Gereformeerde Gemeenten

Ad Anker
Moderator

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ad Anker »

lobu schreef:Al jaren lees ik mee op dit forum.
Op dit moment zit ik van Ds G. Boer De prediking van de verzoening te lezen. Nu ik het gesprek tussen Ad en Tiberius over de prediking langs zag komen kon ik het niet laten om te reageren. Daarom nu mijn eerste bijdrage op dit forum.
In 2 Korinthe 5:18 wordt over de bediening der verzoening gesproken. In vers 19 staat; Want God was in Christus de wereld met Zichzelven verzoenende, hun zonden hun niet toerekenende, en heeft het woord der verzoening in ons gelegd. Kanttekening 50 zegt Dat is, ons toebetrouwd, om hetzelve in Zijn naam te verkondigen.
Ds. G. Boer schrijft over het woord der verzoening: God heeft het aan ons toevertrouwd (..) Wij zijn dienaren van deze verzoening. Dat betekent: geen apostolische successie, maar een successie in het Woord, gebonden aan God, aan Zijn Woord en aan Zijn Heilige Geest. Daarmee is gezegd dat de prediking aan God hangt. En even verder schrijft Boer: Christus zet dus Zijn bediening voort in de uitoefening van Zijn profetische dienst in de prediking. Hij predikt aldoor. Hij is ermee begonnen aan de Jordaan, is ermee voortgegaan aan het kruis en zet die prediking voort na Pasen en Pinksteren door de dienst van Zijn knechten. Met alle aandrang en oprechtheid hebben wij de gemeente duidelijk te maken dat God zelf tot hen spreekt, wanneer wij in die bediening der verzoening staan. Ik ben bang dat er ergens iets misgaat als we in een preek naar parels moeten zoeken.
Leg aan de hand van je citaat eens uit wat mis is aan het zoeken en vinden van parels in de bediening der verzoening?
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Forummer schreef:
Uit jouw reactie maak ik op dat je laag neerziet op degenen die het "allemaal hebben".

Maar degenen die veel zekerheid hebben, hebben die zekerheid ontvangen van hun Vader Zélf!

Mijn Vader weet dat ik in mijzelf een onzeker persoon ben, en dat ik in een omgeving verkeer waarin deze onzekerheid gevoed wordt. Daarom heeft Hij mij een extra duidelijke zekerheid gegeven met de woorden van Jesaja 40:1. Is het dan verkeerd om uit deze (door genade verkregen) zekerheid te leven? Juist als ik aangevallen wordt mag ik terugvallen op Zijn eigen Woord.
Wat raar. Ik citeer Gods Woord.
Ik zie op niemand laag neer, hoe zou ik durven?

Uit jouw reactie blijkt je onzekerheid. Als het toch zo duidelijk is, trek je i.i.g. niets van ene Ad Anker aan! Klem je vast aan het Woord.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Nogmaals signaleer ik even, dat de discussie nu - niet zo heel subtiel overigens - verplaatst is naar zoekende mensen, in plaats van een zoeken naar parels in de preek.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

lobu schreef:Nog een stukje van Ds. G. Boer: Velen mensen dat de prediking Gods eigen stem nog niet is en wachten op een stem buiten het Woord en de bediening daarvan om. Zij vergissen zich echter zeer, want - naar het bevestigingsformulier - God spreekt door de prediking met eigen stem hen aan. Dat bedoelt de apostel, wanneer hij zegt: Zo zijn wij dan gezanten van Christus' wege, alsof God door ons bade. Dit alsof is er niet om te zeggen: het is maar schijn, maar bedoelt te zeggen: Wij dienaren roepen, echter in werkelijkheid roepen niet wij, maar God Zelf.
Dit citaat bewijst mijn stelling. Volgens mij moeten we iets met de definitie van zoeken.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Tiberius schreef:Nogmaals signaleer ik even, dat de discussie nu - niet zo heel subtiel overigens - verplaatst is naar zoekende mensen, in plaats van een zoeken naar parels in de preek.
En dat zoeken naar parels is door mij geïnitieerd maar wat eenzijdig uitgelegd. Ik heb een directe verbinding tussen zoeken en vinden gemaakt in de post, én het uitreiken van de parels/Parel. Dat wordt nu wat losgetrokken en daarmee schudt ik lobu uit de meeleesmodus. En dat doet me uitermate veel deugd!
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Ad Anker schreef:
lobu schreef:Al jaren lees ik mee op dit forum.
Op dit moment zit ik van Ds G. Boer De prediking van de verzoening te lezen. Nu ik het gesprek tussen Ad en Tiberius over de prediking langs zag komen kon ik het niet laten om te reageren. Daarom nu mijn eerste bijdrage op dit forum.
In 2 Korinthe 5:18 wordt over de bediening der verzoening gesproken. In vers 19 staat; Want God was in Christus de wereld met Zichzelven verzoenende, hun zonden hun niet toerekenende, en heeft het woord der verzoening in ons gelegd. Kanttekening 50 zegt Dat is, ons toebetrouwd, om hetzelve in Zijn naam te verkondigen.
Ds. G. Boer schrijft over het woord der verzoening: God heeft het aan ons toevertrouwd (..) Wij zijn dienaren van deze verzoening. Dat betekent: geen apostolische successie, maar een successie in het Woord, gebonden aan God, aan Zijn Woord en aan Zijn Heilige Geest. Daarmee is gezegd dat de prediking aan God hangt. En even verder schrijft Boer: Christus zet dus Zijn bediening voort in de uitoefening van Zijn profetische dienst in de prediking. Hij predikt aldoor. Hij is ermee begonnen aan de Jordaan, is ermee voortgegaan aan het kruis en zet die prediking voort na Pasen en Pinksteren door de dienst van Zijn knechten. Met alle aandrang en oprechtheid hebben wij de gemeente duidelijk te maken dat God zelf tot hen spreekt, wanneer wij in die bediening der verzoening staan. Ik ben bang dat er ergens iets misgaat als we in een preek naar parels moeten zoeken.
Leg aan de hand van je citaat eens uit wat mis is aan het zoeken en vinden van parels in de bediening der verzoening?
Ja dat gaf ik eerder al aan: bediening der verzoening is het woord der verzoening verkondigen, of anders gezegd: Christus verkondigen. Hij is de Parel van grote waarde. Er is iets mis in de prediking als je naar Hem moet zoeken.
Dan verstaat de prediker zijn taak van het toe-eigenen niet. Toe-eigenen heeft de connotatie van een moeder die een boterham voert aan een kind, niet als iemand die op de vloer zoekt of hij een kruimeltje kan vinden.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Ad Anker schreef:
Tiberius schreef:Nogmaals signaleer ik even, dat de discussie nu - niet zo heel subtiel overigens - verplaatst is naar zoekende mensen, in plaats van een zoeken naar parels in de preek.
En dat zoeken naar parels is door mij geïnitieerd maar wat eenzijdig uitgelegd. Ik heb een directe verbinding tussen zoeken en vinden gemaakt in de post, én het uitreiken van de parels/Parel.
Welnee, je typte het volgende:
Preken beluisteren is als parels zoeken. In elke preek zoek en vind je luisterend en biddend naar parels die God je aanreikt.
Daar ageerde ik tegen: in elke preek staat de Parel van grote waarde in het middelpunt. Anders is het geen preek.

Maar goed, ik begrijp dat je achteraf vindt dat je je wat ongelukkig uitdrukte. Dat is ook best.
lobu

Bericht door lobu »

Als je het hebt over het zoeken van parels denk ik aan Christus zelf. De Parel zelf komt in de prediking tot ons.
Ararat

Bericht door Ararat »

Ad Anker schreef:
En dat zoeken naar parels is door mij geïnitieerd maar wat eenzijdig uitgelegd. Ik heb een directe verbinding tussen zoeken en vinden gemaakt in de post, én het uitreiken van de parels/Parel. Dat wordt nu wat losgetrokken en daarmee schudt ik lobu uit de meeleesmodus. En dat doet me uitermate veel deugd!
Ad, als je de parels uit de preken zou halen, wat blijft er dan volgens jou nog over? Maw wat is 'de rest'? Geen vulling toch?
Laatst gewijzigd door Ararat op 14 apr 2022, 14:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Ararat

Bericht door Ararat »

Tiberius schreef: Ja dat gaf ik eerder al aan: bediening der verzoening is het woord der verzoening verkondigen, of anders gezegd: Christus verkondigen. Hij is de Parel van grote waarde. Er is iets mis in de prediking als je naar Hem moet zoeken.
Dan verstaat de prediker zijn taak van het toe-eigenen niet. Toe-eigenen heeft de connotatie van een moeder die een boterham voert aan een kind, niet als iemand die op de vloer zoekt of hij een kruimeltje kan vinden.
Aannemen ipv zoeken?
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Tiberius schreef:
Ad Anker schreef:
En dat zoeken naar parels is door mij geïnitieerd maar wat eenzijdig uitgelegd. Ik heb een directe verbinding tussen zoeken en vinden gemaakt in de post, én het uitreiken van de parels/Parel.
Welnee, je typte het volgende:
Preken beluisteren is als parels zoeken. In elke preek zoek en vind je luisterend en biddend naar parels die God je aanreikt.
Daar ageerde ik tegen: in elke preek staat de Parel van grote waarde in het middelpunt. Anders is het geen preek.

Maar goed, ik begrijp dat je achteraf vindt dat je je wat ongelukkig uitdrukte. Dat is ook best.
:) Juist. Inderdaad, als voor jouw begrip in mijn eerste reactie de grote Parel niet over het voetlicht werd gebracht heb je een punt. Zeker. Al neemt dat niet weg dat we het dan nog niet geheel eens zijn. In een catechismuspreek gaat het ook over veel andere dingen, bij de behandeling van de wet bijvoorbeeld.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Ararat schreef:
Ad Anker schreef:
Ad, als je de parels uit de preken zou halen, wat blijft er dan volgens jou nog over? Maw wat is 'de rest'? Geen vulling toch?
Nee hoor, alles is belangrijk, maar niet altijd van eeuwigheidsgewicht.
pierre27

Bericht door pierre27 »

Simon0612 schreef:
pierre27 schreef:
Simon0612 schreef:
Piet Puk schreef: Simon, degenen die hun predikant niet goed vinden kunnen zich bij ons melden. Dan hebben wij nog wel een plekje waar ze kunnen komen preken, toch? :D
Haha, ik denk niet dat Dia en Pierre het een goed idee vinden. Maar wat mij betreft :super
Huh, hoe kom je daarbij?
Ik denk dat jij het wel vervelend vind dat bijvoorbeeld ds. Verschuure door Pietje naar de GGiN van Ederveen wordt verhuisd :)
Welnee, prima die verhuizingen. Ik heb niet zo'n punt met de meeste predikanten uit mijn kerkverband en de GGiN.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Ad Anker schreef:In een catechismuspreek gaat het ook over veel andere dingen, bij de behandeling van de wet bijvoorbeeld.
Dat snap ik, maar wat bedoel je hier precies mee?
Dat er catechismuspreken zijn waarin Christus níét als de Parel wordt voorgesteld? Bij de behandeling van de wet ligt dat m.i. juist wel voor de hand.
Piet Puk

Bericht door Piet Puk »

pierre27 schreef:
Simon0612 schreef:
pierre27 schreef:
Simon0612 schreef: Haha, ik denk niet dat Dia en Pierre het een goed idee vinden. Maar wat mij betreft :super
Huh, hoe kom je daarbij?
Ik denk dat jij het wel vervelend vind dat bijvoorbeeld ds. Verschuure door Pietje naar de GGiN van Ederveen wordt verhuisd :)
Welnee, prima die verhuizingen. Ik heb niet zo'n punt met de meeste predikanten uit mijn kerkverband en de GGiN.
Nou, geregeld dan. Vermoed dat ds. J.A. Weststrate de bevestigingsdienst wel wil leiden. Een kleine opstap naar kerkelijke eenheid is gemaakt.

Maar goed even serieus: ik kan dit natuurlijk niet regelen zo. God zend Zijn knechten en niet iemand van achter z'n toetsenbord. Desalniettemin, wat zou het mooi zijn als dit in de praktijk zou gebeuren.
Plaats reactie