Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bezorgd

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Bezorgd »

Tiberius schreef:
Bezorgd schreef:Ik snap de blijdschap ook niet zo.
Het is uitstel van executie.

Ja er is uitgesproken dat vrouwen niet kunnen dienen in het ambt binnen de CGK.
Maar er wordt niet meer gedaan dan vermanen als gemeenten wel vrouwen bevestigen.
Het voelt als een soort gedoogconstructie.

Er zullen meer gemeenten volgen die vrouwen gaan bevestigen. En wordt het in 2024 nog lastiger, zo niet onmogelijk om het censurabel te stellen.

Tegelijkertijd eens met de opmerking van Philpot.
Denk niet dat dit alleen speelt ter linkerzijde van het kerkelijke landschap. Ik schrik soms van wat ik hoor vanuit GG en HHK kring. Meningen die helemaal meegaan met de tijdsgeest en de afgod van het gelijkheidsdenken. Het volgt alleen een paar jaar later.
Ik hou mijn hart vast in wat voor kerken onze (klein)kinderen op zullen groeien.
Wat bedoel je precies met 2024? Dat kwartje valt bij mij niet.

De volgende synode.
Erik1960
Verbannen

Bericht door Erik1960 »

Valcke schreef:
Erik1960 schreef:
Valcke schreef:Erik1960: het is jammer dat je je rekkelijkheid ten aanzien van het Schriftgezag en Schriftuitleg zo ten toon spreidt. Je bent niet de enige overigens. Dat is voor mij de voornaamste reden om dit forum te mijden. Het is ook een van de belangrijkste oorzaken van de spanningen die er op dit forum zijn.

Niet alle verschillen zijn aanvaardbaar. We moeten onderscheid maken tussen verschillen die bijkomstig zijn en verschillen die rechtstreeks in tegenspraak zijn met de Schrift en/of ondermijnend zijn voor het gezag van de Schrift. Om dit onderscheid te kunnen maken, is echter wel allereerst onderwerping nodig aan het Woord. Alleen vanuit de erkenning dat de Schrift absoluut gezag heeft en dat wij als mensen voor het gezag van de Schrift moeten buigen, kunnen verschillen behandeld worden. Ik vrees dat een discussie met jou op basis van deze uitgangspunten überhaupt niet mogelijk is. Daarom begin ik er ook niet aan, hoewel ik er ten principale wel toe bereid ben.
Ik hoorde net de lezing over de verschijning aan het meer van Tiberias. Het net zat boordevol vissen, maar het scheurde niet.
En dat net is dan de kerk waarin men zowel Bijbelse als onbijbelse leringen zou moeten toelaten?
Ik hou inderdaad niet van discussies met voorwaarden waarbij ik vooraf al moet verklaren dat ik het met mijn gesprekspartner eens ben. Het lijkt me wijs dat we elkaars tijd niet verspillen.
Dat vraag ik van niemand. Ik vraag alleen dat ieder het absoluut gezag van de Schrift moet onderschrijven. Dat lijkt mij niet te veel gevraagd wanneer iemand op dit forum actief is. Overigens gaf ik al aan dat ik niet verwacht dat deze discussie mogelijk is. Niettemin geef ik ook aan dat ik bereid ben om op argumenten in te gaan, of die argumenten nu van jou komen of van iemand anders.
Ik schreef dat in mijn ogen de (een?) achilleshiel van de refogezindte is het onvermogen om met verschillen om te gaan. Het gaat hier om de ‘de 5’ en ‘de 2’. Elders over ‘de flanken’. Jij spreekt over ‘absoluut’, en je weet dat er binnen de gezindte en op dit forum allerlei verschillen leven. Dat kan lastig zijn (zoals te zien en te horen was op de synode). Daar moest ik aan denken toen ik hoorde dat het net aan land gesleept werd. Er zaten er geloof ik 153 in. Die zullen niet allemaal hetzelfde geweest zijn. Maar het net brak niet. Dat bemoedigde mij: de hand van God is sterker dan onze verschillen. Hierboven schreef iemand dat het minderheidsrapport kerkordelijk gezien niet meer bestaat. Daarmee zijn de verschillende opvattingen natuurlijk niet in rook opgegaan. Maar het net breekt niet.
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bericht door GerefGemeente-lid »

Erik1960 schreef:
Valcke schreef:
Erik1960 schreef:
Valcke schreef:Erik1960: het is jammer dat je je rekkelijkheid ten aanzien van het Schriftgezag en Schriftuitleg zo ten toon spreidt. Je bent niet de enige overigens. Dat is voor mij de voornaamste reden om dit forum te mijden. Het is ook een van de belangrijkste oorzaken van de spanningen die er op dit forum zijn.

Niet alle verschillen zijn aanvaardbaar. We moeten onderscheid maken tussen verschillen die bijkomstig zijn en verschillen die rechtstreeks in tegenspraak zijn met de Schrift en/of ondermijnend zijn voor het gezag van de Schrift. Om dit onderscheid te kunnen maken, is echter wel allereerst onderwerping nodig aan het Woord. Alleen vanuit de erkenning dat de Schrift absoluut gezag heeft en dat wij als mensen voor het gezag van de Schrift moeten buigen, kunnen verschillen behandeld worden. Ik vrees dat een discussie met jou op basis van deze uitgangspunten überhaupt niet mogelijk is. Daarom begin ik er ook niet aan, hoewel ik er ten principale wel toe bereid ben.
Ik hoorde net de lezing over de verschijning aan het meer van Tiberias. Het net zat boordevol vissen, maar het scheurde niet.
En dat net is dan de kerk waarin men zowel Bijbelse als onbijbelse leringen zou moeten toelaten?
Ik hou inderdaad niet van discussies met voorwaarden waarbij ik vooraf al moet verklaren dat ik het met mijn gesprekspartner eens ben. Het lijkt me wijs dat we elkaars tijd niet verspillen.
Dat vraag ik van niemand. Ik vraag alleen dat ieder het absoluut gezag van de Schrift moet onderschrijven. Dat lijkt mij niet te veel gevraagd wanneer iemand op dit forum actief is. Overigens gaf ik al aan dat ik niet verwacht dat deze discussie mogelijk is. Niettemin geef ik ook aan dat ik bereid ben om op argumenten in te gaan, of die argumenten nu van jou komen of van iemand anders.
Ik schreef dat in mijn ogen de (een?) achilleshiel van de refogezindte is het onvermogen om met verschillen om te gaan. Het gaat hier om de ‘de 5’ en ‘de 2’. Elders over ‘de flanken’. Jij spreekt over ‘absoluut’, en je weet dat er binnen de gezindte en op dit forum allerlei verschillen leven. Dat kan lastig zijn (zoals te zien en te horen was op de synode). Daar moest ik aan denken toen ik hoorde dat het net aan land gesleept werd. Er zaten er geloof ik 153 in. Die zullen niet allemaal hetzelfde geweest zijn. Maar het net brak niet. Dat bemoedigde mij: de hand van God is sterker dan onze verschillen. Hierboven schreef iemand dat het minderheidsrapport kerkordelijk gezien niet meer bestaat. Daarmee zijn de verschillende opvattingen natuurlijk niet in rook opgegaan. Maar het net breekt niet.
Een eerlijke vraag (en ik hoop ook op een eerlijk antwoord!): war weegt voor jou belangrijker? Gods Woord of koste wat het kost de verschillen bij elkaar brengen/houden? Het gaat nu over de vrouw in het ambt. Maar de ervaring vanuit andere kerkverbanden leert ons dat de volgende stap gaat over de letterlijke betekenis van Genesis 1. Zeg je dan nog steeds dat men met die verschillen moet omgaan?

En als de synode een besluit neemt, dan is dat een besluit waarbij er altijd mensen blijven die het daar niet mee eens zijn. Je kunt in deze situatie niet de kool en de geit sparen.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Stefan Paas vraagt zich af of de orthodox-gereformeerden niet oververtegenwoordigd zijn op de synode.

https://twitter.com/StefanPaas/status/1 ... RZCmQ&s=19
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

GerefGemeente-lid schreef: Een eerlijke vraag (en ik hoop ook op een eerlijk antwoord!): war weegt voor jou belangrijker? Gods Woord of koste wat het kost de verschillen bij elkaar brengen/houden? Het gaat nu over de vrouw in het ambt. Maar de ervaring vanuit andere kerkverbanden leert ons dat de volgende stap gaat over de letterlijke betekenis van Genesis 1. Zeg je dan nog steeds dat men met die verschillen moet omgaan?
Ja, dat gaat heel goed samen. De voormalige NHK was daar een goed voorbeeld van. Wellicht is in de huidige situatie een nadeel dat de CGK zeer beperkt van omvang is, terwijl de NHK miljoenen leden had. Verschillen vallen dan eerder op en zijn meer pregnant aanwezig.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Ambtenaar schreef:Stefan Paas vraagt zich af of de orthodox-gereformeerden niet oververtegenwoordigd zijn op de synode.

Het diagram is bepaald niet inzichtelijk. Derhalve kunnen er geen conclusies getrokken worden. Slechts 20% van het diagram is voor, terwijl de overige 80% tegen of anders is. Op de synode was 36% voor.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Hoe waarderen we de kerk? Wat is het verschil tussen een gemeente in een kerkverband waar een vrouwelijke ambtsdrager dient of een gemeente in een kerkverband die zich afscheidt omdat er een vrouwelijke ambtsdrager dient?
Bezorgd

Bericht door Bezorgd »

Herman schreef:
Ambtenaar schreef:Stefan Paas vraagt zich af of de orthodox-gereformeerden niet oververtegenwoordigd zijn op de synode.

Het diagram is bepaald niet inzichtelijk. Derhalve kunnen er geen conclusies getrokken worden. Slechts 20% van het diagram is voor, terwijl de overige 80% tegen of anders is. Op de synode was 36% voor.
Dat was juist zijn punt.
De samenstelling op de GS zou niet kloppen.
Maar Paas is al jaren bezig zijn progressieve denkbeelden te promoten en lijkt zich regelmatig hartgrondig te ergeren aan zijn wat conservatievere broeders en zusters. Iets dat je de laatste tijd vaker ziet bij div Twitteraars, ook bij Huijgen en op de GS leek het ook te klinken uit de mond van ds Smits. ( Neem bv alleen de opmerking al over de predikantenconferentie en de aanmeldingen vanuit BhP)
Bezorgd

Bericht door Bezorgd »

Ad Anker schreef:Hoe waarderen we de kerk? Wat is het verschil tussen een gemeente in een kerkverband waar een vrouwelijke ambtsdrager dient of een gemeente in een kerkverband die zich afscheidt omdat er een vrouwelijke ambtsdrager dient?

Een hele goede vraag. Waarbij de gemeenten met vrouwelijke ambtsdragers als eerste zijn gaan breken met de afspraken die er zijn.
Het afscheiden is dan een reactie op onBijbels, of op zijn minst onkerkordelijk handelen.

De vraag die mij vaak bezighoudt. Als uit gedrag blijkt dat er geen conformeren is aan kerkelijke besluiten, wat is dan nog de waarde van een kerkverband?

De afbrokkeling van het belang van en betrokkenheid bij kerkverbanden is natuurlijk al langer bezig.
Zoveel autonome gemeenten in diverse kerkverbanden die zich gebonden, beperkt of juist vervreemd voelen in hun eigen kerkverband.
Ik ben wel eens benieuwd waar dit eindigt. Het zou een mooie studie zijn. "Hoe staat de autonome gemeente in een kerkverband in 2050"
DDD

Bericht door DDD »

Bezorgd schreef:
Herman schreef:

Dat was juist zijn punt.
Maar Paas is al jaren bezig zijn progressieve denkbeelden te promoten en lijkt zich regelmatig hartgrondig te ergeren aan zijn wat conservatievere broeders en zusters. Iets dat je de laatste tijd vaker ziet bij div Twitteraars, ook bij Huijgen en op de GS leek het ook te klinken uit de mond van ds Smits. ( Neem bv alleen de opmerking al over de predikantenconferentie en de aanmeldingen vanuit BhP)
Ik zou daar ook wel wat meer over willen weten. Als het waar is dat de classis waarin zowel de gemeente Zwolle als de gemeenten Urk in vertegenwoordigd zijn, met een stemverhouding van 5 tot 4 drie leden van een BHP-gemeente afvaardigt naar de meerdere vergadering, dan is dat een duidelijk voorbeeld dat afgevaardigden die de gestalte van Christus vertonen, in dit politieke systeem in het nadeel zijn. Want mensen die zich op macht of eigen vaste overtuigingen oriënteren, spelen dan de baas, in plaats van dat zij het geheel van de kerken in wijsheid dienen.

Je vraagt er dan om dat een grote gemeente zich opsplitst. Maar dat zal een gemeente die niet aan kerkpolitieke spelletjes doet, niet zo snel doen. En in de kerkverbanden die ik ken, is het zo dat de rechterflank de meeste kerkpolitieke spelletjes speelt.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Bezorgd schreef:
Herman schreef:

Dat was juist zijn punt.
Toch klopt zijn waarneming wel.

Ook bij de GG zie je dat de afvaardiging naar meerdere vergadering niet geheel representatief is, maar in de CGK is dat nog veel sterker.
Dat komt omdat veel gemeenten/leden weinig met het centrale kerkverband hebben en juist gericht zijn op de lokale gemeente. Daar willen ze hun energie in steken en niet in allerlei vage gremia.
Bovendien worden vaker ouderen/gepensioneerden afgevaardigd, omdat jongeren zich daarvoor niet beschikbaar stellen. Wat ook wel weer logisch is: als jij een normale baan hebt met normaal aantal vrije dagen, moet je wel over een behoorlijke drive beschikken om een week vrij te nemen om in Nunspeet te gaan zitten vergaderen.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Bezorgd schreef:
Herman schreef:

Dat was juist zijn punt.
Maar dat kan hij met dit diagram niet bewijzen.
DDD

Bericht door DDD »

Toch kun je als gemeente ook als je niet die tijd hebt, deelnemen aan de besluitvorming. In het denkbeeldige geval dat de meerderheid van de gemeenten een revisieverzoek steunt, dan zal de volgende synode toch uitvoeriger moeten spreken over de manier waarop de afvaardiging tot stand komt.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Bezorgd schreef:
Ad Anker schreef:Hoe waarderen we de kerk? Wat is het verschil tussen een gemeente in een kerkverband waar een vrouwelijke ambtsdrager dient of een gemeente in een kerkverband die zich afscheidt omdat er een vrouwelijke ambtsdrager dient?

Een hele goede vraag. Waarbij de gemeenten met vrouwelijke ambtsdragers als eerste zijn gaan breken met de afspraken die er zijn.
Het afscheiden is dan een reactie op onBijbels, of op zijn minst onkerkordelijk handelen.

De vraag die mij vaak bezighoudt. Als uit gedrag blijkt dat er geen conformeren is aan kerkelijke besluiten, wat is dan nog de waarde van een kerkverband?

De afbrokkeling van het belang van en betrokkenheid bij kerkverbanden is natuurlijk al langer bezig.
Zoveel autonome gemeenten in diverse kerkverbanden die zich gebonden, beperkt of juist vervreemd voelen in hun eigen kerkverband.
Ik ben wel eens benieuwd waar dit eindigt. Het zou een mooie studie zijn. "Hoe staat de autonome gemeente in een kerkverband in 2050"
De gemeente van Christus is natuurlijk geen gemeente met statuten, beleidsplannen en kerkordelijke vermaningen. Wij hebben daar 'de Kerk met een hoofdletter' van gemaakt terwijl in de 'kerk met een kleine letter' er van alles gaande is. Wij kijken nu naar de CGK, wij kijken nu naar dr. Klaassen, maar in het verborgene gaat er in de rechterflank ook heel veel mis.

Het is te prijzen dat de CGK er alles aan doen om bij elkaar te blijven. Daar kan de versnippering ter rechterzijde wat van leren.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

DDD schreef:Ik zou daar ook wel wat meer over willen weten. Als het waar is dat de classis waarin zowel de gemeente Zwolle als de gemeenten Urk in vertegenwoordigd zijn, met een stemverhouding van 5 tot 4 drie leden van een BHP-gemeente afvaardigt naar de meerdere vergadering, dan is dat een duidelijk voorbeeld dat afgevaardigden die de gestalte van Christus vertonen, in dit politieke systeem in het nadeel zijn. Want mensen die zich op macht of eigen vaste overtuigingen oriënteren, spelen dan de baas, in plaats van dat zij het geheel van de kerken in wijsheid dienen.

Je vraagt er dan om dat een grote gemeente zich opsplitst. Maar dat zal een gemeente die niet aan kerkpolitieke spelletjes doet, niet zo snel doen. En in de kerkverbanden die ik ken, is het zo dat de rechterflank de meeste kerkpolitieke spelletjes speelt.
Volgens mij zijn classis iets groter dan 9 personen, dus het is raar dat er een stemverhouding van 5 tot 4 leden kan ontstaan.
Het tweede is dat de kerk geen politiek systeem is, maar als gevolg naar de vraag naar representativiteit wel zo wordt opgevat. Dat heeft weinig meer met kerk zijn te maken. Maar we hebben de mond er wel over vol. Dat is hypocriet. Ds. Schenau leek zich dat in zijn slotwoord wel terdege te realiseren, door te stellen dat een synodaal besluit uitsluitend unaniem genomen kan worden. Dat zei hij met leedwezen.
Overigens is het ontstaan van de PKN een voorbeeld van kerkpolitiek spel ter linkerzijde, die zijn weerga niet kent aan de rechterkant.
Plaats reactie