Je baseert je hiervoor op eigen ervaring, een relatief kleine groep, waarbij een deel van de besmettingen mogelijk in de groep is gebeurd en waarvan ik vermoed dat je niet eens weet of het Omicron is.Wim Anker schreef:ik heb het idee dat de omicron nu al veel en veel verder is verspreid dan we denken en dat heel veel wordt gemist omdat de zelftest niet aanslaat. Voor de jaarwisseling is 80% van NL besmet die het voelt als een ietsie pietsie verkoudheid.
Nu slaat een zelftest niet altijd aan. Testen zijn niet perfect, ook niet als er al symptomen zijn. Of het nu om Omicron gaat of niet. Mijn vermoeden is dat als Omicron inderdaad veel sneller vermenigvuldigt hoog in de luchtwegen is dat het juist beter te vinden is, juist omdat testen Omicron wel kunnen detecteren, maar hier praat ik wel buiten mijn eigen vakgebied. Michael Mina doet dat niet trouwens:
https://twitter.com/michaelmina_lab/sta ... 46729?s=20
Achteraf gezien was het weren van reizigers uit Zuidelijk Afrika misschien helemaal niet zo'n absurd idee (hoewel ik in eerste instantie dacht dat het weinig uit zal maken) de meeste introducties van Omicron buiten Zuidelijk Afrika waren niet ver voor het moment dat de vluchten werden geschrapt. Het had anders kunnen gaan (wat ik in eerste instantie niet echt voor mogelijk hield zonder wonderen).