Gezag

Plaats reactie
Lydianne
Berichten: 276
Lid geworden op: 17 mei 2005, 14:00
Locatie: waar de troon des satans is

Gezag

Bericht door Lydianne »

Er is verschil tussen gezag en macht. Zouden jullie mee willen denken om het onderscheid tussen deze 2 begrippen helder te krijgen?

Nog een andere vraag: Samen met de directeur van het bedrijf geef je ergens een presentatie. Is er op dat moment sprake van een gelijkwaardige relatie of blijft er ook in zo'n situatie sprake van een gezagsverhouding?
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

Macht is het middel waarmee gezag gehandhaaft wordt. Macht brengt gezag met zich mee (al is het vaak een slaafse vreze), doch gezag kan bestaan zonder macht.

Gezag is afhankelijk van een functie die iemand bekleed, of van de status die iemand heeft.

Macht is afhankelijk van de middelen die iemand tot zijn beschikking heeft om gezag af te dwingen.

Strikt gesproken zijn er geen situaties te bedenken waarin gezag bestaat zónder macht. Situaties waarin macht bestaat zónder gezag zijn er velen te vinden.
Gebruikersavatar
vlinder
Berichten: 5474
Lid geworden op: 22 nov 2004, 18:19

Bericht door vlinder »

Vind ik net zoals Respect en ontzag.

je moet voor iedereen respect hebben, maar je hoeft niet voor iedereen ontzag te hebben, maar voor degene waar je ontzag voor hebt, moet je wel respect voor hebben.:bu
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
limosa

Bericht door limosa »

macht ontleen je aan een positie, hetzij benoemd hetzij afgedwongen met geweld

gezag dwing je af door inhoudelijk bezig te zijn

Als ik samen met een collega een presentatie geef kan ik zijn baas zijn, en macht hebben, maar de vakinhoudelijk veel sterkere collega dwingt gezag af door zijn kennis. De gezagsverhouding beperkt zich tot de formele, procedurele kant, omgaan met de klant, beleidsmatige zaken. Als het over de inhoudelijke kant gaat probeer ik als leidingegvende vooral om de collega niet in de weg te lopen. En daarmee lukt het dan vaak weer om gezag te hebben, mensen waarderen het als ze om wat ze aan inhoud meenemen gezien worden.

Macht is trouwens maar heel beperkt houdbaar. Macht zonder gezag brokkelt erg snel af. En kan dan alleen door geweld nog in stand gehouden worden. Maar dan is het allang niet meer gezellig.

Oom agent bijvoorbeeld heeft de macht om bekeuringen uit te delen voor 3 km/h te hard rijden. Dat mag hij doen. Maar als hij alléén dat maar doet verdwijnt zijn gezag als sneeuw voor de zon. Om gezag af te dwingen moet hij af en toe boeven vangen.
Egbert
Berichten: 1334
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:17

Bericht door Egbert »

Even formeel

Ge'zag (het) 1 aangeboren of verworven macht over anderen. 3 overtuigende kracht.

Macht (de; -en) 1 kracht, vermogen, tot iets in staat zijn, kunnen; uitwerking, invloed; 2 vermogen een mens of dier iets te laten doen wat deze eigenlijk niet zou willen doen.

Dit topic staat in het theologische deel van OSW. Ik zou de vraag dan ook willen toespitsen op het theologische/kerkelijke vlak.
Kerkenraden hebben van God gezag gekregen over de gemeente/leden, maar hebben ze ook macht? In mijn [directe] omgeving hebben de kerkenraden dus gezag gekregen maar i.m.o. verdienen ze de macht niet. De oorzaak zit'em deels in het feit dat ze de hun toebedeelde taken niet goed uitvoeren en deels in het feit dat ze hun mening niet kunnen onderbouwen [op verzoek wil ik voorbeelden geven]. Ik weet dat ik hiermee in feite tegen Gods Woord inga, ik wil ze ook graag het gezag geven wat ze zouden moeten hebben en toch heb ik er weer iedere keer moeite mee. Geeft dit misschien ook het verschil aan tussen 'gezag' en 'macht'?
Met vriendelijke groet, Egbert.

Maar indien gij elkander bijt en vereet, zie toe, dat gij van elkander niet verteerd wordt.
Galaten 5:15

ps. iedereen die jarig is geweest of iets anders memorabels heeft meegemaakt is hierbij gefeliciteerd, alle anderen veel sterkte.
Lydianne
Berichten: 276
Lid geworden op: 17 mei 2005, 14:00
Locatie: waar de troon des satans is

Bericht door Lydianne »

Dit topic heb ik gemaakt naar aanleiding van een preek over het 5e gebod.
Om maar bij dit voorbeeld, kerkenraden, aan te sluiten, maar dat zelfde geldt voor ouders 'en allen die over ons gesteld zijn' dat zij toch bepaald gezag moeten krijgen. Of ze het verdienen of niet. Het gebod geldt voor ons om 'mij hunner goede leer en straf met behoorlijke gehoorzaamheid te onderwerpen en ook met hun zwakheden en gebreken geduld te hebben'.
Maar dit is wel moeilijk. Sommige mensen hebben gewoon gezag. Volgens mij is het het moeilijkst om om te gaan met mensen die zich op een bepaald gezag beroemen en het omzetten in macht.

En ook in die situaties blijft dit vijfde gebod staan.
Egbert
Berichten: 1334
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:17

Bericht door Egbert »

Even Titus er bij gehaald. Titus kreeg ook de opdracht van Paulus om de ouderlingen die 'wel regeren' met dubbele eer te eren.

1 Titus 5:17 Dat de ouderlingen, die wel regeren, dubbele eer waardig geacht worden, voornamelijk die arbeiden in het Woord en de leer.

In weze heb je gelijk en nogmaals ik geef ze graag de eer die ze verdienen. Maar 'wel regeren' is niet een zich verschuilen achter het 5e gebod.
Met vriendelijke groet, Egbert.

Maar indien gij elkander bijt en vereet, zie toe, dat gij van elkander niet verteerd wordt.
Galaten 5:15

ps. iedereen die jarig is geweest of iets anders memorabels heeft meegemaakt is hierbij gefeliciteerd, alle anderen veel sterkte.
Democritus
Berichten: 1441
Lid geworden op: 30 aug 2004, 19:29
Locatie: Alhier

Bericht door Democritus »

Indien ik het vijfde gebod bekijk dan heb ik daar altijd het volgende probleem mee.

Persoonlijk kan ik alleen iemand zijn gezag accepteren indien deze persoon iets heeft wat ik niet heb (Kennis, het kunnen omgaan met mensen, charisma etc,)

Maar voor iemand ontzag hebben alleen vanwege het feit dat deze persoon macht heeft en deze macht is niet gebaseerd op iets vindt ik heel lastig.

Er zijn in het verleden bijvoorbeeld ouderlingen bij ons geweest die mijn ontzag niet konden afdwingen vanwege hun onkunde, botheid of een geheel niet functioneren. Terwijl ik voor deze mensen Bijbels gezien wel ontzag diende te hebben omdat zij een bepaalde macht was gegeven. En deze macht was alleen gebaseerd op het feit dat ze ouderling waren.

Tja zal je zeggen 'alleen' ouderling, maar ze hebben wel een roeping van God (als het goed is). En indien iemand een roeping heeft van God wat heeft hij dan nog meer nodig!!!

Lastig dilemma, uiteindelijk buig ik dan toch maar en erken het gezag.
Lydianne
Berichten: 276
Lid geworden op: 17 mei 2005, 14:00
Locatie: waar de troon des satans is

Bericht door Lydianne »

Ik denk dat dit vijfde gebod voor iedereen moeilijk is, vooral als anderen het 'misbruikt' hebben om daar hun gedrag mee goed te praten.

Aan de andere kant: als je ouder bent en je zit in een functie waarin je bepaald gezag hebt en je hoort zo'n preek over het vijfde gebod, wie ben ik dan? Ook niet wie ik zou moeten zijn...
broeder Ab

Bericht door broeder Ab »

Het verschil tussen gezag en macht zie je in de praktijk zo mooi terug op school.
De ene leraar heeft moeite met de orde in de klas/groep en kan zich enkel bedienen van een zekere macht als zijnde leraar. Hij gaat immers over de cijfers, min of meer dan.
De andere leraar straalt op een natuurlijke wijze iets uit wat de leerlingen oppikken waardoor ze hem vrijwel dadelijk erkennen als de meerdere in de klas/groep. Deze heeft gezag, overwicht zonder dit te moeten afdwingen. Het gaat vanzelf.

De kerkelijke gemeente wordt bestuurd door ouderlingen of oudsten. Zij ontlenen hun gezag aan God, zij zijn door Hem geroepen tot het ambt. Ondanks een gebrekkige kennis van de bijbel en belijdenisgeschriften, kunnen ze toch gezagdragend zijn.
Het gaat er denk ik om hoe ze omgaan met de plaats die hen is toegewezen in de gemeente. Iemand die goed thuis is in de bijbel, maar doet alsof hij het hoofd is van de gemeente, dus een heerser en geen dienaar, zal weinig respect ontmoeten. Hij heeft echter wel een bepaalde macht, omdat hij nu eenmaal ouderling is. Als het goed is zal zijn macht echter geneutraliseerd worden in de kerkenraad door de andere ouderlingen.
Een ouderling die echter wat gebrekkige kennis heeft van de bijbel kan toch wel gezag hebben binnen de gemeente. Hij heeft immers wel meer nodig dan alleen bijbelkennis. Denk aan de omgang met de gemeenteleden, zijn inzet voor de gemeente, bewogenheid met de mensen, oog hebben voor de jeugd, enz. enz. Als een ouderling onvoldoende bijbelkennis heeft dan komt dat vaak in de loop van de tijd wel goed. Door studie zal hij steeds meer toenemen in kennis.

m.vr.gr.
broeder Ab
Plaats reactie