Hoe ervaar jij huisbezoek?

Gebruikersavatar
Pim
Berichten: 4033
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Bericht door Pim »

Oorspronkelijk gepost door Lizzy
Oorspronkelijk gepost door Pim
Oorspronkelijk gepost door Lizzy
Natuurlijk is het weer meegevallen. Weet je we hebben het zo druk met alles, dat we ook geen tijd hadden om zenuwachtig te zijn.

Op zich is het toch wel goed gegaan, maar luisteren hebben ze toch wel wat moeite mee. Ik heb toch kunnen zeggen wat ik wilde zeggen en ik heb er wel een goed gevoel aan overgehouden.
Maken de ouderlingen alleen maar fouten, of zou het kunnen dat jij al negatief het gesprek in gaat.....?
Ahum een wedervraag: Heb jij zo'n beeld van mij?

Dan pas beantwoord ik je vraag.......
Het is een vraag die in me opkomt n.a.v. de (veelal negatieve) reacties die in dit topic gegeven worden.
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Gebruikersavatar
Lizzy
Berichten: 1335
Lid geworden op: 17 feb 2005, 11:45
Locatie: Benthuizen

Bericht door Lizzy »

Oorspronkelijk gepost door Pim
Oorspronkelijk gepost door Lizzy
Oorspronkelijk gepost door Pim
Oorspronkelijk gepost door Lizzy
Natuurlijk is het weer meegevallen. Weet je we hebben het zo druk met alles, dat we ook geen tijd hadden om zenuwachtig te zijn.

Op zich is het toch wel goed gegaan, maar luisteren hebben ze toch wel wat moeite mee. Ik heb toch kunnen zeggen wat ik wilde zeggen en ik heb er wel een goed gevoel aan overgehouden.
Maken de ouderlingen alleen maar fouten, of zou het kunnen dat jij al negatief het gesprek in gaat.....?
Ahum een wedervraag: Heb jij zo'n beeld van mij?

Dan pas beantwoord ik je vraag.......
Het is een vraag die in me opkomt n.a.v. de (veelal negatieve) reacties die in dit topic gegeven worden.
Oke eerlijk gezegd voel ik mee een beetje aangevallen door die vraag, want ik heb niet negatief gedaan over het huisbezoek van gisteravond.

De bedoeling van huisbezoek is proberen erachter te komen of er vrucht op de prediking is bij de mensen.
Dat wordt ook wel gevraagd en als je er dan wat over zegt, dat je het allemaal best moeilijk vind om te zeggen wat er in je leeft, dan begrijpen ze dat best wel.
Wat gebeurd er dan?
Dan worden er voorbeelden uit de Bijbel aangehaald.
-Mefisboseth
-David
-de stokbewaarder
en nog een aantal.
Je krijgt er dan geen spelt tussen, want dat heb ik op een positieve manier geprobeert.

Mijn bedoeling met dit topic is meer om samen te kijken naar wat je kan doen als het niet helemaal lekker loopt en helemaal niet om negatieve reactie's op te wekken. Dat ze er zijn ja had ik wel verwacht.
Niemand is volmaakt en daarvan ben ik het perfecte voorbeeld.

Afbeelding
O.O.L.I.E.

Bericht door O.O.L.I.E. »

Ik zelf heb met huisbezoek altijd het gevoel dat het zo ooficieel is. Ik kom soms een ouderling tegen, en dan kan ik gewoon, op straat o.i.d., een goed gesprek met hem voeren, ik kan hem dan gewoon vertellen wat mij bezighoud en dergelijke. Maar als hij op bezoek komt voelt dat voor mij zo officieel, dat ik gelijk dichtklap.
Gebruikersavatar
Lizzy
Berichten: 1335
Lid geworden op: 17 feb 2005, 11:45
Locatie: Benthuizen

Bericht door Lizzy »

Oorspronkelijk gepost door O.O.L.I.E.
Ik zelf heb met huisbezoek altijd het gevoel dat het zo ooficieel is. Ik kom soms een ouderling tegen, en dan kan ik gewoon, op straat o.i.d., een goed gesprek met hem voeren, ik kan hem dan gewoon vertellen wat mij bezighoud en dergelijke. Maar als hij op bezoek komt voelt dat voor mij zo officieel, dat ik gelijk dichtklap.
Ja dat is zo, dan zijn ze anders en niet in hun ambt.
Het valt voor die mensen ook niet mee denk. Hoe zou dat toch komen dat ze in hun gewone doen anders zijn?
Niemand is volmaakt en daarvan ben ik het perfecte voorbeeld.

Afbeelding
eef1988

Bericht door eef1988 »

Huisbezoek is ook officieel. Op straat niet. Dan kan gewoon ff een praatje maken. Maar tijdens huisbezoek gaat het over Andere Dingen. Je klapt misschien ook dicht, omdat er anderen bij zijn???
O.O.L.I.E.

Bericht door O.O.L.I.E. »

eef1988 schreef:Huisbezoek is ook officieel. Op straat niet. Dan kan gewoon ff een praatje maken. Maar tijdens huisbezoek gaat het over Andere Dingen. Je klapt misschien ook dicht, omdat er anderen bij zijn???
Op straat praat ik met een ouderling ook over God en godsdienst. misschien heb je gelijk dat je dichtklap omdat er anderen bijzijn, al zie ik niet in wat ik voor die anderen nog te verberen zou hebben? het zit 'm eerder op de manier hoe gesprekken verlopen, als ze bij ons op huisbezoek komen beginnen ze met mijn pa te ondervragen (sory zo komt het echt op mij over) nou en dan zijn ze klaar met mijn pa dan komt mijn moeder aan de beurt. En als die geweest is nou dan kijken we of er nog tijd over is, en dan kunnen we nog even naar dat afgedwaalde schaap kijken. (zorg dat je erbij komt jongen, in de kerk is het zo goed) tja dan heb ik zoiets van: bekijk het maar.

Gelukkig hebben we elke keer een ander ouderling, dus daar ben ik wel blij om, maar de laatste keer was het vreselijk. (vandaar mijn negatieve sfeer) Deze keer staan we gelukkig bij een aardige ouderling ingeroostert, kijk daar nu al naar uit.
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

Lizzy schreef:
Oorspronkelijk gepost door O.O.L.I.E.
Ik zelf heb met huisbezoek altijd het gevoel dat het zo ooficieel is. Ik kom soms een ouderling tegen, en dan kan ik gewoon, op straat o.i.d., een goed gesprek met hem voeren, ik kan hem dan gewoon vertellen wat mij bezighoud en dergelijke. Maar als hij op bezoek komt voelt dat voor mij zo officieel, dat ik gelijk dichtklap.
Ja dat is zo, dan zijn ze anders en niet in hun ambt.
Het valt voor die mensen ook niet mee denk. Hoe zou dat toch komen dat ze in hun gewone doen anders zijn?
Laat ze dan maar beginnen om die officiele pakken te verruilen voor gewone kleren. Johannes de doper had en kemelsharen mantel en een leren gordel.
Als je door je uitstraling een gesprek zwaar maakt, moet je daar iets aan veranderen.
Blijdschap. liefde en zachtmoedigheid zijn ook vruchten van de geest, dus ik snap het probleem niet zo....
Waarom zou je anders zijn op huisbezoek?
Nabij U is het Woord, in uw mond en in uw hart. Als je de Heere Jezus kent als je borg en zaligmaker, praat je toch het liefst over niets anders?
Gebruikersavatar
plebe
Berichten: 656
Lid geworden op: 11 aug 2005, 10:38

Bericht door plebe »

Miscanthus schreef:
Lizzy schreef:
Oorspronkelijk gepost door O.O.L.I.E.
Ik zelf heb met huisbezoek altijd het gevoel dat het zo ooficieel is. Ik kom soms een ouderling tegen, en dan kan ik gewoon, op straat o.i.d., een goed gesprek met hem voeren, ik kan hem dan gewoon vertellen wat mij bezighoud en dergelijke. Maar als hij op bezoek komt voelt dat voor mij zo officieel, dat ik gelijk dichtklap.
Ja dat is zo, dan zijn ze anders en niet in hun ambt.
Het valt voor die mensen ook niet mee denk. Hoe zou dat toch komen dat ze in hun gewone doen anders zijn?
Laat ze dan maar beginnen om die officiele pakken te verruilen voor gewone kleren. Johannes de doper had en kemelsharen mantel en een leren gordel.
Als je door je uitstraling een gesprek zwaar maakt, moet je daar iets aan veranderen.
Blijdschap. liefde en zachtmoedigheid zijn ook vruchten van de geest, dus ik snap het probleem niet zo....
Waarom zou je anders zijn op huisbezoek?
Nabij U is het Woord, in uw mond en in uw hart. Als je de Heere Jezus kent als je borg en zaligmaker, praat je toch het liefst over niets anders?
Woorden naar mijn hard, Miscanthus!
Door bepaalde kleding, taalgebruik en houding worden allerlei barricades opgeworpen voor een hartelijk (geloofs)gesprek. Wel moet je waken voor een weeromstuit-beweging. Enige stijl (in kleding) mag best!
Gelooft het evangelie en bekeert u !
Gebruikersavatar
Pim
Berichten: 4033
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Bericht door Pim »

Miscanthus schreef:Laat ze dan maar beginnen om die officiele pakken te verruilen voor gewone kleren. Johannes de doper had en kemelsharen mantel en een leren gordel.
Johannes de Doper had een 'Nazireeërs kostuum'. Bij ons dragen advocaten een toga, fabrieksmedewerkers een overall en ambtsdragers een donker pak. Daar is verder niks mis mee lijkt me.

Zijn wij bang voor donkere pakken? Ligt het dan aan het pak of aan het feit dat wij daar een beetje vreemd op reageren?
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Wout

Bericht door Wout »

plebe schreef:
Miscanthus schreef:
Lizzy schreef:
Oorspronkelijk gepost door O.O.L.I.E.
Ik zelf heb met huisbezoek altijd het gevoel dat het zo ooficieel is. Ik kom soms een ouderling tegen, en dan kan ik gewoon, op straat o.i.d., een goed gesprek met hem voeren, ik kan hem dan gewoon vertellen wat mij bezighoud en dergelijke. Maar als hij op bezoek komt voelt dat voor mij zo officieel, dat ik gelijk dichtklap.
Ja dat is zo, dan zijn ze anders en niet in hun ambt.
Het valt voor die mensen ook niet mee denk. Hoe zou dat toch komen dat ze in hun gewone doen anders zijn?
Laat ze dan maar beginnen om die officiele pakken te verruilen voor gewone kleren. Johannes de doper had en kemelsharen mantel en een leren gordel.
Als je door je uitstraling een gesprek zwaar maakt, moet je daar iets aan veranderen.
Blijdschap. liefde en zachtmoedigheid zijn ook vruchten van de geest, dus ik snap het probleem niet zo....
Waarom zou je anders zijn op huisbezoek?
Nabij U is het Woord, in uw mond en in uw hart. Als je de Heere Jezus kent als je borg en zaligmaker, praat je toch het liefst over niets anders?
Woorden naar mijn hard, Miscanthus!
Door bepaalde kleding, taalgebruik en houding worden allerlei barricades opgeworpen voor een hartelijk (geloofs)gesprek. Wel moet je waken voor een weeromstuit-beweging. Enige stijl (in kleding) mag best!
Stel dat 'die' ouderling in spijkerbroek op huisbezoek zou komen, geeft dat de garantie dat de gesprekken anders gaan verlopen, inhoudelijk gezien? Ik geloof er niets van.

Overigens, die kemelsharenmantel van Johannus de Doper was toch ook een ambtsgewaad?

Ik mis in deze discussie hier en daar de nuance; het probleem wordt steeds bij de kerkeraad neergelegd maar misschien zou het goed zijn om ook bij jezelf te rade te gaan?
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

Wout schreef:Stel dat 'die' ouderling in spijkerbroek op huisbezoek zou komen, geeft dat de garantie dat de gesprekken anders gaan verlopen, inhoudelijk gezien? Ik geloof er niets van.
Nee, maar ik proef hier allerlei barrieres en als dat de kleding is, dan moet je daar wat aan doen. meer heb ik niet gezegd.
Het gaat er om of Christus in je hart woont. Dat maakt het verschil.
Het gaat om een levend geloof bij ouderlingen en ook enige gesprekskunst, ja. Dat zijn toch gaven, waar we rekening mee houden bij de verkiesbaarstelling van ambtsdragers?
Het gaat evenzeer om het geloof van de bezochten.
Corydoras
Berichten: 965
Lid geworden op: 01 jun 2005, 13:59

Bericht door Corydoras »

Ik kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat dat zwarte pak zo'n invloed heeft. Daar ben je onderhand toch wel aan gewend?

De houding is veel belangrijker. Het maakt zoveel verschil of je merkt dat de ouderling oprecht geïnteresseerd is, en ook wat van zichzelf laat zien, vertelt hoe goed het leven met de Heere is. Of dat hij een 'preek' afsteekt over wat er allemaal niet gebeuren moet in een mensenleven.
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

Corydoras schreef:Ik kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat dat zwarte pak zo'n invloed heeft. Daar ben je onderhand toch wel aan gewend?
Oolie zegt: ik klap dicht omdat het zo'n officieel karakter heeft.
Daar ga ik op in. Ik zeg niet dat dat voor iedereen geldt.
O.O.L.I.E.

Bericht door O.O.L.I.E. »

Het pak heeft er wel wat mee te maken, soms krijk je wel het gevoel dat (beiden) het een beetje een verplichte bezigheid vinden. Ik bedoel als ik een ouderling goewoon spreek, praat hij heel anders (ik bedoel dan echt alleen de taal, dus niet de inhoud) dan als ja hem op huisbezoek heb.

Natuurlijk is de houding zeer belangerijk, als jij zelf er al gaat zitten met een gevoel van wat moet er nu weer van worden, word het waarscheinlijk ook niets. Zelf vind ik het jammer dat ouderlingen (tenminste bij ons) eigenlijk niets over hun eigen leven vertellen, ik heb daar eens naar gevraagd, maar toen zeiden ze: "we komen voor jullie". Jammer..
Corydoras
Berichten: 965
Lid geworden op: 01 jun 2005, 13:59

Bericht door Corydoras »

Miscanthus schreef:
Corydoras schreef:Ik kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat dat zwarte pak zo'n invloed heeft. Daar ben je onderhand toch wel aan gewend?
Oolie zegt: ik klap dicht omdat het zo'n officieel karakter heeft.
Daar ga ik op in. Ik zeg niet dat dat voor iedereen geldt.
Je hebt gelijk, excusez-moi :oops:
Plaats reactie