Gereformeerde Gemeenten

Louis2

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Louis2 »

Ditbenik schreef:
Louis2 schreef:
Ditbenik schreef:
Silo schreef:Nu het ledental snel begint te dalen zou het zomaar kunnen dat er nu wel van alles mag en kan veranderen. Veel predikanten komen uit het bedrijfsleven. Wanneer je onderneming geen winst meer maakt ga je zoeken naar creatieve oplossingen.
'Nu het ledental snel begint te dalen met 73 leden en er nog maar 107.858 leden over zijn ......' Kalm aan een beetje. Los daarvan is winst in een onderneming van een wezenlijk andere orde dan winst in een kerk. Die winst of verlies is echter niet in cijfers weer te geven.
Ik vind toch dat dit verlies wel groot is, zeker het vertrekoverschot.
Kan Nederland niet gebruiken.
Enige reflectie lijkt mij handig.
Louis, enige reflectie is iets anders dan bedrijfsmatig gaan kijken en creatieve oplossingen zoeken. De praktijk heeft me geleerd dat wanneer managers de kerk of een gemeente gaan besturen het geestelijke snel naar de achtergrond raakt. En daar ben ik bang voor.
Dat weet ik niet. Uiteindelijk moeten ambtsdragers en infrastructuur wel betaald worden. Mijn oude parochie geeft drie keer meer uit dan er binnenkomt. Dan is er voor het geestelijke ook geen ruimte meer...
De kerk is lichaam van Jezus Christus is niet onderhevig aan bedrijfskundige perikelen, maar de kerk als instituut wel.

Wij weten allebei nog wel een provincie waar de GG nog kan uitbreiden.... :livre

Ik denk zelf dat de GG wel enorm konden opleven als ze meer buitenstaanders naar binnen zouden krijgen, zoals een goede vriend van mij. Het is te hopen en de bidden dat dit gebeurd, of een algemene opwekking.
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bericht door GerefGemeente-lid »

Ad Anker schreef:
Ad Anker schreef:
GerefGemeente-lid schreef:En we moeten ook niet vergeten dat het proces van vertrek naar een andere kerkverband voor sommigen door de Coronacrisis wellicht sneller is gegaan.
En de inhoud van de prediking? Of het gebrek aan pastoraat?
Ik prikkel een beetje. Je kunt leden zien vertrekken en direct oorzaken buiten onze invloed en onze kerk zoeken. Dat is makkelijk. Maar dat zal toch echt het enige niet zijn. Een bepaalde vorm van zelfreflectie zou best wenselijk zijn. Ik zie dat eigenlijk weinig gebeuren. Jij wel?
Ja hoor. Dat gebeurt zeker wel in de kerkenraadkamers. Heel veel.
Ditbenik
Inactief

Bericht door Ditbenik »

Louis2 schreef:
Ditbenik schreef:
Louis2 schreef:
Ditbenik schreef:
'Nu het ledental snel begint te dalen met 73 leden en er nog maar 107.858 leden over zijn ......' Kalm aan een beetje. Los daarvan is winst in een onderneming van een wezenlijk andere orde dan winst in een kerk. Die winst of verlies is echter niet in cijfers weer te geven.
Ik vind toch dat dit verlies wel groot is, zeker het vertrekoverschot.
Kan Nederland niet gebruiken.
Enige reflectie lijkt mij handig.
Louis, enige reflectie is iets anders dan bedrijfsmatig gaan kijken en creatieve oplossingen zoeken. De praktijk heeft me geleerd dat wanneer managers de kerk of een gemeente gaan besturen het geestelijke snel naar de achtergrond raakt. En daar ben ik bang voor.
Dat weet ik niet. Uiteindelijk moeten ambtsdragers en infrastructuur wel betaald worden. Mijn oude parochie geeft drie keer meer uit dan er binnenkomt. Dan is er voor het geestelijke ook geen ruimte meer...
De kerk is lichaam van Jezus Christus is niet onderhevig aan bedrijfskundige perikelen, maar de kerk als instituut wel.

Wij weten allebei nog wel een provincie waar de GG nog kan uitbreiden.... :livre

Ik denk zelf dat de GG wel enorm konden opleven als ze meer buitenstaanders naar binnen zouden krijgen, zoals een goede vriend van mij. Het is te hopen en de bidden dat dit gebeurd, of een algemene opwekking.
Ik denk dat er in alle provincies nog wel ruimte is waar de GG kan uitbreiden maar ik weet inderdaad ook een provincie waar geen GG is. Ook geen (Oud)ger.gem(in Ned) of een HHG. Alleen 1 CGK en 3 GKV's. En ik ben bang dat alleen die ene CGK nog actief iets doet aan evangelisatie.
CvdW

Bericht door CvdW »

GerefGemeente-lid schreef:
Ad Anker schreef:
Ad Anker schreef:
GerefGemeente-lid schreef:En we moeten ook niet vergeten dat het proces van vertrek naar een andere kerkverband voor sommigen door de Coronacrisis wellicht sneller is gegaan.
En de inhoud van de prediking? Of het gebrek aan pastoraat?
Ik prikkel een beetje. Je kunt leden zien vertrekken en direct oorzaken buiten onze invloed en onze kerk zoeken. Dat is makkelijk. Maar dat zal toch echt het enige niet zijn. Een bepaalde vorm van zelfreflectie zou best wenselijk zijn. Ik zie dat eigenlijk weinig gebeuren. Jij wel?
Ja hoor. Dat gebeurt zeker wel in de kerkenraadkamers. Heel veel.
Jantje wil geen rotonde gaan, maar is heel stellig. Laat ik nu van vijf gemeenten weten dat ze niet aan zelfreflectie doen. Ik sluit dus niet uit dat er geen gemeenten zullen zijn die zelfreflectie toepassen, maar heel veel niet, anders zou je dit aan de vruchten zien.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Kun je deze stelligheid inderdaad onderbouwen? Ik hoop echt dat dit gebeurd, ik weet het echter niet. Ik zie het niet, maar dat kan aan mijn beperkte blik liggen. Help me eens?
Bezorgd

Bericht door Bezorgd »

Ik vind de ledendaling nu wel meevallen.
Zorgelijker is de grote instroom van rechts. Het versterkt de koers die ingeslagen wordt waar veel bezwaarden toch al moeite mee hebben.
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bericht door GerefGemeente-lid »

Willen jullie nu werkelijk beweren dat al die kerkenraadsleden al die mensen die de kerk verlaten hebben figuurlijk gezien met droge ogen hebben zien gaan?

Ik weet zeker dat er heel veel verdriet is en ook soms schuld over hen die de gemeente verlieten. Ook kerkenraadsleden zijn mensen met een gevoel en met emoties.

Desalniettemin geef ik nogmaals de uitspraak door van een geachte oud-herder en -leraar uit de gemeente alhier: Ik weet dat het gereformeerd belijden in de Gereformeerde Gemeenten soms gebrekkig functioneert. De Gereformeerde Gemeenten zijn een moeder met veel gebreken. (...) ... wie God zijn Vader noemt, noemt de kerk zijn moeder. Die moeder mag je pas verlaten als ze een ontaarde moeder is geworden, zoals de Rooms Katholieke kerk in de tijd van de Reformatie was, die haar kinderen vervolgde en verslond. Daarom mocht men haar verlaten. Zo oordeelde Calvijn, de man van het gereformeerd belijden.
Welnu, ik ken geen GG die een ontaarde moeder is, en dus ben ik van mening dat het niet goed is om dan de kerk te verlaten.

Deze visie was ook terug te vinden in de zoekfuncties, maar het is mij niet verdrietig dit nog eenmaal duidelijk te herhalen. ::bye
gallio

Bericht door gallio »

GerefGemeente-lid schreef:Willen jullie nu werkelijk beweren dat al die kerkenraadsleden al die mensen die de kerk verlaten hebben figuurlijk gezien met droge ogen hebben zien gaan?
Ja, precies!! In de meeste gevallen is men of blij dat 'lastige' leden vertrekken, of onverschillig. Vergeet niet dat kerkenraadsleden soms lang in hun functie zijn en dat er gewoon gewenning optreed.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

GG-lid, ik stel jouw een vraag: Bijvoorbeeld: Waarom eet een aap met zijn handen? Jij antwoord: Wil je nu werkelijk beweren dat een aap niet met zijn handen eet?

Tja, zo kun je lang blijven praten.

En dat het je niet verdriet rechtzinnige volzinnen neer te schrijven hier, was me al duidelijk. Maar ik gun je dit genoegen. :)
KB_

Bericht door KB_ »

Het is moeilijk om in kerkenraadskamers te kijken. We weten not of er gereflecteert wordt. Maar ik denk het niet. Zie als voorbeelden het ledental daling in Hendrik ambacht of kalamazoo. En nee reflecteren betekent niet gelijk dat ledenaantal stijgen of stabiel blijven. Maar het wil wel wat zeggen dat er zoveel mensen uittreden. Hier in North America zijn de mensen die uittreden echt geen mensen die opeens broeken dragen en tv kopen. Ze blijven ook nog eens onder de reformatorische leer. En toch voelen ze zich terecht niet meer at thuis. Dan moeten de achterblijvers in de schuld komen en op de knieën gaan. En nadenken wat er kan veranderen in kerk en prediking om een gezonde Kerk te blijven.
"* For God so loved the world, that he gave his only begotten Son, that whosoever believeth in him should not perish, but have everlasting life. *""
Henk J

Bericht door Henk J »

GerefGemeente-lid schreef:Willen jullie nu werkelijk beweren dat al die kerkenraadsleden al die mensen die de kerk verlaten hebben figuurlijk gezien met droge ogen hebben zien gaan?

Ik weet zeker dat er heel veel verdriet is en ook soms schuld over hen die de gemeente verlieten. Ook kerkenraadsleden zijn mensen met een gevoel en met emoties.

Desalniettemin geef ik nogmaals de uitspraak door van een geachte oud-herder en -leraar uit de gemeente alhier: Ik weet dat het gereformeerd belijden in de Gereformeerde Gemeenten soms gebrekkig functioneert. De Gereformeerde Gemeenten zijn een moeder met veel gebreken. (...) ... wie God zijn Vader noemt, noemt de kerk zijn moeder. Die moeder mag je pas verlaten als ze een ontaarde moeder is geworden, zoals de Rooms Katholieke kerk in de tijd van de Reformatie was, die haar kinderen vervolgde en verslond. Daarom mocht men haar verlaten. Zo oordeelde Calvijn, de man van het gereformeerd belijden.
Welnu, ik ken geen GG die een ontaarde moeder is, en dus ben ik van mening dat het niet goed is om dan de kerk te verlaten.

Deze visie was ook terug te vinden in de zoekfuncties, maar het is mij niet verdrietig dit nog eenmaal duidelijk te herhalen. ::bye
Ben het met je eens. Er staan geen kerkenraadsleden te juichen bij het vertrek van gemeenteleden. Misschien zijn er wat uitzonderingen maar die bevestigen dan de regel. En daarnaast schommelt de GG al een heel tijdje met een ledental van ruim 100.000 dus reden tot paniek is er ook niet. Hoewel je natuurlijk altijd kunt kijken of er zaken beter kunnen.
Wel heb ik wat vragen bij je citaat, volgens mij moet je dan terugkeren naar de NHK als je hier letterlijk uitvoering aan wilt geven. De NHK bestaat niet meer dus dan blijft de HHK of de HK binnen de PKN over.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Ad Anker schreef:GG-lid, ik stel jouw een vraag: Bijvoorbeeld: Waarom eet een aap met zijn handen? Jij antwoord: Wil je nu werkelijk beweren dat een aap niet met zijn handen eet?

Tja, zo kun je lang blijven praten.

En dat het je niet verdriet rechtzinnige volzinnen neer te schrijven hier, was me al duidelijk. Maar ik gun je dit genoegen. :)
Ondanks dat die aap in het wild thuishoort, moet hij niet zeuren als hij in de dierentuin gewoon eten krijgt. Ondankbare aap.
Charles

Bericht door Charles »

Kijkend naar mn eigen GG denk ik dat corona het proces van vertrekken inderdaad heeft versneld.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Charles schreef:Kijkend naar mn eigen GG denk ik dat corona het proces van vertrekken inderdaad heeft versneld.
Dat hoor ik van veel mensen die overkomen. Rustig kunnen meekijken een tijdje en na Corona moest er een beslissing vallen.
DDD

Bericht door DDD »

Bezorgd schreef:Ik vind de ledendaling nu wel meevallen.
Zorgelijker is de grote instroom van rechts. Het versterkt de koers die ingeslagen wordt waar veel bezwaarden toch al moeite mee hebben.
Ik ben het hiermee eens. Dat is een belangrijk probleem. Maar ik zie ook niet veel zelfreflectie naar buiten toe hoor.
Plaats reactie