Gereformeerde Gemeenten
Re: Gereformeerde Gemeenten
Ook een lichte daling. Uit de GGiN kwamen bijvoorbeeld in Opheusden grote aantallen over.
Aan de andere kant zijn er dan ook weer veel vertrekkers.
Ik kan het artikel niet geheel lezen, wellicht staat er een verklaring.
https://www.rd.nl/artikel/978515-ledent ... ht-in-2021
Doe zoveel mogelijk niet meer mee / ben aan het afbouwen naar inactief
In het artikel wordt de hoge sterfte als medeverantwoordelijk genoemd.
Daarnaast is een vertrek overschot van 1200 leden wel erg veel.
In de laatste alinea wordt gesproken over verdrukking anno 2021.
Al met al tijd voor een opwekking in Nederland, zou ik zeggen.
1986 kinderen gedoopt, 13 volwassenenBruna schreef:Ook een lichte daling. Uit de GGiN kwamen bijvoorbeeld in Opheusden grote aantallen over.
782 sterfgevallen (hoger dan andere jaren, coronaeffect wellicht)
854 toetreders
2063 uittreders
-
- Verbannen
En we moeten ook niet vergeten dat het proces van vertrek naar een andere kerkverband voor sommigen door de Coronacrisis wellicht sneller is gegaan.
En de inhoud van de prediking? Of het gebrek aan pastoraat?GerefGemeente-lid schreef:En we moeten ook niet vergeten dat het proces van vertrek naar een andere kerkverband voor sommigen door de Coronacrisis wellicht sneller is gegaan.
Dat denk ik niet. In onze gemeente juist minder snel. Door corona kwamen mensen niet veel in de gemeente en konden ze ook niet fysiek in andere gemeenten kijken. Je wordt niet zomaar n.a.v. videobeelden ergens anders lid. Juist nu vertrekken er meer dan t.o.v. corona.GerefGemeente-lid schreef:En we moeten ook niet vergeten dat het proces van vertrek naar een andere kerkverband voor sommigen door de Coronacrisis wellicht sneller is gegaan.
Verdrukking als reden voor vertrek naar een andere kerk?Louis2 schreef:In het artikel wordt de hoge sterfte als medeverantwoordelijk genoemd.
-
- Verbannen
Je weet hoe ik daarover denk. Dus die rotonde gaat ik niet opnieuw nemen.Ad Anker schreef:En de inhoud van de prediking? Of het gebrek aan pastoraat?GerefGemeente-lid schreef:En we moeten ook niet vergeten dat het proces van vertrek naar een andere kerkverband voor sommigen door de Coronacrisis wellicht sneller is gegaan.
Nee, dat wordt niet vermeld.Ambtenaar schreef:Verdrukking als reden voor vertrek naar een andere kerk?Louis2 schreef:In het artikel wordt de hoge sterfte als medeverantwoordelijk genoemd.
Laat het nu met punten zijn die ik heel vaak hoor. Ik hoop dat ze ook een keer ter harte worden genomen, zodat er afslagen op de rotonde ontstaan.GerefGemeente-lid schreef:Je weet hoe ik daarover denk. Dus die rotonde gaat ik niet opnieuw nemen.Ad Anker schreef:En de inhoud van de prediking? Of het gebrek aan pastoraat?GerefGemeente-lid schreef:En we moeten ook niet vergeten dat het proces van vertrek naar een andere kerkverband voor sommigen door de Coronacrisis wellicht sneller is gegaan.
Nu het ledental snel begint te dalen zou het zomaar kunnen dat er nu wel van alles mag en kan veranderen. Veel predikanten komen uit het bedrijfsleven. Wanneer je onderneming geen winst meer maakt ga je zoeken naar creatieve oplossingen.
'Nu het ledental snel begint te dalen met 73 leden en er nog maar 107.858 leden over zijn ......' Kalm aan een beetje. Los daarvan is winst in een onderneming van een wezenlijk andere orde dan winst in een kerk. Die winst of verlies is echter niet in cijfers weer te geven.Silo schreef:Nu het ledental snel begint te dalen zou het zomaar kunnen dat er nu wel van alles mag en kan veranderen. Veel predikanten komen uit het bedrijfsleven. Wanneer je onderneming geen winst meer maakt ga je zoeken naar creatieve oplossingen.
Ik vind toch dat dit verlies wel groot is, zeker het vertrekoverschot.Ditbenik schreef:'Nu het ledental snel begint te dalen met 73 leden en er nog maar 107.858 leden over zijn ......' Kalm aan een beetje. Los daarvan is winst in een onderneming van een wezenlijk andere orde dan winst in een kerk. Die winst of verlies is echter niet in cijfers weer te geven.Silo schreef:Nu het ledental snel begint te dalen zou het zomaar kunnen dat er nu wel van alles mag en kan veranderen. Veel predikanten komen uit het bedrijfsleven. Wanneer je onderneming geen winst meer maakt ga je zoeken naar creatieve oplossingen.
Kan Nederland niet gebruiken.
Enige reflectie lijkt mij handig.
Ik prikkel een beetje. Je kunt leden zien vertrekken en direct oorzaken buiten onze invloed en onze kerk zoeken. Dat is makkelijk. Maar dat zal toch echt het enige niet zijn. Een bepaalde vorm van zelfreflectie zou best wenselijk zijn. Ik zie dat eigenlijk weinig gebeuren. Jij wel?Ad Anker schreef:En de inhoud van de prediking? Of het gebrek aan pastoraat?GerefGemeente-lid schreef:En we moeten ook niet vergeten dat het proces van vertrek naar een andere kerkverband voor sommigen door de Coronacrisis wellicht sneller is gegaan.
Louis, enige reflectie is iets anders dan bedrijfsmatig gaan kijken en creatieve oplossingen zoeken. De praktijk heeft me geleerd dat wanneer managers de kerk of een gemeente gaan besturen het geestelijke snel naar de achtergrond raakt. En daar ben ik bang voor.Louis2 schreef:Ik vind toch dat dit verlies wel groot is, zeker het vertrekoverschot.Ditbenik schreef:'Nu het ledental snel begint te dalen met 73 leden en er nog maar 107.858 leden over zijn ......' Kalm aan een beetje. Los daarvan is winst in een onderneming van een wezenlijk andere orde dan winst in een kerk. Die winst of verlies is echter niet in cijfers weer te geven.Silo schreef:Nu het ledental snel begint te dalen zou het zomaar kunnen dat er nu wel van alles mag en kan veranderen. Veel predikanten komen uit het bedrijfsleven. Wanneer je onderneming geen winst meer maakt ga je zoeken naar creatieve oplossingen.
Kan Nederland niet gebruiken.
Enige reflectie lijkt mij handig.