Gereformeerde Gemeenten

Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ditbenik »

Delftenaar schreef:
Ditbenik schreef:Ik denk dat er in alle provincies nog wel ruimte is waar de GG kan uitbreiden maar ik weet inderdaad ook een provincie waar geen GG is. Ook geen (Oud)ger.gem(in Ned) of een HHG. Alleen 1 CGK en 3 GKV's. En ik ben bang dat alleen die ene CGK nog actief iets doet aan evangelisatie.
Een van die drie GKV's is een NGKV. De GKV in die plaats, naast de toenmalige NGK, is trouwens ontstaan vanuit een missionair initiatief vanuit de van oorsprong enige GKV in deze provincie Aangezien zowel de GKV als de NGK klein waren zijn ze een aantal jaar geleden samen gegaan (volgend jaar gaan trouwens de beide kerkverbanden weer herenigen). Het is een fijne gemeente.

Ook de derde GKV heeft zijn oorsprong in een initiatief vanuit de "oorspronkelijke" GKV. Dus die gemeente van de GKV is erg actief geweest. Besef dat wel.

Los hiervan verricht de HHK evangelisatiewerk in de enige plaats van ons land waar ze een buitenlands dialect spreken. Ik sluit niet uit (lees: hoop en bid) dat dit initiatief tot een "eigen" gemeente uitgroeit.

Verder is er nog een reformatorische gemeente waarvan ik niet weet of ze bij een kerkverband zijn aangesloten. Wel denk ik dat zij veel verwantschap met de HHK hebben.
Ik weet dat vanuit de GKV Brunssum-Treebeek zustergemeenten zijn ontstaan in Maastricht en Venlo en dat die in Maastricht enkele jaren geleden een samenwerkingsgemeente heeft gevormd met de NGK. Ik schreef ook niet dat Brunssum-Treebeek niet actief geweest is, maar ik schreef in de tegenwoordige tijd.

De HHK doet geen evangelisatiewerk in die provincie. Was het maar waar.

In Bunde-Meerssen is een CGK maar ik vermoed dat u op Horst doelt. Dat is een hervormde evangelisatie onder een bestuur waarin mensen zitting hebben uit de PKN en een paar predikanten uit de HHK. Die zijn niet bij een kerkgenootschap aangesloten.
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1958
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ararat »

Ambtenaar schreef:Waarom elk jaar zoveel aandacht voor de ledenaantallen?
Da's eigenlijk wel een mooie vraag. :huhu
Afgelopen week werd in mijn omgeving ook gelijk naar aantallen gevraagd toen het over belijdenisdiensten ging.

Ik denk dat we aantallen van het zichtbare koppelen aan succes of falen. Net zoals we met andere horizontale zaken doen. Bijna alles is meetbaar. En dat vinden we fijn.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5498
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door pierre27 »

FlyingEagle schreef:
pierre27 schreef: Ik vind ook de ledendaling wel meevallen, en wat de instroom betreft ben ik daar natuurlijk blij mee.
Waarom ben je blij met die instroom als ik vragen mag?
Omdat ik de mensen die ik zie instromen als positieve en opbouwende leden herken.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Zeeuw
Berichten: 11870
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Zeeuw »

Ararat schreef:
Ambtenaar schreef:Waarom elk jaar zoveel aandacht voor de ledenaantallen?
Da's eigenlijk wel een mooie vraag. :huhu
Afgelopen week werd in mijn omgeving ook gelijk naar aantallen gevraagd toen het over belijdenisdiensten ging.

Ik denk dat we aantallen van het zichtbare koppelen aan succes of falen. Net zoals we met andere horizontale zaken doen. Bijna alles is meetbaar. En dat vinden we fijn.
Daarnaast ligt het toch ook wel een niveau dieper. Minder mensen die naar de kerk gaan, zijn minder mensen die Gods Woord horen.
Ambtenaar
Berichten: 9385
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ambtenaar »

Zeeuw schreef:Daarnaast ligt het toch ook wel een niveau dieper. Minder mensen die naar de kerk gaan, zijn minder mensen die Gods Woord horen.
Is de GG de kerk?

Als dat je invalshoek is, kun je beter vragen hoeveel mensen van ongelovig gelovig zijn geworden.
Zeeuw
Berichten: 11870
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Zeeuw »

Ambtenaar schreef:
Zeeuw schreef:Daarnaast ligt het toch ook wel een niveau dieper. Minder mensen die naar de kerk gaan, zijn minder mensen die Gods Woord horen.
Is de GG de kerk?

Als dat je invalshoek is, kun je beter vragen hoeveel mensen van ongelovig gelovig zijn geworden.
Ik trok het meer in het algemene van kerk. Dat laatste lijkt me sowieso een veel betere invalshoek. Maar het ene zie ik niet (helemaal) los van het andere.
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1958
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ararat »

Zeeuw schreef:
Ararat schreef:
Ambtenaar schreef:Waarom elk jaar zoveel aandacht voor de ledenaantallen?
Da's eigenlijk wel een mooie vraag. :huhu
Afgelopen week werd in mijn omgeving ook gelijk naar aantallen gevraagd toen het over belijdenisdiensten ging.

Ik denk dat we aantallen van het zichtbare koppelen aan succes of falen. Net zoals we met andere horizontale zaken doen. Bijna alles is meetbaar. En dat vinden we fijn.
Daarnaast ligt het toch ook wel een niveau dieper. Minder mensen die naar de kerk gaan, zijn minder mensen die Gods Woord horen.
Dat zou kloppen als het ging over mensen die kerkloos worden. In het Zeeuwse kan 'van kerk gaan' ook betekenen: de ene kerk inruilen voor een andere.
Ambtenaar
Berichten: 9385
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ambtenaar »

Zeeuw schreef:Ik trok het meer in het algemene van kerk. Dat laatste lijkt me sowieso een veel betere invalshoek. Maar het ene zie ik niet (helemaal) los van het andere.
Ieder jaar volgen dezelfde analyses en duidingen. Saai.
Zeeuw
Berichten: 11870
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Zeeuw »

Ambtenaar schreef:
Zeeuw schreef:Ik trok het meer in het algemene van kerk. Dat laatste lijkt me sowieso een veel betere invalshoek. Maar het ene zie ik niet (helemaal) los van het andere.
Ieder jaar volgen dezelfde analyses en duidingen. Saai.
Ach, nietszeggende reacties die niks toevoegen en voorspelbaar zijn, die vind ik dan weer saai.
Gebruikersavatar
Reformer
Berichten: 295
Lid geworden op: 06 nov 2007, 22:07
Locatie: land van de schaduw van de dood

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Reformer »

Ditbenik schreef:
Delftenaar schreef:
Ditbenik schreef:Ik denk dat er in alle provincies nog wel ruimte is waar de GG kan uitbreiden maar ik weet inderdaad ook een provincie waar geen GG is. Ook geen (Oud)ger.gem(in Ned) of een HHG. Alleen 1 CGK en 3 GKV's. En ik ben bang dat alleen die ene CGK nog actief iets doet aan evangelisatie.
Een van die drie GKV's is een NGKV. De GKV in die plaats, naast de toenmalige NGK, is trouwens ontstaan vanuit een missionair initiatief vanuit de van oorsprong enige GKV in deze provincie Aangezien zowel de GKV als de NGK klein waren zijn ze een aantal jaar geleden samen gegaan (volgend jaar gaan trouwens de beide kerkverbanden weer herenigen). Het is een fijne gemeente.

Ook de derde GKV heeft zijn oorsprong in een initiatief vanuit de "oorspronkelijke" GKV. Dus die gemeente van de GKV is erg actief geweest. Besef dat wel.

Los hiervan verricht de HHK evangelisatiewerk in de enige plaats van ons land waar ze een buitenlands dialect spreken. Ik sluit niet uit (lees: hoop en bid) dat dit initiatief tot een "eigen" gemeente uitgroeit.

Verder is er nog een reformatorische gemeente waarvan ik niet weet of ze bij een kerkverband zijn aangesloten. Wel denk ik dat zij veel verwantschap met de HHK hebben.
Ik weet dat vanuit de GKV Brunssum-Treebeek zustergemeenten zijn ontstaan in Maastricht en Venlo en dat die in Maastricht enkele jaren geleden een samenwerkingsgemeente heeft gevormd met de NGK. Ik schreef ook niet dat Brunssum-Treebeek niet actief geweest is, maar ik schreef in de tegenwoordige tijd.

De HHK doet geen evangelisatiewerk in die provincie. Was het maar waar.

In Bunde-Meerssen is een CGK maar ik vermoed dat u op Horst doelt. Dat is een hervormde evangelisatie onder een bestuur waarin mensen zitting hebben uit de PKN en een paar predikanten uit de HHK. Die zijn niet bij een kerkgenootschap aangesloten.
Vergeet Een boodschap voor Kerkrade/Kerkrade045 niet! Interkerkelijk zelfs (HHK, PKN, CGK en GG). (Valt formeel onder interkerkelijk bestuur en niet onder een van deze vier kerkelijke 'paraplus'; als je daar misschien op doelt).
En de zaligheid is in geen Ander; want er is ook onder de hemel geen andere Naam, Die onder de mensen gegeven is, door Welke wij moeten zalig worden.
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1492
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Delftenaar »

Met mijn eerdere bericht over Kerkrade doelde ik inderdaad op dit initiatief. Zelf dacht ik dat dit vanuit de HHK ontstaan is: door jouw bericht begrijp ik dat dit initiatief vanuit meerdere kerken ontstaan is. Dat laat onverlet dat ik hoop dat hieruit een zelfstandige gemeente in Kerkrade kan ontstaan.

Met mijn bewoordingen over een reformatorische evangelisatie doelde ik inderdaad op de evangelisatie in Horst. Fijn dat die gemeente er is.

Overigens is er in Treebeek (Brunssum) ook een Bijbelgetrouwe baptistengemeente.
Zelf heb ik de gewoonte om op zondagavond na de kerk op de radio nog naar de muzikale fruitmand te luisteren. Meerdere keren per maand zijn er daarin verzoeken vanuit de baptistengemeente te Treebeek.
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2901
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door FlyingEagle »

pierre27 schreef:
FlyingEagle schreef:
pierre27 schreef: Ik vind ook de ledendaling wel meevallen, en wat de instroom betreft ben ik daar natuurlijk blij mee.
Waarom ben je blij met die instroom als ik vragen mag?
Omdat ik de mensen die ik zie instromen als positieve en opbouwende leden herken.
Ik denk dat ze in hun oude gemeente ook met pijn in het hart die positieve een opbouwende leden zien vertrekken. Ze veroorzaken dus ook wel wat met hun overstap.
Charles
Berichten: 1556
Lid geworden op: 06 jan 2014, 08:44

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Charles »

De redenen van overstap lopen zo uiteen dat je daar moeilijk hier op een forum conclusies aan kunt verbinden. Loopt nogal uiteen per gemeenten. Reden bij mijn kerk zijn weer heel anders dan die ik hoor uit andere gemeenten. Ken twee recente voorbeelden van rasechte GG-ers die HHK zijn geworden. Niet vanwege de prediking maar hoe zaken gaan in de kerkregering. Voordeel is wel dat deze mensen van in de vijftig of in de zestig opeens horen dat ze bekeerd kunnen worden. Mooi om te zien hoe men op die leeftijd opeens geestelijk ontwaakt en zoekende wordt gemaakt.
Geytenbeekje
Berichten: 8331
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Geytenbeekje »

Charles schreef:De redenen van overstap lopen zo uiteen dat je daar moeilijk hier op een forum conclusies aan kunt verbinden. Loopt nogal uiteen per gemeenten. Reden bij mijn kerk zijn weer heel anders dan die ik hoor uit andere gemeenten. Ken twee recente voorbeelden van rasechte GG-ers die HHK zijn geworden. Niet vanwege de prediking maar hoe zaken gaan in de kerkregering. Voordeel is wel dat deze mensen van in de vijftig of in de zestig opeens horen dat ze bekeerd kunnen worden. Mooi om te zien hoe men op die leeftijd opeens geestelijk ontwaakt en zoekende wordt gemaakt.
Wordt dat in de GG niet duidelijk gemaakt? Komt wat karikatuur-achtig over.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ditbenik »

Delftenaar schreef:Met mijn eerdere bericht over Kerkrade doelde ik inderdaad op dit initiatief. Zelf dacht ik dat dit vanuit de HHK ontstaan is: door jouw bericht begrijp ik dat dit initiatief vanuit meerdere kerken ontstaan is. Dat laat onverlet dat ik hoop dat hieruit een zelfstandige gemeente in Kerkrade kan ontstaan.

Met mijn bewoordingen over een reformatorische evangelisatie doelde ik inderdaad op de evangelisatie in Horst. Fijn dat die gemeente er is.

Overigens is er in Treebeek (Brunssum) ook een Bijbelgetrouwe baptistengemeente.
Zelf heb ik de gewoonte om op zondagavond na de kerk op de radio nog naar de muzikale fruitmand te luisteren. Meerdere keren per maand zijn er daarin verzoeken vanuit de baptistengemeente te Treebeek.
Nee, het is niet vanuit meerdere kerken ontstaan maar de stichting die in 2012 werd opgericht door de kerkenraad van de HHG te Apeldoorn bestaat sinds 2015 uit mensen uit de vier genoemde kerken die op persoonlijke titel in het bestuur zitten.
Er is in Kerkrade trouwens al wel een gemeente. Het RD berichtte enkele weken geleden dat op 1e Paasdag twee mensen belijdenis hebben gedaan.
Plaats reactie