Uit uw kerkbode
Re: Uit uw kerkbode
Ik moet zeggen, als je het stuk een aantal keer leest, dan heeft het absoluut een duidelijke boodschap. Die boodschap is wat heftig en ook wat eenzijdig verpakt, maar helder is het wel. Nu gebruik ik overigens wifi en 4g ook om preken en Bijbelse podcasts te luisteren, dat is dan wel weer goed vermoed ik, maar wifi en 4g etc stelen ook heel veel van mijn kostbare tijd en het is goed erop gewezen te worden.
Het lastige is, dat doet mijn werk ook en het zorgen voor het gezin ook. Wellicht dat er nog een vervolg komt op deze meditatie waarin in iets meer algemene zin ingegaan wordt op tijdsbesteding.
Ik ben het overigens wel eens dat dit stuk jongeren echt niet zal inspireren. Die prikken niet door de grote boze vinger heen als er verder weinig liefde in meekomt.
Het lastige is, dat doet mijn werk ook en het zorgen voor het gezin ook. Wellicht dat er nog een vervolg komt op deze meditatie waarin in iets meer algemene zin ingegaan wordt op tijdsbesteding.
Ik ben het overigens wel eens dat dit stuk jongeren echt niet zal inspireren. Die prikken niet door de grote boze vinger heen als er verder weinig liefde in meekomt.
Hoe beoordeel je jouw vele aanwezigheid op dit forum in het licht van deze meditatie? (Een vraag aan mezelf overigens ook).GerefGemeente-lid schreef:Volgens mij begrijpen jullie niet goed wat een appèlwoord inhoudt.
De achterliggende boodschap van deze meditatie is dat we teveel met de sociale media bezig zijn en zo onze genadetijd verbeuzelen.
Eigenlijk is het geen meditatie, waarschijnlijk heeft GGlid dat verkeerd ingetikt.
De boodschap is overduidelijk, alleen door de vele valse tegenstellingen in het bericht EN alleen de negatieve benadering, zal de boodschap niet overkomen.
Veel mensen zullen in gedachten reageren met: ja, maar ik gebruik wifi ook voor ... (vul maar in: mijn werk, mijn studie, school, de krant lezen, preken van prekenweb beluisteren, agenda, navigatie, enz).
Verder is het ook wel een ietwat belegen stokpaardje inmiddels.
Als dit de bezinning in onze kring is op het gebruik van media, ben ik bang dat het totaal geen zin heeft.
PS> Overigens: een Samsung Galaxy A12? Die zie je niet vaak op classisvergaderingen, netjes en sober van die Zeeuwse classisafgevaardigden!
De boodschap is overduidelijk, alleen door de vele valse tegenstellingen in het bericht EN alleen de negatieve benadering, zal de boodschap niet overkomen.
Veel mensen zullen in gedachten reageren met: ja, maar ik gebruik wifi ook voor ... (vul maar in: mijn werk, mijn studie, school, de krant lezen, preken van prekenweb beluisteren, agenda, navigatie, enz).
Verder is het ook wel een ietwat belegen stokpaardje inmiddels.
Als dit de bezinning in onze kring is op het gebruik van media, ben ik bang dat het totaal geen zin heeft.
PS> Overigens: een Samsung Galaxy A12? Die zie je niet vaak op classisvergaderingen, netjes en sober van die Zeeuwse classisafgevaardigden!

Het stukje over de zwarte mannenbroeders had in de ik-vorm gemoeten, denk ik.
Verder veel open deuren. Als we alles braaf zonder WIFI doen en kennen Christus niet, is het ook niks. Ik hou niet van deze stukjes.
Verder veel open deuren. Als we alles braaf zonder WIFI doen en kennen Christus niet, is het ook niks. Ik hou niet van deze stukjes.
Een interessant stuk. Wat doen we er mee? Geeft het herkenning?
Voor wifi had natuurlijk ook ingevuld kunnen worden stripboeken of krant.
Hoeveel tijd zijn we kwijt met het lezen van een krant of tijdschrift? Hoeveel kerkdiensten hebben we meegemaakt en het deed ons niets? Je kunt dan zeggen dat is geen verloren tijd, of toch wel?
De boodschap is helder. Psalm 123:2 onberijmd is nodig.
Voor wifi had natuurlijk ook ingevuld kunnen worden stripboeken of krant.
Hoeveel tijd zijn we kwijt met het lezen van een krant of tijdschrift? Hoeveel kerkdiensten hebben we meegemaakt en het deed ons niets? Je kunt dan zeggen dat is geen verloren tijd, of toch wel?
De boodschap is helder. Psalm 123:2 onberijmd is nodig.
Een andere vraag die je kunt stellen is of de jeugd de Gomarus wel leest.
- Maanenschijn
Grappig dat een ieder weer een andere duiding aan het stukje geeft. Voor mij is Wifi niet het onderwerp, maar het opslokken van (in dit geval digitale) tijd voor van alles en nogwat, maar amper voor stille tijd en gebed. Best de moeite waard om weer eens over na te denken.
Het is inderdaad een belegen onderwerp. C.S. Lewis schrijft er al over in zijn boek ‘Brieven uit de hel’. Het was één van de belangrijkste opdrachten die de duivelen mee kregen: zorg dat de mensen geen tijd hebben om God te zoeken.
Het stukje is geschreven voor jongelui. Ik waardeer om zijn minst de poging om daarbij aansluiting te zoeken. Daarnaast, hoe moet het anders. Alleen roepen: ‘met deze toon bereik je niks’, bied ook geen soelaas. Wat is dan wel de juiste toon /evenwicht/ aansluiting?
Het is inderdaad een belegen onderwerp. C.S. Lewis schrijft er al over in zijn boek ‘Brieven uit de hel’. Het was één van de belangrijkste opdrachten die de duivelen mee kregen: zorg dat de mensen geen tijd hebben om God te zoeken.
Het stukje is geschreven voor jongelui. Ik waardeer om zijn minst de poging om daarbij aansluiting te zoeken. Daarnaast, hoe moet het anders. Alleen roepen: ‘met deze toon bereik je niks’, bied ook geen soelaas. Wat is dan wel de juiste toon /evenwicht/ aansluiting?
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Het is zeker de moeite waar om over na te denken hoe je je tijd besteed. Hoe het wel moet? Wij hadden voor corona een predikant die de gemeente inkeek en zijn preek begon met de vraag 'bent u eigenlijk wel bekeerd'. Het werd gelijk heel stil in de kerk.Maanenschijn schreef:Grappig dat een ieder weer een andere duiding aan het stukje geeft. Voor mij is Wifi niet het onderwerp, maar het opslokken van (in dit geval digitale) tijd voor van alles en nogwat, maar amper voor stille tijd en gebed. Best de moeite waard om weer eens over na te denken.
Opgeslokt worden door allerlei zaken, geen tijd voor stille tijd. Het is allemaal waar. Maar het is niet de WIFI, het is mijn eigen boze hart, dat geen tijd maakt voor de HEERE en Zijn dienst. Dat was precies ook het probleem voor het 'tijdperk WIFI'.
En dan; welke boodschap moet er dan volgen? Geen tirade over 'wij en WIFI'. Dat is misschien wel het manco in bepaalde kringen. God heeft een antwoord gegeven op deze nood: Zijn Zoon Jezus. Maar zodra de vrijelijke voorstelling van deze onuitsprekelijke genade vertroebeld wordt gaan we het zoeken in de deugd en in artikelen over de zonden van onze tijd.
Dat werkt trouwens twee kanten op. Een christendom vol verbondsautomatisme heeft ook de deugd op een voetstuk geplaatst. Een christendom met een voorwaardelijk evangelie doet het eigenlijk ook.
Er is maar 1 ding nodig: in Christus vrijgemaakt zijn. Dan gaat het vanzelf. En dan is een 'dreigbrief' niet meer nodig of er in de hemel en hel WIFI is, dan wijzen we radicaal en onvoorwaardelijk op Christus. Ware vrijheid is alleen in Hem te vinden.
Daarom heb ik grote moeite met dit schrijfsel.
En dan; welke boodschap moet er dan volgen? Geen tirade over 'wij en WIFI'. Dat is misschien wel het manco in bepaalde kringen. God heeft een antwoord gegeven op deze nood: Zijn Zoon Jezus. Maar zodra de vrijelijke voorstelling van deze onuitsprekelijke genade vertroebeld wordt gaan we het zoeken in de deugd en in artikelen over de zonden van onze tijd.
Dat werkt trouwens twee kanten op. Een christendom vol verbondsautomatisme heeft ook de deugd op een voetstuk geplaatst. Een christendom met een voorwaardelijk evangelie doet het eigenlijk ook.
Er is maar 1 ding nodig: in Christus vrijgemaakt zijn. Dan gaat het vanzelf. En dan is een 'dreigbrief' niet meer nodig of er in de hemel en hel WIFI is, dan wijzen we radicaal en onvoorwaardelijk op Christus. Ware vrijheid is alleen in Hem te vinden.
Daarom heb ik grote moeite met dit schrijfsel.
"Grote moeite." Gedraag je toch wat, Ad. Dit wordt geschreven in het kader van die week over multimedia. Het is heel goed om er van tijd tot tijd aandacht voor te vragen. Deze overdenking staat wat meer in dat teken. Waarom zijn we zo kittelachtig, en komen we niet tot de hoofdboodschap? Gelijk met grote woorden dit afschrijven. Wat is dat toch voor mentaliteit.
Het was voor mij een spiegel. Dingen worden best treffend omschreven. Als we langs al jou schrijfsels op dit forum de lat leggen die jij naast dit stuk legt, dan denk ik dat je uit een ander vaatje zou tappen.
Het was voor mij een spiegel. Dingen worden best treffend omschreven. Als we langs al jou schrijfsels op dit forum de lat leggen die jij naast dit stuk legt, dan denk ik dat je uit een ander vaatje zou tappen.
Vanzelf? Nee, hoor. Het vlees kruisigen gaat niet vanzelf. Ook de apostelen vonden het nodig de gelovigen in de gemeente te wijzen op Gods geboden (zie de zendbrieven). Ze gingen er niet van uit dat het 'vanzelf' wel goed zou gaan.Ad Anker schreef:Er is maar 1 ding nodig: in Christus vrijgemaakt zijn. Dan gaat het vanzelf.
Absoluut eens. Goeie aanvulling. Dat woordje 'vanzelf' is in dit verband wellicht geen goede keuze. Toch is de Bijbel duidelijk over "het zoeken van Gods Koninkrijk", het "in Christus zijn". Dan blijf ik wel bij mijn stellingname.Posthoorn schreef:Vanzelf? Nee, hoor. Het vlees kruisigen gaat niet vanzelf. Ook de apostelen vonden het nodig de gelovigen in de gemeente te wijzen op Gods geboden (zie de zendbrieven). Ze gingen er niet van uit dat het 'vanzelf' wel goed zou gaan.Ad Anker schreef:Er is maar 1 ding nodig: in Christus vrijgemaakt zijn. Dan gaat het vanzelf.
Ik probeer juist tot de hoofdboodschap te komen. Verder zie ik uit naar de lat langs mijn schrijfsels!Erasmiaan schreef:"Grote moeite." Gedraag je toch wat, Ad. Dit wordt geschreven in het kader van die week over multimedia. Het is heel goed om er van tijd tot tijd aandacht voor te vragen. Deze overdenking staat wat meer in dat teken. Waarom zijn we zo kittelachtig, en komen we niet tot de hoofdboodschap? Gelijk met grote woorden dit afschrijven. Wat is dat toch voor mentaliteit.
En je bent wat zurig. Dat is de lat die ik langs dit schrijfsel leg. Maar het zij je vergeven.
Ik zie geen verschil tussen wifi voor de kinderen of ze buiten laten spelen als het gaat om verantwoorde tijdsbesteding. Dat is een lastige tegenstelling die ik in deze tekst niet kan meemaken. Het wordt scherper als wifi terecht wordt benoemd als poort naar de wereld en de zonde. Daar lees ik mooie opmerkingen over.
Het is mij dus een prima meditatief stukje om over na te denken, niet meer en niet minder. Je wordt er niet direct zalig mee, alhoewel het voor deze of gene het begin van een omkeer kan zijn.
Het is mij dus een prima meditatief stukje om over na te denken, niet meer en niet minder. Je wordt er niet direct zalig mee, alhoewel het voor deze of gene het begin van een omkeer kan zijn.
Het stukje heeft verband hiermee: https://www.rd.nl/artikel/959672-zeeuws ... smartphone