Ad Anker schreef:Dit forum heeft een grondslag. Ook dit thema ligt gevoelig, al is op basis van onze grondslag duidelijk hoe er aangekeken wordt tegen de homoseksuele praxis. Het door merel ingebrachte voorbeeld past dus niet binnen onze grondslag en hoeft hier ook niet verdedigd te worden. Daar mag Erik1960 rekening mee houden. Net als in de topic over de schepping staan we toe dat het gesprek gevoerd wordt. Wanneer er vragen zijn over bepaalde uitingen, gebruik de meldknop.Valcke schreef:O.k. dan houdt het voor mij gewoon op, Erik. Volgens mij zijn het allemaal omtrekkende bewegingen waardoor er geen enkele instemming komt (van jouw kant) op de noodzaak van bekering wanneer een zonde aan de hand gehouden wordt. Ik laat het erbij.Erik1960 schreef:Juist over dat vetgedrukte lopen de meningen, opvattingen en gevoelens (soms ver) uiteen. Daarvoor hoef je alleen maar op dit forum rond te lezen. En buiten dit forum is dat niet anders.Valcke schreef:Voor mij maakt het ook geen verschil in de zin dat aan alle mensen het Evangelie verkondigd dient te worden.
Maar het maakt wel verschil in de uitkomst of er (door genade) geloof en bekering is, of wanneer er sprake is van het hardnekkig volharden in de zonde en een verwerpen van hetgeen Gods Woord leert. En dat verschil moet benoemd worden, anders is sprake van een dwaalleer.
Ik weet niet of ik mag reageren op een stuk dat als moderator is ingebracht.
Het betreffende voorbeeld heb ik ingebracht, omdat het aansloot bij de eerdere discussie. Van de betreffende predikant weet ik dat hij met dit onderwerp worstelt. Hij heeft zelf aangegeven dat hij de homoseksuelen niet de deur wil wijzen, omdat dit regelmatig hun laatste lijn is het het geloof en God. In de betreffende gemeente komen diverse homoseksuelen trouw naar de kerk. Sommigen waren al lid door geboorte en zijn dit gebleven. Anderen zijn (nog) geen lid, maar bezoeken de diensten trouw. Wel zijn er restricties aan het lidmaatschap.
Dezelfde restricties gelden trouwens ook voor mensen die ongehuwd samenleven. Ik weet uit deze gemeente dat een weduwnaar een relatie kreeg met een ongelovige en onkerkelijke vrouw. Hij woonde snel samen en ging vervolgens nog aan het HA. De week daarna is de betreffende predikant met hem en zijn nieuwe partner in gesprek gegaan. Resultaat was dat de man niet meer deelnam aan het HA, een klein jaar later met deze vrouw is getrouwd ( zonder kerkelijke inzegening) en de partner inmiddels ook op Bijbelkringen zit en meedoet aan kerkelijke activiteiten.
We leven nu eenmaal in een gebroken samenleving. Ook deze problematiek ( scheidingen, homoseksuele relaties, samenwonen etc) gaan de kerken niet voorbij. Ik denk dat je een standpunt in mag nemen als kerk, maar de achterliggende mens niet mag loslaten.