Dat weet ik niet. Uiteindelijk moeten ambtsdragers en infrastructuur wel betaald worden. Mijn oude parochie geeft drie keer meer uit dan er binnenkomt. Dan is er voor het geestelijke ook geen ruimte meer...Ditbenik schreef:Louis, enige reflectie is iets anders dan bedrijfsmatig gaan kijken en creatieve oplossingen zoeken. De praktijk heeft me geleerd dat wanneer managers de kerk of een gemeente gaan besturen het geestelijke snel naar de achtergrond raakt. En daar ben ik bang voor.Louis2 schreef:Ik vind toch dat dit verlies wel groot is, zeker het vertrekoverschot.Ditbenik schreef:'Nu het ledental snel begint te dalen met 73 leden en er nog maar 107.858 leden over zijn ......' Kalm aan een beetje. Los daarvan is winst in een onderneming van een wezenlijk andere orde dan winst in een kerk. Die winst of verlies is echter niet in cijfers weer te geven.Silo schreef:Nu het ledental snel begint te dalen zou het zomaar kunnen dat er nu wel van alles mag en kan veranderen. Veel predikanten komen uit het bedrijfsleven. Wanneer je onderneming geen winst meer maakt ga je zoeken naar creatieve oplossingen.
Kan Nederland niet gebruiken.
Enige reflectie lijkt mij handig.
De kerk is lichaam van Jezus Christus is niet onderhevig aan bedrijfskundige perikelen, maar de kerk als instituut wel.
Wij weten allebei nog wel een provincie waar de GG nog kan uitbreiden....

Ik denk zelf dat de GG wel enorm konden opleven als ze meer buitenstaanders naar binnen zouden krijgen, zoals een goede vriend van mij. Het is te hopen en de bidden dat dit gebeurd, of een algemene opwekking.