Deze woorden vergeet ik zeker niet. De Heere Jezus kende bovendien de harten, dus hij wist ook de toestand van deze vrouw. Maar het gesprek (tussen ons) ging juist om de vraag of bekering noodzakelijk is van deze en anderen zonden - of dat mensen hierin mogen voortleven zonder dat naar bekering gevraagd wordt. En daarop geven deze woorden van de Heere Jezus een duidelijk antwoord: '... en zondig niet meer.'Erik1960 schreef:Ik meen hier toch iets van een balk en een splinter waar te nemen… je verwijt mij selectief lezen, maar je vergeet de belangrijke woorden van Jezus ‘Ook ik veroordeel u niet’.Valcke schreef:Dat is selectief lezen van de Bijbel. De Heere Jezus zegt tegen haar: 'Ga heen en zondig niet meer.' Hij keurt dus geen leven in zonde goed. Dat mogen wij dus ook niet doen. En dat doe je dus wel wanneer je vindt dat mensen in een ongeoorloofde seksuele relatie zouden mogen voortleven en dan toch lidmaat zijn van een gemeente, aangaan aan het Avondmaal, enzovoort.Erik1960 schreef:Laat het dan ook tussen hem/haar en de Eeuwige.
Ik gaf een hele reeks Bijbelgedeelten. Die laat je allemaal liggen. Vervolgens stap je over naar andere zaken in de Bijbel. Dat is toch wel een heel duidelijk bewijs voor de stelling dat je selectief leest. Je legt het compleet terzijde!Erik1960 schreef:Het zal je niet verrassen dat ik in de Bijbel andere aanwijzingen lees? Over ‘oordeel niet opdat u niet veroordeeld wordt’, over vergeving, over naastenliefde, over opnieuw beginnen. De Bijbel is niet gemaakt om elkaar de maat te nemen. Daar is het boek veel te Heilig voor.Valcke schreef:Bovendien negeer je ook vele duidelijke andere uitspraken van de Schrift, bv.
Matth. 18:15-17 (...)
1 Kor. 5:1-5 (...)_
1 Kor. 6:10-11 (...)
Let op dit: 'En dit waart gij'. Niet: Zo bent u en zo kunt u wel blijven. Want dan geldt de uitspraak in vers 10: .... geen... zullen het Koninkrijk Gods beërven.
Kortom: Lees de Schrift niet selectief. Laat ieder Schriftwoord staan!
Op je opmerkingen over 'elkaar de maat nemen', 'oordeel niet opdat u niet veroordeeld wordt', enz. zou ik zeker in kunnen gaan. Wanneer je echter hele Bijbelgedeelten overslaat en afdoet met 'ik lees andere aanwijzingen in de Bijbel', lijkt mij dat niet zinvol. Dan moet toch eerst duidelijk zijn wat de Bijbelgedeelten betekenen die ik je voorgehouden heb. En daar stap je volledig overheen.
Nog één slotopmerking om tot de kern terug te komen: de Schrift leert de noodzaak van bekering. Dat betekent ook dat een mens niet in een bekende zonde mag blijven leven. Daar kun je c.q. mag je niet lichtvaardig overheen stappen.