Beroepingswerk discussie [7]

Piet Puk

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Piet Puk »

refo schreef:Soms is er teveel groen.

Waarom zou je niet over beroepen mogen filosoferen? Zolang er een groot predikantentekort is, heb je dat.
Filosoferen wél, voorspellen lijkt mij God tarten in Zijn wijs beleid. Wat mij verdrietig maakt is het feit dat hier gedachten worden geuit als dat beroepingswerk mensenwerk geworden is. Als dat al zo is en je die gedachten hebt, ga dan in je binnenkamer om God te vragen of hij dit mensenwerk wil stoppen. Openbaar het in ieder geval niet op Refoforum
refo

Bericht door refo »

Voorspellen is onzin, dat kan niemand.
En beroepingswerk is inderdaad het menselijke aspect van dit gebeuren. Als er geen tweetal gesteld wordt of geen beroep wordt uitgebracht, zendt God geen predikant.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Piet Puk schreef:

Waarom zou je niet over beroepen mogen filosoferen? Zolang er een groot predikantentekort is, heb je dat.
Filosoferen wél, voorspellen lijkt mij God tarten in Zijn wijs beleid. Wat mij verdrietig maakt is het feit dat hier gedachten worden geuit als dat beroepingswerk mensenwerk geworden is. Als dat al zo is en je die gedachten hebt, ga dan in je binnenkamer om God te vragen of hij dit mensenwerk wil stoppen. Openbaar het in ieder geval niet op Refoforum
Zoals ik eerder heb gezegd: het is bid en werk. Beroepingswerk is geestelijk, maar ook gewoon menselijk. Als het te veel alleen het eerste is, wordt teveel aan het laatste aspect voorbij gegaan en andersom. En dan 'God vragen of hij dit mensenwerk wil stoppen', kom op zeg. Een predikant is ook gewoon een mens, met een gezin (meestal), met worteling waar hij op dat moment woont etc. Natuurlijk mogen deze overwegingen tellen, als ze maar niet de doorslag geven.
Ararat

Bericht door Ararat »

Piet Puk schreef:

Ik lees in dit geval 'mensenwerk' als 'de menselijke en dus zichtbare kant van beroepingswerk'. Bedoel je dat ook? Zo ja, Hoe zou het in de praktijk zichtbaar worden als dit gebed verhoord zou worden?
Bona Fide

Re: RE: Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Bona Fide »

Ad Anker schreef: Ik geloof dat het Bijbelse gronden heeft dat elk beroep aangenomen dient te worden, tenzij er zeer duidelijke redenen zijn om het niet te doen.
Waar baseer je dat op? Welke Bijbelse gronden bedoel je?

Verstuurd vanaf mijn LM-G850 met Tapatalk
Koop de waarheid en verkoop ze niet. (Spreuken 23 : 23a)
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Bona Fide schreef:
Ad Anker schreef: Ik geloof dat het Bijbelse gronden heeft dat elk beroep aangenomen dient te worden, tenzij er zeer duidelijke redenen zijn om het niet te doen.
Ik verwachtte deze vraag natuurlijk. Ik ken in de Bijbel geen voorbeelden van een roep waar men voor bedankte.
HersteldHervormd

Bericht door HersteldHervormd »

Wat mij heel erg geholpen heeft hoe om te gaan met kwesties als deze is het volgende.

Neem bijvoorbeeld de kinderdoop. Deze doop functioneert voor geen meter, zelfs de kinderen van de koning en koningin worden gedoopt. Betekent dit dan dat de kinderdoop niet bijbels is? De baptisten denken dit inderdaad. Ik denk dat de kinderdoop wél bijbels is.

Hetzelfde verhaal met belijdenis, avondmaal, ambtsdragers(verkiezing), beloftes, diaconie, maar dus ook met beroepingswerk. In principe is de huidige manier heel erg bijbels, maar of de kerkenraden daadwerkelijk in Gods nabijheid keuzes maken betwijfel ik ten zeerste.

Conclusie, ook het beroepingswerk functioneert helaas niet. Dat neemt echter niet weg dat je het dan niet maar als mensenwerk moet aanschouwen, dat is ook niet goed.

Verder wil ik er aan toevoegen dat alles uit ons leven niet is zoals hoe God het wil. Dat is een verscheurende werkelijkheid. Alles verpesten wij door de zonde. Wat doen wij de Heere een droefheid aan met ons hele kerkelijke leven. Ootmoed is nog het enige wat we overhouden.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Job

Bericht door Job »

refo schreef:Voorspellen is onzin, dat kan niemand.
Letterlijk voorspellen niet. Het is echter wel gebleken dat bepaalde zaken "voorspelbaar" zijn in het beroepingswerk. Welke gemeenten weer snel een predikant zouden of zullen krijgen bijvoorbeeld. Hoe ongelukkig het ook is, het is gewoon een feit.

Daar tegenover staat dat er ook zaken totaal onvoorspelbaar blijken en toch gebeuren. Dat noemen we dan vaak wonderen. Het krijgen van een eigen predikant van gereformeerde gemeente Hilversum bijvoorbeeld.
GGotK

Bericht door GGotK »

Als een dominee het aanneemt naar een door velen voorspelde plaats, dan blijft het nog steeds vreemd om op grond daarvan het aangenomen beroep als minder 'geestelijk' te bestempelen.
Job

Bericht door Job »

GGotK schreef:Als een dominee het aanneemt naar een door velen voorspelde plaats, dan blijft het nog steeds vreemd om op grond daarvan het aangenomen beroep als minder 'geestelijk' te bestempelen.
Wil je dat wat nader toelichten?
Bona Fide

Re: RE: Re: RE: Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Bona Fide »

Ad Anker schreef:
Bona Fide schreef:
Ik verwachtte deze vraag natuurlijk. Ik ken in de Bijbel geen voorbeelden van een roep waar men voor bedankte.
Met alle menselijke vragen die je er mogelijk bij kunt hebben, zou ik graag vast willen houden aan het feit dat de Geest middellijk werkt. Zo ook in het beroepingswerk.
En dan is er voor mij geen automatische in het aannemen van een beroep (dan is het 'wie het snelst beroept, heeft hem'). Ook daarin werkt als het goed ligt Gods Geest.

In Handelingen 16 vers 6 en 7 gaat het niet zozeer om beroepingswerk, dat snap ik ook, maar wel om de leiding van Gods Geest dwars door alle mensenwerk heen.
Er staat:
"6 En als zij Frygië, en het land van Galatië doorgereisd hadden, werden zij (15) van den Heiligen Geest (16) verhinderd het Woord in Azië te spreken.
7 En aan Mysië gekomen zijnde, poogden zij naar Bithynië te reizen; en de Geest liet het hun niet toe."

Met in kanttekening 15 en 16:
"15 Dat is, door een innerlijke aanspraak Gods door Zijn Geest.
16 Namelijk voor dien tijd; want namaals heeft Paulus aldaar het woord des Evangelies omtrent twee jaren lang gepredikt. Zie Hand. 19:10. Alzo heeft de Heilige Geest den apostelen voorgeschreven wat orde zij zouden houden in het reizen en het Woord te prediken, het ene volk voor en het andere na."

Zou dit voor bedanken/aannemen van een beroep ook niet gelden?

Verstuurd vanaf mijn LM-G850 met Tapatalk
Koop de waarheid en verkoop ze niet. (Spreuken 23 : 23a)
Ararat

Bericht door Ararat »

Job schreef:
Letterlijk voorspellen niet. Het is echter wel gebleken dat bepaalde zaken "voorspelbaar" zijn in het beroepingswerk. Welke gemeenten weer snel een predikant zouden of zullen krijgen bijvoorbeeld. Hoe ongelukkig het ook is, het is gewoon een feit.

Daar tegenover staat dat er ook zaken totaal onvoorspelbaar blijken en toch gebeuren. Dat noemen we dan vaak wonderen. Het krijgen van een eigen predikant van gereformeerde gemeente Hilversum bijvoorbeeld.
Ik dacht eigenlijk altijd dat elk aangenomen beroep een wonder was.
En misschien elk bedankje ook.
Geytenbeekje

Bericht door Geytenbeekje »

Ararat schreef:
Job schreef:

Een bedankje is een wonder voor de gemeente die beroept? :huhu
Ik heb nog niet meegemaakt dat ze een lofzang zongen nadat bekend werd dat er voor het beroep bedankt werd.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Ik hoor net dat er blijdschap is in Vriezenveen.
We waren ook verrast!
Deze gemeente heeft nog nooit een eigen predikant gehad.
Het is een getrouwe gemeente, ondanks jarenlang leesdiensten is er altijd een goede opkomst.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Ararat

Bericht door Ararat »

Geytenbeekje schreef:
Ararat schreef:
Job schreef:

Een bedankje is een wonder voor de gemeente die beroept? :huhu
Ik heb nog niet meegemaakt dat ze een lofzang zongen nadat bekend werd dat er voor het beroep bedankt werd.
Ik doelde op de gemeente die herderloos achter dreigde te blijven :huhu
Plaats reactie