Zonder voorwaarden, maar toch wel? Begrijp ik je goed?Forummer schreef:Als Christus niet voluit gepreekt wordt, maar allerlei voorwaarden dan is het inderdaad zoeken naar pareltjes. En die pareltjes zijn er in de GG echt wel hoor, soms zelfs een hele preek, soms een gedeelte van een preek en soms is enkel een psalmvers wat gezongen wordt al een pareltje. Maar om het moeten zoeken naar pareltjes normaal te gaan vinden is niet normaal. Ik ben het dus met Tiberius eens dat in élke preek de Parel aangeprezen moet worden, en wel zonder voorwaarden. Wél met bevel van geloof en bekering.Ad Anker schreef:Ik vind het altijd fijn als je dan ook aangeeft waarom je het met Tiberius eens bent. Ik begrijp zijn standpunt namelijk niet.Forummer schreef:
Ik heb mij voorgenomen minder te reageren op de GG, hoewel ik dat moeilijk vind. Maar in dezen ben ik het toch wel met Tiberius eens.
Christus moet centraal staan, en niet de mens met zijn hoeveelheid zondekennis en berouw enz. Dan zijn we nog iets met onszelf, terwijl het énkel genade is!
Gereformeerde Gemeenten
Re: Gereformeerde Gemeenten
Ad Anker schreef:Preken beluisteren is als parels zoeken. In elke preek zoek en vind je luisterend en biddend naar parels die God je aanreikt. (...)
Wat je bij punt 1 zegt vind ik mooi.Ad Anker schreef:Het is toch wat ik zeg:
1. God reikt wat aan. Jij noemt dat bediening der verzoening. Dat is ook zo.
2. De luisteraar luistert biddend en zoekend. God laat Zich vinden en gebruikt daarvoor de prediking, Zijn aanreiking, de bediening der verzoening.
(...)
Wat ik lastig vind aan het eerste stukje in punt 2 en je eerder genoemde punt is het zoeken. Dat geeft mij het idee dat je hard je best moet doen om ook maar iets te vinden in de veelheid van woorden. Het geeft me het idee van de zoeker met een vergrootglas, van iemand die met weinig verwachting en hoop naar kerk gaat. Dat botst m.i. met het idee van God Die aanreikt. Hij doet dat nooit karig. Onze God werkt mild en overvloedig.
Deze gedachtewisseling staat voor mij los van een kerkverband.
Bevel van geloof en bekering is Bijbels.Piet Puk schreef:Zonder voorwaarden, maar toch wel? Begrijp ik je goed?Forummer schreef:Als Christus niet voluit gepreekt wordt, maar allerlei voorwaarden dan is het inderdaad zoeken naar pareltjes. En die pareltjes zijn er in de GG echt wel hoor, soms zelfs een hele preek, soms een gedeelte van een preek en soms is enkel een psalmvers wat gezongen wordt al een pareltje. Maar om het moeten zoeken naar pareltjes normaal te gaan vinden is niet normaal. Ik ben het dus met Tiberius eens dat in élke preek de Parel aangeprezen moet worden, en wel zonder voorwaarden. Wél met bevel van geloof en bekering.Ad Anker schreef:Ik vind het altijd fijn als je dan ook aangeeft waarom je het met Tiberius eens bent. Ik begrijp zijn standpunt namelijk niet.Forummer schreef:
Ik heb mij voorgenomen minder te reageren op de GG, hoewel ik dat moeilijk vind. Maar in dezen ben ik het toch wel met Tiberius eens.
Christus moet centraal staan, en niet de mens met zijn hoeveelheid zondekennis en berouw enz. Dan zijn we nog iets met onszelf, terwijl het énkel genade is!
Voorwaarden stellen aan hoeveelheid zondekennis en berouw enz niet.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Jazeker mag iemand zoeken; graag zelfs, of hij God al tastend mag vinden.Ad Anker schreef:Aha, dat is dus wat jij denkt wat Tiberius denkt. Wel bijzonder. Ik begrijp totaal jullie moeite niet. Is het überhaupt wel toegestaan om te zoeken? Of mag dat alleen niet onder een preek?
Maar inderdaad niet onder de prediking.
Als het goed is, neem je een zoeker mee naar de kerk om te vinden. Niet om een andere zoektocht te starten.
Predikers zijn mensen. En er is genoeg commentaar op predikers. Daarvoor hoef je hier maar even te zoeken. Dus er zullen in preken elementen zijn waarvan je zegt: dat begrijp ik niet helemaal, dat heeft hij net al gezegd, dat zou ik anders verwoorden, wat praat hij ouderwets, wat heeft hij een saaie voordracht etc. etc.
Toch heeft een herhalende, saaie, ouderwetse, welsprekende, boeiende, onderwijzende een mandaat van de Zender om de boodschap te brengen. En elke saaie, ouderwetse, welsprekende, boeiende, onderwijzende preek bevat aangereikte parels. Ik heb ook aan het woord zoeken het woord vinden verbonden in mijn eerste post.
Nogmaals de vraag: Dan maar niet zoeken onder de prediking des Woords?
Toch heeft een herhalende, saaie, ouderwetse, welsprekende, boeiende, onderwijzende een mandaat van de Zender om de boodschap te brengen. En elke saaie, ouderwetse, welsprekende, boeiende, onderwijzende preek bevat aangereikte parels. Ik heb ook aan het woord zoeken het woord vinden verbonden in mijn eerste post.
Nogmaals de vraag: Dan maar niet zoeken onder de prediking des Woords?
Om te zoeken en te vinden. Maar ik snap het wel: dat raakt het bevindelijke leven. Als het Woord kracht doet in mijn leven word ik echt een zoeker en ga ik als zoeker naar de kerk. En God laat Zich dan vinden. Maar als we het allemaal hebben valt er niet veel te zoeken maar alleen maar op te bouwen. Ik denk dat hier het onderscheid ligt. Scherp maar waar.Tiberius schreef:Jazeker mag iemand zoeken; graag zelfs, of hij God al tastend mag vinden.Ad Anker schreef:Aha, dat is dus wat jij denkt wat Tiberius denkt. Wel bijzonder. Ik begrijp totaal jullie moeite niet. Is het überhaupt wel toegestaan om te zoeken? Of mag dat alleen niet onder een preek?
Als het goed is, neem je een zoeker mee naar de kerk om te vinden. Niet om een andere zoektocht te starten.
Uit welke uitspraken van dominees haal je deze informatie?Forummer schreef:
Bevel van geloof en bekering is Bijbels.
Ik denk dat jij het wel vervelend vind dat bijvoorbeeld ds. Verschuure door Pietje naar de GGiN van Ederveen wordt verhuisdpierre27 schreef:Huh, hoe kom je daarbij?Simon0612 schreef:Haha, ik denk niet dat Dia en Pierre het een goed idee vinden. Maar wat mij betreftPiet Puk schreef: Simon, degenen die hun predikant niet goed vinden kunnen zich bij ons melden. Dan hebben wij nog wel een plekje waar ze kunnen komen preken, toch?

Je haalt er nu gauw een nieuw aspect bij: het zoeken in het bevindelijke leven.Ad Anker schreef:Om te zoeken en te vinden. Maar ik snap het wel: dat raakt het bevindelijke leven. Als het Woord kracht doet in mijn leven word ik echt een zoeker en ga ik als zoeker naar de kerk. En God laat Zich dan vinden. Maar als we het allemaal hebben valt er niet veel te zoeken maar alleen maar op te bouwen. Ik denk dat hier het onderscheid ligt. Scherp maar waar.Tiberius schreef:Jazeker mag iemand zoeken; graag zelfs, of hij God al tastend mag vinden.Ad Anker schreef:Aha, dat is dus wat jij denkt wat Tiberius denkt. Wel bijzonder. Ik begrijp totaal jullie moeite niet. Is het überhaupt wel toegestaan om te zoeken? Of mag dat alleen niet onder een preek?
Dat is prima, maar heel wat anders dan het zoeken naar pareltjes in een preek, waar het in deze discussie over gaat.
Zoals het bevestigingsformulier voor dienaren des Woords (o.a.) zegt: (...) aan hun volk zullen voordragen, en het toe-eigenen, zo in het gemeen als in het bijzonder, tot nuttigheid der toehoorders, met onderwijzen, vermanen, vertroosten en bestraffen, naar eens iegelijks behoefte, verkondigende de bekering tot God, en de verzoening met Hem door het geloof in Jezus Christus (...)
Ik kan forummer volgen, enkel op het woordje hoeveelheid niet. Daarom de vraag: is zondekennis en berouw noodzakelijk (en dan heb ik het niet over hoeveelheid)?GGotK schreef:Uit welke uitspraken van dominees haal je deze informatie?Forummer schreef:
Bevel van geloof en bekering is Bijbels.
Ik zou zeggen: ga eens écht in gesprek met mensen die het volgens jou "allemaal hebben". Ik weet zeker dat je positief verrast zult zijn!Ad Anker schreef:Om te zoeken en te vinden. Maar ik snap het wel: dat raakt het bevindelijke leven. Als het Woord kracht doet in mijn leven word ik echt een zoeker en ga ik als zoeker naar de kerk. En God laat Zich dan vinden. Maar als we het allemaal hebben valt er niet veel te zoeken maar alleen maar op te bouwen. Ik denk dat hier het onderscheid ligt. Scherp maar waar.Tiberius schreef:Jazeker mag iemand zoeken; graag zelfs, of hij God al tastend mag vinden.Ad Anker schreef:Aha, dat is dus wat jij denkt wat Tiberius denkt. Wel bijzonder. Ik begrijp totaal jullie moeite niet. Is het überhaupt wel toegestaan om te zoeken? Of mag dat alleen niet onder een preek?
En inderdaad mag een gelovige groeien van zuigeling in de genade naar volwassenheid. Dat is inderdaad opbouwen, dat heb je juist geconcludeerd. En dat is weer heel Bijbels. Geen valse tegenstelling van maken dus. Iemand die eens zoeker geweest is én gevonden heeft, mag opgebouwd worden!
Een preek hoort de vragen van een zoeker te beantwoorden, geen twijfel te zaaien of de vragen te vermeerderen. Een zoekende zondaar moet op Christus geworpen worden, niet op zichzelf teruggeworpen.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Naar Jesaja 66:1 en 2 vind ik grond voor mijn opvatting. Dat neemt niet weg dat ik helemaal niet ontken dat er groei is in de kennis en genade van de Heere Jezus.Forummer schreef:Ik zou zeggen: ga eens écht in gesprek met mensen die het volgens jou "allemaal hebben". Ik weet zeker dat je positief verrast zult zijn!Ad Anker schreef:Om te zoeken en te vinden. Maar ik snap het wel: dat raakt het bevindelijke leven. Als het Woord kracht doet in mijn leven word ik echt een zoeker en ga ik als zoeker naar de kerk. En God laat Zich dan vinden. Maar als we het allemaal hebben valt er niet veel te zoeken maar alleen maar op te bouwen. Ik denk dat hier het onderscheid ligt. Scherp maar waar.Tiberius schreef:Jazeker mag iemand zoeken; graag zelfs, of hij God al tastend mag vinden.Ad Anker schreef:Aha, dat is dus wat jij denkt wat Tiberius denkt. Wel bijzonder. Ik begrijp totaal jullie moeite niet. Is het überhaupt wel toegestaan om te zoeken? Of mag dat alleen niet onder een preek?
En inderdaad mag een gelovige groeien van zuigeling in de genade naar volwassenheid. Dat is inderdaad opbouwen, dat heb je juist geconcludeerd. En dat is weer heel Bijbels. Geen valse tegenstelling van maken dus. Iemand die eens zoeker geweest is én gevonden heeft, mag opgebouwd worden!
Een preek hoort de vragen van een zoeker te beantwoorden, geen twijfel te zaaien of de vragen te vermeerderen. Een zoekende zondaar moet op Christus geworpen worden, niet op zichzelf teruggeworpen.
Al jaren lees ik mee op dit forum.
Op dit moment zit ik van Ds G. Boer De prediking van de verzoening te lezen. Nu ik het gesprek tussen Ad en Tiberius over de prediking langs zag komen kon ik het niet laten om te reageren. Daarom nu mijn eerste bijdrage op dit forum.
In 2 Korinthe 5:18 wordt over de bediening der verzoening gesproken. In vers 19 staat; Want God was in Christus de wereld met Zichzelven verzoenende, hun zonden hun niet toerekenende, en heeft het woord der verzoening in ons gelegd. Kanttekening 50 zegt Dat is, ons toebetrouwd, om hetzelve in Zijn naam te verkondigen.
Ds. G. Boer schrijft over het woord der verzoening: God heeft het aan ons toevertrouwd (..) Wij zijn dienaren van deze verzoening. Dat betekent: geen apostolische successie, maar een successie in het Woord, gebonden aan God, aan Zijn Woord en aan Zijn Heilige Geest. Daarmee is gezegd dat de prediking aan God hangt. En even verder schrijft Boer: Christus zet dus Zijn bediening voort in de uitoefening van Zijn profetische dienst in de prediking. Hij predikt aldoor. Hij is ermee begonnen aan de Jordaan, is ermee voortgegaan aan het kruis en zet die prediking voort na Pasen en Pinksteren door de dienst van Zijn knechten. Met alle aandrang en oprechtheid hebben wij de gemeente duidelijk te maken dat God zelf tot hen spreekt, wanneer wij in die bediening der verzoening staan. Ik ben bang dat er ergens iets misgaat als we in een preek naar parels moeten zoeken.
Op dit moment zit ik van Ds G. Boer De prediking van de verzoening te lezen. Nu ik het gesprek tussen Ad en Tiberius over de prediking langs zag komen kon ik het niet laten om te reageren. Daarom nu mijn eerste bijdrage op dit forum.
In 2 Korinthe 5:18 wordt over de bediening der verzoening gesproken. In vers 19 staat; Want God was in Christus de wereld met Zichzelven verzoenende, hun zonden hun niet toerekenende, en heeft het woord der verzoening in ons gelegd. Kanttekening 50 zegt Dat is, ons toebetrouwd, om hetzelve in Zijn naam te verkondigen.
Ds. G. Boer schrijft over het woord der verzoening: God heeft het aan ons toevertrouwd (..) Wij zijn dienaren van deze verzoening. Dat betekent: geen apostolische successie, maar een successie in het Woord, gebonden aan God, aan Zijn Woord en aan Zijn Heilige Geest. Daarmee is gezegd dat de prediking aan God hangt. En even verder schrijft Boer: Christus zet dus Zijn bediening voort in de uitoefening van Zijn profetische dienst in de prediking. Hij predikt aldoor. Hij is ermee begonnen aan de Jordaan, is ermee voortgegaan aan het kruis en zet die prediking voort na Pasen en Pinksteren door de dienst van Zijn knechten. Met alle aandrang en oprechtheid hebben wij de gemeente duidelijk te maken dat God zelf tot hen spreekt, wanneer wij in die bediening der verzoening staan. Ik ben bang dat er ergens iets misgaat als we in een preek naar parels moeten zoeken.
Nog een stukje van Ds. G. Boer: Velen mensen dat de prediking Gods eigen stem nog niet is en wachten op een stem buiten het Woord en de bediening daarvan om. Zij vergissen zich echter zeer, want - naar het bevestigingsformulier - God spreekt door de prediking met eigen stem hen aan. Dat bedoelt de apostel, wanneer hij zegt: Zo zijn wij dan gezanten van Christus' wege, alsof God door ons bade. Dit alsof is er niet om te zeggen: het is maar schijn, maar bedoelt te zeggen: Wij dienaren roepen, echter in werkelijkheid roepen niet wij, maar God Zelf.
Uit jouw reactie maak ik op dat je laag neerziet op degenen die het "allemaal hebben".Ad Anker schreef:Naar Jesaja 66:1 en 2 vind ik grond voor mijn opvatting. Dat neemt niet weg dat ik helemaal niet ontken dat er groei is in de kennis en genade van de Heere Jezus.Forummer schreef:Ik zou zeggen: ga eens écht in gesprek met mensen die het volgens jou "allemaal hebben". Ik weet zeker dat je positief verrast zult zijn!Ad Anker schreef:Om te zoeken en te vinden. Maar ik snap het wel: dat raakt het bevindelijke leven. Als het Woord kracht doet in mijn leven word ik echt een zoeker en ga ik als zoeker naar de kerk. En God laat Zich dan vinden. Maar als we het allemaal hebben valt er niet veel te zoeken maar alleen maar op te bouwen. Ik denk dat hier het onderscheid ligt. Scherp maar waar.Tiberius schreef: Jazeker mag iemand zoeken; graag zelfs, of hij God al tastend mag vinden.
Maar degenen die veel zekerheid hebben, hebben die zekerheid ontvangen van hun Vader Zélf!
Mijn Vader weet dat ik in mijzelf een onzeker persoon ben, en dat ik in een omgeving verkeer waarin deze onzekerheid gevoed wordt. Daarom heeft Hij mij een extra duidelijke zekerheid gegeven met de woorden van Jesaja 40:1. Is het dan verkeerd om uit deze (door genade verkregen) zekerheid te leven? Juist als ik aangevallen wordt mag ik terugvallen op Zijn eigen Woord.