Wat doe jij tegen de zonde?

Daphne

Bericht door Daphne »

Oorspronkelijk gepost door MS
Helemaal niet mee eens.

De geestelijke wapenrusting lijkt me heel belangrijk, volgens mij geld deze alleen voor de bekeerde.
Ben je dat niet, dan is het bidden en smeken en om vergeving vragen, want wij mensen zijn veel te zwak om de zonde buiten te sluiten.
Ho, we kunnen de zonden niet buiten sluiten... dat kan alleen Christus, hij was zonder zonde! Maar we mogen wel op Hem blijven kijken en weten daaruit moed putten! Was het niet zo dat Mozes in opdracht van God een koperen slang op een stok moest zetten en een ieder die er naar keek genezen werd? :t :%

Jij gaat te veel aan de genade van Christus voorbij die beschreven word in efeze2:8 (Door Zijn genade bent u nu immers gered, dankzij uw geloof. Maar dat dankt u niet aan uzelf; het is een geschenk van God) NBV
God said: "Fear not, for I have redeemed you; I have summoned you by name; you are Mine."
MS

Bericht door MS »

Ok, ik was iets te zwart wit, maar schrik altijd een beetje als mensen een zonde zo wegleggen, zie maar op Christus, hij heeft geleden. En waar is dan die enorme pijn van de zonde? Dit las ik ergens:

maar dit zeg ik u: "In de kerk van God zijn er dienstknechten en zonen." God zegt: "En de dienstknecht blijft niet eeuwiglijk in het huis, de zoon blijft er eeuwiglijk. Indien de Zoon u zal vrijgemaakt hebben, zo zult gij waarlijk vrij zijn", Joh. 8:35?36. Als u een dienstknecht bent, zult u bij de roede van Mozes blijven, tot uw hart en uw geweten verhard zijn als het aambeeld van een smid. Als u echter een zoon van God bent door het geloof in Christus Jezus zullen de prediking, de toepassing en het genieten van de onverdiende liefde van de Vader en de stervensliefde van de dierbare Verlosser uw ziel doen smelten als was voor de vlammen, totdat uw weekgemaakte hart vatbaar zal zijn voor iedere Goddelijke indruk en uw tere geweten de minste zonde groot zal achten. Ieder terecht verwijt zal dan een uitnemende olie zijn. Ja, één berisping van de lippen van een begenadigde zal een diepere indruk op uw hart maken, omdat u een wijs kind bent, dan duizend slagen bij een dwaas, Spr. 17:10.

Elke zonde die je doet moet weer opnieuw vergeven worden. Misschien voel je het ook wel zo als hierboven geschreven staat, maar dan is dit ter verduidelijking.

[Aangepast op 17/3/05 door MS]
Daphne

Bericht door Daphne »

Ok, ik was iets te zwart wit, maar schrik altijd een beetje als mensen een zonde zo wegleggen,zie maar op Christus, hij heeft geleden. En waar is dan die enorme pijn van de zonde? Dit las ik ergens:

Of schrok je van de naam Henk binnendijk :% Ik schrik altijd als mensen zo aan de genade van Christus voorbij gaan dat ze zichzelf in de put praten, terwijl Christus als je je zonden voor Hem legt en je oprecht vergeving vraagt... je met alle liefde wil vergeven. Hij heeft notabene jouw zonden aan t kruis gestorven... waarom zou Hij die belofte dan terugtrekken??!!!
Elke zonde die je doet moet weer opnieuw vergeven worden. Misschien voel je het ook wel zo als hierboven geschreven staat, maar dan is dit ter verduidelijking.
Absoluut moet elke zonden weer opnieuw vergeven worden... Soms vraag ik me af... kennen we wel de echte betekenis van vergeving? Als God je vergeeft, hoef je er zelf niet meer op terug te komen, dan mag je verzekerd zijn dat Hij het achterzich heeft geworpen en er nooit meer naar kijkt! Zou het geen verleiding zijn van satan die ons zwakke hart telkens influistert over 'het moet je wel gegeven worden' en 'dat geldt alleen voor bekeerden, en dat ben jij niet, dus zwoegen zal je'....
God said: "Fear not, for I have redeemed you; I have summoned you by name; you are Mine."
Daphne

Bericht door Daphne »

Dit hoor ik toevallig net uit mn boxjes komen....

U heb ik nodig Uw genade is
Mij enig licht in nacht en duisternis
wie anders zal mijn Leidsman zijn dan Gij
in Nacht en ontij heer blijf mij nabij

Ik vrees geen kwaad want bij mij is de Heer,
tranen en leed zijn nu niet bitter meer,
waar is uw prikkel, dood wat dreigt gij mij,
ik triomfeer mij de Heer nabij
Adorote

Bericht door Adorote »

Oorspronkelijk gepost door Adorote
Elke dag vergeving vragen met een oprecht hart.

En er tegen strijden ,maar dat mag in alle blijmoedigheid, daar we kunnen pleiten op Zijn Heilige Kruisverdienste, en op mogen zien en deelgenoot worden en zijn van het Levendschenkend Kruis, ten Eeuwig Leven .
Lecram

Bericht door Lecram »

Ok, ik was iets te zwart wit, maar schrik altijd een beetje als mensen een zonde zo wegleggen, zie maar op Christus, hij heeft geleden. En waar is dan die enorme pijn van de zonde? Dit las ik ergens:

maar dit zeg ik u: "In de kerk van God zijn er dienstknechten en zonen." God zegt: "En de dienstknecht blijft niet eeuwiglijk in het huis, de zoon blijft er eeuwiglijk. Indien de Zoon u zal vrijgemaakt hebben, zo zult gij waarlijk vrij zijn", Joh. 8:35?36. Als u een dienstknecht bent, zult u bij de roede van Mozes blijven, tot uw hart en uw geweten verhard zijn als het aambeeld van een smid. Als u echter een zoon van God bent door het geloof in Christus Jezus zullen de prediking, de toepassing en het genieten van de onverdiende liefde van de Vader en de stervensliefde van de dierbare Verlosser uw ziel doen smelten als was voor de vlammen, totdat uw weekgemaakte hart vatbaar zal zijn voor iedere Goddelijke indruk en uw tere geweten de minste zonde groot zal achten. Ieder terecht verwijt zal dan een uitnemende olie zijn. Ja, één berisping van de lippen van een begenadigde zal een diepere indruk op uw hart maken, omdat u een wijs kind bent, dan duizend slagen bij een dwaas, Spr. 17:10.

[Aangepast op 17/3/05 door MS]
Beste MS,

Het feit dat we zo graag tegen de zonden willen strijden komt voort omdat we er een bloedhekel aan hebben gekregen. Een bloedhekel omdat we daarmee het lijden van Jezus hebben verzwaard.
We mogen weten als we in hem zijn, dat wij geen zonde meer doen, maar dat de zonde in de oude mens aanwezig is. En die is met Christus gekruisigd. Dan is het schuilen bij Jezus genoeg om van de zonden af te komen. Maar dan moeten we wel schuilen en het niet zelf proberen. Dan gaat het fout.
Lizzy

Bericht door Lizzy »

Ik zat eens over de vraag na te denken: Wat doe jij tegen de zonde? Elke dag weer om vergeving vragen, terwijl we elke dag weer zonden doen. Kunnen we er daadwerkelijk wel wat tegen doen. We kunnen een zondebesef hebben, maar dan kunnen we ze nog niet nalaten. We zijn zondaars.
Niemand is volmaakt en daarvan ben ik het perfecte voorbeeld.

Afbeelding
takkie

Bericht door takkie »

Oorspronkelijk gepost door Lizzy
Ik zat eens over de vraag na te denken: Wat doe jij tegen de zonde? Elke dag weer om vergeving vragen, terwijl we elke dag weer zonden doen. Kunnen we er daadwerkelijk wel wat tegen doen. We kunnen een zondebesef hebben, maar dan kunnen we ze nog niet nalaten. We zijn zondaars.
Je kunt er zeker wat tegen doen hoor, je kunt of een houding hebben van, ach we zijn zondig en ik doe elke dag weer zonden (en dat is ook zo), om vergeving vragen en het er verder maar bij laten.Maar je kunt ook wel degelijk tegen de zonden strijden!!!! Staat meerdere keren in de Bijbel namelijk, k weet het niet zo 1,2,3 uit mijn hoofd, maar b.v een tekst als, Waakt opdat ge niet in verzoeking komt , vliedt van de paden des onrechts, enz. zijn toch wel een duidelijke opdracht vind ik.
Lizzy

Bericht door Lizzy »

Ja oke Takkie dat is ook zo, maar werkelijk iets tegen de zonde doen zodat je geen zonde meer doet dat kan nooit, dus wij kunnen de zonden nooit weerstaan. Zo komt die vraag een beetje op mij over. Zeker je weet dat er bepaalde zonden zijn waar je tegen moet vechten en er voor moet waken. Maar je hebt ook zoiets als zonden van nalatigheid.

Pff het is misschien een beetje omslachtig maar ik hoop dat je snapt wat ik bedoel.

Afbeelding
takkie

Bericht door takkie »

Ja oke Takkie dat is ook zo, maar werkelijk iets tegen de zonde doen zodat je geen zonde meer doet dat kan nooit, dus wij kunnen de zonden nooit weerstaan. Zo komt die vraag een beetje op mij over. Zeker je weet dat er bepaalde zonden zijn waar je tegen moet vechten en er voor moet waken. Maar je hebt ook zoiets als zonden van nalatigheid.

Pff het is misschien een beetje omslachtig maar ik hoop dat je snapt wat ik bedoel.
We zijn idd in zonden ontvangen en geboren, dus hier op aarde zullen we idd nooit zonder zonde zijn als je dit bedoelt?
Wel is er sprake van oude en nieuwe mens zoals lecram al aangaf, en je zonden dus kwijtgescholden zijn, blijft idd dat je altijd blijft zondigen, maar je wordt gereinigd steeds weer opnieuw, dat is eigenlijk niet te vatten, steeds weer zonden doen, en toch weer gereinigd worden! wonder van genade!
En als je dat eenmaal weet dan wil je niet meer zondigen omdat je dan beseft wat Christus om jou geleden heeft.
Lecram

Bericht door Lecram »

Ik mag je (helaas) geruststellen: zonder zonde komen we nooit. Als we de ene zonde in Jezus kracht overwonnen hebben zal God ons weer ontdekken aan een nieuwe zonde.

Maar het gaat er mij om hoe we toch de strijd aan kunnen binden tegen de zonde. Iedere overwonnen zonde is een overwinning op de satan.

Denk hier maar eens over na:
Romeinen 8:37 Maar in dit alles zijn wij meer dan overwinnaars, door Hem, Die ons liefgehad heeft.

En ook deze:
Romeinen 7:
15 Want hetgeen ik doe, dat ken ik niet; want hetgeen ik wil, dat doe ik niet, maar hetgeen ik haat, dat doe ik.
16 En indien ik hetgene doe, dat ik niet wil, zo stem ik de wet toe, dat zij goed is.
17 Ik dan doe datzelve nu niet meer, maar de zonde, die in mij woont.
18 Want ik weet, dat in mij, dat is, in mijn vlees, geen goed woont; want het willen is wel bij mij, maar het goede te doen, dat vind ik niet.
19 Want het goede dat ik wil, doe ik niet, maar het kwade, dat ik niet wil, dat doe ik.
20 Indien ik hetgene doe, dat ik niet wil, zo doe ik nu hetzelve niet meer, maar de zonde, die in mij woont.
Lizzy

Bericht door Lizzy »

Ja dus uit die woorden blijkt duidelijk dat al zou je het willen, je nooit kan winnen van de zonde alleen door Hem. Dus wat kun je tegen de zonden doen. Strijden en bidden om kracht!

Afbeelding
Matthijs

Bericht door Matthijs »

Zeker de afgelopen weken, de lijdenstijd van de Heere Jezus, moet mijns inziens een middel geweest zijn om nog meer te strijden tegen die hatelijke zonde.

"Maar Jezus antwoordde en zeide: Gijlieden weet niet wat gij begeert; kunt gij den drinkbeker drinken, dien Ik drinken zal"

.......

"bad Hij, zeggende: Mijn Vader! Indien deze drinkbeker van Mij niet voorbij kan gaan, tenzij dat Ik hem drinke, Uw wil geschiede!"

Laten we persoonlijk er bij stilstaan dat die drinkbeker gevuld was met jouw zonde.
Afgelopen weken erg bij bepaald geweest. Dan zondig je zo duur hè!
Dat verdoemelijke vlees, dat wil altijd zondigen. Dat begeert nou altijd tegen de Geest. Dan kun je Paulus wel begrijpen in de beleving: "Wie zal mij verlossen uit het lichaam dezes doods".

Maar "wij toch rechtvaardiglijk; want wij ontvangen straf, waardig hetgeen wij gedaan hebben"
Dan zegt Hij tegen zulke strafwaardigen: "Heden zult gij met Mij in het Paradijs zijn".

Wat een wonder. Niet verdiend en toch krijg je het. Waarom? Ik zou het niet weten. Niets in de mens, maar alles in Hem.
Het doopformulier zegt het zo mooi: Zo wil Hij ons schenken wat wij in Christus hebben, namelijk de afwassing van onze zonde en de dagelijkse vernieuwing van ons leven, totdat wij uiteindelijk in de gemeente van de uitverkorenen in het eeuwige leven geheel rein een plaats zullen ontvangen [Efeze 5:27]. Een blij vooruitzicht voor de Kerk mensen.

En een eindje verderop in het doopformulier: omdat elk verbond twee in zich heeft, worden wij door God door middel van de doop opgeroepen en verplicht tot een nieuwe gehoorzaamheid. Dit betekend dat wij innig verbonden met deze enige God -Vader, Zoon en Heilige Geest-, Hem vertrouwen en liefhebben met heel ons hart, met heel onze ziel, in heel ons denken en met al onze krachten [Matthéüs 22:37]. Verder,dat wij ons van de wereld afkeren, onze oude natuur doden en in een nieuw godvrezend leven wandelen [Titus 2:12]. En wanneer wij soms uit zwakheid in zonden vallen, moeten wij aan Gods genade niet twijfelen, en ook niet in de zonde blijven liggen. De doop is immers een zegel en ontwijfelbaar getuigenis dat wij een eeuwig verbond der genade met God hebben.
Plaats reactie