Nee, toch weer niet duidelijk. 't Is ook moeilijk discussieren met teveel variabelen. Stel dat we het intreden van de dood onomstotelijk kunnen vaststellen. Wat is dan het bezwaar van donatie na overlijden?
Het is me (bij nader inzien) ook nog een vraag, of je die nier wel mag afstaan als je nog leeft.
Maar vooral de onduidelijkheid over hersendood maakt dat ik heel terughoudend ben t.o.v. orgaandonatie.
.
En wat is sowieso het bezwaar tegen donatie? Het is bij nader inzien toch nog een vraag zeg je. Ter overweging het volgende: we zijn het erover eens dat we een patient zoveel mogelijk moeten behandelen. Anders zouden we mogelijk van euthanasie kunnen spreken. Als het nu relatief eenvoudig is om iemand goed te behandelen met een donornier en op die manier te genezen, waarom zouden we dat niet doen en die persoon laten overlijden terwijl we een ziekenhuiskamer verderop verwachten dat artsen vechten voor het leven van iemand die al stervende is maar we willen niet opgeven.
Over hersendood kan ik niet zoveel zeggen. Ik zou me moeten inlezen dan want het is m'n vakgebied niet en het is ingewikkelde materie.