Weekdiensten

Zeeuw

Re: Weekdiensten

Bericht door Zeeuw »

Henk J schreef:
refo schreef:
-DIA- schreef:Mijn verantwoording. Ik voel de hete adem die veelal bestaat uit wantrouwende vragen hier al sinds 2008 in mijn nek. We moeten als het ware op eieren lopen. Dit is geen incident, maar iets wat blijft. Ook weer niet iets om ons over te verwonderen, maar wel als we op de grondslag van het forum letten. Ik voorzie ook dat dit waarschijnlijk een doorgaande zaak is.
Niet zo overdrijven. Een bijbellezing en een preek zijn twee verschillende gebeurtenissen, dus zo wonderlijk is die vraag niet. Dat jij het ervaart als een preek is prima, maar een ander mag dan verbaasd zijn.
In onze kerk is een Bijbellezing ook een kerkdienst, alleen bij een Bijbellezing is er altijd sprake van vervolgstof. Verder is er geen verschil met de zondagse eredienst.
Helder. Dat is volgens mij in onze kerk ook wel zo geweest in het verleden. Ik begrijp dan niet zo heel goed waarom het verschillend benoemd wordt.
Waarom wordt dan bij jullie bv de Bijbellezing niet gewoon een doordeweekse kerkdienst? Alleen vanwege het feit van de vervolgstof of zijn er nog andere verschillen?
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bericht door GerefGemeente-lid »

refo schreef:
GerefGemeente-lid schreef:
refo schreef:
GerefGemeente-lid schreef:Het was een goede dienst.

Na de zegenbede hieven er nog enkele mannen spontaan de stem om bij het juichende orgel mee te zingen met Psalm 116: 11.
Ik denk dat de organist niet vers 11 in gedachten had.

Wat is jouw definitie van 'een goede dienst'? Was er wel 'wetsprediking' en was er wel 'evangelieprediking'? En hoe gaf de predikant dat vorm? In een ander topic klaagde je namelijk nogal over de wetsprediking, die je niet zo gepast vond.
Hij had zeker vers 11 in gedachten. Het ging over de vreugde van Gods kinderen.

En in de prediking klonk een rijke Christus voor arme zondaren die niets meer hebben in zichzelf.
Maar zonder wetsprediking is dat natuurlijk niet ok.
Je zeurt een beetje. En je vraagt ook naar de bekende weg. Als er binnen de GG één dominee is die de ploegschaar der wet hanteert, is het ds. Huijser wel. Dat weet jij heel goed.

En verder zit er verschil tussen een Bijbelse wetsprediking en een prediking waar er te expliciet ingegaan wordt op persoonlijke zonden.

Ik stop er verder mee. Het is razend druk en ik heb niet zo veel tijd momenteel.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

De oordelen gaan over de wereld, het ene wee volgt het andere wee, maar we slapen als in het opperste van de mast. De oorlog is begonnen in het Paradijs, en zal zich ook voortzetten, en laten we toch ook bedenken, ik en een ieder, dat het oordeel begint van het huis Gods. We zien voor ogen: Een voor ons oog hopeloos verdeelde kerk, een elkaar wantrouwde kerk. We zien, en dat baart wel de grootste zorg, of dat zou het toch moeten doen, dat er geen verootmoediging is, maar meer een verharding.

Misschien heeft iemand de stukjes in DWS gelezen over de 'nieuwe theologen en de oude waarheid'? Als we dat zo lezen lijken die 'nieuwe theologen' en hun theologie hier volledig geaccepteerd. Het gaat over met name de invloed van de theologen als Bonhoeffer, Tim Keller en C.S. Lewis. Wel goed, denk ik, om hier de vinger wat aan de pols te houden.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Bevindelijk

Bericht door Bevindelijk »

-DIA- schreef:De oordelen gaan over de wereld, het ene wee volgt het andere wee, maar we slapen als in het opperste van de mast. De oorlog is begonnen in het Paradijs, en zal zich ook voortzetten, en laten we toch ook bedenken, ik en een ieder, dat het oordeel begint van het huis Gods. We zien voor ogen: Een voor ons oog hopeloos verdeelde kerk, een elkaar wantrouwde kerk. We zien, en dat baart wel de grootste zorg, of dat zou het toch moeten doen, dat er geen verootmoediging is, maar meer een verharding.

Misschien heeft iemand de stukjes in DWS gelezen over de 'nieuwe theologen en de oude waarheid'? Als we dat zo lezen lijken die 'nieuwe theologen' en hun theologie hier volledig geaccepteerd. Het gaat over met name de invloed van de theologen als Bonhoeffer, Tim Keller en C.S. Lewis. Wel goed, denk ik, om hier de vinger wat aan de pols te houden.
Eerst klaag je over de verdeeldheid in de Kerk, vervolgens moeten we de vinger aan de pols gaan houden bij bepaalde theologen. Neem het goede eruit en hetgeen waar je niets mee kunt, laat dat rustig liggen. Altijd die onnodige polarisatie.

Bovendien snap ik de link ook niet ... wat heeft dit met weekdiensten te maken?
Ararat

Bericht door Ararat »

-DIA- schreef:De oordelen gaan over de wereld, het ene wee volgt het andere wee, maar we slapen als in het opperste van de mast. De oorlog is begonnen in het Paradijs, en zal zich ook voortzetten, en laten we toch ook bedenken, ik en een ieder, dat het oordeel begint van het huis Gods. We zien voor ogen: Een voor ons oog hopeloos verdeelde kerk, een elkaar wantrouwde kerk. We zien, en dat baart wel de grootste zorg, of dat zou het toch moeten doen, dat er geen verootmoediging is, maar meer een verharding.
(...)
Ben je verbaasd? Dit is al wat langer bekend en ook voorzegd...
Even persoonlijk, ik zeg er alvast bij dat ik het goed bedoel: Je zit vaak in de mineur beste DIA, is er bij jou sprake van hoop, uitzien en verwachting?
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

DIA, zou het ooit ook lukken om gewoon 'sorry' te zeggen vanwege je wel erg hevige reactie op een gewone vraag van mij? Het is makkelijk te roepen 'er is geen verootmoediging', maar een erg lichtend voorbeeld laat je er ook niet van zien.
Henk J

Bericht door Henk J »

Zeeuw schreef:
Henk J schreef: In onze kerk is een Bijbellezing ook een kerkdienst, alleen bij een Bijbellezing is er altijd sprake van vervolgstof. Verder is er geen verschil met de zondagse eredienst.
Helder. Dat is volgens mij in onze kerk ook wel zo geweest in het verleden. Ik begrijp dan niet zo heel goed waarom het verschillend benoemd wordt.
Waarom wordt dan bij jullie bv de Bijbellezing niet gewoon een doordeweekse kerkdienst? Alleen vanwege het feit van de vervolgstof of zijn er nog andere verschillen?
Tja, de dominee gaat nog wat dieper in op de tekst, het bevindelijke aspect komt wat minder naar voren dan anders, alhoewel het niet ontbreekt. De preek is dus wel iets anders. Je kunt het echter ook gewoon een doordeweekse dienst noemen.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

-DIA- schreef:Ik neem aan dat moderators onafhankelijk proberen te zijn. Maar kan dit in feite altijd wel? Ik denk, als op het geestelijk klimaat van nu zien, en de breedte van dit forum dat dit een vrijwel onmogelijke zaak is. Ik zou toch willen zeggen tot iedereen: Laten we met beide benen op de genoemde grondslag blijven staan. Alleen dan kan het goed gaan.
Ik weet niet precies in welk opzicht we in deze discussie onafhankelijk zouden moeten zijn.
Volgens mij wordt er alleen maar gevraagd naar het verschil tussen een preek en een bijbellezing.
Inderdaad misschien een wat vreemde vraag, omdat een bijbellezing iets heel anders is als een preek. Maar ook wel weer te begrijpen, omdat best regelmatig een bijbellezing een preek genoemd wordt, terwijl het dat niet is. Andersom komt eigenlijk niet voor, zover ik weet.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Tiberius schreef:
-DIA- schreef:Ik neem aan dat moderators onafhankelijk proberen te zijn. Maar kan dit in feite altijd wel? Ik denk, als op het geestelijk klimaat van nu zien, en de breedte van dit forum dat dit een vrijwel onmogelijke zaak is. Ik zou toch willen zeggen tot iedereen: Laten we met beide benen op de genoemde grondslag blijven staan. Alleen dan kan het goed gaan.
Ik weet niet precies in welk opzicht we in deze discussie onafhankelijk zouden moeten zijn.
Volgens mij wordt er alleen maar gevraagd naar het verschil tussen een preek en een bijbellezing.
Inderdaad misschien een wat vreemde vraag, omdat een bijbellezing iets heel anders is als een preek. Maar ook wel weer te begrijpen, omdat best regelmatig een bijbellezing een preek genoemd wordt, terwijl het dat niet is. Andersom komt eigenlijk niet voor, zover ik weet.
Nou, dat blijkt dus eigenlijk bij veel forummers in de kerk veel overeen te komen :)
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Dat komt omdat ze dan waarschijnlijk niet goed weten wat het verschil is. ;)
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Tiberius schreef:Dat komt omdat ze dan waarschijnlijk niet goed weten wat het verschil is. ;)
Den cirkel heeft zijne ronde vorm bereikt broeder :)
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Zeeuw schreef:
Tiberius schreef:Dat komt omdat ze dan waarschijnlijk niet goed weten wat het verschil is. ;)
Dan zullen we hem gauw platslaan. ;)

Maar goed, als je een bijbellezing een preek noemt, dan zit er geen verschil tussen een bijbellezing en een preek.
Anders gezegd: als je een peer een appel noemt, kan je makkelijk appels met peren vergelijken. :)
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Tiberius schreef:
Zeeuw schreef:
Dan zullen we hem gauw platslaan. ;)

Maar goed, als je een bijbellezing een preek noemt, dan zit er geen verschil tussen een bijbellezing en een preek.
Anders gezegd: als je een peer een appel noemt, kan je makkelijk appels met peren vergelijken. :)
Om het af te maken dan: het is beide fruit waarvan we geestelijk hopen dat de smaak goed is en het onder Zegen dusdanig verzadigd dat er nooit meer honger optreedt.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Dus om als moderator onafhankelijk te zijn (daar begon dit mee), moeten we appels maar geen appel meer noemen en peren geen peer, maar gewoon alles fruit?
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Tiberius schreef:Dus om als moderator onafhankelijk te zijn (daar begon dit mee), moeten we appels maar geen appel meer noemen en peren geen peer, maar gewoon alles fruit?
Die vraag heb ik niet opgeworpen, dus laat ik volledig bij ons zeer deskundig team van moderatoren.
Plaats reactie