COVID-19
Re: COVID-19
Het komt wel binnen: vandaag zes pagina's rouwadvertenties in het RD. En nog geen advertenties vanwege het overlijden van Van der Vlies, dus het is niet zo dat een groot deel ervan daaraan is besteed. In meerdere advertenties staat: 'na een kortstondige ernstige ziekte'. Ook is er weer een echtpaar bij.
Deze zes pagina's zijn voor mij een stille, dringende weergave van de ernst van deze tijd. Wat een verdriet achter al deze namen.
Deze zes pagina's zijn voor mij een stille, dringende weergave van de ernst van deze tijd. Wat een verdriet achter al deze namen.
-
- Verbannen
Inderdaad. Er zijn weer kerkelijke plaatsen waar Corona flink heerst.
Uit de nieuwe weekrapportage blijkt dat de verschillen in besmettingen voor gevaccineerd / ongevaccineerd nog steeds snel slinken in de hogere leeftijdsgroepen (vanaf 60 jaar). Vanaf 70 jaar lijkt het verschil tussen gevaccineerd en ongevaccineerd nog nauwelijks uit te maken voor besmettingen (n.b. omgerekend per 100.000 inwoners). Beneden 50 jaar nog wel belangrijke verschillen.
Ik kom steeds meer tot de conclusie dat het uiterst dom geweest is dat ook afgelopen persconferentie nog gezegd is dat vaccinatie het verschil uitmaakt. Dat gevoel van schijnveiligheid kan weleens heel grote impact gehad hebben in de afgelopen weken waardoor de besmettingen alleen maar verder opgelopen zijn, óók volop onder de gevaccineerden. - Een QR-code is op dit moment bovendien volstrekt nietszeggend.
Ik kom steeds meer tot de conclusie dat het uiterst dom geweest is dat ook afgelopen persconferentie nog gezegd is dat vaccinatie het verschil uitmaakt. Dat gevoel van schijnveiligheid kan weleens heel grote impact gehad hebben in de afgelopen weken waardoor de besmettingen alleen maar verder opgelopen zijn, óók volop onder de gevaccineerden. - Een QR-code is op dit moment bovendien volstrekt nietszeggend.
Mee eens dat het echt uiterst dom was. "De vlag kan uit" als er hoge vaccinatiegraden worden bereikt is echt heel dom om te zeggen. Ik vrees dat minister de Jonge daar niet van gaat afwijken en ik hoop dat er in de Kamer nog wat mensen met inzicht in cijfers zitten om een rem op het beleid te zetten.Valcke schreef:Uit de nieuwe weekrapportage blijkt dat de verschillen in besmettingen voor gevaccineerd / ongevaccineerd nog steeds snel slinken in de hogere leeftijdsgroepen (vanaf 60 jaar). Vanaf 70 jaar lijkt het verschil tussen gevaccineerd en ongevaccineerd nog nauwelijks uit te maken voor besmettingen (n.b. omgerekend per 100.000 inwoners). Beneden 50 jaar nog wel belangrijke verschillen.
Ik kom steeds meer tot de conclusie dat het uiterst dom geweest is dat ook afgelopen persconferentie nog gezegd is dat vaccinatie het verschil uitmaakt. Dat gevoel van schijnveiligheid kan weleens heel grote impact gehad hebben in de afgelopen weken waardoor de besmettingen alleen maar verder opgelopen zijn, óók volop onder de gevaccineerden.
Het gaat natuurlijk wel voornamelijk om het beperken van ziekenhuisopnames, IC opnames en sterfgevallen, en daar dragen de vaccins vooralsnog goed aan bij en misschien ook beperkingen speciaal voor ongevaccineerden (hoe zwaar ik er ook op tegen ben).
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Zeker gaat het uiteindelijk om de ziekenhuis- en IC-opnames.parsifal schreef:Mee eens dat het echt uiterst dom was. "De vlag kan uit" als er hoge vaccinatiegraden worden bereikt is echt heel dom om te zeggen. Ik vrees dat minister de Jonge daar niet van gaat afwijken en ik hoop dat er in de Kamer nog wat mensen met inzicht in cijfers zitten om een rem op het beleid te zetten.Valcke schreef:Uit de nieuwe weekrapportage blijkt dat de verschillen in besmettingen voor gevaccineerd / ongevaccineerd nog steeds snel slinken in de hogere leeftijdsgroepen (vanaf 60 jaar). Vanaf 70 jaar lijkt het verschil tussen gevaccineerd en ongevaccineerd nog nauwelijks uit te maken voor besmettingen (n.b. omgerekend per 100.000 inwoners). Beneden 50 jaar nog wel belangrijke verschillen.
Ik kom steeds meer tot de conclusie dat het uiterst dom geweest is dat ook afgelopen persconferentie nog gezegd is dat vaccinatie het verschil uitmaakt. Dat gevoel van schijnveiligheid kan weleens heel grote impact gehad hebben in de afgelopen weken waardoor de besmettingen alleen maar verder opgelopen zijn, óók volop onder de gevaccineerden.
Het gaat natuurlijk wel voornamelijk om het beperken van ziekenhuisopnames, IC opnames en sterfgevallen, en daar dragen de vaccins vooralsnog goed aan bij en misschien ook beperkingen speciaal voor ongevaccineerden (hoe zwaar ik er ook op tegen ben).
Maar de verspreiding gaat nagenoeg even hard onder gevaccineerden. Ik hoor ook om mij heen van jonge gevaccineerden die ziek zijn (geweest) - zelfs binnen 5 maanden na hun vaccinatie. Zij dragen wel degelijk bij aan de verspreiding, ook onder de risicogroepen.
Beperkingen voor jonge ongevaccineerden (QR-code) zijn m.i. echt zinloos (om hen te beschermen); nogmaals: gevaccineerden dragen het virus even goed over. Beperkingen voor oudere ongevaccineerden zijn m.i. eveneens overbodig, omdat die toch wel voorzichtig zijn en niet onnodig dicht op elkaar zitten in de horeca.
Precies. Onder de 70 plussers zijn besmettingen vrijwel uitsluitend gevaccineerden, die zijn het eerste gevaccineerd dus je kan genoegzaam concluderen dat bij hen de bescherming tegen infectie zelf weg is.Valcke schreef:Zeker gaat het uiteindelijk om de ziekenhuis- en IC-opnames.parsifal schreef:Mee eens dat het echt uiterst dom was. "De vlag kan uit" als er hoge vaccinatiegraden worden bereikt is echt heel dom om te zeggen. Ik vrees dat minister de Jonge daar niet van gaat afwijken en ik hoop dat er in de Kamer nog wat mensen met inzicht in cijfers zitten om een rem op het beleid te zetten.Valcke schreef:Uit de nieuwe weekrapportage blijkt dat de verschillen in besmettingen voor gevaccineerd / ongevaccineerd nog steeds snel slinken in de hogere leeftijdsgroepen (vanaf 60 jaar). Vanaf 70 jaar lijkt het verschil tussen gevaccineerd en ongevaccineerd nog nauwelijks uit te maken voor besmettingen (n.b. omgerekend per 100.000 inwoners). Beneden 50 jaar nog wel belangrijke verschillen.
Maar de verspreiding gaat nagenoeg even hard onder gevaccineerden. Ik hoor ook om mij heen van jonge gevaccineerden die ziek zijn (geweest) - zelfs binnen 5 maanden na hun vaccinatie. Zij dragen wel degelijk bij aan de verspreiding, ook onder de risicogroepen.
Beperkingen voor jonge ongevaccineerden (QR-code) zijn m.i. echt zinloos (om hen te beschermen); nogmaals: gevaccineerden dragen het virus even goed over. Beperkingen voor oudere ongevaccineerden zijn m.i. eveneens overbodig, omdat die toch wel voorzichtig zijn en niet onnodig dicht op elkaar zitten in de horeca.
En eerlijk gezegd vraag ik me oprecht af hoe hoog de bescherming tegen bijv. ziekenhuisopname nog is onder die groep, maar ik ben bang dat er niet zoveel transparantie gaat komen (al laat ik mij graag verrassen).
De totaalcijfers bij besmettingen zijn geflatteerd omdat je ziet dat er onder de jongere groepen (50-) nog wel een substantieel verschil is, dat zal er ook in ziekenhuisopnames zijn, maar als het ministerie en OMT een beetje met open mind naar die cijfers kijken, kan je natuurlijk gewoon op een bierviltje voorspellen binnen welke termijn ook de afweer van deze leeftijdsgroepen drastisch daalt.
Dus als de strategie blijft: vaccineren vaccineren vaccineren, dan zal er toch heel snel geboosterd moeten worden, anders hebben we volgende 'faal' te pakken, we lopen ook op dat punt al weer hopeloos achter t.o.v. vrijwel elk ander EU land incl. VK.
Ik las pas van iemand die met volksgezondheidsdoelen regelmatig te maken heeft met Afrikaanse landen (vrij vertaald:) Ze weten in Afrika heel goed dat in het rijke Westen booster vaccins worden gegeven terwijl hier meer dan 90 procent van de bevolking nog geen toegang heeft tot de eerste prik en men zal dat niet snel vergeten.
Wel lijken op het moment in Nederland vaccins beter gegeven kunnen worden aan zestigplussers voor een derde prik dan aan dertigminners voor een eerste prik.
Wel lijken op het moment in Nederland vaccins beter gegeven kunnen worden aan zestigplussers voor een derde prik dan aan dertigminners voor een eerste prik.
Ik snap je punt Parsifal, maar als ze nu werkelijk zouden kiezen om ipv hier te boosteren de vaccins naar Afrika sturen, dan zijn ze daar een paar maanden "beschermd" en komen we er hier in februari achter dat de 1e 2 prikken weinig meer doen.parsifal schreef:Ik las pas van iemand die met volksgezondheidsdoelen regelmatig te maken heeft met Afrikaanse landen (vrij vertaald:) Ze weten in Afrika heel goed dat in het rijke Westen booster vaccins worden gegeven terwijl hier meer dan 90 procent van de bevolking nog geen toegang heeft tot de eerste prik en men zal dat niet snel vergeten.
Dus zijn we overal weer terug bij af. Het punt is dat je nu wel moet doorgaan, je moet boosteren om überhaupt de vaccinatiebereidheid hoog te houden want als je daar nog een paar maanden mee wacht en bescherming is gekelderd, dan haken nog veel meer mensen af. Wereldwijd is maximaal ingezet op 1 redmiddel, vaccineren en nu kunnen ze feitelijk niet meer terug. Vandaar ook al die bokkensprongen, boosterpriks, vaccineren van kinderen (US), isoleren van niet-gevaccineerden (Oostenrijk).
Ik geloof vast dat er wat "hooggeplaatsten" nu toch wel regelmatig lichte paniek voelen. En nu maar hopen dat die boostershot wel langer werkt dan de 2e prik. Als je dan namelijk weer binnen een halfjaar terug bij af bent dan ben ik bang dat vaccinatiebereidheid drastisch gaat dalen.
Ik denk niet dat vaccins hun effect ooit helemaal verliezen (al is dat niet mijn gebied dus ik praat hier echt als leek). Ik vermoed dat vaccins een vergelijkbaar effect blijven hebben als eerdere besmettingen. Bij andere coronavirussen betekent dat echt wel een hoop, al zou het kunnen dat de werking van het immuunsysteem bij eerste contact erg belangrijk is (en dan moet je kwetsbare ouderen blijven vaccineren).TSD schreef:Ik snap je punt Parsifal, maar als ze nu werkelijk zouden kiezen om ipv hier te boosteren de vaccins naar Afrika sturen, dan zijn ze daar een paar maanden "beschermd" en komen we er hier in februari achter dat de 1e 2 prikken weinig meer doen.parsifal schreef:Ik las pas van iemand die met volksgezondheidsdoelen regelmatig te maken heeft met Afrikaanse landen (vrij vertaald:) Ze weten in Afrika heel goed dat in het rijke Westen booster vaccins worden gegeven terwijl hier meer dan 90 procent van de bevolking nog geen toegang heeft tot de eerste prik en men zal dat niet snel vergeten.
Dus zijn we overal weer terug bij af. Het punt is dat je nu wel moet doorgaan, je moet boosteren om überhaupt de vaccinatiebereidheid hoog te houden want als je daar nog een paar maanden mee wacht en bescherming is gekelderd, dan haken nog veel meer mensen af. Wereldwijd is maximaal ingezet op 1 redmiddel, vaccineren en nu kunnen ze feitelijk niet meer terug. Vandaar ook al die bokkensprongen, boosterpriks, vaccineren van kinderen (US), isoleren van niet-gevaccineerden (Oostenrijk).
Ik geloof vast dat er wat "hooggeplaatsten" nu toch wel regelmatig lichte paniek voelen. En nu maar hopen dat die boostershot wel langer werkt dan de 2e prik. Als je dan namelijk weer binnen een halfjaar terug bij af bent dan ben ik bang dat vaccinatiebereidheid drastisch gaat dalen.
Al met al lijkt het er echt heel sterk op dat een eerste vaccin voor een twintigjarige echt veel minder goed besteed is dan een derde vaccin voor een zeventigjarige. Maar het eerste vaccin voor een zeventigjarige in Senegal is nog beter besteed.
Er is echt een gigantische tunnelvisie in de regering vrees ik. Om eerlijk te zijn kan ik me nauwelijks voorstellen dat deze visie door de modelleurs vanuit het RIVM gevoed wordt. De mensen die ik daar ken zijn best verstandig (al hebben ze niet allemaal evenveel respect voor mensen die zich niet willen laten vaccineren).
-
Leek? Jij bent de Covid kenner man 

Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
mail: broederhh@gmail.com
-
- Verbannen
https://www.rd.nl/artikel/949782-marcel ... uitbreiden
Kijk, dit artikel zou de NOS nou ook eens moeten publiceren. Eindelijk eens een inhoudelijk geluid, mét oplossingen. Hopelijk leest onze geachte minister De Jonge het ook.
Kijk, dit artikel zou de NOS nou ook eens moeten publiceren. Eindelijk eens een inhoudelijk geluid, mét oplossingen. Hopelijk leest onze geachte minister De Jonge het ook.
Nee, ik weet vrij veel van wiskundige modellen voor de verspreiding van ziekten, en een klein beetje van evolutiemodellen voor virussen en bacteriën, maar echt niet veel van de biologie.HersteldHervormd schreef:Leek? Jij bent de Covid kenner man
Interessant overzicht van wat Nederland al die tijd wel/niet gedaan heeft:
https://www.youtube.com/watch?v=Zp0MDXy7F2k&t=1424s
Gisteravond was een bestuursvoorzitter van het ziekenhuis Maastricht bij Jinek. Zij vertelde dat er zeer veel besmettingen waren en daarnaast een vergrijsde populatie. Dat maakt dat veel gevaccineerde en kwetsbare ouderen in de ziekenhuizen lagen. Wel vertelde zij dat de IC populatie vooral ongevaccineerde mensen betreft.Ad Anker schreef:Hoe komt het dat het in Limburg zo spaak loopt? Is dat paniek (valt het wel mee in de ziekenhuizen?) of zijn de besmettingen in die regio zo heftig?
Over het laatste stuk van het filmpje: Het vaccin maakt de situatie echt anders dan hoe de situatie was voor er een vaccin was. Een beleid als dat van Denemarken pakte heel goed uit, maar was het beleid vol te houden voor jaren als het vaccin echt twee jaar op zich had laten wachten? Voor de Denen (en de Nederlanders) waarschijnlijk wel, maar ik denk niet dat dat gelukt had in landen als Brazilie, Vietnam of Thailand, of zelfs de VS. En dat het vol te houden was, was echt niet duidelijk aan het begin. Geen vaccin en wel Delta had waarschijnlijk geen enkel land goed aan kunnen pakken buiten IJsland en Nieuw-Zeeland en soortgelijke landen waar je de grenzen echt heel goed in de gaten kunt houden.Posthoorn schreef:Interessant overzicht van wat Nederland al die tijd wel/niet gedaan heeft: