Jozef schreef:TSD schreef:

gelet op de track record van RIVM in deze Coronacrisis waarmee ze (vaak veel later in de tij) uiteindelijk toch dezelfde conclusie moesten trekken als dat internationaal allang bekend was, ga ik er zelf voorlopig vanuit dat er wel degelijk sprake is van een lagere betrouwbaarheid bij Omicron.

Komt op mij over van.. ze kletsen maar wat.
Ik lees eenvoudig wat er staat.
“Uit alles wat er tot nu toe bekend is, blijkt dat de zelftests die op Nederlandse markt zijn toegelaten omikron vrijwel net zo goed detecteren als andere varianten van het virus. Er wordt nog volop onderzoek gedaan naar deze kwestie, maar de eerste proeven die het rijksinstituut voor volksgezondheid RIVM heeft gedaan, laten zien dat de zelftests omikron goed detecteren.
Voor de zekerheid ook een pcr-test
Collega-instanties in bijvoorbeeld Groot-Brittannië en de Verenigde Staten komen tot dezelfde conclusie. In de VS is dat de FDA (Food and Drug Administration), die enkele weken geleden bekendmaakte dat drie van de zelftestmerken die daar op de markt zijn omikron niet goed opspoorden. Maar dat bericht is weer ingetrokken omdat de fabrikanten die testen inmiddels hebben aangepast.”
Het tegen elkaar uitspelen van verschillende onderzoeken maakt dat ik die emoticon zet, zo van "zeg het maar".
Als testen worden aangepast dan is het onderzoek van FDA niet minder relevant, want die aangepaste testen liggen (voorlopig) nog niet in de schappen van de winkels, eerst zullen de talloze huidige testen op moeten. Verder blijf ik bij wat ik schreef, het is al té vaak voorgekomen dat het RIVM te lang een alternatieve hypothese op een specifiek deelgebied in stand houdt, terwijl WHO of internationale onderzoeken tot andere conclusies komen. Dus wat dat betreft sla ik het onderzoek van het RIVM niet heel erg hoog aan, nee.
Verder valt het mij juist de afgelopen weken op (zonder dat deze info bekend was) hoe vaak ik in mijn omgeving zie dat mensen alle symptomen van COVID hebben, inclusief wat meer "specifieke" symptomen zoals de stevige nasleep, geur en/of smaakverlies, maar dat zelf of sneltesten negatief zijn en blijven. Het hoeft allemaal niks te betekenen (ik heb ook geen idee of het om Omicron COVID gaat), maar het maakt wel dat ik i.c.m. wat ik hierboven reeds schreef, een gezond wantrouwen koester v.w.b. de huidige conclusie.