.

Ze kunnen beter een accijnsbelasting heffen op de import van al die vervuilende schepen uit China die de haven van Rotterdam binnenkomen. De Nederlandse vissersvloot worst helemaal leeggezogen door die onzinnige stikstofregels en die buitenlandse schepen die vele malen meer uitstoten dan een vissersvloot in een heel jaar, worden met gejuich binnengehaald.

Maar goed, ik hoop over 4 jaar een kabinet te zien van Van der Plas, Eerdmans en Van der Staaij. Dan is dit soort onzin snel klaar.
DDD

Bericht door DDD »

Er zijn helemaal geen onzinnige stikstofregels. Er zijn juist veel te weinig stikstofregels. Sommige vogels kunnen zelfs geen eieren meer leggen omdat ze geen kalk genoeg kunnen vinden.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

GerefGemeente-lid schreef: Onzin.

Ze kunnen beter een accijnsbelasting heffen op de import van al die vervuilende schepen uit China die de haven van Rotterdam binnenkomen. De Nederlandse vissersvloot worst helemaal leeggezogen door die onzinnige stikstofregels en die buitenlandse schepen die vele malen meer uitstoten dan een vissersvloot in een heel jaar, worden met gejuich binnengehaald.
De waarde die een containerschip verplaatst is waarschijnlijk net wat groter. Dat daargelaten, er moeten zeker strengere regels komen voor luchtvaart en scheepvaart. Bijv. door accijnsverhoging voor de brandstof. Want die is nu nul.
Maar goed, ik hoop over 4 jaar een kabinet te zien van Van der Plas, Eerdmans en Van der Staaij. Dan is dit soort onzin snel klaar.
Dat zeg je omdat je de regels niet kent. Maar ook BBB, SGP en JA21 moeten aan EU-regels voldoen.
GerefGemeente-lid
Verbannen

Ambtenaar schreef:Dat zeg je omdat je de regels niet kent. Maar ook BBB, SGP en JA21 moeten aan EU-regels voldoen.
Misschien wordt het dan toch tijd dat we uit de EU stappen. Dan kunnen we zelf net wat meer bepalen.
Laag

Bericht door Laag »

Hier maar even op reageren.
Welke boeren liggen er aan het subsidie infuus? De melkveehouderij krijgt subsidie, de varkenshouderij en pluimveehouderij krijgen geen subsidie. Daarnaast, weten wij hoeveel restproducten er in de varkenshouderij verwerkt worden? Restproducten van soja, tarwe, gerst en andere producten, ongeschikt voor menselijke consumptie, worden daar verwerkt.
Het stikstof verhaal wordt overal aan opgehangen. In de jaren 90 zouden de bossen verdwijnen wegens ammoniak uitstoot uit de veehouderij, niemand hoor je er meer over.
Alle miljarden die uitgetrokken worden om boeren te onteigenen, uit te kopen en zo meer, is weggegooid geld.
De stikstofproblematiek is een op papier gecreëerde werkelijkheid, in Duitsland en Denemarken mag de uitstoot velen malen hoger zijn, dan in Nederland. Wat is dan het nut van deze maatregelen in Nederland? Als een hond zijn behoefte doet, dan is de uitstoot al te hoog.

Zoals er nu met onze boeren omgegaan wordt, is beneden alle peil. We zijn een verwende natie, en dat blijkt uit hoe we omgaan met onze boeren, geen waardering voor de hoogwaardige producten die ze produceren. Blijkbaar halen we het straks liever uit China, of het Oostblok.
Als ik de verhalen op de boer hoor, dan is dat woede, onmacht, onzekerheid en verdriet. Het gaat in de stikstofcrisis niet om de natuur, het gaat om de landbouwgrond om huizen te bouwen.
De oorlog in Oekraïne heeft blijkbaar niemand wakker gemaakt, straks zijn we afhankelijk van Rusland en China voor ons voedsel, als dat de wens is van Europa, het zij zo.
Een economie die op instorten staat, maar Nederland gaat miljarden uitgeven om een sector van ongekende waarde de nek om te draaien.
Kijk hoe het met het elektriciteits net gaat, iedereen had dit allang aan zien komen, het raakt vol het net, nu gaan we ook nog eens van het gas af. Industrie terreinen waar warmtepompen verplicht werden, maar waar de eigenaren ze niet mogen gebruiken, want men is bang voor verzakkingen, daarom hebben ze nu een gasaansluiting. Zonnepanelen die niet aan mogen, want het net kan het niet aan, windmolens die niet aan mogen, want het net kan het niet aan....
Werkelijk, ik vraag mij oprecht af, waar zijn we mee bezig, zeer, zeer zorgelijk.
DDD

Bericht door DDD »

Wat is daar nu zo zorgelijk aan? Sommige netbeheerders hebben slecht gepland, dat is alles. Als ze wat aansprakelijkstellingen tegemoet zien dan zullen ze voortaan beter hun best doen.
Henk J

Bericht door Henk J »

Het probleem is nu dat het landelijke hoogspanningsnet overbelast is, er is nog reserve capaciteit maar die is eigenlijk bedoeld voor storingen. Dus er moeten palen bij, maar dat kost wel een paar jaar.
Ditbenik
Inactief

Bericht door Ditbenik »

Ambtenaar schreef:
Ditbenik schreef:
Nee hoor. Ik schrijf dit feit zonder enige emotie. Ik ben geen boer en geen visser maar blijf wel op de hoogte van de ontwikkelingen.
Je plaat blijft anders hangen bij Brinkhorst en een vermeende uitspraak van hem
Je reageert net zoals de belastingdienst. Ik schreef één opmerking over Brinkhorst en jij roept dat mijn plaat blijft hangen bij Brinkhorst. En dan vind je het nog vreemd dat de burgers geen vertrouwen meer hebben in de overheid?
Ararat

Bericht door Ararat »

Ditbenik schreef:
Ambtenaar schreef:
Ditbenik schreef:
Nee hoor. Ik schrijf dit feit zonder enige emotie. Ik ben geen boer en geen visser maar blijf wel op de hoogte van de ontwikkelingen.
Je reageert net zoals de belastingdienst. Ik schreef één opmerking over Brinkhorst en jij roept dat mijn plaat blijft hangen bij Brinkhorst. En dan vind je het nog vreemd dat de burgers geen vertrouwen meer hebben in de overheid?
Wat kan de overheid doen om jouw vertrouwen weer volledig te winnen?
Ditbenik
Inactief

Bericht door Ditbenik »

Ararat schreef:
Ditbenik schreef:
Ambtenaar schreef:
Ditbenik schreef:
Wat kan de overheid doen om jouw vertrouwen weer volledig te winnen?
Om te beginnen hun ambtenaren leren burgers met respect te behandelen. In deze discussie zie je hoe het werkt. Boeren en vissers worden afgeschilderd als criminelen en burgers die daar iets van vinden zijn dom.
Verder moeten we weer terug naar het vroegere parlementaire gebruik dat een minister die de Kamer onjuiste informatie verstrekt of informatie achterhoud moet vertrekken. Ministers moeten 100% betrouwbaar zijn en als het tegen blijkt helpt sorry niet.
Daarnaast moeten toezeggingen worden nagekomen. Je ziet in de toeslagenaffaire een patroon van stockeren en intimideren van burgers door de overheid. De belastingdienst heeft een stelregel dat ze nooit fouten maken. Daar houden ze strak aan vast, zelfs nu de rechter heeft gesproken en er een vuistdik rapport ligt. Maar nog werken ze niet mee aan een oplossing. Mensen worden nog steeds niet gecompenseerd terwijl dat in een paar maanden (ooit voor de kerst) afgehandeld zou zijn.
Zomaar een paar dingen die vast een begin van herstel zouden bewerken.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Laag schreef:Welke boeren liggen er aan het subsidie infuus? De melkveehouderij krijgt subsidie, de varkenshouderij en pluimveehouderij krijgen geen subsidie. Daarnaast, weten wij hoeveel restproducten er in de varkenshouderij verwerkt worden? Restproducten van soja, tarwe, gerst en andere producten, ongeschikt voor menselijke consumptie, worden daar verwerkt.
Het zijn niet enkel de melkveehouders die recht hebben op subsidie. Er zijn verschillende subsidieregelingen. In totaal gaat het in Nederland om honderden miljoenen per jaar aan landbouwsubsidies. Hier tref je een overzicht aan van 2021: https://www.rvo.nl/sites/default/files/ ... 2021_0.pdf
Het stikstof verhaal wordt overal aan opgehangen. In de jaren 90 zouden de bossen verdwijnen wegens ammoniak uitstoot uit de veehouderij, niemand hoor je er meer over. Alle miljarden die uitgetrokken worden om boeren te onteigenen, uit te kopen en zo meer, is weggegooid geld. De stikstofproblematiek is een op papier gecreëerde werkelijkheid, in Duitsland en Denemarken mag de uitstoot velen malen hoger zijn, dan in Nederland. Wat is dan het nut van deze maatregelen in Nederland? Als een hond zijn behoefte doet, dan is de uitstoot al te hoog.
De stikstofuitstoot in Nederland is de hoogste in de EU. We stoten per hectare vier keer meer stikstof uit dan het EU-gemiddelde. En te veel stikstof leidt tot afname van de biodiversiteit. De landbouwsector is in Nederland voor meer dan de helft verantwoordelijk voor de uitstoot. Dan is het ook niet vreemd dat er juist van deze sector maatregelen worden gevraagd. Of uitkoop van boeren een probaat middel is, weet ik niet. Dat helpt wellicht alleen als de vrijkomende stikstofrechten worden ingetrokken en niet worden benut voor bouw van o.a. woningen.
Zoals er nu met onze boeren omgegaan wordt, is beneden alle peil. We zijn een verwende natie, en dat blijkt uit hoe we omgaan met onze boeren, geen waardering voor de hoogwaardige producten die ze produceren. Blijkbaar halen we het straks liever uit China, of het Oostblok.
Er is zeker wel waardering voor de agrarische sector, de vraag is enkel of de wijze van produceren houdbaar is voor de lange termijn. Dit zowel voor de brede omgeving als voor de boeren zelf. Ik begrijp dat er veel boeren zijn die moeite hebben om in financiële zin het hoofd boven water te houden.
Het gaat in de stikstofcrisis niet om de natuur, het gaat om de landbouwgrond om huizen te bouwen.
Dat laatste sluit ik zeker niet uit. Politici hebben enkel moeite om het eerlijke verhaal te vertellen.
De oorlog in Oekraïne heeft blijkbaar niemand wakker gemaakt, straks zijn we afhankelijk van Rusland en China voor ons voedsel, als dat de wens is van Europa, het zij zo.
Er zijn deskundigen die verwachten dat er een antiglobaliseringsbeweging op gang komt. Dat betekent dat economieën langzaam ontvlecht worden en dat landen zullen focussen op meer autarkie. Het ligt niet langs de lijn der verwachtingen dat we in grotere mate afhankelijk worden van China en Rusland.
Een economie die op instorten staat, maar Nederland gaat miljarden uitgeven om een sector van ongekende waarde de nek om te draaien.
Niet overdrijven. De primaire landbouwsector maakt nog geen 2% van het bnp uit.
Kijk hoe het met het elektriciteits net gaat, iedereen had dit allang aan zien komen, het raakt vol het net, nu gaan we ook nog eens van het gas af. Industrie terreinen waar warmtepompen verplicht werden, maar waar de eigenaren ze niet mogen gebruiken, want men is bang voor verzakkingen, daarom hebben ze nu een gasaansluiting. Zonnepanelen die niet aan mogen, want het net kan het niet aan, windmolens die niet aan mogen, want het net kan het niet aan.... Werkelijk, ik vraag mij oprecht af, waar zijn we mee bezig, zeer, zeer zorgelijk.
Politici hebben een gebrek aan langetermijnvisie. Zelf ben ik nu inmiddels ruim 10 jaar actief in de energietransitie en al van voor die tijd is er op ambtelijk niveau aangegeven dat het elektriciteitsnetwerk in Nederland niet geschikt is voor grootschalige decentrale opwek.

En dit zijn maar twee van de problemen waar we mee te maken hebben. Ik wil jullie graag wijzen op een recente lezing van Herman Tjeenk Willink. Daarin legt hij haarfijn uit, wat mij betreft, wat ons probleem is. Het betreft de lezing 'Tot zover ben ik gekomen'.

https://www.raadvanstate.nl/actueel/nie ... ght=tjeenk
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

GerefGemeente-lid schreef:Misschien wordt het dan toch tijd dat we uit de EU stappen. Dan kunnen we zelf net wat meer bepalen.
Dat is een illusie. Kijk naar de Brexit.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Ditbenik schreef:
Ik begrijp de relevantie van het noemen van Brinkhorst niet. De man is al heel lang geen minister meer. Je kunt net doen of er geen veranderingen nodig zijn in de landbouwsector, maar dat is je kop in het zand steken.
GerefGemeente-lid
Verbannen

Ambtenaar schreef:
GerefGemeente-lid schreef:Misschien wordt het dan toch tijd dat we uit de EU stappen. Dan kunnen we zelf net wat meer bepalen.
Dat is een illusie. Kijk naar de Brexit.
Volgens mij zijn daar geen negatieve dingen gebeurd hoor.
Plaats reactie